Bitloos riden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 17:19

Leuk! Haha! Plaatjes! Ik heb er ook zo eentje van mijn -anders- reeskees:


Afbeelding

Ik probeer nu af en toe (in de bak) te rijden zonder hoofdstel. Dus alleen nog een touwtje om d'r hals. Die van mij is op deze manier rustiger omdat ze "weet" dat ik haar toch geen echt moeilijke dingen vraag.

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 17:31

Wat gaaf die foto,s zeg en de paarden zijn lekker ontspannen zo te zien leuk hoor is ook wat voor milou en mijn.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 17:36

e_horse schreef:
Heb je met een side-pull meer in te brengen dan een gewoon- of touwhalster?
Ja. Een sidepull werkt met dunne koorden over de neusrug. Een gewoon halster is te breed, en een touwhalster heeft alleen een verbinding met het touw. Een sidepull werkt scherper in en is duidelijker.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 18:31

sflj schreef:
Ik probeer nu af en toe (in de bak) te rijden zonder hoofdstel. Dus alleen nog een touwtje om d'r hals. Die van mij is op deze manier rustiger omdat ze "weet" dat ik haar toch geen echt moeilijke dingen vraag.

Stoér Bert OK dan! Ik heb ook een halsring liggen maar ben er nog niet mee begonnen. Echt ruig dat jij er met die race-miep van je aan begonnen bent

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 19:33

Cassidy schreef:
Ja. Een sidepull werkt met dunne koorden over de neusrug. Een gewoon halster is te breed, en een touwhalster heeft alleen een verbinding met het touw. Een sidepull werkt scherper in en is duidelijker.

Dat duidelijker spreekt me wel aan.. Zou je vanuit een sidepull verder kunnen werken met touwhalster? Dus eerst sidepull en als dat goed gaat touwhalster?

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 19:35

Mijn idee is dat je met een touwhalster meer in te brengen hebt qua rem...
maar minder qua zijwaarts "dwingen" als het nodig is.

Daarvoor is een side-pull dan in principe beter omdat die de teugelbevestigingen aan de zijkanten van het hoofd heeft...

Maar met een sidepull zou ik weer niet graag op een scheur-monster zitten , want dat vertrouw ik voor geen meter als (nood-)rem...

Daarom rij ik zelf met touwhalster Lachen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 17:08

Huertecilla schreef:
Geen van allen echter in de wijde wereld met hun neus zó laag. Ontspannen ja, maar ons setje is wat euh.... voorwaards zeg maar Haha!
De teugels omhoog en ze stoppen, maar een echt sláppe teugel vatten ze op als een 'toe maar'.


HC ik denk dat de meeste ruiters die je hier bitloos ziet rijden westernruiters zijn. Die oefenen op de neus zo laag. Ik was bitloos aan het oefenen voor de pleasure op die foto (ik ontdekte dat ik weer zat te plukken en dan pak ik mezelf het bit af). Als ik Lanna in haar natuurlijke houding laat lopen, loopt ze een stuk hoger met de hals. Dan ziet het er zo uit:

Afbeelding

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 17:36

Anya schreef:
HC ik denk dat de meeste ruiters die je hier bitloos ziet rijden westernruiters zijn. Die oefenen op de neus zo laag.



Citaat:
Als ik Lanna in haar natuurlijke houding laat lopen, loopt ze een stuk hoger met de hals. Dan ziet het er zo uit:

Dat ziet er inderdaad een stuk natuurlijker én veiliger uit.
Niet verkeerd dat die bepaling inmiddels uit 'het reglement' geschrapt is?! Of heb ik dat verkeerd opgepikt?

Wie wat meer zijdelingse overbrenging nodig heeft kan ook lusje aan de bakknoop van de neus'riem' van een touwhalster, laten, knopen.

DubbelFun

Berichten: 88714
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 18:10

Huertecilla schreef:
Niet verkeerd dat die bepaling inmiddels uit 'het reglement' geschrapt is?! Of heb ik dat verkeerd opgepikt?
Dat heb je goed opgepikt Haha!, maar er zit wel wat verschil tussen een paard die uit pure ontspanning zo laag loopt of een paard wat daartoe gedwongen wordt door allerlei 'hulp'middeltjes.