WRODL*-deel 2, nummer 311 (7-puntenregeling)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

WRODL*-deel 2, nummer 311 (7-puntenregeling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 17:53

* WRAN-Regel Onder De Loep

Deze keer regel 311, die kortgezegd het volgende inhoudt:
Als een beginner 7 punten heeft gehaald in 1 jaar in 1 of meer beginnersklassen, dan moet deze over naar een hogere klasse.

Zo verging het mij ook; in 1 wedstrijd ineens zoveel punten dat ik meteen over moest. OK, wel veel rijervaring en veel wedstrijdervaring van vroeger toen ik nog dressuur reed, maar dat was 15 jaar terug en in de western was (en ben) ik een absolute beginner.

In de Engelse sport is het niet zo dat je naar L springen moet als je in de B dressuur je punten gereden hebt. Zou daar ook als zeer onlogisch gezien worden omdat het 2 totaal verschillende dingen zijn.

Dus waarom is het in de western zo dat als je zeg maar 7 punten in de Pleasure hebt, je ALLE onderdelen (behalve Reining als je de G-status aan wilt nemen) meteen A of Open moet starten?
Was het niet logischer geweest als dat per discipline geregeld was? En waarom is dat eigenlijk niet zo?


Groetjes,
Sonja

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 18:38

daarom zijn er ook D wedstrijden van de WRAN. daar kan je starten zonder het risico te lopen om punten te halen.

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 20:40

Niet dat ik punten zal gaan rijden ben mijn volgende wedstrijd, maar ben er wel nieuwgierig naar waarom dit bij de westernsport zo geregeld is dat je gelijk alle onderdelen amateur moet starten als je 7 punten hebt.

johanna29

Berichten: 757
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: haarle gem hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 20:40

Hallo Sonja,

Bij de DAWRA is het zo, dat een beginner bij het behalen van totaal 15 punten in de beginnersonderdelen pleasure, trail, horsemanschip en reining op 1 januari van het volgende jaar over MOET naar de amateurs. Dit houdt ook in, dat een beginner die in de loop van het jaar 15 punten behaald heeft, het jaar mag uitrijden als beginner.

gr. Johanna Vellinga

Frayba
Berichten: 232
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Papenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 22:14

De WRAN regeling van overgang van beginners (eigenlijk "beginnende amateurs" als in "Novice Amateurs") naar amateurs is ongeveer hetzelfde als bij de EWU, AQHA, APHA, ApHC, etc. Wij (=de ledenvergadering op voorstel van het bestuur en de regelboekcommissie) hebben er in het verleden voor gekozen om aan te sluiten bij de internationale smaakmakers op westerngebied, en niet om aan te sluiten bij bijv. de klassieke dressuur.

Bij bijv. de AQHA ga je bij overgang van Novice Amateur naar Amateur ook in 1 klap over voor alle onderdelen, en er zijn zo'n 400.000 leden die dat geen enkel probleem vinden. De WRAN regeling is dus vrij normaal.

Een argument dat niet uit het oog verloren moet worden is dat de beginnersklasse oorspronkelijke bedoeld was als eerste opstap in de westernsport, als drempel-verlaging. De echte competitie vind gescheiden plaats in de amateur en open divisie, net als bij de AQHA, APHA, ApHC, etc. De laastste twee jaar ontstaan in Nederland pas "gevoelens" van één competitie met een carriere á la de internationale dressuur (B->A->O). Het is wat mij betreft nog maar helemaal de vraag of we onze competitie wel zo moeten inrichten omdat we ons daarmee afsluiten van internationale ontwikkelingen (let op: een scheiding A-L en A-Z kan best, maar een carriere tot in O past niet in de internationale structuur).

Bij introductie van de beginnersonderdelen hadden we een lifetime-puntensysteem, net als de AQHA. Omdat na een paar jaar bleek dat teveel ruiters over moesten terwijl ze er niet aan toe waren, hebben we dat systeem omgezet naar een jaar-systeem. Ieder jaar begint de telling nu opnieuw. Ik denk dat als de amateurklasse wordt opgedeeld in een A-L en A-Z dat dan ook de lifetime punten weer ingevoerd moeten worden.

Groeten,

Chris.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 23:00

Ik vind het in de omstandigheden van toen begrijpelijk dat de Wran de keuze heeft gemaakt om aan te sluiten bij de rassenverenigingen en de EWU. Ik kan me zeker een onderscheid tussen A-L en A-Z voorstellen (dat heeft de EWU immers ook).

Toch heb ik wel een paar vraagtekens bij de keuze om aan te sluiten bij AQHA etc.

De Wran is een vereniging voor alle rassen. qpa's kunnen bij zowel de Wran als bij de andere bij het ras passende verenigingen starten. Aansluiting bij de punten/overgangsregeling ligt dan voor de hand zou je zeggen. Maar de andere rassen (op de arabieren na) zijn voor AL HUN WESTERNWEDSTRIJDEN aangewezen op starten bij de Wran. Aansluiting van systeem van puntentelling en klassen is voor een niet-qpa-ruiter geen enkel issue.

Als je dan kijkt naar de praktijk dan haal je je punten niet per definitie op basis van je eigen verdiensten, maar ook van het toevallige niveau dat op een bepaald moment heeft ingeschreven op een wedstrijd. Het kan dus gebeuren dat je in 1 of 2 wedstrijden aardig wint in pakweg de pleasure (voorbeeld van Sonja volgend) en over moet naar de amateurs terwijl je er rijtechnisch niet aan toe ben. En terwijl je rijtechnisch al wel helemaal nog niet toe bent aan starten in een andere discipline.

Het is redelijk bekend dat sommige ruiters met hun punten rekenen. Dus gewoon stoppen met wedstrijden als het maximale aantal punten in zich komt. Wat dat betreft voel ik dus wel wat voor de door Chris genoemde life-time-punten-regeling.

Ik kan mij zeker ook wat voorstellen bij puntenregeling per klasse-onderdeel. Met de nieuwe registratie moet dat niet zo moeilijk zijn om bij te houden.

Ik kan mij ook goed voorstellen dat de beginnersklasse ook zou worden opgedeeld in B-L en B-Z. Dit bijt volgens mij de doorstroom naar de rassenverenigingen niet.

En volgens mij heeft de EWU een soort beginnerswedstrijden waar je zelfs nog met Engelse optoming mag starten. Dit om het naar western overstappende engelse ruiters wat makkelijker te maken met de westernsport kennis te maken.

Sowieso heb ik met betrekking tot de te onderscheiden westernklassen wel eens het gevoel dat een en ander door elkaar loopt.

Van beginners naar gevorderde beginners naar amateurs is ook voor de Wran een duidelijke progressieve indeling qua ruiterkunst. Voor de ruiters (zo heb ik sterk de indruk) geldt dat voor de open ook. Open is dan de hoogste klasse (zoiets als ZZ-zwaar bij de dressuur). Maar omdat ook beginners en amateurs onder omstandigheden open mogen/moeten starten is de open klasse in mijn ogen een heel onduidelijke klasse. Ik kan mij voorstellen dat een dergelijk verschil in klassen in de VS werkt en logisch is. Maar in Nederland komt een groot deel van de (nieuwe) wran-aanwas toch vaak uit de dressuurhoek en hebben de overstap gemaakt. Voor hen zit het denken in progressieve klassen bijna in de genen gebakken.

Als de beginnersklasse ooit bedoeld is geweest als drempelverlaging voor de westernsport dan schiet die klasse zijn doel voorbij. Ik heb meerdere keren van potentiele westernruiters gehoord dat ze de komende twee jaar nog niet denken te starten bij de beginners. Het niveau ligt ze te hoog. En inderdaad als ik het niveau (het gevraagde kan ik beter zeggen) van de gemiddelde beginnersproef vergelijk met een B-proefje dressuur) dan zit daar in het algemeen wel verschil in. Voor pakweg een beginnerstrailparcours moet je meer kunnen dan een B-proef dressuur, waar bijvoorbeeld zijgangen en achterwaarts pas vanaf de L worden gevraagd (enkele passen). Geen wonder dat sommigen zo lang wachten met starten. Of zelfs besluiten maar helemaal niet te starten. Dat is toch doodzonde.... Al die potentiele leden die je op die manier dreigt kwijt te raken???

Frayba
Berichten: 232
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Papenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 23:51

Jongens, we moeten oppassen niet door te slaan!! De wedstrijd vandaag in Oosterwolde (een "D" wedstrijd, dus niemand hoeft bang te zijn voor punten): 15 in de beginners pleasure, SLECHTS 3 in de amateur pleasure, en 2 (!) in de open pleasure waarvan 50% (!!!) amateur...

Als we á la de dressuur bijv. B, L1, L2, M1, M2, Z1, Z2, ZZ, Intermediair, etc, etc, dan hadden we vandaag 15 deelnemers in de B, en vervolgens 1 in iedere andere klasse gehad. Dat was helemaal niet leuk geweest voor de competitie, voor de deelnemers, voor het publiek, voor de organisator, en dus voor de sport! Laat staan dat we dat ook nog eens gaan doen voor ieder onderdeel!

Overigens biedt de WRAN nu al een tussenstapje tussen beginners en amateurs aan, nl met de "gevorderde beginner" status, die een deelnemer toestaat in de beginners-reining en de rest bij de amateurs te starten. Deze simpele regeling blijkt echter voor de meesten al te ingewikkeld, dus ik vrees met grote vrezen voor een carriere per onderdeel...

Ik begrijp maar niet hoe het grote misverstand in stand blijft dat er een niveauverschil zou zijn tussen open en amateur, en vooral dat daar een soort van carrierepad tussen zou zijn! Inmiddels zou toch iedereen hier op bokt moeten weten dat de open en amateur competitie in de western sport gewoon twee heel aparte competities zijn, net zoals het amateur en betaald voetbal. Zoals een individuele voetballer naar zijn eigen keuze naar het betaalde voetbal kan gaan, zo kan een individuele ruiter naar zijn eigen keuze naar de open klasse gaan, maar het hóeft niet omdat het helemaal apart is. Het is internationaal gesproken helemaal niet wenselijk om hier verandering in te brengen!! Als bijv. de WRAN over een tijdje gevraagd zou worden om haar beste amateurs af te vaardigen naar, ik zeg maar wat, een wereld-ruiter-spelen of zo, dan zouden we mooi naast de pot p**sen als we onze beste amateurs gepromoveerd hebben tot de open klasse...

Een prima diskussie is natuurlijk wel of de beginnersklasse nog wel voldoet aan haar doelstellen, en of een "klooi maar raak" klasse à la de duitse Freizeit Reiters gewenst is. Ook mag best de amateurklasse gesplitst worden in A-licht en A-zwaar, maar (hoewel ik er wel een voorstander van ben) lijk mij dat gezien de hoeveelheid (of hoeweinigheid) deelnemers op dit moment toch wel wat overdreven.

Goeten,

Chris.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 23:59

Volgens mij slaan we niet door hoor Chris. Er is gewoon een discussie. Met als doel om visies uit te wisselen. Toch?

Op die manier kun je je mening aanscherpen of bijstellen, al naar gelang de argumenten van een ander.

Vind ik persoonlijk een verademing als ik het vergelijk met de Hamstertopics die af en toe op bokt voorbij komen.

Maar terug on topic: Hoeveel D-wedstrijden zijn er in Nederland jaarlijks? Volgens mij maar 2. Dat zijn er behoorlijk weinig, om maar niet te spreken over spreiding door heel Nederland. Dus als de gemiddelde beginner het moet hebben van de D-wedstrijden...... Hmm.. Hier ben ik dus niet overtuigd.

Het misverstand bestaat Chris. En het is een ruim verspreid misverstand. Ligt misschien ook wel aan de volgorde van starten op wedstrijden. Eerst de beginners, dan de amateurs (met die anderhalve gevorderde beginner) en dan de open. Niet iedereen leest alles in het regelboek en men constateert gewoon een niveau verschil. Zeker omdat het vaak de betere amateurs zijn die ook nog een keertje open starten.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 00:06

Wat is de rede dat men kiest om een C wedstrijd te organiseren en geen D???

Frayba
Berichten: 232
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Papenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 00:22

@Blaze: de ""D" wedstrijd is, zeg maar, de "legale" vervanger van de "wilde wedstrijd" Cool

@Anya: je zou verwachten dat juist op een "D" wedstrijd ál die amateurs hun kans waarnemen, die eigenlijk bang zijn voor die "betere" amateurs. Waarom waren die er niet?

En als beginners het nou zouden moeten hebben van die enkele "D" wedstrijd, waarom waren er dan geen 60 starts in de pleasure, zoals een paar jaar geleden bij de toenmalige stal van Jan Trel?

Nee, ik denk niet dat die competitie-inrichting "dé" oplossing is. Dan zouden die ruiters nu ook al hun kansen waarnemen.

En het misverstand? Vanaf nu weten wíj hier hoe het zit, en gaan we dát uitdragen, toch? Het moet immers eerst iedereen duidelijk zijn hoe het nú is, wil je waardevolle wijzigingen kunnen aanbrengen. Je kunt niet iets wijzigen waarvan je niet begrijpt hoe het in elkaar zit: dan krijg je een wankel bouwwerk.

Groeten, en welterusten allemaal,

Chris.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 00:26

Frayba schreef:
@Blaze: de ""D" wedstrijd is, zeg maar, de "legale" vervanger van de "wilde wedstrijd" Cool

Chris.


Wat een D wedstrijd is dat weet ik
Dat was de vraag niet Cool

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 00:32

Waarom die mensen niet deelnemen? Voor mijzelf sprekend... ik ben niet zo bang voor die goede amateurs. Ik start voor mezelf, nooit voor mijn strikje. Voor een aantal anderen sprekend.....

Hierom niet:

Van HENGELO OV (NL,)
Naar Oosterwolde (NL, )
Afstand 109,2 km.
Reisduur met aanhanger 02:22

Niet iedereen beschikt over een trailer, niet iedereen is bereid zijn paard 2,5 uur in de trailter te zetten en weer 2,5 uur terug. De andere D-wedstrijd is in Zeeland. Ik wil niet eens weten hoelang je daarover rijdt. Chris kom op joh.. In een land waar je op 10 km afstand van je stal wekelijks kunt kiezen uit zeker 5 dressuurwedstrijden, ga je toch geen 2,5 uur rijden als beginner. Dan maken mensen de keus om maar niet te starten.

Of erger nog (tenminste dat vind ik) ze stappen maar weer over naar dressuur.

johanna29

Berichten: 757
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: haarle gem hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 09:16

Ik denk dat het probleen dat er weining D wedstrijden georganiseerd worden meer bij de mensen ligt die wedstrijden organiseren.

De amateur en open ruiters kunnen op D wedstrijnden geen kwalificatie / highpoint punten behalen waardoor deze wedstrijden niet " interessant " genoeg zijn om te gaan starten. Dit heeft tot gevolg dat de gene die de wedstrijd organiseerd, veel inschrijf geld mis loopt en zelf voor de kosten moet opdraaien van de accomedatie huur, jury, prijzen en vrijwillegers.

Wat betreft de overgang van de begginnende ruiter bij 7 punten; misschien moet er eens iets gedaan worden aan het niveau van lesgeven aan vooral begginnende wedstrijdruiters. Ik denk dat van af de eerste les er duidelijk naartoe gewerkt zou moeten worden aan het rijden op 1 hand aan een losse teugel.
Het rijden op 1 hand is vaak het grootste struikelblok om in de amateur klassen te gaan starten !!!

johanna vellinga

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 09:23

Anya schreef:
Of erger nog (tenminste dat vind ik) ze stappen maar weer over naar dressuur.


Je hebt wel gelijk De afstanden ( en omdat ik niemand had om mee te gaan ) is voor mji het grootste punt geweest om met de westernwedstrijden te stoppen. Nu ik inderdaad verwend ben met op elke 10 km een dressuurwedstrijd zal ik niet snel meer overstappen

Maar ongetwijfeld zal nu de opmerking komen: je moet er maar wat voor over hebben. Dát vind ik dus een enorme dooddoener.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 09:53

Die afstand dat weet je,dat moet je er maar voor over hebben Cool

grapje
Voor mij is dressuur geen optie,dus ik moet wel.
kan wel begrijpen dat men weer terug gaat ivm alle al genoemde redenen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 09:59

Voor mij is dressuur ook (nog) geen optie Blaze. Dus start ik alleen de wedstrijden in mijn buurt. Dat wil zeggen alles binnen ca. een uur trailer. En dat zijn er helaas niet zo heel veel.

Maar inderdaad ik kan altijd nog weer dressuur gaan rijden. Ik heb er het geschikte paard voor Clown

Frayba
Berichten: 232
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Papenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 10:32

Citaat:
Maar ongetwijfeld zal nu de opmerking komen: je moet er maar wat voor over hebben. Dát vind ik dus een enorme dooddoener.
Nee hoor, helemaal niet! Inmiddels wordt mij duidelijk dat niet de inrichting van de competitie, maar de afstand tot de wedstrijden hét probleem is.

De vraag terug is dan onmiddellijk: wat is een aanvaardbare afstand en aan hoeveel wedstrijden per jaar zou je dan ook werkelijk deelnemen als die binnen die afstand gehouden worden?

@Cornelie: volgens mijn routeplanner zijn Oosterwolde, voorheen Zuidwolde, Ommen, Bunschoten en eigenlijk Den Ham ook wel, aardig bereikbaar: binnen 100km van Dronten. Is dat echt te ver voor je?

@Anya: voor jou zijn Den Ham, alle wedstrijden van Regina, de wedstrijden in Saasveld, en niet te vergeten die in Nordhorn en Bad Bentheim toch goed bereikbaar (je hoeft niet bang te zijn voor het niveau daar: dat is vergelijkbaar met nederland)? Zijn er zo weinig ruiters in Almelo/Enschede dat het niet de moeite waard is voor een manegehouder om een western-wedstrijd te houden? Hoe zou de WRAN kunnen helpen om te zorgen dat lokale enthousiastelingen initiatieven gaan ontplooien?

@Blaze: Wat wil je nog meer met de Kalverhoek op loop-afstand, Bunschoten en Middenmeer op een steenworp-afstand, Aalsmeer in je achter- en Lisse in je voortuin?

De lokaties die ik hier noem zijn voor jullie allemaal dichterbij dan 100 km. In vergelijking met de dressuursport nog steeds een afstand waar je moeite voor moet doen (trailer lenen/huren, een uurtje vroeger opstaan). Natuurlijk wil iedereen wel de luxe van iedere maand een wedstrijd op je eigen manege, maar dat lukt alleen als de pioniers van nu (onze sport is nog maar heeeel jong in vergelijking met de dressuur) laten zien dat er een markt is voor deze wedstrijdjes door een beetje moeite te doen en massaal deel te nemen op de huidige bereikbare wedstrijden.

Alle begrip als je die moeite er niet voor over hebt, maar verwacht dan niet dat er manegehouders in jouw buurt opeens denken "kom, er zijn hier zoveel enthousiaste western ruiters in de buurt, laat ik eens een wedstrijd organiseren"...

En al die "manege-ruiters" die de WRAN nu "misloopt"? Misschien is de westernsport in Nederland daar nog helemaal niet klaar voor en moeten we eerst zorgen dat de huidige ruiters het naar hun zin krijgen/hebben?

Groeten,

Chris.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 10:38

Frayba schreef:
@Anya: voor jou zijn Den Ham, alle wedstrijden van Regina, de wedstrijden in Saasveld, en niet te vergeten die in Nordhorn en Bad Bentheim toch goed bereikbaar (je hoeft niet bang te zijn voor het niveau daar: dat is vergelijkbaar met nederland)? Zijn er zo weinig ruiters in Almelo/Enschede dat het niet de moeite waard is voor een manegehouder om een western-wedstrijd te houden? Hoe zou de WRAN kunnen helpen om te zorgen dat lokale enthousiatelingen initiatieven gaan ontplooien?
Ja hoor Chris. Die start ik ook normaal gesproken allemaal. De reden dat ik in Hardenberg voor het laatst gestart ben, heeft te maken met het feit dat Lanna een Sarcoid had. Die is weggebrand met vloeibare stikstof. Helaas zit die plek erg dichtbij waar ik been geef. Ik moet dus wachten tot dat goed geheeld is. Maar in Januari ben ik weer van de partij (aanstaande wedstrijd in Hardenberg ga ik gezellig als bijrijder mee voor iemand die met twee paarden in de reining start).

De wedstrijden in Duitsland krijg ik niet mee. Er is geen Nederlands/Duitste wedstrijdkalender. Dus meestal hoor ik dat pas als een dag van te voren of zo.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 10:44

Frayba schreef:
En al die "manege-ruiters" die de WRAN nu "misloopt"? Misschien is de westernsport in Nederland daar nog helemaal niet klaar voor en moeten we eerst zorgen dat de huidige ruiters het naar hun zin krijgen/hebben?
Groeten,
Chris.
Ja inderdaad laat die vervelende veeleisende beginners het lekker uitzoeken.
Laten we inderdaad de goeie amateurs en profs in de watten leggen.
We moeten ons niet richten op de toekomst maar op het heden.
Ik vind eigenlijk dat niet QPA ruiters uitgesloten moeten worden van deelneming aan een *echte wedstrijd* Cool
Laatst bijgewerkt door Rob_H op 15-11-04 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 10:45

Met betrekking tot het tweede deel van je vraag:

Er zitten verhoudingsgewijs erg weinig westernruiters is deze regio. Er zitten wel veel mensen in deze regio die langzamerhand erg geinteresseerd zijn in western rijden. Dat komt o.a. door de gezamenlijke trainingen die Sonja en ik gestart zijn. Daar komen ook veel dressuurruiters op af. Die vooral trailonderdelen, vanwege het direct aansprekende karakter weer heel leuk vinden.

Ik ben wel eens bezig geweest te proberen een wedstrijd te organiseren. Ik loop dan tegen een paar dingen op. De eisen die aan de bak gesteld worden: als de bak voldoet aan de voorwaarden dan is de bakhuur zo duur, dat je de financiering niet rond krijgt. In veel gevallen voldoet de bak niet aan de normen. Ook zit niet iedere manegehouder te springen om westernruiters. Er overheerst helaas een overwegend negatief beeld.

Verder is er nog de verplichte cap-regel. De KNHS heeft de cap verplicht gesteld vanaf 1 januari voor ruiters tot en met de M. Rijverenigingen en manegehouders hebben vanwege hun verzekering vaak een regel: cap verplicht voor iedereen. Dus om die reden willen ze een westernwedstrijd al niet hebben.

En dan heb ik het nog niet eens over de vraag wat er allemaal komt kijken bij het organiseren van zo'n wedstrijd. Er is geen draaiboek o.i.d. En ik ben ook niet van plan om een wedstrijd voor te financieren met eigen middelen (zo rijk ben ik niet). Vandaar dus.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 10:49

Met betrekking tot je derde onderdeel van de vraag... de manege-ruiters. Het betreft volgens mij geen manegeruiters. Maar vooral beginnende ruiters die hun plek in de dressuur niet kunnen vinden of zijn afgeknapt op de dressuur, of oprecht geinteresseerd in western. Deze ruiters staan nu met lege handen. Terwijl het wel de nieuwe potentiele aanwas van de Wran is. En dat vind ik persoonlijk erg jammer.

Voor mijzelf sprekend... Ik was vanaf dat ik ermee in aanraking kwam zeer gegrepen door het western rijden. Toch heb ik nog zeker twee jaar nodig gehad om mijn dressuurcarriere aan de wilgen te hangen en de overstap te maken. Mijn belangrijkste belemmering was de afstand naar de wedstrijden. Ik had geen trailer, geen geld voor een trailer en al helemaal geen geld voor de auto die ervoor hoorde. En dressuurwedstrijden kon ik te voet bereiken. Dat maakt echt verschil.

Nu mijn vriendin een trailer heeft is het voor ons allemaal iets makkelijker geworden, maar nog steeds moeten we weken van te voren de bus (die we lenen) bespreken. Anders hebben we nog geen vervoer.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 11:09

Chris, puur in mijn geval is het inderdaad de afstand. Ik weet zeker dat als er meer in de buurt zou zijn het niet eens in mij opgekomen zou zijn om over te stappen. Het blijft kriebelen maar op dit moment is het niet haalbaar. ( maar zeg nooit nooit Lachen ) Puur in mijn geval: ik moet alleen, lange rit en ik ben alleen daarvan al kapot ( bij mij was het de druppel toen ik alleen met de trailer in een sneeuwbui terecht kwam ) . Met een trailer rijden is nu eenmaal geen hobby van mij en het kost mij enorm veel inspanning. Mijn grens ligt nu op een uur, verder wil ik niet rijden. Bunschoten is dan inderdaad nog een leuke optie. Maar voor die ene wedstrijd zou ik dan weer lid moeten worden van de ApHC en dat had ik er voor deze keer niet voor over. Komt nog bij dat ik ons nog niet goed genoeg vind om op 1 hand te starten. ( maar dit is rijtechnisch en wil ik hierbij even buiten beschouwing laten ) . Lelystad is in de buurt en er waren hier geruchten dat e.e.a. zou worden gebouwd en dat er ook wedstrijden zouden komen. Maar helaas is dit ook weer van de baan. Maar dit is dus puur in mijn geval. Instructie is ook nog een punt. Ik ben begonnen in vorstenbosch, 2 uur heen en 2 uur terug. Maar dat is alweer 5 jaar geleden en inmiddels is er wel 1 iemand in de buurt maar als je dat niet aanspreekt moet je weer verder weg. En dat gesleep ben ik gewoon even zat. Ik heb het een paar jaar met veel plezier gedaan maar ik heb tegenwoordig instructie op stal en wedstrijden op 15 minuten dus dat is ook wel verslavend Knipoog
Ik wil hiermee NIET een zeur- of zielig verhaal ophangen, laat dat duidelijk zijn Knipoog Natuurlijk zou ik het liefst ook op elke hoek van de straat een western instructie willen of wedstrijd, wie niet Haha! Maar het is nu eenmaal niet anders en dan maak je een keuze. Omdat ik gewoon alles leuk vind ( we rijden ook nog endurance en weet ik veel wat allemaal ) maak ik een keuze. Ik vind het gewoon leuk om paard te rijden en wedstrijden te rijden. En dat ik er dan voor kies om met een amerikaanse appaloosa engels te gaan rijden ligt dan ook niet echt voor de hand Knipoog Ik kom zeker nog wel op westernwedstrijden maar dan op een andere manier. Maar het blijft kriebelen...................................

Frayba
Berichten: 232
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Papenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 11:14

Blaze schreef:
Ja inderdaad laat die vervelende veeleisende beginners het lekker uitzoeken.
Laten we inderdaad de goeie amateurs en profs in de watten leggen.
We moeten ons niet richten op de toekomst maar op het heden.
Ik vind eigenlijk dat niet QPA ruiters uitgesloten moeten worden van deelneming aan een *echte wedstrijd* Cool
Nee, Blaze, dat heb ik niet gezegd.

Ik vind dat de WRAN in eerste instantie een plicht heeft naar haar huidige leden, en in tweede instantie naar prospects. Als de huidige leden het blijkbaar (nog) niet naar hun zin hebben, zou ik de kostbare tijd van de vrijwilligers liever dáár in steken dan in het op grote schaal enthousiasmeren van prospects. Want wat doe je vervolgens met die prospects die enthousiast massaal lid worden? Juist, ze teleurstellen omdat je het voor je leden blijkbaar niet voor elkaar hebt.

Wat ik hier op bokt lees, zit de pijn vooral bij de leden die op beginnersniveau rijden, en ook nog op niet QAPpers. Nou, dan zouden dát de hot-items voor de WRAN moeten zijn, en niet hoe we nóg meer mensen in die beginnersklasse kunnen krijgen (tenzij je natuurlijk vrijwilligers zát hebt, en tijd genoeg, en geld genoeg, etc, want dan kun je best twee problemen tegelijk aanpakken; hoeveel aanmeldingen voor de functie van voorzitter hadden we ook al weer?).

Ik doe m'n best om serieus op jullie "klachten" in te gaan, maar ik denk ook als ik kijk naar de aantallen deelnemers op wedstrijden in amateur- en open klassen (Oosterwolde gisteren bijv.) dat de "niveau-angst" toch wel onterecht is, en dat het QAP-probleem in de praktijk ook reuze meevalt (de niet-QAPpers vielen gisteren weer ruimschoots in de prijzen). Kortom, er is blijkbaar een andere ontevredenheid. En als ik dus nu voorstel om dat eerst maar eens op te lossen, dan verdien ik een sarcastisch antwoord?

Groeten,

Chris.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 11:17

In hoeverre is het trouwens haalbaar om in de zomermaanden buitenwedstrijden te organiseren? Of ben je verplicht om dan alle onderdelen uit te schrijven? Misschien als ook dit soort dingen simpeler wordt e.e.a. zich kan ontwikkelen?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 12:01

Het is misschien een beetje de kip of het ei Chris. Als er meer wedstrijden in de buurt zijn, kun je vaker starten. Doe je meer wedstrijdervaring op. Diezelfde wedstrijden in de buurt leveren dan ook weer meer mogelijkheden voor beginnende nieuwe ruiters op.

De vraag van Cornelie vind ik ook een relevante. Dat zou het organiseren van wedstrijden een stuk makkelijker maken.