merk voer,juist voor quarters!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 15:38

Djilan"]
Misschien een stomme vraag, maar wat is BHT?
[/quote]
[quote="Djilan schreef:
Maar waar staan de afkortingen dan voor?

(zie vetgedrukt)


BHT, BHA en ethoxyquine zijn anti-oxidanten die erg giftig zijn.
Het staat er niet altijd letterlijk op, soms wordt het E-nummer vermeld (weet zo niet meer welke dat is) of er staat 'in EU toegestane anti-oxidanten' of zo iets.
BHT is een stof die ook al landbouwgif gebruikt werd (en inmiddels al verboden is, juist vanwege de giftigheid) en het wordt ook gebruikt om fotorolletjes langer 'goed' te houden. Zwaar gif dat cumulatief werkt (m.a.w. het wordt opgeslagen in het lichaam) en kankerverwekkend is.
Ik weet niet meer precies hoe het zit, maar zo'n 15 jaar terug, toen ik nog volop in het showen van honden zat, heb ik me er wel heel erg in verdiept en een arikeltje voor het Bobtailboekje geschreven hierover en ik weet wel dat ik het ernstig genoeg vond om een hondenvoer te zoeken waar het niet in zit. Vandaar dat ik het nu dus ook niet in m'n paardenvoer wil.

Hier een stukje uitleg van een hondenpagina:
Vetten hebben namenlijk de gewoonte om heel snel ranzig te worden. Laat maar eens een pan jus op de tafel staan. Hij zal snel ranzig worden. Om dat ranzig worden tegen te gaan, te conserveren zoals dat heet, worden in dierenvoeders anti-oxydanten toegevoegd en daarover gaat het hele verhaal.
Als men het goed doet, gebruikt men hiervoor extra vitaminen C en E, een vrij kostbare manier, maar de enige juiste, geen discussie over mogelijk.
Vele fabrikanten echter, ook van de duurdere merken gebruiken ethoxyquine (code 324) of de scheikundige stoffen BHT en BHA samen. Laat ik beginnen met te vertellen wat ethoxyquine is. Dit is een pesticide dat gebruikt wordt in: onkruidbestrijdingsmiddelen, landbouwbestrijdingsmiddelen, insectenverdelgers en ga zo nog maar een hele tijd door. In vele landen mag deze troep absoluut niet meer in diervoeders gebruikt worden. In mensenvoedsel mag het nergens op de wereld zitten.
De stoffen B.H.T. en B.H.A. mogen er ook wezen, van B.H.A. is bekend dat de hond het opslaat in de lever en dat het de vitamines afbreekt. B.H.T. is nog erger. Dit spul werd oorspronkelijk gebruikt in fotolaboratoria om kleurenfilms te helpen ontwikkelen.
U kunt dus heel makkelijk zelf controleren welke anti-oxydanten de fabrikant van uw voer gebruikt, kijk alleen maar op de zak. Als er op staat "geconserveerd met binnen de E.U. toegestane anti-oxydanten" nooit kopen.


en een iets 'officiëler' stukje over hondenvoer. Let wel...wat voor hondenvoer geldt gaat ook op voor paardenvoer. Ook daarin worden, zij het in mindere mate, vetten toegevoegd en dus conserveringsmiddelen nodig. Dat kan met goedkope chemische stoffen, maar ook met - wel wat duurdere - vitamines.

Het grote aanbod van hondenvoeders in dit land, heeft er inmiddels voor gezorgd dat hondeneigenaren zo langzamerhand door de bomen het bos niet meer zien en dan maar al te vaak de verkeerde voerkeuze voor hun huisdier maken. Met zo’n 650 merken hondenvoer, waarvan ongeveer 630 merken chemische anti-oxydanten bevatten, is het zonder een gedegen voorkennis, vrijwel onmogelijk om een voer te vinden wat geen chemische anti-oxydanten bevat.

Voor de duidelijkheid merk ik op, dat u chemische anti-oxydanten niet dient te verwarren met geur, kleur- en smaakstoffen. Dit zijn twee volkomen verschillende toevoegingen. Vaak denkt men dat als een fabrikant op zijn verpakkingen zet: "zonder geur, kleur- en smaakstoffen", dat dit voer dan ook geen chemische anti-oxydanten bevat, maar dat staat hier volkomen los van.

Chemische anti-oxydanten, ook wel additieven genoemd, worden in bepaalde hoeveelheden in diervoeding gedaan om rotting en oxydatie van het voer tegen te gaan. Een van de oorzaken dat men in diervoeders additieven verwerkt, is het feit dat in heel veel voeders destructiemateriaal en/of grote hoeveelheden olie wordt gebruikt. Deze slechte grondstoffen maken toevoeging van chemische anti-oxydanten dan noodzakelijk. Bij gebruik van GOEDE grondstoffen zijn zij geheel overbodig.

Er zijn drie verschillende chemische anti-oxydanten die in diervoeders worden gebruikt: BHA (E 320) ButylHydroxyAnisol, deze stof verlaat voor een klein deel het lichaam via de urine, maar BHA-opslag in de lever kan aanleiding geven tot de vorming van enzymen, die o.a. het belangrijke vitamine D afbreken. BHA kan het gehalte van vetten en cholesterol in het bloed verhogen. Bovendien kunnen honden die overgevoelig zijn, reageren met vochtophoping in het lichaam (oedeemvorming).

BHT (E 321) ButylHydroxyTolueen, is giftiger dan BHA en is oorspronkelijk ontwikkeld om de bewaartijd van KLEURENFILMS te verlengen. BHT heeft invloed op het vetmetabolisme van de lever. Het kan leververgroting veroorzaken en is in verband gebracht met voortplantingsstoornissen, gedragsveranderingen en veranderde aantallen bloedcellen.

ETHOXYQUINE (E 324) deze stof wordt ook gebruikt als landbouwbestrijdingsmiddel, dat gebruikt wordt voor bestrijding van ongedierte en onkruid en valt onder de Pesticiden. Het heeft giftige bijwerkingen, die met name de lever- en nierfuncties verstoren. Ethoxyquine is wel het meest gevaarlijke additief van deze drie.

Zowel BHA, BHT als ETHOXYQUINE, hebben voor de menselijke voeding de zgn. nultolerantie, het mag dus in zijn geheel niet voorkomen in de voeding voor de mens. Voor wat betreft de diervoeding hanteert men duidelijk andere normen en kan men naar hartelust gebruik maken van deze kwalijke chemische stoffen.

Chemische anti-oxydanten kunnen behoorlijk wat bijwerkingen veroorzaken en de gezondheid van uw hond ondermijnen en het voortplantingssysteem ontregelen. Zij breken niet af in het lichaam maar hopen zich op in de lever. Na een aantal jaren is de lever vol en gaan de chemische anti-oxydanten een andere uitweg zoeken, dit is herkenbaar aan jeuk op het lichaam, haaruitval en kale plekken. Ook de darmflora kan ernstig aangetast worden doordat de darmbacteriën voor een groot deel worden uitgeschakeld, de balans in de darmflora verdwijnt dan langzamerhand. Ogenschijnlijk groeit uw pup op tot een normale, volwassen hond en in de eerste 5 tot 7 levensjaren is er voor de leek niets bijzonders te merken. Echter, de gedegen kenners van de symptomen, veroorzaakt door chemische anti-oxydanten, zien al reeds in de puppytijd de afwijkingen ontstaan. Dergelijke honden bereiken meestal geen hoge leeftijd en krijgen al vroeg allerlei kwalen die door dierenartsen nog wel eens worden afgedaan als "ouderdomskwalen".

Inmiddels is bekend dat alle voeders, die distributievet bevatten, ook Ethoxyquine bevatten, omdat in de Nederlandse slachthuizen al het vlees/vet dat niet voor menselijke consumptie bestemd is, met Ethoxyquine wordt behandeld om bederf tegen te gaan. Alleen de zgn. consumptievetten, die geschikt zijn voor menselijke consumptie, zijn vrij van Ethoxyquine.

Aangezien de voederfabrikant niet "eigenhandig de Ethoxyquine aan het voer toevoegt, vervalt de vermeldingsplicht. Op verpakkingen hondenvoer worden tegenwoordig dan ook twee verschillende teksten gehanteerd, die voor de leek zeer verwarrend kunnen werken.

"AAN DIT VOER ZIJN GEEN CHEMISCHE ANTI-OXYDANTEN TOEGEVOEGD" Dit betekent dus, dat de grondstoffen van het voer wel degelijk met chemische anti-oxydanten behandeld zijn of kunnen zijn, de fabrikant heeft deze stoffen dus niet zelf toegevoegd, maar de bedrijven die de grondstoffen onder hun hoede hadden. Een voer met deze tekst, kunt u dus beter laten staan.

"DIT VOER IS VRIJ VAN CHEMISCHE ANTI-OXYDANTEN" Deze tekst is luid en duidelijk, het voer is gegarandeerd vrij van chemische anti-oxydanten. Men heeft hier dus grondstoffen gebruikt die bestemd zijn voor menselijke consumptie. Een verpakking met deze tekst kunt u veilig voor uw hond kopen, mits de eiwitfractie niet te hoog ligt (zie de pagina "eiwitten in hondenvoeding").

De fabrikanten van de zgn. zuivere voeders gebruiken dusdanig GOEDE grondstoffen, dat gebruik van chemische anti-oxydanten volkomen overbodig is. Zij kunnen volstaan met toevoeging van natuurlijke houdbaarheidsmiddelen zoals vitamine B,C en E, citroenzuur en lecithinen. Hun voeders zijn dan wel korter houdbaar, ongeveer een half jaar, maar ik vind dit zeer acceptabel, want nagenoeg niemand haalt voor zo’n lange tijd voer voor zijn hond in huis.

Bron:Canex

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 15:48

En als je dan het bovenstaande leest en dan bijv. eens naar de samenstellingslijst van Hartog Energy Granenmix kijkt (voer van een merk dat toch over komt als zijnde 'zuiver en gezond') dan krab ik me toch even een paar keer achter het oor...

Energy Granenmix
Additieven (per kg):
.
Vitamine A: 20.000 IE/kg Vitamine B6: 5 mg/kg
Vitamine D3: 2.800 IE/kg Biotine: 1,5 mg/kg
Vitamine E: 320 mg/kg Vitamine B12: 0,4 mg/kg
Vitamine B5: 46 mg/kg Choline: 400 mg/kg
Vitamine B3: 40 mg/kg Folinezuur: 125 mg/kg
Vitamine B1: 20 mg/kg Melasse: 1,5 %
Vitamine B2: 20 mg/kg plantaardige oliën: 2,5 %
Vitamine C: 20 mg/kg Antioxydane: BHT/Ethozyquine
Sporenelement: Koper: 24 mg/kg


Of van de granenslobber:
Additieven (per kg):
.
Vitamine A: 15.000 IE/kg Koper (sulfaat): 10 mg/kg
Vitamine D3: 1.875 IE/kg Antioxydane: BHT/Ethozyquine
Vitamine E: 40 mg/kg . .


Ook Havens gebruikt in verschillende van z'n voeders (brokken weet ik niet, maar wel verschillende muesli's) BHT en Ethozyquine. En is dan een merk dat adverteert met 100% natuurlijk te zijn!

6. Bevatten HAVENS Paardenvoeders kunstmatige toevoegingen?

Onze voeders bevatten allemaal alléén plantaardige grondstoffen. Hieraan worden vitaminen, mineralen, sporenelementen toegevoegd. En eventueel speciale nutriënten zoals gisten of kruiden. Het grote voordeel hiervan is dat de vitamines zéér zuiver zijn en 100% ten goede komen aan het paard."


Ik vraag me af wat de reclame code commissie hiervan vindt...

Emmy
Berichten: 324
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 21:46

Jos, dat was de merriebrok van Marstall, daarvoor voerde ik, Type E maar die was dezelfde prijs.
Ik haalde het altijd bij de Welkoop, hier in Eemnes, die ook de andere Marstall voeders verkoopt.
Misschien zijn zij alleen in prijs gestegen?????????

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 22:02

type E staat een verkoop prijs voor van 13,50

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 22:18

Ik begrijp dat ze alleen maar Muesli hebben ?? Helaas ben ik 'veroordeelt' tot brok Verdrietig

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 22:22

Sugarmiss schreef:
Ik begrijp dat ze alleen maar Muesli hebben ?? Helaas ben ik 'veroordeelt' tot brok Verdrietig

Hoezo dat?

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 22:26

De mest gaat bij mij deels over de tuin en aangezien muesli minder verteerd dan brok, zit ik dus niet op extra onkruid te wachten Haha!
Verder (vanwege hetzelfde minder verteren) maken de vogels in no time van een mooie hoop een platte hoop van een m2. En met mijn vloerbedekking in de paddock wordt je daar ook niet vrolijk van.
Ik houd het dus maar op brokken Haha!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 22:41

voordat ik marstall voerde had ik fyto
daar had ik dat probleem ook
vogels hadden in no time de "hoop" varanderd in een platte losgewoelde pannekoek Haha!

maar ik moet zeggen dat dit bij marstall " in Beets" niet gebeurd.

of de vogels zijn spontaan aan hun vogeltrek begonnen toen ik dit ging voeren Clown of het komt toch door de samenstelling
ik vind in de mestballen ook geen granen terug.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38710
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 22:49

Nou Jos daar zeg je wat!!! Ik heb daar met Marstall ook helemaal geen last van, heb net mijn padockjes nog leeg geschept, het waaren prachtige drolletjes, niet plat en kon ook geen granen ondekken. Volgens mij is dat de kracht van.........Marstall Bloos Haha!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 22:53

Hmm peoples, dan heb ik hier "rare" vogels, want hier, in Emmer-Compascuum, nog wel losgewoelde pannekoeken! Lijkt wel alsof het met tijd en wijle is, vooral voorjaar, maar ook nu nog weleens!!

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38710
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 00:16

Mmmm Jeddah, jij hebt rare kippen.....dat weet je toch? Haha!

(sorry heeeeeel offtopic Knipoog )

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 00:24

Ben benieuwd naar dat mest-verhaal. De muesli die ik Lee nu voer (aanvullend, anders eet ze haar poedertjes niet op Bloos ) verteert ze niet helemaal: in de mestballen zie je gewoon hele granen zitten. Maandag komt bij mij de Marstallboer. Eens kijken of het daarna anders is/wordt.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 00:26

Sugarmiss schreef:
Ik begrijp dat ze alleen maar Muesli hebben ?? Helaas ben ik 'veroordeelt' tot brok Verdrietig

Je hoeft toch geen brok van Havens te kopen??

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 00:30

Hee, 't was me nog niet eens zo vreselijk opgevallen, maar inderdaad ook hier sinds de Marstall geen uitgeplozen mest meer. En dat terwijl ik er toch ook hele granen bij voer, maar ook die vind ik niet terug.
Er wordt dus blijkbaar toch beter gekauwd/verteerd... Of de vogels lusten geen Marstall...

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 00:56

Francis schreef:
Of de vogels lusten geen Marstall...

De kippen van Jeddah lusten ze kennelijk wel ... maar die sporen geloof ik niet helemaal Verward ?!

Maar even serieus: zie je dan ook geen granen terug in de mest?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 01:01

Francis schreef:
(zie vetgedrukt)


BHT, BHA en ethoxyquine zijn anti-oxidanten die erg giftig zijn.
Het staat er niet altijd letterlijk op, soms wordt het E-nummer vermeld (weet zo niet meer welke dat is) of er staat 'in EU toegestane anti-oxidanten' of zo iets.
BHT is een stof die ook al landbouwgif gebruikt werd (en inmiddels al verboden is, juist vanwege de giftigheid) en het wordt ook gebruikt om fotorolletjes langer 'goed' te houden. Zwaar gif dat cumulatief werkt (m.a.w. het wordt opgeslagen in het lichaam) en kankerverwekkend is.
Ik weet niet meer precies hoe het zit, maar zo'n 15 jaar terug, toen ik nog volop in het showen van honden zat, heb ik me er wel heel erg in verdiept en een arikeltje voor het Bobtailboekje geschreven hierover en ik weet wel dat ik het ernstig genoeg vond om een hondenvoer te zoeken waar het niet in zit. Vandaar dat ik het nu dus ook niet in m'n paardenvoer wil.


Hey, bedankt voor je uitgebreide uitleg!!

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38710
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 03:01

Mac schreef:
De kippen van Jeddah lusten ze kennelijk wel ... maar die sporen geloof ik niet helemaal Verward ?!

Maar even serieus: zie je dan ook geen granen terug in de mest?


Haha! Mac, het is al laat maar je weet me aan het lachen te krijgen!!! Knipoog

Bij mij geen granen in de mest! Geen idee of mijn paarden goed kauwen of dat het daadwerkelijk aan Marstall ligt!!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 08:55

Bij mij ook geen granen in de mest, heeel af en toe een keertje, maar lang niet zo als toen ik van Subli een muesli bij voerde!!

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 10:01

Verhip, ik voer momenteel geen Marstall..........en jahoor, mijn wei ligt vól uitgeplozen mestballen, maar inderdaad, geen graantje te vinden van het gras dat ze eten, Lachen.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 10:14

vera schreef:
Je hoeft toch geen brok van Havens te kopen??
Ik heb nu Herba van Equisanum, gaat erin als koek Haha! .
Ik heb van meerdere merken Muesli geprobeerd, maar bij allemaal hebben de vogels feest. Ik wil dus wel eens Marshall proberen, maar dan moet ik niet meteen aan 5 zakken vastzitten.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 10:48

Inderdaad Jos, de paarden zijn een stuk "droger" sinds ze Marstall (type E zonder haver) krijgen. Voordien voerde ik ook Equisanum, maar doordat hier zo moeilijk aan te komen is en ik dus regelmatig iets anders moest voeren in de tussentijd ben ik overgestapt naar Marstall en daar ben ik erg tevreden over.

Wij betalen < €11,- per zak en nemen 8 à 9 zakken per keer af. Daar doen we dan 8 à 9 weken mee met 2 paarden. Pluis krijgt iets meer dan King omdat-ie groeit, maar zoals bij alle paarden moet je voeren op het oog.

Marstall wordt beter verteerd door de paarden dan andere muesli's omdat de granen "hydrothermisch" ontsloten zijn. Dat wil zoveel zeggen dat het schilletje van de granen "aangetast" wordt waardoor het de korrel niet meer zo goed beschermd waardoor de maagzuren het beter kunnen verteren. Voor een uitgebreide en veel betere omschrijving kunnen jullie beter op www.marstall.nl kijken Lachen . Dat is waarschijnlijk ook de reden dat de hopen niet uitgepluisd worden door de vogels: er is toch niets meer te vinden Haha!

Voor paarden die niet genoeg kunnen halen uit de weidegang heeft Marstall ook een muesli. Het lijkt mij dat je dit ook kunt voeren aan een paard dat af moet vallen. Let wel op dat je paard niet te hard afvalt, want dat is ook gevaarlijk (i.v.m. vetophopingen in de aders o.i.d., weet het fijne er niet van, maar daar is op Medisch waarschijnlijk wel het een en ander over te vinden).

=^.,.^=

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 10:48

SM, als ik weer bestel wil ik wel een zak extra bestellen, kun je d'r een van mij overnemen... ik heb het nu allemaal al in de tonnen zitten, dus dat duurt wel een maandje. Laat maar weten of je dat wilt.

Wat die hele granen in het voer betreft... ik heb er vanochtend es even goed op gelet, want ik heb ook nog een shet lopen en die krijgt geen Marstall (had een zak Pavo Stimix gehaald omdat ik het net niet redde tot de voerboer kwam, dat mag hij eerst opmaken).

Wat blijkt, ook bij m'n shet geen uitgeplozen mestballen én geen granen. Dot krijgt nu Marstall en hele granen en daar vind ik ook geen granen in de mest. Maar toen Dot nog Equisanum (maar geen extra hele granen)kreeg vond ik wél granen in d'r mest, maar bij de shet (die toen dus ook Equisanum kreeg) zelden.
Ik weet dus niet of het aan de Marstall ligt, maar het lijkt me dat het ook aan de manier van eten ligt. Misschien dat ze op de Marstall toch beter kauwen om één of andere rede en dat mijn shet uit zichzelf al goed kauwt ofzo... zeg het maar, ik weet het niet.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 10:58

Ik maak van je aanbod graag gebruik Francis en PB je als het zover is, ik zit nu ook nog met een voorraad Herba.
Wat is nu het verschil tussen hydrothermisch bewerken van Marshall en wat Dodson & Horrel doen http://www.dodsonandhorrell.com/index.p ... ny-profile
Ik kan het nu even niet zo snel vinden, maar ik geloof dat ze het microniseren noemen ??

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 11:03

Sugarmiss schreef:
Ik begrijp dat ze alleen maar Muesli hebben ?? Helaas ben ik 'veroordeelt' tot brok Verdrietig

Pride ook vanwege zijn bevangenheid. In muesli''s en granen etc zitten teveel suikers en zetmelen. Hij krijgt daarom ook brok met max. 33 % Zijn energie moet hij nu halen uit vetten, o.a. zonnebloemolie.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 11:05

Pride krijgt dit met zijn brokjes naar binnen. Zit het er dan niet in of staat het er gewoon niet bij? Het voer is overigens niet lang houdbaar.

Citaat:
Gewaarborgde gehaltes
VEPeXp 850
VREp 9 % ruw eiwit 11,0 %
ruw vet 3,5 %
ruwe celstof 11,0 %
ruw as 10,0 %
totaal suikers & zetmeel 33,0 %
calcium 1,5 %
fosfor 0,5 %
natrium 0,7 %
magnesium 0,5 %

Toegevoegd per kg
vitamine A 22.000 IE
vitamine B1 30 mg
vitamine B2 30 mg
vitamine B6 20 mg
vitamine B12 400 mg
vitamine D3 2.750 IE
vitamine E 500 mg
D-Biotine 450 mcg
koper(sulfaat) 40 mg
zink 150 mg
selenium 0,6 mg
jodium 1 mg
mangaan 120 mg