Bij aankoop altijd laten testen op HYPP??

Moderators: goldenarrow, Animal

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Katja

Bij aankoop altijd laten testen op HYPP??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-04 17:14

Ik heb goed gezocht op internet maar het antwoord niet kunnen vinden.

Is het verstandig om iedere paint of quarter te laten testen op HYPP of valt het allemaal wel mee en zijn het ook voor een groot gedeelte spookverhalen die ik gehoord heb.

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:23

bij zoeken hypp intoetden en er zijn heel veel antwoorden.
en nee ik ken geen spookverhalen over hypp

en jij als moderator hoef ik jou het toch niet uit te leggen????

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:33

Als er in de achtergrond van één van de ouders een Impressive paard zit én er staat niet op het officiële stamboekpapier dat het bewuste paard HYPP N/N is kun je maar beter laten testen.

Dit kun je doen bij het Haeringma Laboratorium in Wageningen of via de officiële hairkit van de AQHA. De uitslag van Wageningen wordt door de AQHA niet (meer) geaccepteerd en op het papier vermeld.

Toen de HYPP-hype net ontstond zijn er aardig wat paarden op de markt gedumpt zonder papier, daarom is testen op HYPP bij een paard met duidelijke Q/P-spieren altijd aan te raden.
Verder is er ook aardig wat met papieren 'gerommeld' om Impressive maar NIET op het papier te krijgen. Er kunnen dus paarden met HYPP rondlopen wat niet als zodanig zal worden gesignaleerd c.q. geaccepteerd.

Verder is er een Nederlands verhaal bekend van een handelaar die bij een Impressive-paard wat getest moest worden als onderdeel van de aankoop de haren uit een ander paard heeft getrokken. Dit paard kwam natuurlijk negatief (N/N) door de keuring.
Toen het paard later alsnog HYPP-verschijnselen kreeg is nogmaals een HYPP-test gedaan en vergeleken met het DNA wat nog in het Laboratorium in het archief aanwezig was.
Dit bleek dus niet van hetzelfde paard te zijn.

Verder ken ik het relaas van iemand die een paard had uit deze bloedlijn. Nooit iets mankeerde en die tijdens een normale buitenrit zonder extreme omstandigheden ineens dood onder haar neerviel. Gelukkig zat ze niet in galop, maar ze had wel iets gebroken door de val.

Op onderstaande link kun je zien hoe een HYPP-aanval kan verlopen. Al komen aanvallen in veel verschijningsvormen voor, is dit er één waar je niet vrolijk van wordt Huilen
http://www.bringinglighttohypp.org/HVideo.html

Dit is de link die erbij hoort met veel info:
http://www.bringinglighttohypp.org/

Sorry voor het lange relaas, maar ik kan er nooit moe van worden om dit onder de aandacht te brengen. Schijnheilig

K@rin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 20:22

Sluit me bij SM aan. Het is alleen zo jammer dat zo'n test bij de AQHA minimaal 4-5 weken duurt, en bij van Haeringen ook zo ongeveer.
Je zou het misschien in het koopcontract op kunnen nemen, dat de koop alsnog ongedaan wordt gemaakt als de test positief terugkomt.
Kijk ook eens op
http://hypp.ziggen.net

SM: die link naar die video kende ik nog niet. Krijg er de kriebels van, precies hoe mijn Sunny erbij lag als ze een aanval had, helemaal stijf verlamd in de achterhand.

roni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 20:50

even een gekke vraag maar is die hypp ziekte alleen bij paint en quarter of geld dat voor ieder paard kwpn of wat voor een afkomst dan ook klinkt mischien dom dat ik het vraag hoor maar heb er dan ook geen rete verstand van.van de hypp dan he

genot om met je paardje bezig te zijn

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 20:57

HYPP komt hoofdzakelijk voor bij Amerikaanse rassen omdat het ontstaan is bij de Quarterhengst Impressive.
Zodra je een ander ras gaat kruisen met een HYPP-dragend-paard heb je 50% kans dat het veulen het ook krijgt.
Een HYPP-dragend paard kan H/H zijn. Dit is de homozygote vorm, hij heeft van beide ouders het HYPP-gen geërfd. Alle veulens die hiervan komen zullen drager zijn.

Heeft een paard maar van één ouder het HYPP-gen geërfd dan heb je 50% kans dat het doorgegeven wordt. Dit heet dan N/H.
N staat voor negatief voor HYPP, H staat voor positief op HYPP.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie