Springen met je western paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammy_Jo

Berichten: 1447
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Haaksbergen

Springen met je western paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 14:27

De zoekfunctie doet het nog niet en misschien is het al eerder geplaatst ?

Maar, wie maken er wel eens een sprongetje met hun western paard ?

hihaa
Berichten: 307
Geregistreerd: 27-02-05

Re: Springen met je western paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 15:05

heb het wel eens gezien bij een demo tussen een engelse ruiter
tegen een western.
ik weet niet, klein sprongetje okay, maar hoger? zou uitkijken dat
dat je niet gekneusd raakt van je zadel... als je begrijpt wat ik bedoel...
heb een keer een stop gemaakt, paard gooide eerst z'n kont omhoog
en stopte toen, ik vloog half over zijn hals en was een beetje blauw
tussen mijn benen... geen geintje en mij zus maar lachen!! sadist.
(was vast ook erg grappig om te zien, al ben is sowieso lachwekkend
op paard... maar goed...)

ik ben niet zo'n springfanaat, gebruik wel balkjes, maar spring niet.

groetjes

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Springen met je western paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 15:53

Ik heb wel eens een bui dat ik een paar sprongetjes neem ter afwisseling. Waarvoor niet? Ik rij nog geen wedstrijden ofzo. Train wel serieus maar een beetje afwisseling kan toch geen kwaad?

SummerRemedy

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04

Re: Springen met je western paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 15:55

Ik doe het wel eens. We hebben het ook wel eens in de les gedaan (de helft durfde niet), volgens mij moet je voor trail 30 cm kunnen springen (tenminste, zoiets had ik begrepen Clown ) alleen ik heb het nog nooit gezien.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Springen met je western paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 16:03

Ik spring wel vaker met Mike. Dan zeg ik er wel eerlijk bij met mijn engelse zadel. Zijn westernzadel klapt achteraan altijd heel iets na een sprongetje op zijn rug, vandaar en het zit natuurlijk veel beter. Hij springt ook nog wel aardig, mooi rond, wat je niet altijd ziet bij de quarters en het allerbelangrijkste: hij vind het supergaaf Haha!

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Springen met je western paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 16:43

Ik heb afgelopen jaren heel regelmatig gesprongen, op een bepaald moment zelfs 1x in de week les. Gewoon met m'n eigen westernzadel. Ik heb tot 70 cm gesprongen, en dat ging prima. Maar wel met de beugels 3 gaatjes korter dan normaal, en zo strak mogelijke shirtjes. In het begin deed ik dat niet en ik heb ook 2 shirtjes gemold doordat ik achter de knop bleef haken Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Springen met je western paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 16:52

Ik spring buiten regelmatig over boomstammen en dikke (afgezaagde)takken heen. Meestal niet hoger dan 40/60 cm.
Die knop moet je idd in de gaten houden, wat dat betreft is de OF wat 'veiiliger' dan de BM Cool

Sammy_Jo

Berichten: 1447
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Haaksbergen

Re: Springen met je western paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 17:16

Ik heb zelf nog nooit gesprongen met een western zadel !
Maar idd als je te hoog gaat lijkt het me niet prettig met die knop !

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Re: Springen met je western paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 17:33

Hoger dan een meter ga ik niet, maar verder spring ik gewoon met het zadel. Geen probleem!

Kobus

Berichten: 40
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Springen met je western paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 17:58

Ja, springen is leuk. Haha! Vorig jaar mijn eerste springles op Kobus gehad. Super. Eerst even op zo'n engels springzadel, maar dat vond ik zo instabiel dat ik toch de knop maar getrotseerd heb Haha! Haha! Ga komend jaar zeker nog een paar lesjes nemen. Kobus vond het ook geweldig.

Anoniem

Re: Springen met je western paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 18:13

Ja ja hoor, niks mis mee. Leuk om ze fris te houden, zowel binnen als in het bos.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Springen met je western paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 18:33

Ik maak geregeld een sprongetje met mijn westernpaard.
Lan kan redelijk goed springen met een springhengst als vader Haha! Het probleem is meer dat ze vrijwel alles lekker hoog springt, zodat ik voor de zekerheid mijn westernzadel maar verruil voor mijn springzadel.

ik ben ook een groot voorstander van hunterklassen bij de Wran, maar ja.. die discussie heb ik verloren Huilen Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re: Springen met je western paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 18:51

Springen met een westernzadel niet veel hoger dan 70 cm. Maar met mijn amerikaanse appaloosa zit het in de planning om komend winterseizoen officiele springwedstrijden te gaan rijden. De B is dan 100 cm. Ook een sgw les zit in de planning.

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Springen met je western paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 20:09

ik spring ook wel eens met een westernzadel, meestal op buitenrit als er een boomstam ligt bv maar met m'n vorige verzorgpony ook wel eens in de bak springen. Meestal hou ik met 1 hand de knop beet (voor het geval dat Tong uitsteken) en met 1 hand de teugels Clown

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48406
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Springen met je western paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 20:44

Banjer en ik springen ook nog wel eens.... vindt ze erg leuk... alleen de knop is niet zo comfortabel

Jester
Berichten: 352
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Noortmoor Duitsland voorheen Noordwijkerhout

Re: Springen met je western paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 20:51

Wij springen regelmatig (zeker 2 x per maand) met onze westernpaarden, niet hoger dan 40 a 50 centimeter ivm de knop. We doen het om te oefenen voor de trailwedstrijden, al las ik nu dat springen niet meer in het trailparcours voorkomt bij de WRAN wedstrijden. Dit wel een paar keer meegemaaktbij wedstrijden, tot groot genoegen van publiek.
Verder rijden we regelmatig door bos, duin en over strand en als er dan een omgewaaide boom, of een balk oid ligt, gaan we er gewoon overheen. De paarden leren trouwens goed kijken en hun benen optillen. Als ik eerst gesprongen heb met mijn paardje en daarna een jog of lope over over balken oefen, tilt hij veel beter zijn voeten op en kijkt veel beter waar hij ze neer zet. Dus voor ons ook een vast onderdeel van het trailparcours oefenen.

Groetjes,

Monique

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Springen met je western paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 20:54

Ik heb een western pony met eigenlijk wel spring papier. Wij kwamen ooit in het bos een boompje tegen en spring sindsdien heel af en toe een klein sprongetje met westernzadel. Hij heeft ook weleens geweigerd en dat was echt minder!!Verder gaat het goed. Hij heeft laatst losgesprongen en ben toen iets hoger gegaan en dat deed ie geweldig, toch dat springbloed!!!

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Springen met je western paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 22:18

Ik vind springen geweldig en mijn quarters ook, alleen rijd ik met een cuttingzadel en dan krijg je de knop wel eens tegen je borstbeen aan. Ik heb een tijdje een engels zadel thuis gehad en mijn ruintje springt met gemak 1,20 en hij vindt het echt geweldig. Ik herken mijn normaal zo rustige paard niet meer terug. Maar dat heeft hij ook bij Barrel race

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Re: Springen met je western paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 22:38

Never, nooit niet Haha!

Yv_
Berichten: 19118
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Springen met je western paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 23:26

Ik had ook nooit gesprongen met westernzadel, tot ik op moest voor mijn ruiterbewijs. Daar kwam ik erachter dat het hartstikke meeviel... Ik heb geen last van de knop gehad iig! Tot groot leedvermaak van de andere ruiters, kreeg iemand het zo ver, dat haar beha doormidden scheurde Haha!.

Mijn paardje, een connemara, oorspronkelijk een springpaardje/ pony, had ik nog nooit mee gesprongen. Tot ik een keertje een boomstam tegenkwam met een buitenrit. Toen we eroverheen gingen, merkte ik dat hij het echt erg leuk vond, dus nu maak ik meestal van het trailparcoursje wat we soms rijden, een hindernis. Ik ben met hem nog niet hoger dan 50 cm. gegaan, maar heb geen last van de knop gegaan. Ik heb het zelf niet echt op springen, maar ja, als hij het leuk vind... Lachen

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Springen met je western paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 23:39

Misschien moeten er dan toch meer springonderdelen op wedstrijden komen }>

Yv_
Berichten: 19118
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Springen met je western paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 00:09

MightyMike schreef:
Misschien moeten er dan toch meer springonderdelen op wedstrijden komen }>

Neuhhh... Haha!

Boldly

Berichten: 1895
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: Hoorn

Re: Springen met je western paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 01:22

Met Bold spring ik niet.

Ik heb wel eens meegedaan met een springparcourtje met een andere pony op een westernzadel, dat was dan wel geen QPA maar een van Nimmerdor x een New Forest, dus springen kon/kan? hij wel.

Het was toen hoog zomer en ik had een truitje aan met een rits, met het springen zat ik dus naar voren en toen bleef op een gegeven moment mijn truitje achter die knop hangen... Zat ik dan.. kon niet meer omhoog voor even.. Het was gelukkig wel het eind van het parcour!
( zo had er laatst ook een vriendin van me op Bold gezeten en zij stapte af, bleef haar jas aan de knop hangen! haha, dat ziet er echt knap banketstaaf uit hoor! sorry off-topic..)

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Springen met je western paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 01:36

MightyMike schreef:
Misschien moeten er dan toch meer springonderdelen op wedstrijden komen }>

Haha! goed plan! }>

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re: Springen met je western paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 12:31

Anya schreef:
MightyMike schreef:
Misschien moeten er dan toch meer springonderdelen op wedstrijden komen }>

Haha! goed plan! }>

Heel goed plan *o/*