Wie heeft er ervaring met zadelmarkt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Rosie

Berichten: 5654
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Kop van NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:51

Ik heb een zadel van zadelmarkt. Een dressuurzadel. Hij rijdt goed, echt he-le-maal nix mis mee. OK dan!
Maar dit is dan wel een dressuurzadel.. En geen westernzadel.
Daar zit misschien dan ook wel een verschil in... We hebben daar ook een Austarlian Stockzadel (ik weet niet precies hoe je dat schrijft Tong uitsteken ) gekocht, voor het buitenrijden. Maar het zadel zelf, dus niet de kwaliteit ofzo, zat niet lekker.. De beugels waren irri.. Dus die hebben we weer terug gebracht, en geld terug gekregen.
Nogmaals, als je een goedkoop dressuurzadel zoekt.. Er is echt niets mis mee.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:53

Je moet alleen de mazzel hebben dat je paard er onder past en die kans lijkt me verrekte klein... Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 14:14

En de belofte die ze daar doen dat het paard zich wel aan het zadel aanpast gaat helaas niet op....Lips are sealed

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 14:18

Nou dat weet ik niet Cassidy.... Als het zadel te krap is, dan past de rug zich inderdaad aan aan het zadel. Het spierweefsel beschadigt en vermindert. Noem dat maar eens niet aanpassen Haha!
OK, je paard gaat ervan aan gort, maar aanpassen doet 'ie zich...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 14:20

Hmmm....als je het zo bekijkt...arme beesten....

Ik moet ineens aan die Lotusvoetjes denken in het Oude China....verknald voor het leven...omdat het mooi was (vonden de mannen) en de vrouwen moesten het ondergaan...

Maar dit gaat gruwelijk offtopic...

Je suis Charlie.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 16:28


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 16:33

Ik heb een kunsstof westernzadel van zadelmarkt.
De pasvorm is vaag. Op zich is ie breed genoeg voor mijn haf, maar hij draagt niet over het hele zadel, waardoor ie van achter dus altijd omhoog komt. Ze heeft er geen last van, maar ik kan er niet blijvend mee rijden (was de bedoeling ook niet)
Daarnaast zitten er aan de voorkant na een half jaar redelijk gebruik (3 a 4x per week) al 2 schroefjes los. Kan ze niet meer vast draaien omdat ze zeg maar uit het zadel gebroken zijn. Gelukkig niet op plaatsen die mijn paard raken.
Maarja, ik had voor €89,- ook geen billy cook of crates kwaliteit verwacht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 16:33

I Lovers Chief !

Rosie

Berichten: 5654
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Kop van NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:51

Sonja schreef:
Je moet alleen de mazzel hebben dat je paard er onder past en die kans lijkt me verrekte klein... Haha!


Hij ligt op mijn Fries.. Breed paard Tong uitsteken Maar nog nooit, maar dan ook nooit last gehad van drukplekken oid... Knipoog

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:55

Wat een geweldig paard heb jij Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 00:57

Mendiej schreef:
Hij ligt op mijn Fries.. Breed paard Tong uitsteken Maar nog nooit, maar dan ook nooit last gehad van drukplekken oid... Knipoog


"Always" and "never" are two words you should always remember never to use....

Je suis Charlie.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:30

Ik ben altijd verbaast hoe sommige mensen kunnen besluiten dat een zadel past. Leg het er op, en als hij paard niet zichtbaar in elkaar krimpt van ellende dan past het! Of zoiets. En als je dan een paard hebt wat niet zomaar drukplekken krijgt (hoe vast z'n rug misschien ook zit) nou dan is het makkelijk zadels kopen toch? Past altijd!

Nou rijd ik endurance en het is wel gesuggereerd dat ik hogere eisen stel aan materiaal en pasvorm als iemand die 2x per week een uurtje door het bos stapt... Maar ik zal nooit een zadel kopen wat niet door een betrouwbare deskundige 'passend' verklaart is. Want hoeveel ervaring je ook hebt, je hebt er niet voor geleerd dus kan je het zelf niet zomaar beoordelen...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:12

Maar wie beslist wie een betrouwbare deskundige is? Een "leek" die bij de zadelmarkt een zadel wil kopen gaat er van uit dat daar de expertise zit en hij er gerust advies kan vragen.

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:14

Nou Cassidy, er zijn toch ook heeeeeel wat mensen die uitgebreid gewaarschuwd zijn en toch zo onderhand echt beter zouden kunnen weten. Maar sommige mensen leren het nooit en willen waarschijnlijk ook niet leren.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:14

Geldt dat niet voor alle zadelverkopende winkels Cassidy Haha!
De prijs van een zadel zegt imo nog niets over de kennis c.q. verkoopkwaliteiten van het winkelpersoneel.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:16

Geldt idd voor alle zadelverkopende winkels. Dus nogmaals...hoe kom je als niet ingewijde aan een goed adres waar je wel goed wordt voorgelicht/ingelicht/ (opgelicht Lips are sealed) ?

Je suis Charlie.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:23

Bokt lezen Clown

Iedereen die regelmatig op i-net komt weet google te vinden en kan dus zelf heel veel info achterhalen.
Laat je niets wijs maken en neem mooie verhalen met een stevige korrel zout.
Een goede omruilgarantie is ook een vereiste Haha!

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:53

Ik sluit me bij “Westernworld” aan.

Ik heb zo’n 4 – 5 jaar geleden, voor een via-via-kennis zo’n zadel gerepareerd. Voor aanvang van deze reparatie was het fenomeen “zadelmarkt” me onbekend. Maar na reparatie en enige bestudering van dat zadel kwam ik (mag ik mezelf als zadelmaker expert noemen?) tot de navolgende punten:

1- (en dus het belangrijkste) heb ik de eigenaar geadviseerd om terstond naar een ander –echt- westernzadel te gaan kijken.

2- Het leer:
Het leer is beroerd slecht. Het komt waarschijnlijk uit India en verliest de vergelijking met hollands karton. De rigging-riem heb ik met blote handen in 1 schroefbeweging kunnen afscheuren !?!?!? Je moet er niet aan denken wat er gebeurd als die tijdens een galop in het bos afscheurt: levensgevaarlijk.

3- De boom:
De boom is gemaakt van twee, op elkaar geplakte helften, die gemaakt zijn van een soort glasfiber. Deze helften hebben een wanddikte van nog geen 2 mm en dus is de boom hol van binnen !?!?!? Je kunt hier echt geen rigging aan vast schroeven (want wat is 2mm voor een schroef waar krachten van meer dan 250 Kg op komen te staan), maar in India denken ze daar anders over: levensgevaarlijk.
De boom was bovendien sterk krom. Het paard zal wel laaiend enthousiast zijn geweest. Dat kon ook niet anders, want de twee helften waren niet afgewerkt en door fouten bij het gieten was de “lasnaad” verre van evenwijdig.
Overigens is van glasfiber algemeen bekend dat het stof daarvan een vezelvorm heeft dat zeer slecht is voor de longen. Deze boom was niet bepaald “stofvrij”; hij was niet gelakt of van welke coating dan ook voorzien.

4- Afwerking:
Volgens mij was er geen afwerking. De zaak was met krammen in elkaar geniet, waarbij ik me afvraag hoe die krammen vast moeten blijven zitten in een glasfiberlaag van 2mm. Niet alleen waren de leren delen zichtbaar scheef gemonteerd, ook de stijgbeugelriemen (als je die zo wilt noemen) waren van slechte kwaliteit, scheef en niet gelijk. De hele zaak wordt in India gemaakt. Daar hebben ze van kwaliteitseisen en industrienormen veel minder op dan in Europa of USA. Door de prijs kan ik niet anders concluderen dat ook hier kinderen aan het werk zijn geweest (ook hier zou men zich een mening mogen vormen).

Resumé:
Niet kopen. Doe jezelf en je paard dit niet aan.


MVG Louis

showtime_04
Berichten: 2
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: taarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:00

Rowie_lover schreef:
ik wil een westernzadel gaan kopen voor mijn tuigertje.
het hoeft geenm superkwaliteit te zijn want ik wil er gewoon zo nu en dan een lekkere buitenrit mee maken en niet om echt western mee te rijden.
Ik vind die zadels gewoon super mooi en het zit zo lekker... *LOL*
Ik hoor van de ene dat het geen miskoop was en de andere weer wel.... dus wie kan me helpen voordat ik een fout bega.

hallo ,wij hebben 2 westernzadels van zadel markt en het is niet duur daar en wel goed ik ga met me zadel het 2de jaar in en er is nog niks kapot je kunt er ook heerlijk lange afstanden mee rijden en hij ligt perfect op mijn paardje .! OK dan! this wel een aanrader en je kunt wel beter je paardje mee nemen om te passen heb ik ook gedaan Haha! veder kun je ook kijken bij monique in westerbork *(naam verwijderd) daar heb je ook goeie kwaliteit zadels is dit weekend heropening dus je kunt altijd een kijkje neemen . *LOL* veder su6 met zoeke OK dan! groetjes wendy OK dan! OK dan!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:35

Vind ik best knap, 2 jaar met een zadelmarkt doen. Als ik naar mijn zadel kijk (half jaar oud)

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:39

Zal te maken hebben met de intensitieit van gebruik Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:43

Zie toch veel paarden met Engels zadel op de website Lips are sealed

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 09:30

showtime_04 schreef:
hallo ,wij hebben 2 westernzadels van zadel markt en het is niet duur daar en wel goed ik ga met me zadel het 2de jaar in en er is nog niks kapot


Goeiedag zeg, is dat tegenwoordig een kriterium om een zadel "goed" te noemen? Als het EEN JAAR mee is gegaan zonder kapot te gaan?
Wat moet mijn zadel dan wel voor beoordeling krijgen? Dat is denk ik van mijn eigen leeftijd Bloos! en dat is nog helemaal tiptop.

GOED is een zadel dat perfect op de rug ligt en perfect onder de kont van de ruiter zit. Dat correct gebouwd is, van een goede kwaliteit leer, met de juiste steken en het juiste bevestigingsmateriaal. Waar kwalitatief perfect gemaakte bomen inzitten (ik heb het over traditionele zadels, boomloos kan zeker zo perfect zijn!) en waar de zadelmaker z'n ziel, zaligheid, kennis en vakmanschap in gestopt heeft.
En alleen al die laatste vier kenmerken van een zadelmaker zijn heeeeeeeel veel meer waard dan de 200 Euro waarvoor je zo'n kartonnen, krom vod voor koopt.
BOVENDIEN wordt een GOED zadel ook GOED aangepast. En niet meegegeven met de mededeling dat het zadel altijd past en dat het zich wel vormt naar de rug van het paard.
Bij dergelijke rotzooi vormt meestal de rug van het paard zich naar het zadel. En weet je wat zo'n paard vaak zelf voor vorm aanneemt als het zo ver met 'm moet komen? Van een ronde platte schijf die je tussen een broodje kunt doen, met sla eronder, tomaat en uitjes erop en een beetje curry.

Huilen

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:24

pfff mijn hemel, ik ben net op de site geweest en heb de reacties van andere mensen gelezen.(alleen maar positiefe natuurlijk Tong uitsteken ).

Maar dan staan daar een paar foto's van paarden met een westernzadel en dan valt mijn mond open.

Op die paint komt de achterkant al omhoog, op die bruine duikt het in de schoft om over het zadel op die zwarte en die belg maar te zwijgen.
Daar krijg ik al last van mijn rug van als ik ernaar kijk.

En maar zeggen dat het past en ook nog op 5 andere paarden goed ligt.

Mijn hemel waar is de voorlichting en waar zit het verstand tegenwoordig Verward

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:27

Cowgirl, je snapt er weer niks van. Een westernzadel past ALTIJD!
Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers