Wat is eerlijk adverteren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38781
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 22:32

Whiz schreef:
Ik kijk niet bij de eerste de beste, maar ben ( helaas ) nogal een emotionele koper ( en dan bedoel ik kwa uiterlijk van het paard ) dus gelukkig in mijn geval heb ik vrienden die meegaan om ook de gangen en dergelijke te bekijken zodat ik geen impuls aankoop doe alleen omdat ik het beestje echt heel gaaf vind om te zien.
De beste tip is, ga nooit alleen kijken en neem iemand of meerder personen mee die er ECHT verstand van hebben.
De volgende tip : altijd laten keuren !!


Mag ik het nou eens omdraaien? Ik zou jou als koper graag bij mijn dieren willen hebben. Ik leg mijn ziel en zaligheid in mijn fokkerij, fok uitsluitend dieren die ik zelf graag in mijn stal zou hebben staan. Vaak genoeg kom ik mensen tegen die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Mensen die bij de koop van een paard je van alles beloven maar als het puntje bij het bekende paaltje komt je laten zakken als een baksteen. Overgens hoor je maar weinig mensen vragen naar gangen als het om Quarters/Paints/Appy's gaat Verward

Ik heb nog geen Quarter in de verkoop, ik hou mijn hart alweer vast voor het nodige. Fokken is ERggggggg leuk maar die verkoop.

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 22:55

Whiz, wat ik met het gequote bedoel is, er zijn er die eerst een qh kopen en dan pas les gaan nemen.
Dan heb je op de manege alvast je A Q H staan .
IK weet er hier in het westen genoeg, die soms ook al aan de tweede of derde toe zijn omdat er iets aan de eerste mankeerde.
Ik weet ook dat jij niet over een nacht ijs gaat, maar dus anderen wel.
wij kunnen gelukkig ook fokken zo als wij ze op stal willen.
maar ik ken dus mensen die (zelfs met iemand mee) de eerste hebben terug moeten brengen (na een tijdje reeds) van wege diverse voet problemen, en ook dat nieuwe paardje hoef ik niet op stal.

Skuye

Berichten: 793
Geregistreerd: 17-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 23:04

Ods schreef:
Mag ik het nou eens omdraaien? Ik zou jou als koper graag bij mijn dieren willen hebben. Ik leg mijn ziel en zaligheid in mijn fokkerij, fok uitsluitend dieren die ik zelf graag in mijn stal zou hebben staan. Vaak genoeg kom ik mensen tegen die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Mensen die bij de koop van een paard je van alles beloven maar als het puntje bij het bekende paaltje komt je laten zakken als een baksteen. Overgens hoor je maar weinig mensen vragen naar gangen als het om Quarters/Paints/Appy's gaat Verward

Ik heb nog geen Quarter in de verkoop, ik hou mijn hart alweer vast voor het nodige. Fokken is ERggggggg leuk maar die verkoop.

Met die gangen bedoel ik of het b.v. geen onregelmatige gangen zijn, en ik denk dat kopers daar wel degelijk op letten ( iig zouden moeten doen )
Natuurlijk ( en dat gaat zo altijd bij een discussie ) worden de goede weer over 1 kam geschoren met de slechte, zowel koper als verkoper.
Ook heb je gelijk dat er VEEL mensen zijn die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, net zoals er dus ook VEEL mensen zijn die hun quarter/paint of appie voor de jackpot prijs willen verkopen.
En zo zouden we nog uren kunnen bomen.

Als jij vind dat jou fokproducten ( he rotwoord weer ) goed zijn en er kwalitatief gezien een goed prijskaartje aan hangt dan hoef je je toch nergens zorgen om te maken ??

Skuye

Berichten: 793
Geregistreerd: 17-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 23:06

Ods schreef:

Ik heb
nog
geen Quarter in de verkoop, ik hou mijn hart alweer vast voor het nodige. Fokken is ERggggggg leuk maar die verkoop.

[WN] Afgekeurde merrie !?!?

lees ook dit eens

Skuye

Berichten: 793
Geregistreerd: 17-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 23:17

sonita schreef:
Whiz, wat ik met het gequote bedoel is, er zijn er die eerst een qh kopen en dan pas les gaan nemen.
Dan heb je op de manege alvast je A Q H staan .
IK weet er hier in het westen genoeg, die soms ook al aan de tweede of derde toe zijn omdat er iets aan de eerste mankeerde.
Ik weet ook dat jij niet over een nacht ijs gaat, maar dus anderen wel.
wij kunnen gelukkig ook fokken zo als wij ze op stal willen.
maar ik ken dus mensen die (zelfs met iemand mee) de eerste hebben terug moeten brengen (na een tijdje reeds) van wege diverse voet problemen, en ook dat nieuwe paardje hoef ik niet op stal.

Heb je helemaal gelijk in , maar ach die mensen zullen dan wel geld genoeg hebben ofzo, maar mensen die serieus opzoek zijn worden zo ook in de ( piep ) gezet.
En wie zijn dan toch die mensen die met die mensen mee gaan, ik snap dat niet, deze mensen hoe proffesioneel ook evenals fokkers kunnen ook niet IN een paardenlichaam kijken,laat ze dan ook altijd keuren, en dan nog kan er iets mee gebeuren waar niemand iets aan kan doen.
( Eigenlijk is dit dus een noodkreet in het algemeen, wat je ook doet niemand kan je garanderen dat dit levende dier dat je koopt voor honderd procent gezond is, hoe graag een koper, verkoper, DA ook zou willen. en DAT vind ik nou eigenlijk het meest frustrerend )

Net zoals ik al tegen Ods zei, in dit soort discussies worden de goede en de kwade over 1 kam geschoren ( doe het zelf ook hoor, maar als je al zo lang op zoek bent als ik dan word je soms een beetje heet hoofdig, dit alles is overigens tegen NIEMAND persoonlijk bedoelt )

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38781
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 05:24

Whiz schreef:
Met die gangen bedoel ik of het b.v. geen onregelmatige gangen zijn, en ik denk dat kopers daar wel degelijk op letten ( iig zouden moeten doen )
Natuurlijk ( en dat gaat zo altijd bij een discussie ) worden de goede weer over 1 kam geschoren met de slechte, zowel koper als verkoper.
Ook heb je gelijk dat er VEEL mensen zijn die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, net zoals er dus ook VEEL mensen zijn die hun quarter/paint of appie voor de jackpot prijs willen verkopen.
En zo zouden we nog uren kunnen bomen.

Als jij vind dat jou fokproducten ( he rotwoord weer ) goed zijn en er kwalitatief gezien een goed prijskaartje aan hangt dan hoef je je toch nergens zorgen om te maken ??
En ik bedoelde met gangen juist echt de gangen, de meeste mensen zijn geintresseerd in de stops en spins, of een Reiner kan draven boeit de meesten niet, vreemd maar waar!

De juiste persoon zit er, tzt, vast wel tussen, het gaat mij meer om mensen die denken dat je ze verkoopt voor Shetlandprijzen Knipoog Ooit eens iemand bij een jaarling gehad die er geen financiel voordeel in zag mijn jaarling te kopen voor die prijs, of er wat vanaf kon Verward Hier ging het om een Haflinger, dan heb je een idee om wat voor een bedrag het ging.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 08:39

De keerzijde is ook dat veel mensen iets goeds ook niet herkennen. Velen zijn zo achterdochtig en argwanend dat ze werkelijk overal wat achter zoeken. Als ze iets leuks en betaalbaars tegen komen, hebben ze dat niet in de gaten, want dan zal er wel weer ergens "een addertje onder het gras zitten". Zo laten ze ook een hoop leuke, betaalbare paarden aan hun neus voorbij gaan, door hun eigen achterdocht en onzekerheid. Zelfs nog als ze gekeurd zijn en goedgekeurd, dan zijn ze nog o zo zenuwachtig een kat in de zak te hebben gekocht. Het zal gerust voort komen uit slechte ervaringen dat mensen zo reageren, maar eigenlijk kan je alleen een paard kopen als je er veel verstand van hebt of iemand erbij betrekt die er verstand van heeft. Dan houdt je alleen nog het verschil in smaak over, want waar de een zo aan voorbij loopt, vindt de ander helemaal geweldig.
Vaak hangt het er ook helemaal vanaf wie het verkoop praatje doet. Bij de een gelooft men werkelijk alles en trekt men meteen gretig de portemonnee (veelal een zgn. "grote" in de western sport) en bij de ander gelooft men niets (veelal een particulier). Tegen de ene verkoper wordt meer opgekeken dan tegen de andere, maar dat zegt dan niets over hetgeen dat er wordt verkocht.
En zelfs de "experts" maken er af en toe een zooitje van. Ik kocht eens een merrie en liet deze door de dierenarts keuren. Toen de dierenarts naar het gebit keek, zei hij dat het paard nog maar twee was, terwijl ze voor vier door moest gaan. Ik meteen pissig op de verkoper, bleek later dat de dierenarts het fout had....

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:09

Bij verkoop van een paard of veulen (wel beiden eigen fokproducten) probeer ik altijd zoveel informatie door te geven. Het moet klikken tussen het paard en de toekomstige eigenaar. Omdat ik mijn beesten door en door ken, zie ik meteen of de 'nieuwe mens' hun wel of niet aanstaat. Ik heb tot nu toe al mijn veulens zo verkocht en heb regelmatig contact nog met al de eigenaren.

Helaas zit er wel een andere kantje aan mijn eerlijkheid ... omdat ik zo open ben vertel ik ook ALLES ... wat het veulen heeft meegemaakt, wat het kan,niet kan, hoe zit zijn koppie in elkaar en ook als het veulen bijv. wel geschikt is voor dressuur maar niet voor springen (hiermee bedoel ik springsport !) dan zeg ik dat. Dit heeft als gevolg dat ik verschillende verkopen voorbij mijn neus ziet gaan omdat mensen komen voor een dressuur veulen en toch dat OOK dat (springen) erbij willen.
Het is ook al gebeurt dat ik een serieuze koper heb wandelen gestuurd omdat hij MIJ niet aanstond. En geloof me die luxe heb ik ook niet.

Momenteel heb ik twee halfbloed quarter knullen, een ruin van 2 jaar en een jaarling hengstje. Beiden langs moeders kanten goed sportieve bloed. Waarom krijg ik ze niet verkocht ... omdat ze vos zijn !! Dus ja, ik probeer de kleur achter te houden tot de mensen zelf komen kijken. Dit is dan wat mijn wringt ... dat ik hierover moet zwijgen.
Wat ik hiermee wil zeggen ...... soms is het 'nodig' om over een kleinigheidje te zwijgen bij een mogelijk verkoop om de mensen uberhaub tot aan de deur te krijgen.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 12:53

Ik heb mijn hengst veulentje te koop.
Ik adverteer in de kop met ~Red Dun Overo Hengstje te koop~
In de advertentie kan je dan lezen dat hij 3/4 paint is en dat hij nrps papieren heeft.

Veel eerlijker kan ik niet zijn geloof ik.
Ik denk ook dat het zo moet. Je kan wel doen alsof het een volle paint is maar dan zijn evt kijkers toch teleurgesteld. En niet iedereen kan aan de prijs zien wat echt of niet echt is.

Zonder goede papieren is het gewoon wat moeilijker verkopen.
Maar zeker als je fokt moet je dat soort dingen van te voren realiseren toch?

Skuye

Berichten: 793
Geregistreerd: 17-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:07

Ods schreef:
En ik bedoelde met gangen juist echt de gangen, de meeste mensen zijn geintresseerd in de stops en spins, of een Reiner kan draven boeit de meesten niet, vreemd maar waar!
Dat bedoelde ik ook hoor, en ja alle kopers en verkopers die hier aan het woord geweest zijn, ik vind dat er in elk verhaal een ( soms groot ) gedeelte van waarheid in zit, ieder doet het op zijn manier, zowel kopen als verkopen.
Ik denk dat we het daarbij moeten laten. ?!?!

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:13

De aandacht trekken via een advertentie is één ding.
Relevante informatie achterhouden bij de verkoop is iets anders.

Ik kan me goed voorstellen dat in een advertentie voornamelijk pluspunten worden verteld en minpunten worden achtergehouden.
Voordat iemand daadwerkelijk komt kijken moeten toch in ieder geval alle vragen van de potentiele koper eerlijk beantwoord worden. Als iemand 'voor niets' komt kijken is dat kostbaar tijdverlies voor beide partijen (en teleurstelling etc.).
Het bewust liegen of niet vertellen van informatie bij verkoop vind ik niet kunnen. Bepaalde informatie zou (naar mijn mening) altijd gegeven moeten worden, zelfs als de potentiele koper er niet direct naar vraagt. Zoals hypp of ernstige medische ingrepen, zoals een operatie.

Een keuring is inderdaad een momentopname. Maar als uit een eerdere keurig bijv. is gebleken dat er een 4-tje op de hoefkatrollen is geconstateerd dan zal dat bij een latere keuring heus niet ineens een 1-tje zijn. Achterhouden van deze informatie leidt tot onnodige keuringskosten (en we hebben het niet over een paar tientjes).

stormpje
Berichten: 103
Geregistreerd: 24-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 23:05

whiz schreef:
De volgende tip : altijd laten keuren !!

Dat is idd een goede tip.Vaak horen we dat mensen trots vertellen dat ze een nieuw paard hebben gekocht en dat hij/zij goedgekeurd is .
Als we dan vragen heb je ook foto`s en bloed laten nemen neeee hoor was niet nodig en hebben ze het alleen over dat hij/zij de buigproef zo goed deed, keuren is en blijft een moment opname maar als je toekomstige paard laat keuren,doe het dan ook goed laat foto`s maken en bloedafnemen!
Laatst bijgewerkt door stormpje op 26-07-04 23:32, in het totaal 2 keer bewerkt

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 23:19

Peterina schreef:
Momenteel heb ik twee halfbloed quarter knullen, een ruin van 2 jaar en een jaarling hengstje. Beiden langs moeders kanten goed sportieve bloed. Waarom krijg ik ze niet verkocht ... omdat ze vos zijn !! Dus ja, ik probeer de kleur achter te houden tot de mensen zelf komen kijken.
Ach joh, dat hoef je niet te doen. Vos is niet de meest populaire kleur, maar jouw twee paarden zijn zulke leuke dingen, dat je ze gewoon niet af zou kunnen en moeten keuren op hun kleur. Bovendien heeft die kleine een mooie sabino spot op zijn kont, erg uniek, dus ach, vos.. wat maakt dat uit? Ik ga liever voor een paard zijn goede karakter dan voor de kleur. Uiterlijk speelt zeker mee, maar ik denk dat het het karakter is waarop je een paard selecteert
Maar ik kan het wel begrijpen aan de andere kant. Veel mensen (ik zeg ZEKER niet alle!) gaan toch voor de aparte kleuren en schrijven per definitie de 'doorgaanse' kleuren -en dan met name sorrel- af. Ik ben ook naar een paar veulens gaan kijken waarvan ik aanvankelijk dacht dat het toch niet echt iets voor mij was, maar zeker weet je het pas als je gaat kijken. Een foto kan je niet aanspreken (en dat hoeft ook niet), maar met het karakter kan het ineens enorm klikken