Wanneer is een zadel...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Wanneer is een zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-04 19:08

... western-zadel?

Is het de knop,
is het de 'deken'vorm die óp het paard ligt,
is het de dubbele singel,
zijn het de fenders,
zijn het de conchas,
zijn het de beugels,
of draait ie in het water naar het westen?
Is het alles samen, mag er een 'element' ontbreken of wat?
En hoe zit het met een eventuele boom of flexidinges? Maakt dat nog wat uit?

www.homocaballus.net


DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 19:43

Huertecilla schreef:
... western-zadel?
Is het de knop,
is het de 'deken'vorm die óp het paard ligt,
zijn het de fenders,
zijn het de beugels,


Dit zijn enkele kenmerken ja dus niet of/of...

Citaat:
of draait ie in het water naar het westen?


Sorry, moeten we je serieus nemen zo?

Citaat:
Is het alles samen, mag er een 'element' ontbreken of wat?


Ja de conchos en de tweede singel mogen ontbreken...

Citaat:
En hoe zit het met een eventuele boom of flexidinges? Maakt dat nog wat uit?


Je hebt zadels met een normale harde boom zeg maar en je hebt ook spelciale flex bomen, maakt niks uit het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat...

En tot slot... Ik denk dat de meesten onder 'ons' WN'ers niet zo goed weten wat ze met jou houterige vraag aanmoeten want als je namelijk echt zo geïnteresserd zou zijn in een westernzadel zu je je er een beetje in verdiepen en niet alles voor laten kauwen. Het spijt me als dit een beetje cru uit de hoek komt Bloos , iedereen wil iedereen graag antwoorden geven daar is een forum voor maar ik vind de manier waarop jij dit stelt een beetje quasi geïnteresserd... Bloos!

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...

gentille
Berichten: 1466
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 19:57

Tong uitsteken
vind het nogal een vage vraag.

probeer m'n zadel liever niet in het water te leggen.
X shannon

http://www.paardenrecreatie.nl
alles voor de recreatieruiter
je kunt nu ook artikelen aanvragen!

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-04 20:10

DJQuarter schreef:
En tot slot... Ik denk dat de meesten onder 'ons' WN'ers niet zo goed weten wat ze met jou houterige vraag aanmoeten want als je namelijk echt zo geïnteresserd zou zijn in een westernzadel zu je je er een beetje in verdiepen en niet alles voor laten kauwen. Het spijt me als dit een beetje cru uit de hoek komt Bloos , iedereen wil iedereen graag antwoorden geven daar is een forum voor maar ik vind de manier waarop jij dit stelt een beetje quasi geïnteresserd... Bloos!


Bedankt voor jouw antwoord, maar wat neem jij jezelf serieus zeg! Lighten up

Nee, ik ben niet serieus in 'western' geïnteresseerd. Heb ook geen quarter of mustang-derivaat, wel de 'voorvader' van die laatste. Ben in zadels geïnteresseerd omdat die dingen verrekte practisch kunnen zijn en je ook behoorlijk verkeerd kunt kiezen als je het verkeerde type bij het verkeerde gebruik inzet.
Heb redelijk op mijn netvlies hoe uit de vaquera en portuguesa het model 'western' ontstaan is en wat 'essentie' ervan is/was. Ben nu benieuwd wat de definitie volgens 'regelaars' is.

Oh, 'vaquero' betekent veedrijver en 'een vaquera' is diens zadel. Dit even ter verduidelijking. Graag gedaan.

Kom op die vraag omdat ik een voor ons heel praktisch zadel tegenkwam wat in het 'westen' gemaakt wordt en zonder meer in zowel het vaquera-zadel als het western-zadel inspiratie heeft gevonden. Maakt me geen biet uit of het volgens de normen een western 'is', maar vraag het me in algemene zin nu gewoon af.
Is een boomloze western een western bijvoorbeeld of een western zonder hoorn? Moet een hoorn niet eígenlijk aan roping gekoppeld worden als je die als criterium wil nemen? Maar goed 'the proof of the pudding' speelt bij 'jullie WN-ers' allang niet meer.
Ík vraag me als ik wat zie wel eens vaker wat zomaar af en wil dat dan weten. Verrekt informatief soms, moet je ook eens doen; aan de andere kant van de oogkleppen kijken Tong uitsteken
Doe verder geen moeite; kom er ook zonder de 'experts' hier wel uit
Doei, doei

www.homocaballus.net

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 20:18

Huertecilla schreef:
Kom op die vraag omdat ik een voor ons heel praktisch zadel tegenkwam wat in het 'westen' gemaakt wordt en zonder meer in zowel het vaquera-zadel als het western-zadel inspiratie heeft gevonden.


Heb je een foto van dit zadel?
Ben wel benieuwd.

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 20:27

Maakt zeker wel uit dat ie naar het westen draait... *LOL*
En zo'n flex-dingest is ook wel handig.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 05:58

In mijn definitie is het de western-boom die het westernzadel maakt en is de rest grof gezegt 'aankleding'.

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 08:00

Huertecilla schreef:
Is een boomloze western een western bijvoorbeeld of een western zonder hoorn? Moet een hoorn niet eígenlijk aan roping gekoppeld worden als je die als criterium wil nemen? Maar goed 'the proof of the pudding' speelt bij 'jullie WN-ers' allang niet meer.
Ík vraag me als ik wat zie wel eens vaker wat zomaar af en wil dat dan weten. Verrekt informatief soms, moet je ook eens doen; aan de andere kant van de oogkleppen kijken Tong uitsteken

Ik denk niet dat ze in het oude Westen de zadels alleen voor roping gebruikten. Net als nu bijv met de boomloze zadels waren toen ook al vele varianten. Het is een beetje een vooroordeel om bij 'Western' alleen aan roping te denken Knipoog
Mooie voorbeeldjes van 'niet roping' zadels uit het oude Westen;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

"The world is best viewed through the ears of a horse" [EA-CO] gezondheidsprodukt voor mens & dier

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 09:23

In ieder geval geldt voor wedstrijden dat een westernzadel een knop dient te hebben... Dat staat ergens in de regels. Dus een boomloos westernzadel zonder knop mag je niet mee starten... Klein technisch detail Lachen

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-04 09:59

Anya schreef:
In ieder geval geldt voor wedstrijden dat een westernzadel een knop dient te hebben... Dat staat ergens in de regels. Dus een boomloos westernzadel zonder knop mag je niet mee starten... Klein technisch detail Lachen

Och Anya, gezien de flutbevestiging van veel van die knoppen zet ik die er zó op. Snij ik desnoods létterlijk van hoorn; heb nog Steenbok-, Meriono-schaap- , Rendier-, Eland- en Waterbuffel-hoorn liggen Haha!
Belangrijker details zijn dat ik niet aan competities meedoe en Western hier duizend kilometer in de omtrek núl rol van betekenis speelt.
Hmm....nee, da's niet helemaal waar; veel Western-rolprenten, vooral een aantal belangrijke beeldbepalende zoals die van Sergio Leone, zijn hier vlakbij geschoten Knipoog
Ben met mijn 'noppenbrommert' door de ravijnen, ramblas en woestijnen getuft die het decor vormen voor die films. Ruig hoor Heb nog in de planning staan om een keer met onze campo-knollen een paar dagen te gaan trekken daar. Terug on-topic; zónder Western-zadel Haha! Misschien ga ik wel 'al pelo' met een veer in mijn haar. Kan ik ook mooi helemaal in stijl mijn boogschietvaardigheden te paard oefenen
en vul ik de zadeltassen met zonnefactor 1000 want róódhuid wil ik niet té letterlijk nemen Cool

www.homocaballus.net

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-04 14:36


www.homocaballus.net

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 16:09

Hey Tabernas...
Ik zit daar volgende week vlakbij, mijn Schoonpa woont in "San Juan de los Terreros", bij Aquilas.
Das het echte spagetti-western gebied !
Serieuze Prairie's daar!

Weet je toevallig een mooie/leuke zadel shop in die streek?
Ergens waar ze mooie spaanse zadels hebben.....
Maar das een beetje off-topic
Bloos

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-04 16:45

Bonnigje schreef:
Weet je toevallig een mooie/leuke zadel shop in die streek?


Moet die schoonpa even in de paginas amarillas onder guarnicioneria kijken

www.homocaballus.net

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 10:22

Huertecilla schreef:
Moet die schoonpa even in de paginas amarillas onder guarnicioneria kijken


Oke....Nou, bedankt voor deze bijzondere insiders tip! Verward

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-04 13:48

Ja, wat dénk je nu? Weet jij waar er een goede zaak zit in Mulhouse of Stuttgart? Of in Johannesburg; tenslotte spreken ze daar ook Nederlands Verward
Andalucia is een tíkje groter dan Nederland en Almeria-stad is hier 250 kilometer vandaan! Onze favoriet zaak is dat vanuit Almeria ook maar als je dat geen punt vindt: David Morán, Polígono de Menga, Antequera. Da's ook een groothandel en die heeft álles.
Ik ken de omgeving daar behoorlijk goed vanwege de enduro-sport, maar sorry, dan staat mijn hoofd niet echt naar zadelzaakjes in de regio... ; dás overleven op hoge snelheid door de woestijn.
Enneh.... 'guarnicioneria' was je vast zó opgekomen Schijnheilig

Ik krijg wel een 'fraaie' indruk van 'ons WN-ers' zeg...

www.homocaballus.net

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 14:39

Huertecilla schreef:
Ik krijg wel een 'fraaie' indruk van 'ons WN-ers' zeg...


Euhhhh...... wat dacht je van andersom.
Ik zie alleen maar hatelijkheden voorbijkomen.......

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 14:44

Inderdaad.
Als ik vraag naar een leuke tip in de regio en je verwijst me naar het telefoonboek vind ik dat niet zo'n gezellige tip.

enne... 'guarnicioneria' was ik best wel op gekomen als je halve schoonfamilie Spaans is. OK dan!

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 14:46

nou meneer peter:
ik zit met stijgende verbazing naar dit topic te staren,heb het gelezen,maar begrijpen???
wat stel je agressief op zeg tegen echt alles wat er gezegd wordt,wat voor een antwoord verwachtte je zelf op een zadel wat zich naar het westen richt in het water??????
dan je reactie op bonnigje,ze stelde een gewone vraag,en dan die reactie.
volgens mij hoor je niet bij 'ons wn ers'' want jij hebt het wel voor elkaar.
snij maar een hoorn van de soorten die je noemde,mooi hoor,en je weet wel hoe ze bevestigd zijn in/op????een westernzadel bijna allemaal slecht????? je bent behoorlijk zelf ingenomen,zoek het dan zelf ook uit wat je precies wilt,dat vertel je ons toch ook,en als je het niet erg vind.
tex-tan amerika : bm amerika :colarado amerika :: jt amerika billy cook amerika,daar vind je alle antwoorden als je afstand niet belangrijk vind tijdens je enduro sport

rinus

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:09

Heb zojuist per pb toch nog een goede tip gekregen van Huertecilla.

Hij valt mee Rinus.... Knipoog

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:53

Go rinus Go Haha! Cool *LOL* Knipoog

ik ken wel een zadel dat in het water uit elkaar valt. Cool
dat zijn pas westernzadels OK dan!

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-04 18:33

- Heb inderdaad niet zoveel met "Wester'n", rij zelf "Ooster'n". Heb er evenwel ook niet tégen en dat zegt heel wat gezien de US oorsprong ervan.
- Heb wel héél veel respect voor de schokbetonnen paardjes en de mensen die zo heerlijk 'losjes' verschrikkelijk knappe dingen doen met hun paardje
Ook zijn er verdraaid slimme en goede producten door de doéners ontwikkeld. Daarbíj komt dat er nog veel echte vaklieden in deze hoek aan het werk zijn.
- Moet énorm lachen om het 'would be' gedoe en al die lui die ergens ver weg een klok hebben horen luiden maar verder niet eens weten of dat ding zelfs maar een klepel hééft.
- Moet ook regelmatig om mezelf lachen, maar dan anders Bloos

Laat ik het héél netjes zeggen; het is maar goed dat de kwart- en kleurpaarden niet zo hoog zijn. Was anders een hele klus geweest 'ons WN-ers' er overheen te tillen Tong uitsteken

Doei, doei

www.homocaballus.net

Donjaja

Berichten: 190
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:10

Verward Verward Ik geloof dat de enigste goede reactie voor mij op dit topic "que" is ??? Verward Verward

Donja, 1.37 klein, maar dápper.........
Zyphra HT, zus.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 08:55

Huertecilla schreef:
Laat ik het héél netjes zeggen; het is maar goed dat de kwart- en kleurpaarden niet zo hoog zijn. Was anders een hele klus geweest 'ons WN-ers' er overheen te tillen.

Maar Peter, dit gaat toch op voor de hele paardensport? Op de plek van kwart- en kleurpaarden zou je ook zomaar KWPN o.i.d. kunnen plaatsen en bij "ons WNners" dressuurmiepjes of whatever?
Ik ben het voor een groot deel wel met je eens hoor, maar het zijn vooral de paarden, de manier van rijden en de gemoedelijke sfeer tijdens de lessen en wedstrijden die mij in deze tak van paardensport aanspreken. Ik geloof dat de would be's ver in de minderheid zijn hoor! Ze zijn er heus wel, maar denk dat ze al snel afhaken als ze het een tijdje geprobeerd hebben.


Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 09:15

Je maakt ervan wat je wilt!

Ik vind western geweldig en ik geniet ervan op mijn manier.
Schijt aan wat iemand anders vind en doet!
Waarom zou je je daar druk om maken Huertecilla????

Ik doe mijn ding op mijn manier ....
Jij de jouwe op jou manier... gelukkig maar... houdt het een beetje intressant.

Das een process ook nog eens. Over 10 jaar doe ik de dingen misschien weer heel anders en 10 jaar geleden deed ik ze ook anders dan nu.
Als je dan steeds moet denken aan hoe anderen het aanpakken dan heb je straks een dagtaak over het denken over de aanpak van anderen.
Je kan ervan leren, en je pikt ervan op wat jij goed vind, dat wel. Maar je gaat je er toch niet over opwinden?
En zo zit het hele leven toch in mekaar?

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 09:48

Die man moet zich wel verschrikkelijk vervelen; heel WN op z'n kop proberen te zetten! Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers