Reining nivo versus dressuur nivo

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spirited
Berichten: 2
Geregistreerd: 20-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:16

Sugarmiss schreef:
Zegt dit iets over de ruiter of over een paard wat niet op eigen benen kan lopen Knipoog


Dit zegt iets over het paard, mijn zz-licht paard is bijzonder goed aan de hulpen als je te veel drukt met een been uitvoerd dat gaat hij opzij voor dat been, voor sommige ruiters (vooral dressuur ruiters) is het moeilijk om hun benen stil te houden en andere ruiters (die vriend van mij) die steken hun benen af.
Ook bij het westernrijden is dat naar mijn mening niet goed. Mijn paard wist niet wat hem overkwam en ging dus zwalken. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:20

Wat moeilijker is... Ik rijd zelf geen western, maar op de pensionstal waar mijn vriendin dressuurles krijgt, wordt sinds een jaar ook westernles gegeven. Nu is het altijd wel interessant om beide disciplines op elkaar af te horen geven Haha!, maar echt interessante discussies krijg je daar niet op gang over de verschillen.

Ik heb het er wel eens met een dressuurruiter over gehad en die had op een gegeven moment toch wel een punt over het verschil tussen western en dressuur. Ze zei dat de absolute top van de reining nooit met de absolute top van de dressuur vergeleken kon worden, omdat topreiningpaarden al op 4/5 jarige leeftijd op die top kunnen zitten, terwijl een paard dat 8 is en al Grand Prix loopt al erg jong is. Het ene paard heeft er twee jaar scholing op zitten om de top te halen, de ander minimaal vijf. In haar ogen zei dat duidelijk iets over het verschil in complexiteit tussen de disciplines.

En ergens denk ik ook wel dat ze daar gelijk in heeft. Een pirouette in galop kun je misschien vergelijken met een spin, maar wat doe je dan met een pirouette in piaffe? De dressuur komt inderdaad trager op gang dan de reining als je naar de proeven kijkt, maar gaat vervolgens wel veel verder door. B-proeven komen inderdaad erg klungelig voor als je ze vergelijkt met beginners-reining omdat bij de laatste al veel, volgens dressuurruiters 'gevorderde' oefeningen zoals het galopchangement in voorkomen. Maar als je het mij vraagt, wat is nu helemaal een galopchangement? [***] (shetlander) changeert ook terwijl het hem nooit echt geleerd is, en dat zelfs voor de koets.

Naar mijn idee komt een perfect gereden reiningproef wel overeen met een perfect gereden Z proef (dus zonder zagen, 100 kilo in je handen, geruk en gepluk). Je zult echter meer perfecte reiningproeven zien dan perfecte Z proeven, simpelweg omdat de reining vervolgens niet verder gaat, de goede ruiters in die klasse blijven zitten en zichzelf op diezelfde proef steeds verder kunnen verbeteren. De Z is daarentegen een doorgeefluik: ben je goed, dan verlaat je die klasse al snel en ga je door met Z2, intermediar, Prix St Georges, Grand Prix. De minder goede ruiters blijven juist wat langer steken waardoor het niveau van de Z-ruiters gemiddeld minder goed is dan het niveau van de reining-ruiters in de hoogste klasse.

Dus naar mijn bescheiden mening komt de zwaarste reining-proef tefchnisch wel overeen met Z (of zware M2), maar is de kwaliteit van ruiters en paarden in die reining wel hoger dan die in die M2/Z klasse, alleen al omdat dat in de reining het eindstadion is en de dressuur vervolgens verder gaat.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:20

Spirited schreef:
laat nooit een Cowboy op je dressuurpaard een dressuurproef rijden.

Gelukkig hebben we hier geen Cowboys maar westernruiters dus is dat probleem ook weer uit de wereld Knipoog

Wil je me misschien uitleggen waarom jouw dressuurpaard zo van de rel is als er een WESTERNRUITER Bloos opgezeten heeft??

dixie
Berichten: 79
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:22

Anya schreef:
Ik had dat nu juist anders om.. De eerste keer dat ik op een eveneens zeer goed getrainde quarter mocht kon ik geen rechte lijn rijden, wisselde het paard om de pas en dook een spin in, waar ik niet meer uit kwam Lachen

Ik denk dat dit eigenlijk heel normaal is, ieder paard is anders gereden. Hoe licht hij op de hulpen is ligt aan de ruiter. Ik ken Spirited en zij is heel erg correct. (lest bij Anky) Haar paard is heel erg scherp voordat je het weet loop hij z'n wissels of je dit nu wilt of niet, ik wou dat niet Haha! maar hij deed ze wel goed Schijnheilig ik wilde eigenlijk gewoon linker galop over de A-C lijn Verward

stormpje
Berichten: 103
Geregistreerd: 24-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:59

WormBoy schreef:
Mijn oordeel: bij recreatief rijden en relaxte paarden kun je wel ruiters laten switchen. Maar een dressuurruiter op een scherpe quarter, kan net zo fout gaan als een cowboy op een scherp dressuurpaard. Natuurlijk vooral afhankelijk van het aanpassingsvermogen van de ruiter .



Weet je wat ik gewoon niet begrijp is waarom zou je alleen kunnen switchen met een recreatie en relaxt paard ?

Juist de meer gespannen paarden komen bij van het western rijden (ook vaak gespannen ruiters)

Als je goed dressuur rijdt loopt het paard net zo ontspannen als een een western paard.Wel met andere hulpen maar ze moeten allemaal op de pinken te rijden zijn .Ze zeggen wel vaak dat dressuur ruiters zitten te rukken en te plukken maar ook in de western zie je dat een hele hoop. (hoeveel paarden stoppen er niet met open mond).Ik loop trouwens ook wel eens met de handen voor mijn ogen weg bij een dressuur proef hoor!


Ik heb het nu niet over de top maar gewoon op gemiddelde wedstrijden van beide !

WormBoy
Berichten: 260
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:13

stormpje"]
Weet je wat ik gewoon niet begrijp is waarom zou je alleen kunnen switchen met een recreatie en relaxt paard ?
[/quote]
Dan gaat het sowieso (bijna) altijd wel goed. Ik kan als westernruiter best op vakantie met een strandrit mee op rustige engelse paarden, maar ik denk dat een goed opgevoede dressuurknol reuze zenuwachtig van me wordt Haha! . Andersom heb ik de quarters op onze maneges wel eens helemaal gestoord zien worden van dressuurruiters die western wilden rijden ... dus: your mileage may vary!

[quote="stormpje"]
Als je goed dressuur rijdt loopt het paard net zo ontspannen als een een western paard.Wel met andere hulpen maar ze moeten allemaal op de pinken te rijden zijn .
[/quote]
Juist omdat de hulpen anders zijn, zou ik bij het "switchen" liever rustige paarden gebruiken omdat die niet zo snel in de stress schieten als ze een hulp niet begrijpen. Wat niet wegneemt dat er natuurlijk ruiters zijn die wel probleemloos beide stijlen beheersen. Overigens moet je IMO een goed westernpaard zonder je pinken kunnen rijden Haha! .

[quote="stormpje schreef:
Ze zeggen wel vaak dat dressuur ruiters zitten te rukken en te plukken maar ook in de western zie je dat een hele hoop.

Dat viel me tegen bij het vorige NK ... Ik dacht: nu gaan we de echt goeie westernruiteres zien, maar ik heb bij een aantal ruiters wat geruk en geprik gezien, waarvan ik dacht: "zo zou het voor mij niet hoeven". Maar dat is weer een heel ander topic!
Laatst bijgewerkt door WormBoy op 20-09-04 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

DWSS
Berichten: 667
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 11:13

whow Haha! ik heb wel wat storm doen opwaaien Knipoog
dit is geen toppic om dressuur af te kraken maar was benieuwd hoe andere mensen er over denken.
Toen ik vroeger dressuur reed vond ik het namelijk nogal wat makkelijker om in de B te beginnen dan nu in de beginners reining , vind de oefeningen toch wel van hoger nivo dan een B dressuurproef.
Denk ook dat de opstap om wedstrijden te gaan rijden ( bijv. beginners reining starten ) langer duurt dan dat je dressuur zou rijden en in de B zou beginnen. ( dat was eigenlijk dus de vraag uit dit toppic )

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:23

appels en peren.... maar okay dan Tong uitsteken

als we ze dan toch gaan vergelijken doe het dan helemaal... niet alleen de ruiter en hulpen, niet alleen de oefeningen, maar vooral ook het paard.

in de engelse sport worden veel meer hulpen ingezet om het paard gedurende een oefening te begeleiden en deze blijven (hoe subtiel ook op hoger niveau) erbij.
in de westernsport worden weliswaar veel hulpen gebruikt om een paard te trainen, maar er wordt veel meer getraind op het loslaten van het paard met de bedoeling het paard zelfstandig te laten lopen.

voorbeeld Haha!
Citaat:
en andere ruiters (die vriend van mij) die steken hun benen af.
Ook bij het westernrijden is dat naar mijn mening niet goed. Mijn paard wist niet wat hem overkwam en ging dus zwalken.


welkom spirited, leuk dat je post, maar je komt wel erg bijdehand uit de hoek op een onderwerp waar je duidelijk niet veel kaas van gegeten hebt.
jouw paard wist idd niet wat hem over kwam omdat hij alleen een rechte lijn kan lopen onder begeleiding van jouw. een goed getraind westernpaard loopt deze rechte lijn zelf, daarom kan de ruiter de benen van het paard afhouden en kan hij zich concentreren op de koe die hij aan het vangen is Knipoog

een combi op hoger niveau in de westernsport vereist een bijzonder goed getraind paard, dat dus al in staat is zelfstandig oefeningen te doen. de ruiter (die ook wel moet kunnen rijden natuurlijk) is er vooral om het paard te vertellen wanneer hij de oefeningen in moet zetten, het paard zou de rest moeten doen.
bij de engelse dressuur zal de kwaliteit van de ruiter weer veel belangrijker zijn aangezien deze het paard veel meer zal moeten blijven begeleiden in alle oefeningen.

dus de kwaliteit (van onderwijs) van het westernpaard is de focus in de westernsport, terwijl de kwaliteit van de ruiter bij het engels rijden voorop staat.

dat bedoel ik met appels en peren en daar komen ook blaze z'n cryptische (voor engelse ruiters Knipoog ) opmerkingen weer om de hoek kijken *LOL*

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:35

DWSS:
Helemaal met je eens!
Ik denk dat beginners reining gelijk gesteld kan worden aan L2 dressuur. Een B niveau vind je eigenlijk niet terug in een reiningproef.
Je ziet wel genoeg mensen die op B niveau rijden en meedoen aan een wedstrijd maar eigenlijk lenen de patterns zich er niet voor.

Naar mijn idee moet je pas aan wedstridjen deelnemen als je de proef ZELF netjes kunt afleggen en je paard een aardig basis niveau heeft.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:36

Sprite schreef:
appels en peren.... maar okay dan Tong uitsteken

als we ze dan toch gaan vergelijken doe het dan helemaal... niet alleen de ruiter en hulpen, niet alleen de oefeningen, maar vooral ook het paard.

in de engelse sport worden veel meer hulpen ingezet om het paard gedurende een oefening te begeleiden en deze blijven (hoe subtiel ook op hoger niveau) erbij.
in de westernsport worden weliswaar veel hulpen gebruikt om een paard te trainen, maar er wordt veel meer getraind op het loslaten van het paard met de bedoeling het paard zelfstandig te laten lopen.

voorbeeld Haha!


welkom spirited, leuk dat je post, maar je komt wel erg bijdehand uit de hoek op een onderwerp waar je duidelijk niet veel kaas van gegeten hebt.
jouw paard wist idd niet wat hem over kwam omdat hij alleen een rechte lijn kan lopen onder begeleiding van jouw. een goed getraind westernpaard loopt deze rechte lijn zelf, daarom kan de ruiter de benen van het paard afhouden en kan hij zich concentreren op de koe die hij aan het vangen is Knipoog

een combi op hoger niveau in de westernsport vereist een bijzonder goed getraind paard, dat dus al in staat is zelfstandig oefeningen te doen. de ruiter (die ook wel moet kunnen rijden natuurlijk) is er vooral om het paard te vertellen wanneer hij de oefeningen in moet zetten, het paard zou de rest moeten doen.
bij de engelse dressuur zal de kwaliteit van de ruiter weer veel belangrijker zijn aangezien deze het paard veel meer zal moeten blijven begeleiden in alle oefeningen.

dus de kwaliteit (van onderwijs) van het westernpaard is de focus in de westernsport, terwijl de kwaliteit van de ruiter bij het engels rijden voorop staat.

dat bedoel ik met appels en peren en daar komen ook blaze z'n cryptische (voor engelse ruiters Knipoog ) opmerkingen weer om de hoek kijken *LOL*


Maar ze schijft ook:
Citaat:
Dit zegt iets over het paard, mijn zz-licht paard is bijzonder goed aan de hulpen als je te veel drukt met een been uitvoerd dat gaat hij opzij voor dat been, voor sommige ruiters (vooral dressuur ruiters) is het moeilijk om hun benen stil te houden en andere ruiters (die vriend van mij) die steken hun benen af.
Ook bij het westernrijden is dat naar mijn mening niet goed. Mijn paard wist niet wat hem overkwam en ging dus zwalken.


En dat kan ik me helemaal voorstellen, als haar paard mooi licht aan de hulpen is en de "cowboy" iets meer zin ene been eraan had dan de andere, dan gaat haar paard uiteraard opzij. Dat wil imo zeggen dat de "cowboy" zijn gewicht niet helemaal onder controle heeft. Ook western aangereden paarden die licht aan de hulpen zijn, zijn vaak niet door iedereen te rijden omdat men zich niet kan aanpassen.

Hier mijn bescheiden mening:
Als je goed kunt paardrijden kan je je aanpassen aan het paard en zul je op elk paard redelijk tot goed weg kunnen rijden, of je nou een cowboy of dressuurmuts bent.

Mijn mening is ook nogmaals dat het niet te vergelijken is, dressuur met reining, Dressuur heeft 3 gangen en ook nog meerdere versnellingen per gang, reining heeft 1 gang met 2 versnellingen, vandaar misschien ook dat het veel langer duurt een dressuur paard op top nivo te brengen dan een western paard.

De wissels in de reining vind ik persoonlijk ook niet te vergelijken met die op hoog dressuur nivo, ik heb maar weining reiners gezien die op een rechte lijn een goede wissel kunnen maken zonder te versnellen, al zijn ze er vast en zeker wel. Een correcte wisel vind ik erg mooi, wat ik vaak in de reining zie is paarden die omgegooid worden, overkruist gaan, door moeten "crossen" en hopelijk komt het nog goed in de eerste deel van de circle.
Ik vind het ook jammer dat er ook in de beginners reining een wissel gevraagd wordt van mensen die, het woord zegt het al, beginners zijn, een wissel is imo geen beginners oefening, evenals de spin trouwens.

Ik weet dat het niet anders is, maar vind het jammer dat de beginners reining bijna hetzelfde is als de top nivo reining, kwa pattern, dat vind ik het mooie van dressuur, dat het langzaam opgebouwdt wordt, voor paard en ruiter fijner denk ik.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:43

@ jeddah, eigenlijk zouden ze , net als de walk & jog, een beginnersproef moeten maken. Geen wissels, korte spin, etc. Dan geef je mensen de mogelijkheid om het wedstrijdgevoel te krijgen zonder een "flater" te slaan.
Helaas zie je bij veel kleine wedstrijden dit toch niet gebeuren terwijl deze zich daar juist prima voor lenen.
Dan zie je onervaren mensen klungelen met de diverse onderdelen wat vaak leidt tot tenenkrommende proeven.
Juist deze mensen zouden een mogelijkheid moeten krijgen om toch netjes te kunnen deelnemen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:45

Toch vind ik het jammer dat er altijd zo'n hardnekkig vooroordeel is over de hulpen van een engelse ruiter. Ik weet niet of jullie anky van grunsven kennen maar zij is 1 van de vele ruiters die gewoon met signaalhulpen rijdt. En in de tussentijd gewoon je been bv netjes af laten hangen. Een goede westernruiter zal dit ook doen, die zal echt niet tussentijds met afgestoken benen rondrijden. Ik vind het jammer dat dit altijd zo'n hardnekkig vooroordeel is, net zoals het vooroordeel dat westernruiters altijd met losse teugels rijden.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:47

Helemaal met je eens Vera! Ik zou graag zien dat de reining patters nog meer aangepast werden voor de beginners. Ik vind het eigenlijk niet eens leuk om beginners reining te kijken Bloos! , zo'n "rommeltje" wordt het vaak natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar die winnen dan meteen ook, krijgen veels te snel hun punten en kunnen meteen door naar de Amateur, en daar zijn ze dan ook weer niet klaar voor of, ze voelen zich er nog niet klaar voor.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:54

Dat herken ik wel.. Ik train hard met Lanna voor de reining. Maar zolang haar wissel nog niet perfect is (d.w.z. rechte lijn en precies altijd op x en precies voor een achter gelijk) en zolang haar spilbeen niet blijft staan bij een spin, start ik no way reining. Ik wil zeker weten dat ik een nette proef neer kan zetten. Vandaar dat ik mijn wedstrijdervaring opdoe bij horsemanship en pleasure. Daar heeft het feit dat ze ook dressuur heeft gelopen overigens wel wat voordelen.

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:59

Het eenvoudiger maken van proeven voor beginners (bij de WRAN) zou een goede optie kunnen zijn imo.
Bij de WRAN zijn er voor beginners speciale proeven. Ipv 4 spins 2 bijv., of 1 grote cirkels ipv 2. Helaas is mijn ervaring dat die proeven daar juist alleen maar moeilijker van zijn geworden.

Bij de DRHA heeft men er voor gekozen om beginners de kans te geven om 'op twee handen' te starten ongeacht de leeftijd van het paard, oftwel 'green as grass'.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:59

En dat "rommeltje " is zo zonde om te zien. Paarden met mond open, veel prikwerk, geen slide maar een springstop, etc. Huilen
Absoluut geen reclame voor de sport.
Je kunt je natuurlijk afvragen waarom deze mensen deelnemen aan een wedstrijd maar kennelijk is men zich niet bewust van hun niveau of vinden ze dat ze gewoon moeten kunnen starten, ik weet het niet.

Dat zul je over het algemeen in een B-dressuurproef niet tegenkomen.
Die worden, naar niveau, best netjes gereden.
Maar zet zo'n B ruiter in een L2 proef en je krijgt hetzelfde resultaat.

WormBoy
Berichten: 260
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:00

cornelie"]
Toch vind ik het jammer dat er altijd zo'n hardnekkig vooroordeel is over de hulpen van een engelse ruiter.
[/quote]
Ik weet niet of dat een vooroordeel is, het zijn de gewoon de "slechtste voorbeelden" die het meeste aandacht krijgen hier.

[quote="cornelie"]
Ik weet niet of jullie anky van grunsven kennen ...
[/quote]
Niet persoonlijk Haha! , maar ik als ik haar op tv zie (en 1x bij een demonstratie gezien), ziet het er netjes uit. Daar kan ze nog ver mee komen *LOL* .

[quote="cornelie schreef:
... net zoals het vooroordeel dat westernruiters altijd met losse teugels rijden.

Is dat een vooroordeel dan? Bij ons wordt in principe altijd met losse teugel gereden. Alleen als je bepaalde correcties uitvoert, of stelling/verzamelijk vraagt gebruik je (mede) wat teugeldruk. Maar zodra het paard goed loopt: teugel weer los, en dan moet het paard zo blijven lopen OK dan!. Maar daar zouden ook wel weer eens meer stijlen kunnen bestaan.

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:06

dit is nu ,jeddah,het stokpaardje van meer dan 15 jaar geleden,toen wij begonnen met wedstrijden voor beginners in de westernsport,de patterns die het zelfde moesten zijn,van de wran dan,als die van amateurs en open.mede omdat de echte beginners,nog niet de patterns konden onthouden,jaren zijn we bezig geweest om,beginners te kunnen laten starten,zonder dat ze direct punten kregen ,zodat ze direct naar amateurs
MOESTEN,naast wat andere regels zijn we toen begonnen met onderlinge wedstrijdjes,zonder de wran,maar het had leuk geweest om het met de wran te doen.
en m.i ligt dus ook de oorzaak van het verschil tussen western nivo of dressuurnivo juist daar,zouden de patterns aangepast worden door middel van nivoverschillen,zoals idd,simpelere spinning changementen cirkels,etc etc,dan kunnen beginners langer aan de technieken kunnen werken,en langzamer door kunnen stromen.
verder kan je natuurlijk heel lang door gaan met vergelijken van de twee ruitersporten,maar het blijft moeilijk,westernrijden op de manieren uit amerika? zijn al 8 tot 9 verschillende manieren,dressuurrijden engels??of duits???of iers????ook daar zijn verschillende stijlen,dus alles hangt af van paard ruiter ,en veel andere oorzaken,jaren geleden was een grandprix dressuurpaard minstens 12-15 jaar tegenwoordig 8-9 jaar.
ook in de springsport was vroegen een paard van 8-9 jaar een jong paard tegenwoordig zijn het de toppers,dus ook daar valt geen vergelijking meer te maken,en voor de b.v.,olympische spelen zijn er regels op gesteld voor de reining dat het paard ouder moet zijn dan 7 jaar.zodat een top niet meer nodig is op 5 jaar.
even verwarrend getypt als altijd maar hopelijk nog wel te volgen.

rinus

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:09

Dus is het niet altijd Knipoog En die illusie heeft men nogal eens.
Maar ach, waarom willen we het eigenlijk gaan vergelijken? Met welk doel eigenlijk?

WormBoy
Berichten: 260
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:29

vera schreef:
@ jeddah, eigenlijk zouden ze , net als de walk & jog, een beginnersproef moeten maken.

Lijkt me een goed punt, maar ik vroeg me af (heb zelf geen ervaring met wedstrijden) of er niet in de andere onderdelen (horsemanship, western riding, etc) beginnersproeven zijn ... ?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:42

Het verschil zit em in het moeilijkheidsniveau en in de rare onderverdeling in klassen.

Bijvoorbeeld je start een paar keer beginners (pakweg pleasure en/of horsemanship o.i.d.). Het gaat je toevallig goed af (weinig deelnemers, je paard loopt lekker ect.) Opeens heb je punten en moet je eigenlijk naar de Gevorderde Beginners (die bij de amateurs meerijden, maar niet voor punten rijden dan). Je start een keer of 5 amateurs. Daar blijkt dan dat je bij pakweg horsemanship of pleasure, of trail heel aardig mee kunt rijden.

Tegelijkertijd is het gevraagde in de reining nog wel een beetje de ver van je bedshow, omdat die proeven in vergelijk met weer pleasure of horsemanship verhoudingsgewijs echt moeilijker zijn.

Het effect is dan dat je jaren geen reining start. Ik niet i.i.g.
Kortom de verhouding in moeilijkheidsgraad tussen (netjes gereden) reiningproef en andere disciplines is m.i. zoek.

dixie
Berichten: 79
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:43

jeddah schreef:
Hier mijn bescheiden mening:
Als je goed kunt paardrijden kan je je aanpassen aan het paard en zul je op elk paard redelijk tot goed weg kunnen rijden, of je nou een cowboy of dressuurmuts bent.


Ik als dressuurmuts ben het hier helemaal mee eens. Nu heb ik een vraag aan jullie.

Waarom willen jullie persee het niveau met elkaar vergelijken het is toch allemaal even moeilijk. En wat doet er aan toe dat in de dressuur meer oefeningen en overgangen zitten?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:46

Die vraag staat bovenin het topic dixie.
Dat betreft het aloude gezeur tussen dressuur- en westernruiters. In dit speciale geval voelden kennelijk M-dressuurruiters zich ver verheven boven de westernruiters in kwestie.

Ik ken ook situaties waarin het omgekeerde speelt: westernruiters die neerkijken op dressuurruiter.

Terwijl we zoveel van elkaar zouden kunnen oppikken!

dixie
Berichten: 79
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:51

Nou dan zijn mijn vriend en ik Lovers een mooi voorbeeld. Hij heeft tot voor kort altijd reining gereden en ik rijd M2 dressuur. Ik ben altijd blij als hij mee kijkt als ik rij, dan kan hij mij tips en zo geven. Toen hij nog een paard had deed ik dat ook bij hem en we werden er allebij beter van. Ik durf gerust te zeggen zonder hem en mijn trainer had ik met dit paard de M2 nooit gehaald. Zo zie je maar weer. OK dan! Ik zeg dank je wel reining ruiter.

Roos1

Berichten: 363
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:00

Citaat:
Nou dan zijn mijn vriend en ik een mooi voorbeeld
Nou dan zit hier nog zo'n m-dressuur ruiter, ik train ook vaak samen met reiningruiter. En we hebben veel aan elkaar.

Dus ach hier kan ik me niet echt in vinden:
Citaat:
Dat betreft het aloude gezeur tussen dressuur- en westernruiters. In dit speciale geval voelden kennelijk M-dressuurruiters zich ver verheven boven de westernruiters in kwestie.