wat doen jullie om de manen doen te groeien?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Wetsernfriek

Berichten: 1021
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Bassilly (OPZULLIK) Henegauwen

wat doen jullie om de manen doen te groeien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-04 12:04

welk middel gebruik je om je manen of staart doen te groeien? of wat doen julie? ik vlecht hem regelmatig en dan doe ik er product in en dan borstel ik hem weer uit en dan een week laten ingevlochten staan en dan een paar dagen los en zoweer elke keer?

wat doen jullie? is er een goed middel op de markt?

groomingtips ook welkom Knipoog Haha!

Western Arabians


ThisRockIza

Berichten: 233
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 12:12

De vriendin van onze trainer zweert bij "water".
Elke dag de manen vanaf de huid nat maken!
En..... het werkt.
Onze hengst zijn manen waren vorig jaar door een veulen (zijn eigen dochter) aangevreten vlak daarna is hij in training gegaan en heeft Regina de restanten wat gefatsoeneerd en elke dag water gegeven al heel snel zag je resultaat, een dikke bos haar dat gestaag groeide.
OK dan!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 12:14

Mijn paard heeft korte manen, maar hij heeft laatst 2 maanden op de wei gestaan en zijn manen zijn zeker 2 keer zo lang geworden dan hoe ze eerst waren! Lange manen zul je moeten onderhouden, maar mijn ervaring is dus dat je er anders het beste niets mee kunt doen. Een staart is anders...daar is dus ook 2 maanden niets mee gebeurd en dat is me niet goed bevallen Scheve mond

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

nickepickje

Berichten: 501
Geregistreerd: 17-08-04
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 12:49

ik vlecht de manen van mijn paard altijd in en laat dat best een tijdje zitten 2 weken of zo, en daarna laat ik ze weer een week los hangen. bij mijn paard werkt dat goed!

Wetsernfriek

Berichten: 1021
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Bassilly (OPZULLIK) Henegauwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-04 17:52

ja dat doe ik ook en doe er cowboy magic in en dat helpt echt. van adje arthur westernstore echt een wondermiddel en ruikt enorm lekker
en ik heb een arabier en die hebben kei dunnen manen en ben al jaren bezig met vlechten enzo maar nu krijgt hij een dikke bos manen en staart nu nog wat langer en tis een plaatje Haha!

Western Arabians

Snozzie

Berichten: 237
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Esch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 18:04

Niks aan doen......wondermiddel!

Gewoon los laten hangen en niet uitborstelen.
Als je het persee moet borstelen, dan eerst een goede ontklitter erin en voorzichtig uitpluizen!

Ginger15

Berichten: 484
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 18:35

Ik maak ook altijd vlechtjes bij mijn paard en dan haal ik het na een tijdje weer uit en dan maak ik ze weer opnieuw. Het helpt wel! Veel bij ons op de manege doen het en veel manen zijn al een stuk langer en dikker!

Okielena Listo Sylvest Dun it Chex

piggeljay

Berichten: 1997
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: op de plek waar paarden nog naar je zwaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 19:35

het ene paard heeft van naturen meer manen als het andere paard, net als bij mensen de ene heeft langer haar dan de ander of dikker of dunner haar, alle middeltjes die er op de markt zijn zijn er om de manen in conditie te houden, maar geen een maakt dat de manen gaan groeien.
het enigste dat je kan doen om mooie manen te krijgen en dan maakt het niet uit of ze nu lang of kort zijn., is voorzichtig borstelen, de staart uitpluizen in plaats van de klitten er uit te borstelen met een haar borstel. gewoon de staart pakken en haartje voor haartje los maken, dan af en toe als je een bosje los hebt detangler er in spuiten en daarna even voorzichtig borstelen, en om de dag in vlechten of weer uit pluizen, het is een heel werk maar na een tijdje krijg je wel een mooie volle staart, en voor de manen geld het zelfde in vlechten en na het uitpluizen voorzichtig borstelen.
zo heb ik het van een oude man geleerd die zijn hele leven al in de friezen zat, en je echt van de stal weg stuurde als je met een harde borstel in de buurt van de manen kwam, en ik doe ik nu ook al jaren zo en ik heb een paar paarden met hele mooie lange manen, en het over grote deel heeft gewoon manen die er mooi uit zien maar nooit langer zullen worden dan ze zijn Ach gut

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 20:56

Mijn paard heeft al 3 jaar vlechtjes in zijn manen. Eens per week worden die eruitgehaal den dan Cowboy Magic erin en de vlechten weer terug.
Nu in de kou en de nattigheid heb ik voor het eerst een paard met losse manen en het is een bós! Enorm!
We kammen ze gewoon door met een harde en/of zachte borstel en hij verliest na een week vlechten wel veel haar, maar blijkbaar is dat gewoon nodig, want het is er niet door uitgedunt.
Zijn staart gewoon elke dag met een harde borstel en wat CM. Groeit prima en is ook hartsyikke dik.
Laatst bijgewerkt door banish op 26-09-04 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Banish-foto's van Gera in mijn profiel!!!

WWW.HUIZERD.NL/KONIJNEN

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 21:24

Ik doe er niets aan.. ze heeft een gigantische bos manen. Als ik ermee ga prutsen is het zo een stuk dunner.

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 21:56

de lengte van de manen en staart zijn genetisch bepaald, dus op een gegeven moment houd het op.
daarnaast is het ook de vraag of de haren breekbaar zijn of niet.. zwarte manen breken of splijten eerder dan witte en dat houd groei tegen.
ik denk dat de beste manier om aan de volle lengte te komen het het beste is om de manen in te vlechten (niet te strak) in te spuiten met anti klit (vermindert breekbaarheid) en af en toe bij te werken door de gespleten punten te snijden .
houd het bij, houd het gezond en dan groeien ze vanzelf..


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 22:18

Cowboy Magic en een mensenhaarborstel van de drogist. Eentje met haren en pennetjes, werkt als een trein!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 22:42

Sneller laten groeien of minder snel laten slijten? Als je de manen goed onderhoud en ze slijten minder snel, heb je ook al het idee dat ze sneller groeien. Goed onderhouden dus. Meer niet. Vlechten helpt hier bij omdat er dan minder haar constant in beweging is. En bij het rollen schuurt het haar minder over het zand. Biotine en lijnzaadolie door het voer stimuleren de sterkte van de haren, maar in het voer van tegenwoordig zit al behoorlijk wat, dus bijvoeren enkel voor de manen lijkt me niet nodig. Ik ken mensen die zweren bij laurierzalf (wordt veel gebruikt op de kroonranden voor de hoeven) maar ik weet niet in hoeverre dat ook echt werkt.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 00:57

Vitamine B Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Skuye

Berichten: 793
Geregistreerd: 17-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:32

en hoe zit het met je paard helemaal of gedeeltelijk wassen ?? hoe vaak doen jullie dit en met welke producten ?
bv. alleen de manen en staart en/of het hele lijf ??

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:50

Even over het vlechten; Digger vond vlechtjes jeuken en ging toe schuren...resultaat; allemaal plukken eruit

vigel1

Berichten: 703
Geregistreerd: 25-02-04
Woonplaats: Heijningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 20:09

ik vlecht de manen en pluis ze uit met mijn handen
en zoals je in mijn profiel kan zien lange dikke manen

I'm dancing under the full moon
and if i'm not there you can find me under the stars

CounTree

Berichten: 3921
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: simonshaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 20:16

Wetsernfriek schreef:
ja dat doe ik ook en doe er cowboy magic in en dat helpt echt. van adje arthur westernstore echt een wondermiddel en ruikt enorm lekker
en ik heb een arabier en die hebben kei dunnen manen en ben al jaren bezig met vlechten enzo maar nu krijgt hij een dikke bos manen en staart nu nog wat langer en tis een plaatje Haha!


Ja sinds kort ga ook ik voor de cowboy magic , dat haal ik bij ultimate horse grooming in Rotterdam. Werkt echt super.

TK homozygoot zwarte volb arab hengst van 2018: uit onze zwarte volbloed arabier Bas Almost June
en EA Jameel!!!
Ter dekking homozygoot zwarte slipped overo Paint Horse https://www.facebook.com/countreeranch/

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 08:00

Mijn merrie staat 24/7 in de vlechten. Een keer in de 4 a 6 weken haal ik ze eruit, kam ze doe er speciale creme in en dan gaan ze weer in de vlechten.

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 08:48

Misschien ben ik wel erg nuchter, maar ik denk niet dat iets erop smeren of invlechten ervoor zorgt, dat haren sneller groeien..Vanaf het moment dat een haar zichtbaar wordt, zie je dood materiaal/verhoornde cellen. Smeren houdt de schubben hooguit een beetje op elkaar, net als bij je eigen haar. Vlechten lijkt me ook niet altijd even goed, er komt druk op de haarinplant te staan met als gevolg dat de kans op uittrekken/afbreken groter wordt. Invlechten houdt hooguit de staart wat schoner en meer uit de klit. Onder invloed van licht/zonlicht/temperatuur zullen in het voorjaar/zomer de manen/staart wat sneller groeien, maar ik denk dat de juiste voeding (vitaminen, mineralen) het belangrijkst zijn. En natuurlijk erfelijke aanleg.
Verder ligt het een beetje aan het paard zelf wat hij ermee doet, schuurt hij, staat hij in een kudde waar andere paarden eraan kluiven, hormonen..daar kan je eventueel wel wat aan doen natuurlijk.

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:25

als ik bij mijn pony's een week niks aan hun manen doet, dan ziet er dus echt niet uit en zitten er allemaal knopen in.
ik doe ze goed bij houden met antiklit en elke dag voorzichtig uitborstelen.
en ik trek er haast nooit veel haren uit.
en een keer in de zoveel tijd snijd ik de dooie punten eraf.

Beter een pony die steigert, dan een paard dat weigert.
....

Fardos

Berichten: 185
Geregistreerd: 24-03-04
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 18:40

mij is altijd geleerd dat manen en staart dood gaan als je ze lang ingevlochten laat zitten en met lang bedoel ik langer dan 2 dagen.
dus ik vind het wel heel grappig dat bij jullie de manen er dikker door worden.
best raar allemaal ik heb een arabier met niet echt erg dikke manen maar hoe meer ik eraan borstel hoe minder er over blijft Verward Verward

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 18:42

Borstelen is ook fout, Fardos Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Fardos

Berichten: 185
Geregistreerd: 24-03-04
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 18:44

daarom!!!!
beetje jammer van de klitten maar ja joh anti klit doet wonderen

Lieve Bart ik zal je zo ontzettend missen!! remember that!! Ik zal je nooit vergeten!!
Groetjes Fardos en Renee

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 18:45

Of je knipt de manen gewoon kort, zoals ik Lachen Niet eens antiklit nodig! Haha! Het is dan zo kort dat het niet meer in de klit raakt!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers