WRAN voor alle rassen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 23:01

Ik ga nu al een aantal jaren kijken bij het NK en ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat ik speciaal een Amerikaans paard zou moeten hebben om mee te kunnen komen in de western sport. Ik rij zelf western met een kruising arabier met iets onbekend (waarschijnlijk draver). Ik vraag me vaak af wat zij niet kan wat die Amerikaanse paarden wel kunnen.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 23:16

Citaat:
Ik rij zelf western met een kruising arabier met iets onbekend (waarschijnlijk draver). Ik vraag me vaak af wat zij niet kan wat die Amerikaanse paarden wel kunnen.

Het hoeft ook niet perse een QPA te zijn. Maar je moet qua bouw wel in de buurt komen om ze te evenaren. Er zijn genoeg rassen en zeker kruizingen die eruit springen.
Maar ik sluit me ook aan bij Peppysan. Want toen ik je eerste berichtje las Anja, dacht ik precies hetzelfde.
In de dressuur of springsport is ook geen ruimte voor andere rassen als de KWPN-achtigen.
Een enkele Fries, een enkele Andalusier wil nog wel eens op hoger niveau komen maar die ruiters (en paarden) moeten echt vechten tegen de bierkaai. Cool
Je gaat op een Fjord ook geen polo rijden en met eenTinker endurance. Wel voor de lol maar niet als je echt iets wil bereiken. Rassen zijn nu eenmaal rassen omdat ze zo leuk verschillend zijn en voor elk wat wils.

Dat je er voor kiest om er wat anders mee te doen als waar ze voor gefokt zijn is hardstikke leuk en soms zeker niet onverdienstelijk.
Maar je moet inderdaad reeel blijven en de "tekortkomingen" slikken.

Maar ik heb vanmiddag op het strand geprobeerd om Digger een uitgestrekte draf te laten doen...pppfffff....dat was hard werken....voor ons allebei *LOL* En ik had met het eindresultaat niet op een dressuurwedstrijd hoeven aankomen Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 23:26

haha die uitgestrekte draf kan ik moeiteloos inderdaad. Maar het verschil is: jij kunt een dressuurwedstrijd starten. Je krijgt hooguit beroerde punten voor de uitgestrekte draf, maar dat kun je goedmaken met andere onderdelen, gewoon door netjes rijden. Dat kan bij pakweg reining of horsemanship ook. Je kunt starten. Bij trail loop je het risico dat je paard zijn nek breekt op die maat. Dat is net even wat anders Lachen

Het gaat mij er voor de duidelijkheid dus niet om dat het trailparcours nu speciaal voor mij of die andere 5 grote paarden verlegd moet worden. Het gaat er wel om dat dit eens aandacht krijgt.

En tuurlijk slik ik de tekortkomingen. Ik overleef het wel om geen trail te starten. Rij dapper mee in de pleasure tussen de quarters en ben er vreselijk trots op als ik Lanna achter de dikke bips van een quarter heb weten te houden. Ik was vreselijk trot op mijn finale-plaats in Hardenberg. Dat betekent nl. dat ik verhoudingsgewijs veel langzamer ga als die bewuste quarter.

Ik train op perfecte circels en perfect terugkomen op de zit voor de reining. Want daar moeten mijn plussen vandaan komen. Ik train verder op 0-scores of kleine minnetjes voor de reining.

Neemt niet weg dat het wel eens zinvol is om te benoemen wat je zoal tegenkomt met een niet-quarter. Net zoals het zinvol is om te vertellen wat je tegenkomt als je met een niet kwpn-er dressuur start bij de paarden. Het heeft er bij de dressuur wel toe geleid dat onderdelen van de jurering zijn aangepast. Het gaat daar nu veel meer om het RIJDEN i.p.v. dat de toevallige aangeboren swung in de gang van het paard beoordeeld wordt (sounds familiar??? Lachen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 23:35

BENOEMEN wat je tegenkomt kan geen kwaad (hoewel je d'r geen barst mee opschiet), maar je moet niet de sport aan willen passen aan je paard.

Kijk, (niet persoonlijk op Anya, maar algemeen) als je bv trail wilt starten met een groot paard, dan weet je dat je een extra handicap hebt bij bv jogovers. MAAR: ik hoor (ook hier Haha! ) toch ook wel weer dat er beren geschoten worden die nog helemaal niet op het pad zijn geweest.
Het trailparcours dat laatst in Hardenberg lag, was toch echt een uitzondering hoor, met die krappe waaier en dat superkleine vierkant. Dat ben ik in de praktijk nog niet eerder tegengekomen. En je nek breken hoeft natuurlijk nooit.
Je kunt als alternatief:
A. TRAINEN in plaats van zeuren of
B. als de jogover idd zo krap ligt dat je zeker weet dat je 't niet redt, deze overslaan.

Ik blijf beweren dat het in principe ook met bv een KWPN mogelijk is om het te doen. Grote platpoten? Ja, voor je gevoel ja. Maar ze passen echt wel tussen die balken hoor. Alleen zul je moeten leren om je paard pas voor pas te leren beheersen. Net zoals iedereen met een Quarter dus.... Haha!

Oftewel: RIJEN MET DIE HAP! Dat blijft toch wel de boodschap geloof ik Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 23:37

Hahaha Sonja is BACK. Woehoe!
Daarvoor mag je me een hele maand de huid vol schelden Lachen

ja baas Cool Haha! Schijnheilig Tong uitsteken Ik zal nog beter mijn best doen Haha!

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38715
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 23:44

Wat mensen, met andere rassen dan QPA (super bedacht!!!) eens zouden moeten doen......hun paarden niet meten met een QPA! Bloos

Die verhaaltjes van mijn Arabier/Haflinger,Fjord, Tinker etc kan het net zo goed....kom het eens laten zien!!! Het is niet dat ik het niet geloof, ooooo nee, wij hebben jaren Haflingers gehad, ik ken het gevoel van er nooit ergens bijhoren (je snap wel wat ik bedoel). Niet zeuren vanaf de zijkant, lekker meedoen en laat maar eens zien wat jij en je paard kunnen.

WRAN is er voor jullie, ik zeg jullie omdat ik ze niet meer heb, wij hebben alleen Quarters. Ik heb genoten hoor op het WRAN NK....maar het was onderhand een leuke wedstrijd voor Quarters, Paints en een enkele App en dat is jammer, heel jammer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 23:48

Ods schreef:
Die verhaaltjes van mijn Arabier/Haflinger,Fjord, Tinker etc kan het net zo goed....kom het eens laten zien!!!



Niet zeuren maar rijden! Werkt verrekte goed, kunnen mijn Fjord en ik je vertellen...

CounTree

Berichten: 3921
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: simonshaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 23:54

Wetsernfriek schreef:
voila das hoe ik het zie en ik heb zeker niets tegen de quarters hoor maar ik blijf toch lekker bij de arabier Haha!


amen

me 2 OK dan!
Let's go and ride the greatest pride!!!

By the way.....welk ras was er 3e tijdens de Western Horsemanship??????? Vingers aflikken Er deed slechts 1 volbloed Arabier mee tijdens het WRAN NK, maar die deed het wel ff. En laat dat nou net een half broer zijn van mijn paardje Haha!. Brenda super gedaan!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 08:59

Ehhhhh misschien zeg ik nu iets wat ik helemaal niet mag zeggen hoor, maar ik heb me lichtelijk geergerd door het minimale aantal arabieren dat ik op het nk gezien heb. Ik denk dat de DAWRA-leden zich eens serieus op hun hoofd moeten krabben....
Ik hoor hier en op andere fora altijd een hoop getetter dat die Arabieren het allemaal zo goed doen in de sport. Maar waar waren ze dan???????
Ik vind eerlijk gezegd dat de DAWRA behoorlijk te kak stond de afgelopen dagen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 09:01

Er liep een NRPS bij de jeugdreining bedenk ik me nu Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 09:05

Neparabier Haha!

Vond ik wel een leuke combinatie trouwens, en dat meisje dat erop reed deed het heel erg netjes. Was fijn om naar te kijken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-09-04 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 09:06

Nou ja ik deed een poging Cool Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 09:13

Ik start nu dressuur met mijn appie maar eerlijk gezegd denk ik dat het makkelijker is om met een QPA dressuur te rijden dan western met een groot dier. ( pride en ik gaan nu voor 'sport' op ons papiertje Haha! )
Maar he anja, maak van het negatieve iets positiefs!!
Je paard kan vast een passage, dat zit er nu eenmaal beter in dan in een QPA. Op die manier kan je je drafbalkjes nemen Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 09:18

Wahaha ik zie het voor me Cornelie. Dat is nog eens een idee Lachen
Moet toch goed zijn voor hoge punten zoiets Clown

* gaat acuut oefenen op passage *

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 09:38

Sonja schreef:
Neparabier Haha!

Vond ik wel een leuke combinatie trouwens, en dat meisje dat erop reed deed het heel erg netjes. Was fijn om naar te kijken.


Pas op he ~~}> ? Ook NRPSers zijn lief! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 09:57

Lief is geen issue. Daar ga ik niet voor naar een NK. Als ik iets liefs wil zien ga ik wel voor de spiegel zitten Haha! Tong uitsteken

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 10:04

Sonja, (welcome back Tong uitsteken ) misschien is de reden dat ze niet starten al genoemd op de eerste pagina......de gevreesde voorrondes Nagelbijten / Gniffelen
Maar ik ben ook benieuwd wat de precieze reden nu is...

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 10:15

Cassidy schreef:
Ik weet niet of je de editorial in de laatste Quarter Horse Journal hebt gelezen, maar volgens Bea zijn er dus al teveel wedstrijden. Een kostenpost waar menigeen op leegloopt, met als gevolg dat de starters wegblijven.

Ik weet niet of de wedstrijden die ik bedoel ooit bezocht worden door Bea van de Quarter.
Ik bedoel de echte "buurtwedstrijden" (absoluut niet denigerend bedoeld!). Wedstrijden zoals bij de Groenhoeve of zoals die in Uitgeest vlak bij de van der Valk. Dit zijn prima wedstrijden om te beginnen en veel ervaring op te doen zonder dat je te hoog grijpt. Deze wedstrijden worden wel druk bezocht door alle soorten ruiters met alle soorten paarden. Ik denk dat het juist belangrijk is dat er meer van dit soort wedstrijden wordt gehouden en die zijn volgens mij niet verliesgevend gezien de donatie die er door de vereniging in Uitgeest is kunnen doen aan het oudepaardentehuis.

Als er meer ervaring kan worden opgedaan dan zullen er misschien ook meer verschillende combinaties verschijnen Verward

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 10:16

Mijn precieze reden (los van het feit dat Lanna met ziekteverlof op de wei staat wegens een sarcoid) is dat ik mezelf niet goed genoeg vind nog. Ik rij nog maar net bij de amateurs rond en heb nog veel te leren, daar vind ik het NK niet de goede plek voor.

Een secundaire reden zou voor mij wel in de voorronden liggen. Duur en een doordeweekse dag. Dan start ik liever een wedstrijd extra in het weekend ergens.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 10:18

En inderdaad Vera Zoveel wedstrijden in de buurt zijn er niet. In ieder geval niet bij ons. Saasveld, Hardenberg en Den ham zijn qua afstand redelijk te doen voor ons. Dat maakt de spoeling redelijk dun. Als ik ter vergelijk kijk naar dressuur en springen, dan kan ik ieder weekend starten binnen 10 km afstand van mijn stalling.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 10:27

Ik vind het trouwens een beetje onzin en jammer dat je "perse" een QPA zou moeten hebben om leuk mee te kunnen rijden (op dit NK) Ik vind het niveau van westernrijdend Nederland in z'n algemeen niet zo heel erg hoog, ook niet van de ruiters met QPA, en ik heb op kleinere/regionale wedstrijden best ruiters gezien met niet-QPA die er helemaal geen gek figuur tussen zouden slaan! Ik denk dat het vooral de dagen en de kosten zijn geweest die de hobby-westernruiter met de niet-QPA, die het toch leuk doet, thuis heeft doen blijven. De professionelere westernruiters rijden zowieso vooral op een Q (PA) en "moeten" zich daar natuurlijk wel laten zien.

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 11:44

juist Vera,dat zou een oplossing zijn!
als de verschillende stallen waar western gereden wordt,nu eens in hun eigen regio,beginners wedstrijden organiseren,en van daaruit,regio tegen regiowedstrijden. de grootste tegenstander daarvan zal zijn de onderlinge zienswijze over westernrijden zijn,dat weet ik,maar het zou ook een groot pluspunt kunnen zijn.willen ruiters die zich willen profileren in de sport,zou dit m.i. de enigste oplossing zijn.
dus ruiters van niet qpa(die houden we erin)beraadt U en ga aan de slag!!


Rinus

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 11:48

eh Rinus... daar los je het probleem niet mee op. Het Wran NK is vanaf Amateur. En die mensen met niet qpa bleven weg. Die hebben echter ook niets aan onderlinge beginnerswedstrijden. Daar mogen ze niet starten.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 11:54

Anya schreef:
eh Rinus... daar los je het probleem niet mee op. Het Wran NK is vanaf Amateur. En die mensen met niet qpa bleven weg. Die hebben echter ook niets aan onderlinge beginnerswedstrijden. Daar mogen ze niet starten.

Dat is wel een beetje kortzichtig Anya Tong uitsteken
Juist door meer tijd te steken en mogelijkheden te bieden aan de beginners en mensen die zich nog niet goed genoeg vinden, kun je kansen creeeren.
We zijn er inmiddels allemaal achter dat een niet-QPA meer training nodig heeft dus ook meer wedstrijdervaring kan geen kwaad.
Deze mensen hebben nog helemaal geen amateurstatus (wist niet dat je niet mocht starten op een buurtwedstrijd als amateur Verward )

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 11:58

Anya,onderlinge wedstrijden van westernstallen tegen elkaar ZONDER wran bepalingen!!!!!!!!!!kan je altijd zelf organiseren,dat bedoel ik nou, je gaat al direct beperkingen aanbrengen voor dat je het georganiseerd hebt.Om het aantrekkelijk te maken,neem een plaatselijke westernshop,laat die wat sponseren,alles onder eigen beheer,en ga aan de slag,net als sonja zegt:rijden met die hap.
ben er twee en een half jaar mee bezig geweest in Leusden,eerst de gezamelijke trainingen en van daar uit onderlinge wedstrijden. daar zijn leuke andere dingen uit te voorschijn gekomen,waarom je vastleggen in het begin dan, aan de regels van wie dan ook? wil je een grotere opkomst van niet qpa?????? doe er wat an!!!!!!!!!!!!!!!!!!

rinus