engels rijden met westernhoofdstel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

engels rijden met westernhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 21:29

Ik vindt western hoofdstellen echt heel gaaf! Nu rijdt ik met mijn paardje geen western maar engels, springen, dressuur, sgw en buitenritten.

Nu wilde ik eigenlijk voor de leuk zo'n western hoofdstel aanschaffen. maar nu is mijn vraag, kan ik daar dan mee naar buiten en/of dressuur rijden?

Bij de sgw gebruik ik een pessoabitje dus dan lijkt mij dat een westernhoofdstel niet geschikt is. Maar met dressuur en buitenritten rijdt ik gewoon met een enkelgebroken trensje. Dat moet toch kunnen met een westernhoofdstel of niet?
Ik vindt vooral zo'n one-ear hoofdstel heel mooi . Weten jullie misschien adresjes waar ze die dingen een beetje goedkoop verkopen, omg. twente Overijsel?
Alvast heel erg bedankt!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 21:35

[WN] Shops + Foto verkleinen + Handige links + Maneges

Westernrijden houdt meer in dan met alleen de spullen ervoor rondrijden Haha!

Met een 1-oor zou je in het bos achter een tak kunnen blijven hangen en het hele hoofdstel los kunnen komen. Misschien ver gezocht, maar het kan.
Verder moet je met een westernhoofdstel altijd een kinriempje gebruiken.

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 21:46

Sugarmiss schreef:
[WN] Shops + Foto verkleinen + Handige links + Maneges

Westernrijden houdt meer in dan met alleen de spullen ervoor rondrijden Haha!


Ehm ja ik had al gedacht dat ik de echte westernruiters hier voor het hoofd zal stoten met dit topic maar ik vindt zo'n hoofdstel gewoon heel mooi. Ik ga ook niet proberen om western te gaan rijden met m'n paardje maar gewoon engels maar dan met een western hoofdstelletje Haha! .

Maar zo'n kinriempje wat moet ik me daarbij voorstellen? Is het net zoiets als een kinketting? En waarom zit het eraan? Om het bit op zijn plaats te houden of om de inwerking, of om een andere reden?
Ik ben overigens een volkomen leek op western gebied maar dat hadden jullie vast al wel door Knipoog Schijnheilig

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 21:59

Haha ik denk niet dat je iemand voor het hoofd zal stoten hoor Haha!
Die kinriempjes zijn voor zover ik weet om het bit op de juiste plaats te houden, en idd net als een kinketting maar dan wat vriendelijker Knipoog
Verder moet je ook kijken of je westernteugels (losse) wil of er gewoon normale teugels aan hangt, dat laatste is denk ik voor jou het makkelijkst, maar als je toch westernteugels neemt: laat je goed informeren hoe je ze vast moet houden (dubbel in je handen, teugelboog ofzo heet dat??), want anders is de kans dat je ze verliest groter Lachen

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:05

Yessy schreef:
Verder moet je ook kijken of je westernteugels (losse) wil of er gewoon normale teugels aan hangt, dat laatste is denk ik voor jou het makkelijkst, maar als je toch westernteugels neemt: laat je goed informeren hoe je ze vast moet houden.

Precies wat ik ook wou zeggen Lachen

En een gewoon trensje erin is geen probleem, veel westenruiters rijden
zelf ook nog op een trensje. Ligt eraan wat je fijner vind; bit of trens.
Idd, waar jij mee zal gaan zitten zijn de teugels...

Maarja, hoevaak zie je ook niet "westernruiters" met een dressuur hoofdstel
waar ze gewoon split reins aan gedaan hebben? Staat stoer, niet Verward Bloos Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 26-07-04 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:06

Ik ben wel de laatste die zichzelf ziet als een 'echte' westernruiter Clown

Best hang je er een leren kinriempje aan, dit is idd bedoeld om het bit op zijn plaats te houden c.q. goed in de mond te houden, mocht je onverhoopt eens scherp met 1 teugel moeten inwerken.

Ik zou niet aanraden om direkt met westernteugels te gaan rijden, als je niet van plan bent om 'echt' western te gaan rijden Haha!. Gebruik gewoon de jou bekende engelse teugels. Wel kan het handig zijn om deze teugels te verzien van teugelsnaps zodat je ze makkelijk ook aan een ander (engels) hoofdstel kan hangen zonder al te veel gespjes-gedoe.

Kijk eens op deze link: http://www.affordable-tack.com/western-bridles.html
De kwaliteit is niet echt super, maar het geeft je wel een idee wat er allemaal te krijgen is.

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 22:36

Dus zo'n riempje onder de kin werkt niet speciaal in? De trens heeft de zelfde werking als bij een engelshoofdstel?
Ik heb op zadelmarkt een hele mooie gezien metteen de eerste bij de western hoofdstellen. Wat vinden jullie? Vindt vooral die kwastjes erg leuk .

Waarschijnlijk is de kwaliteit niet zo best maar ach het gaat eigenlijk toch maar om een hoofdstel voor erbij. Ik heb al twee goede hoofdstellen.
Dus zo'n een oor hoofdstel is volgens jullie niet zo'n goed idee omdat het achter ene tak kan blijven hangen? Maar een western ruiter rijdt toch ook wel eens door een bos of zie ik dat nu verkeert Verward

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:52

een tresbitje blijft een trensbitje, je kan zelf kiezen of je er een "western"roestend bitje aan wilt doen of een niet roetsend bit wat je nu ook hebt, verder heeft het dezelfde inwerking, als je tenminste dezelde dikte neemt (lijkt mij?)

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 23:32

Ik kan toch gewoon mijn trensje in het westernhoofdstel hangen toch? Ik dacht dat door het kinriempje de werking mischien anders werd.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 08:03

Alle bitten kan je er aan vastmaken hoor, ook je pessoa bitje.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 08:06

Ik zou alleen toch willen aanbevelen om - mocht je voor een westernhoofdstel gaan - naast het riempje ook een neusriem te gebruiken. Zijn voor westernhoofdstellen los te krijgen, en voorkomen dat je paard het tong over het bit kan gooien.

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 10:25

Bedankt voor alle tips! Ik denk dat ik mischien een goedkoop hoofdstelletje van zadelmarkt ga bestellen ofzo. Ik ga er dan mee naar buiten. Ik doe gewoon mijn trensje erin. Ik zie dan vanzelf of marquez zijn tong erover doet. Ik denk het eigenlijk niet, hij heeft het nog nooit gedaan.
En nu is het nog uitzoeken geblazen. Als ik er 1 heb gekocht zal ik hem hier even showen!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:28

Succes Haha!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:16

Sugarmiss schreef:
Verder moet je met een westernhoofdstel
altijd
een kinriempje gebruiken.


Dat gebruik ik ook niet... Bloos Wat is eigenlijk precies de functie van een kinriempje?

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:18


Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:18


2Morrow
Berichten: 1469
Geregistreerd: 16-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 12:57

ik rij ook engels maar heb ook een western hoofdstel en zadel me die zadel rij ik vaak buiteritten omdat ik dat veel prettiger vind zitten en je houd het ook veel langer vol dus waarom zou het kunnen toch

2Morrow
Berichten: 1469
Geregistreerd: 16-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 12:57

ik bedoel waarom zou het niet kunnen foutje