Hoe en wat Western?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Hoe en wat Western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 19:05

Misschien een beetje rare titel, maar weet zo gauw geen andere.

Ik zelf vind westernrijden al een tijdje echt leuk etc., maar nu kom ik net terug uit Amerika en heb daar ook een paar keer gereden. Zo heb ik ook 1 keer echt westernles gevolg daar en ik vind dat echt super. Nu heb ik toch zelf besloten om echt westernles te nemen.
Maar nu heb ik een paar vragen.

Is bij een haflinger van 9 het nog te leren (ik laat haar dan beleren)?
Ze heeft vrij korte gangen achter is dat een probleem?

Weet iemand waar westernles word gegeven omgeving Steenwijk (Kop Overijssel)?

Waar zijn goeie westernzadels te koop en wat zijn de kosten?
Wat aan spullen komt er nog meer bij kijken?

Ik ben binnenkort jarig en werk bijna elke avond en heb al heel wat gespaard.

Nog 1 vraag.
Van af hoe oud western laten inrijden (heb nog een jaarling en een 4 jarige haflinger)

Ik hoop dat iemand me meer informatie kan geven. Ik heb al wat op internet gezocht, maar hoor het liever rechtstreeks van mensen die er ervaring mee hebben.

DubbelFun

Berichten: 88764
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 19:13


Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 00:30

Het hangt er ook heel erg vanaf welk onderdeel van western je wil doen. Ik heb zelf een haflinger van 7 (ben begonnen met westernrijden toen hij 6 was) en hij pikt het redelijk snel op. Een echte uitblinker zal een haf bv in de reining niet zijn (tuurlijk, je hebt de uitzonderingen op de regel Haha! ), maar trail en pleasure kunnen ze prima aan.

Ik heb mijn zadel (Billy Cook) 2e hands gekocht bij * (staat bij de shops) en was daar 795 euro voor kwijt. (Zonder singel en pad.)

Westernles in jouw buurt zou ik niet weten aangezien ik aan de andere kant van het land woon Knipoog

Wat er nog meer bij komt kijken, tja in het begin kan je prima volstaan met een engels hoofdstel. Ik ben begonnen met een vzh-zadel, engels hoofdstel en halstertouwen als teugels (omdat dressuurteugels te kort zijn) en dat ging best goed. Haha! Oke, zo moet ik niet op een wedstrijd verschijnen, maar om thuis te trainen, ging het prima!

Western inrijden; mijn mening is dat er qua inrijden geen leeftijdsverschil moet zijn tussen engels en western. Maar zoals Sugarmiss al schreef zijn de meningen daar zwaar over verdeeld. Ik vind 2 persoonlijk gewoon te jong, maar 4 is een prima leeftijd!

[edit SM: naam verwijderd]

beaudandy
Berichten: 8
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 17:29

ze zeggen dat het met twee kan maar ik raad je aan om toch pas bij twee en half drie te beginnen en ja het valt een paard altijd wel te leren alleen geduld schone zaak daar berijk je het meeste mee mail xxxx wij zitten ver van je vandaan houten utrecht hebben wel nog western stallen vrij en western les van xxxx

edit anya: naam verwijderd.
Aanbod lessen via PB

palousa
Berichten: 3
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 12:10

je kan het je pony/paard altijd nog leren maar je moet geduld hebben en er zelf gevoel voor hebben.
Je kan het beter niet door iemand laten leren omdat die gene andere hulpen gebruikt dan jij.
korte gangen zijn juist handig.
De kosten van een goed western zadel zijn vrij hoog maar dan heb je ook wel wat.
Je kan het beste een geimporteerd zadel uit amerika nemen want daar verslijt je 4 paarden levens mee i.p.v 4 zadel per paard.
je moet kijken wat jy fijn vind zitten en dan gaan passen op je paard.
* heeft de beste en de meeste keus van goed western materiaal dat komt omdat hij zelf vaak naar amerika gaat om daar de spullen in te kopen.
een nieuw zadel ligt tussen de 1000 en de 3000 euro is en een goed 2de hands zadel ligt tussen de 750 en de 1200 euro.
* en is misschien best ver maar dat is het je echt waard.
Je krijgt bij * als je daar een zadel koopt een singel ,pad alles wat er bij hoort.
Verder aan spullen kun je kijken voor een western hoofdstel of zadeltassen of een tweede buikriem.
Zodra je een pony gaat inrijden (dus zadelmak maken) kun je al beginnen met de western.hoe eerder hoe beter. OK dan!

[edit SM: commerciƫle naam verwijderd]