WRAN voor alle rassen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:32

Voor de Nederlandse qpa-wedstrijden kan ik me goed voorstellen dat je die reglementen volgt. Maar de Wran heeft al een paar afwijkende regels. Het is een Nederlandse rijvereniging.

Zolang de jurering in de pas blijft lopen en de wedstrijdonderdelen ook kan ik me niet voorstellen dat Amerika daar wakker van ligt.

aanvulling: en Amerika hoeft zich natuurlijk ook niet meer te bewijzen in de westernsport. Dat is daar enorm groot. Het verschil is dat de westernsport in Nederland maar een klein niche van de paardensport inneemt.

Een niche dat volgens mij best groter kan worden. Dat veronderstelt wel dat Amerika je wat vrijheid geeft om aanpassingen aan de desbetreffende omgeving te doen.

Als je dropjes wilt verkopen in de VS dan kom je er ook niet met conventionele marketingmethoden Knipoog

Kornelius

Berichten: 358
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: pfalzdorf (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:42

Volgens mij is het al de bedoeling dat het per combinatie gaat. Ik rijd zelf mijn eigen paard, maar iemand anders rijdt haar ook op wedstrijden, en daarvoor krijgen we twee startnummers, voor elke combinatie 1.

Zo'n systeem is trouwens in duitsland bij de NRHA al in gebruik dus zo exotisch is het allemaal niet. vinden ze vast wel goed in amerika. toch? Pling

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:48

Als dat de bedoeling is, dan juich ik dat toe. Ik heb zelf geen last van die regel (ik heb een eigen paard), maar ik denk dat een heleboel bijrijders en manegeruiters hier heel gelukkig mee zullen zijn Lachen

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:50

Ik schrijf het misschien een beetje knullig op!
Ik bedoelde dat ze het daar ook kunnen gebruiken en het zo wereldkundig kunnen maken. Want over het algemeen zijn we het er overeens dat het een beter systeem is.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:01

Op naar de Wran-ledenvergadering zou ik zo zeggen.
Ik ben dit jaar van plan te gaan Lachen

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:13

Ik ben geen lid en derhalve niet welkom, geloof ik.
Dus moet jij maar een goed woordje voor ons doen!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:17

Beloofd! Lachen

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:34

Is het echt zo dat de regels m.b.t. het promoveren naar een hogere klasse uiteindelijk van de AQHA stammen? En dan nog, om alleen zo'n soort winstpuntenstelsel in te voeren hoeft de WRAN zich niet echt "los te koppelen" van de rest van de (western-) wereld, toch?

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:35

Huh? hier stond zojuist nog een bericht boven? Verward

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:37

Blaze heeft zich bedacht Knipoog)

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:08

Ik heb wel een vermoeden wat daar heeft gestaan.
Ik denk zelf dat regels er zijn om een organisatie-vorm te ondersteunen. Als regels in te weg gaan zitten of niet duidelijk zijn, dan is het tijd ze op zijn minst ter discussie te stellen. De uitkomst kan zijn, dat er geen betere alternatieven zijn en dat je ze houdt omdat veranderen meer nadelen dan voordelen heeft.

Dat neemt niet weg dat regels nooit een doel op zich mogen worden. En dat een discussie hierover hier op bokt of elders, en een bijbehorende brainstorm wel heel verhelderend kan werken.

Ik persoonlijk kan wel leven met die regels hoor. Ik vind ze niet ideaal, maar dat is wat anders. Maar ik ben er ook perfect tevreden mee om de komende jaren gezellig met mijn paard bij de amateurs rond te hobbelen. Langzaam steeds meer bij te leren en ooit nog een keer reining te starten. Mijn voornaamste ambitie is gelegen in: zelf beter worden en lol hebben met mijn paard. Of daar nu wel of geen winstpunten aanhangen kan MIJ niet boeien (ik heb al winstpunten Lachen in de dressuur Clown )

Tegelijkertijd zie ik met regelmaat mensen behoorlijk teleurgesteld zijn als blijkt dat de 'eigen paard-regel' weer eens in de weg zit en mensen zelfs tegenhoudt om te starten. Dan wordt namelijk niet de prestatie van ruiter en paard beoordeelt, maar de inhoud van de geldbuidel van degene die zich geen eigen paard kan veroorloven. En dat vind ik jammer. Bijvoorbeeld dus.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:21

sflj schreef:
Is het echt zo dat de regels m.b.t. het promoveren naar een hogere klasse uiteindelijk van de AQHA stammen?
Waar het de Quarters aangaat zeker.
Bij meer dan 10 punten ben je beginner-af en minimaal Amateur (Prof is dan een eigen keus). Bij 40 punten bij je Amateur-af en verplicht open (Prof).
Deze puntenaantallen zijn gebaseerd op Amerika, waar alle klassen veel meer gevuld zijn en je dus een redelijke doorstroom hebt. Ook heb je daar natuurlijk veel meer wedstrijden en de echte 'weekend-warriors' interesseert het niets om daar stad en land voor af te rijden.

Natuurlijk kun je aan deze puntentelling niets veranderen, maar een WRAN kan er wel een eigen puntensysteem op na gaan houden (ook van de verreden rassenshows) en ahv vast te stellen richtlijnen gaan bijhouden welke score welk aantal punten oplevert om te mogen/moeten starten in een bepaalde klasse.
Dit kan dan ook per onderdeel gelden.

Daarna is het een kleine stap om een bepaald aantal punten startgerechtigd op een NK te verklaren.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:24

heeft de AQHA een gevorderde beginnersklasse?
Of is dat een regel van de Wran?

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:29

Ik dacht WRAN, ik heb die klasse nog nooit hier op een rassenshow gezien. Ze hebben wel een grijze-haren klasse. Nog even en ik kan het tegen Theo opnemen Cool

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 14:51

De Quarter heeft, neem ik aan net als de Paints ook een Novice-Amateur klasse, maar wordt hier haast niet uitgeschreven. Bij de Quarter kan je toch ook eeuwig Amateur blijven Verward ?? Bij de Paints wel....

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:58

Ik heb twee haflingers gezien hoor!

En mijn gedachte is...

Ik zou best een poging willen wagen met mijn tink, maar omdat het voor mij een hobby is, naast een andere dure hobby. Ik er niet de bakken met geld aan uit kan geven die het nodig zal hebben om hem op dat niveau te rijden ( ik denk wel dat hij het zou kunnen)

Dus..wellicht zijn de meeste westernruiters met niet amerikaanse paarden recreatie ruiters die ook neit ene vermogen eraan uit willen/kunnen geven.

Of.. idd wil emn toch een amerikaan eenmaal op dat niveau?

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:11

jeddah schreef:
De Quarter heeft, neem ik aan net als de Paints ook een Novice-Amateur klasse, maar wordt hier haast niet uitgeschreven. Bij de Quarter kan je toch ook eeuwig Amateur blijven Verward ?? Bij de Paints wel....

De Quarters hebben idd Novice-klassen, maar de meesten leden hebben een 'gewone' Amateur kaart(lidmaatschap).

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:48

Sugarmiss schreef:
De Quarters hebben idd Novice-klassen, maar de meesten leden hebben een 'gewone' Amateur kaart(lidmaatschap).
Anders om (zoniet dan ben je een beetje vreemd bezig) Cool

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 16:01

Blaze schreef:
Anders om (zoniet dan ben je een beetje vreemd bezig) Cool
Inderdaad, alle novice- amateurs mogen in de amateurklasse starten, maar de amateurs NIET in de novice klasses.........dus je bent niet slim bezig als je kiest voor alleen een amateurs- status.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 16:12

Mijn eerste kaart was een gewone Amateur-kaart, mijn 2e bleek ineens een Novice-Amateur-kaart te zijn. Dus ik denk dat de AQHA er nu idd zelf naar kijkt.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 16:13

dapperdier schreef:
Dus..wellicht zijn de meeste westernruiters met niet amerikaanse paarden recreatie ruiters die ook neit ene vermogen eraan uit willen/kunnen geven.

Hm, ik ga wel een poging wagen hoor met m'n tinkje. Als alles heel goed loopt volgend jaar.
Vraag me af wat je dan precies met een vermogen bedoelt? Ok, het starten op een NK zelf (incl box, evt vervoer regelen etc) is niet goedkoop maar je bedenkt je niet een week van tevoren om er eens heen te gaan. Kleding hoeft ook niet al te veel te kosten, met een beetje creativiteit kom je een heel eind.
Nouja al met al is het in elk geval maar net waar je prioriteiten liggen. Ik heb weliswaar geen dure hobby erbij, maar we hebben wel 2 meiden rondlopen hier, die kosten genoeg Knipoog
Wat we voor onszelf overhouden gaat naar de paarden en alles daaromheen (les bijvoorbeeld maar ook de kosten voor de wedstrijden)