Voor eens en voor altijd: de onzin van het riempje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:11

O dat zou mijn merrie juist wel weer lekker vinden denk ik, die houdt wel van bungelende troep aan haar hoofd. Hang er een slofteugel los omheen en ze is in haar sas Verward Raar beest.

Bri, ik rij er zelf niet mee, Dick wel. Mileen rij ik op scharenbitje. Maar omdat Faiz binnenkort op trens gaat ipv op halstertje, zit ik er over na te denken.....

WWranglers

Berichten: 204
Geregistreerd: 03-04-03
Woonplaats: Nieuw Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:18

Mijn inziens geen slecht idee, mits hij op de juiste maat is en niet als los storend element tegen zin kinnetje aanbungelt, heel irrirant , want dat is inderdaad wat je heel vaak ziet. Even over een shank, wat ik trouwens weinig zie bij een shank is dat er wel een kinkettinkje zit, maar geen verbindingsriempje/kettingje aan de onderkant van je shank, waar je teugels zitten zeg maar. Ik heb deze wel zitten en dat zorgt ervoor als rij als ik mijn buitenteugel tegen de hals aanleg en mijn hand iets naar de kant breng waar ik naar toe ga, de scharen netjes worden meegenomen en niet alleen mijn binnenschaar iets meekomt, maar ook de buitenkant..... Bloos

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:35

Maar als je dan weer een myler/billy allen schaar hebt dan is het juist weer de bedoeling dat je onafhankelijk in kunt werken en dan lijkt zo'n riempje mij juist weer lastig Lachen
En zo blijf je bezig................ Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:40

Bij een hackamore zie je vaak een stangetje tussen de uiteinden van de scharen. De scharen hebben afzonderlijk wel nog inwerking, maar bij een zekere mate van 'uitslaan' niet meer onafhankelijk.

Sonja, ik ben het eens met je uitleg en gebruik van de neusriem, ik doe het ook zo. Niet om de snoet mee af te snoeren dus.

het 'riempje' heeft vrij weinig functie, zelfs niet als noodrem, omdat je beter andere maatregelen kunt nemen als je je paard niet vertrouwt.

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:43

Nou ik heb vorig jaar een bokker ( zal geen namen noemen!) zien rijden met zo een riempje, maar zij presteerde het om het bit alsnog door de mond heen te trekken. Toen was het voor mij: Bye Bye western

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:45

Sonja schreef:
Alleen zie je bij Engelse ruiters nog wel eens een sperriempje (dat is die dunne die vanaf de neusbrug tot onder het bit doorloopt), die voor een stabielere bitligging zorgt. Echter is bijna iedereen dit sperriempje kwijt of men is te besodemieterd om het vast te maken, dus ligt het weg te schimmelen in een of andere kast.

ik weet niks van westernhoofdstellen, maar mijn sperriempje is dagelijks in gebruik Knipoog
ik merk duidelijk verschil of ik het ding om heb of niet; als hij hem niet om heeft begint hij spontaan met zijn tong te klieren en wordt hij heel onrustig in de aanleuning.

WWranglers

Berichten: 204
Geregistreerd: 03-04-03
Woonplaats: Nieuw Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:53

Hmmm. Cornelie je hebt een punt daar, mijn bit is een stang met tongvrijheid en een koperrolletje in het, met 7-shanks eraan. Daar kan ik dus niet het mondstuk onafhankelijk draaien. Als je dus mondstuk hebt wat wel kan bewegen en je de onderkant verbind heb je dus een hele andere inwerking dan wanneer je geen verbindingsriempje/kettinkje hebt. Toch maar weer het boekje a Whole bit better gaan lezen. Schijnheilig Hoe wat en waar werkt het in.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:16

Ik heb ook al nooit de nut echt ingezien van dit riempje. Tot nu toe heb ik alleen maar riempjes gehad die er een beetje bij bungelen en volgens mij meer irriteren dan een functie uitvoeren.
Alle aangevoerde theorieen kunnen mij nog niet overtuigen.
Als het de bedoeling is dat dit riempje "strak" zit, waarom worden ze dan niet zo gemaakt??? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:17

@Brigitta: Ik heb heerlijk bij jouw man gelest, dus ik gebruik indien nodig wel degelijk een verbindingetje tussen mijn scharen Haha!

@Irish_lady: als jij door 1 ruiter die het bit door het paard z'n mond trekt al kiest om geen western te rijden, dan was je toch al niet gemotiveerd dus heeft de sport niets aan jou verloren. Waarschijnlijk rij je dus uberhaupt geen paard want je wil niet zien wat dressuur-, spring-, endurance-, sgw- en recreatieruiters af en toe met hun bit doen.
Drogreden dus.

@Lovely en Jade: dit is imo ook het enige juiste gebruik van de sperriem. Ik weet dat de term Sper ergens vandaan moet komen, maar kan me niet vinden in de uitleg van Sjuim. Als je de sperriem nl. zo strak aantrekt dat je het paard letterlijk en figuurlijk de mond snoert, dan zal je neusriem op de neusbrug naar beneden duiken en dat dient imo nooit te gebeuren. Overigens zie ik dat wel vaak. Maar ja, het gros van de ruiters weet uberhaupt niet waar die neusriem dient te hangen dus daar maak ik me niet druk om, heeft toch geen zin. De meesten hangen dat ding schots en scheef en/of veel te laag.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48403
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:18

interessant topic... Lachen Ik denk dus ook dat een kinriempje niet echt een functie heeft.. maar het punt dat SM aandraagt klinkt wel een klein beetje logisch... maar ik ben van mening dat een paard dat er vandoor wil gaan, toch wel gaat... en gister ging Banjer er vandoor in de buitenbak (vond mijn telefoon te hard afgaan, toen ik 'm in galop uit mijn zak haalde... Haha!) en ook zonder riempje had ik haar heel makkelijk terug (met 1 hand... Tong uitsteken )

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:04

Ik snap eerlijk gezeg het probleem niet zo... dat kinriempje HOEFT er ook helemaal niet aan bij een gewone snaffel! In het rulebook is'ie 'optional', maar dan wel 'loose' (dus moet'ie los zitten als je'm op een wedstrijd gebruikt) Maar je mag dus gewoon zonder rijden. Ik heb er zelf ook geen aan m'n snaffel bit. Onzin. En tassels aan een hoofdstel vind ik al helemaal ondingen (ga zelf eens met een paar van die kwasten om je hoofd lopen en kijk eens of je daar geen last van hebt... ), dus daarvoor zou ik em zeker ook niet gebruiken.
Alleen aan een bit met scharen moet een kinriem/ketting. Daar heeft'ie ook een functie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:09

Francis, moet je voor de gein hier op Bokt lezen als iemand met een westernhoofdstel wil gaan dressuren/buitenrijden/fietsen of weet ik wat Haha! Altijd wel een bijdehandje die DIRECT komt met het advies om er vooral zo'n riempje om te hangen want dat hoort....

Ben het helemaal met je eens hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:11

Kijk, hier bijvoorbeeld, uit het topic dat nu op western staat van iemand die zo'n hoofdstelletje gewoon mooi vindt en er mee wil gaan rijden. Quote uit dat topic van onze eigen moddie:
Sugarmiss schreef:
Verder moet je met een westernhoofdstel altijd een kinriempje gebruiken.

Ik vind dit dus onzin.

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:18

Francis schreef:
En tassels aan een hoofdstel vind ik al helemaal ondingen (ga zelf eens met een paar van die kwasten om je hoofd lopen en kijk eens of je daar geen last van hebt... ), dus daarvoor zou ik em zeker ook niet gebruiken.
Alleen aan een bit met scharen moet een kinriem/ketting. Daar heeft'ie ook een functie.


Ik ben het geheel met je eens, Francis, ikzelf hang ook niks aan mijn hoofdstel, maar je zou het daarvoor kunnen gebruiken...ik zou zo geen andere reden weten.... Haha!

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:20

Sonja"]
Kijk, hier bijvoorbeeld, uit het topic dat nu op western staat van iemand die zo'n hoofdstelletje gewoon mooi vindt en er mee wil gaan rijden. Quote uit dat topic van onze eigen moddie:

Ik vind dit dus onzin.
[/quote]
Hier zeg je toch iets anders:
[WN] Voor eens en voor altijd: de onzin van het riempje
[quote="Sonja schreef:
@SM:Deze verklaring.... hmmmmmm.... REDELIJK acceptabel voor buitenrijders

En voor buitenrijders was hij ook bedoeld, want dat was de vraagstelling van de TS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:25

Nee SM, ik zeg dat ik dit een REDELIJK acceptabele reden vind om zo'n ding aan je bit te hangen. Maar om dan meteen te stellen dat het ALTIJD MOET dan ga je imo toch echt te ver.
Bovendien is het geen vraag over specifiek buitenrijden:
marquez1 schreef:
Ik vindt western hoofdstellen echt heel gaaf! Nu rijdt ik met mijn paardje geen western maar engels, springen, dressuur, sgw en buitenritten.

Nu wilde ik eigenlijk voor de leuk zo'n western hoofdstel aanschaffen. maar nu is mijn vraag, kan ik daar dan mee naar buiten en/of dressuur rijden?

En al was het dat wel, dan MOET het absoluut niet altijd. Laat mij die regels in de APV maar eens zien.

Roos1

Berichten: 363
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:31

Citaat:
Sugarmiss schreef:
Verder moet je met een westernhoofdstel altijd een kinriempje gebruiken.

Ik vind dit dus onzin.


Citaat:
En voor buitenrijders was hij ook bedoeld, want dat was de vraagstelling van de TS.


Dus niet ALTIJD...

Ik gebruik zelf vaak zonder kinketting met jonge paarden. Vaak zit het halster er nog onder van het longeren en het kinkettinkje kan alleen maar leuke aanleiding zijn om aan het rommelen te gaan. Dus naar mijn idee heeft ie geen functie. En volgens mij mag hij op wedstrijden niet strakker zitten dan het bit breed is, maar wellicht weet iemand dat precies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:33

Dat lijkt me logisch, anders zou het riempje de bitringen naar elkaar toe knijpen en dat kan de bedoeling nooit zijn, toch?

Afijn, ik ga uitloggen voor vandaag, ben er denk ik donderdag pas weer. Ik ben niet overtuigd van het nut van het riempje. Kan me wat voorstellen bij de motivering over de buitenrijders, maar ben nog niet overtuigd. Misschien kom ik donderdag terug en staat DE reden erbij waarom ik meteen aan alle trensjes een riempje ga hangen.

Tot zover iedereen alvast bedankt voor jullie inbreng, en tot later!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 14:02

Een paardenhoofd is geen kerstboom en eigenlijk is alle sier overbodig Lachen. Mooi spul ia 1 ding, maar extra rommel voor het mooi is overdreven.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 14:04

Met die instelling wordt je nooit een goede western showruiter Lov Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 14:09

Alsof ik dàt ooit gewild zou hebben.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 14:22

Sonja schreef:
Als je de sperriem nl. zo strak aantrekt dat je het paard letterlijk en figuurlijk de mond snoert, dan zal je neusriem op de neusbrug naar beneden duiken en dat dient imo nooit te gebeuren.

En daarvoor heb je dus de Bonfire neusriem, ook wel aansnoerneusriem Haha!

Tuurlijk heeft een sperriem wel meer functies, maar ik heb niet anders geleerd als dat hij wel in eerste instantie is bedacht tegen het sperren.
Vroeger ging het tenslotte niet zozeer om het correcte, zolang je het paard maar jouw wil kon opleggen was het goed genoeg. Het zij door rare stangen, het zij door scherpe trensen het zij door het voorkomen van het opensperren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 14:31

Ik las in een ander topic dat de neusriem ook al kan voorkomen dat de tong over het bit gewurmd wordt. Ik denk dat er zo hier en daar meer aan de neusriem wordt gehangen dan er bij hoor en remember: altijd 2 vingers ertussen kunnen doen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 16:13

Zou het een afgeleide kunnen zijn van het slobberriempje dat soms gebruikt wordt bij een stangbit icm kinketting? Slobberriempje zorgt ervoor dat kinketting op z'n plek blijft (niet omhoog kruipt) en dat paard de scharen niet in z'n mond kan nemen.
Met zo'n riempje eraan is het voor paard ook praktisch onmogelijk om de trensringen in de mond te nemen.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 16:41

geen bit geen hackamore; dan zit het kinriempje nooit te los en hoef je ook niet nat te denken over de werkelijk zin van de verbindingsstang of je zorgen te maken te hard te trekken

Een paard dat werkelijk op hol slaat stopt ook niet voor een ijzeren hand aan een pelham bv. dus Verward

Veel dingen in de huidige paardensport , of dat nu western, klassieke dressuur of wat ook is, stamt uit een recent maar blijkbaar grijs verleden waarin relatief groene ruiters op relatief groene paarden aan het werk moesten. De gemiddelde cavelerie-soldaat was geen ruiter en de gemiddelde cowhand bepaald ook niet op een paard geboren. De eerste kreeg nog een soort van basis-onderricht, de laatste never ever.
De hardware die we nu overgeleverd krijgen had veelal als hoofddoel: hufterproof.
Nu, met beter opgeleide ruiters op beter opgeleide paarden, is een grotere variatie in optoming aan te raden dan te doen gebruikelijk is en zou een goede ruiter op een normaal paard voor het leeuwendeel van de gebruiksdoelen ook zonder bit of hackamore uit de voeten kunnen.
Dat reglementen vaak een bit en zelfs het soort dwingend voorschrijven is voor mij een diskwalificatie van de bestuurders. Wat dit betreft hulde aan de endurance. Wat maakt het nu uit welke hulpmiddelen je wel of niet gebruikt: beoordeel gewoon het resultaat

Terug naar de vraagstelling: een beetje ruiter heeft op een normaal paard geen kinriempje nodig. Ook niet buiten.