digger is gewond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellebabe
Berichten: 179
Geregistreerd: 26-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:23

Jos ik weet noet zo goed wat ik moet zeggen, ben erg geschrokken van de foto. ik hoop dat het mooi geneest.

(heb van andere begrepen dan biotex blauw het genezings proces kan helpen en dat het de groei van wildvlees tegen gaat)


Een dikke knuffel aan digger van mij en z'n mams

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:25

O, dát ziet er vies uit zeg! Ik hoop dat alles snel geneest...acederm zou trouwens de wond niet af sluiten maar wel ontsmetten.
Sterkte!

charene

Berichten: 1556
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:42

Jeeeeeemig Jos Ach gut ........wat een toestand zeg.....ik had het in drenthe al helemaal gehoord dat Digger gewond was, maar zo`n foto had ik niet verwacht Bloos .......nou sterkte met je knappe mannetje, het zal idd wel een tijdje duren....maar jou kennende zal je er alles aan doen , zodat er straks (bijna) niks meer te zien is OK dan! succes.......

Natascha dH

Berichten: 995
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Tollebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:42

Jos, inderdaad, onderzoek (Universiteit Utrecht) heeft bewezen dat wonden waar niets op gesmeerd/gespoten wordt, het beste helen.
Dus spoelen met betadine-oplossing om pus/wondvocht te verwijderen en verder met rust laten.
UV-licht en frisse lucht voorkomt wild vlees groei. Voor het UV-licht zit het net op een verkeerde plaats, maar als je hem in de zon kan zetten komt er altijd wat op.

Succes met verplegen en vertroetelen.

Groetjes, Natascha

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:36

jemig wat een gat! Bloos!
Wat een pech voor die kleine vent!

Maar inderdaad Jos, GEEN ACEDERM!!! Volgens onze veearts is dat echt vertragend voor de wondgenezing, volgens hem is ook het beste om er niks op te smeren behalve op de randjes.
Wonden zonder troep erop genezen sneller en mooier!!

Heel veel sterkte met hem Ach gut

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:41

jee zeg
wat een gat
heel veel beterschap voor Digger Jos
wat zul jij geschrokken zijn

gentlelover

Berichten: 142
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Ergens in Noord Holland ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:46

Das schrikken!! Scheve mond Maar gelukkig dat de dierenarts geholpen heb Lachen weet zeker dat het goed komt veel beterschap met je paardje Ach gut

redpebbles

Berichten: 456
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: blesdijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:56

Zo Jos, dat is een aardig gat. Hij lijkt wel op zijn vader, die heeft ook al 2 grote verwondingen aan zijn benen gehad. En ook de hechtigen zijn er uit geknapt, waardoor het veel erger leek. Wij hebben dat 2 keer per dag met een sponsje en een sopje van Biotex blauw langdurig uitgewassen. Daarna laten opdrogen en niets aan doen. Je zag het met de dag van binnenuit dichtgroeien en geen wildvlees groei.
Heel veel sterkte met zijn verzorging en geef hem van mij maar een extra knuffeltje.

GolDwin
Berichten: 7
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 17:33

tjee jos is wel een heel groot gat hopen dat het snel geneest wens die kleine maar beterschap van mij en een dikke knuffel
groetjes daphne ( van anneke en elly )

annemariev
Berichten: 266
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 19:10

2 maanden geleden had 1 van mijn paarden ook zo'n wond. ik heb het op advies van de dierenarts behandeld met een wondspray waar ook antibiotica inzit. Werkte super. Het is heel gioed genezen en ziet er weer mooi uit. Wat daarbij een goed advies was om de omgeving te bespuiten met anti-vlieg zodat ze geen eitjes gaan leggen in de wond.

Succes ermee!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 20:17

digger wordt ondeugend.
hij kan nog niet los buiten lopen. we hebben het even geprobeerd , maar hij willde gaan rennen en stijgeren en bokken. hij was super vrolijk.
ik heb hem zo snel mogelijk weer met 4 benen op de grond gezet.
op zich is het een goed teken , maar hij mag echt nog niet gek doen.
je hoort de wond dan 'klotsen' echt heel eng.

het ziet er verder wel goed uit. mooi roze, maar het is nog steeds een heel groot gat.

ik spoel het 3 x per dag schoon met water, en spray er sinds donderdag avond zwedekruiden op.
dat is is een heel oud middel, maar ik heb er goede resulaten mee gehad.

het stinkt ook niet meer.

ik ga proberen om wat parelli spelletjes met hem te doen , om hem toch een beetje bezig te houden. ben bang dat hij anders straks boven mijn hoofd uitspringt.

verder sray ik de wanden van de stal met stal vliegenspray, en het stro met dettol en citronella.

voorlopig durf ik niet weg te gaan.
hij heeft een bijtkap op en ik ben altijd bang dat ze met hun halster ergens achter blijven zitten. al is het maar achter hun eigen voet.
zij stal is gelukkig 3 meter van af mijn bed, dus als er wat is , dan hoor ik het.

als iemand nog tips heeft om een jaarling die niet gek mag doen bezig te houden............graag.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 20:39

Misschien een investering doen in een paar likits.

Ik heb nog wel een houder die je voor een schappelijk prijsje mag overnemen.

Verder is het misschien wat zo'n ton te kopen met gaten erin waar je dan zijn biks in doet.

Hooi in een hooinet doen is ie langer bezig.

Misschien een makkertje in de stal(geit, shet) als je dat hebt.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 21:47

likkit heb ik al
bal met gaten ook
hooizak
shetlander maar daar mag hij nog niet mee spelen
de wond is nog te groot .

is echt balen Boos! hij kan gewoon zijn energie niet kwijt.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 00:18

Het enige wat je dan nog kunt doen is wandelen, wandelen, wandelen, wandelen... Misschien kun je met een aantal mensen toerbeurten draaien en zo 3 x per dag een flink stuk met hem wandelen?

Francisca
Berichten: 512
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 20:42

Jos schreef:
digger wordt ondeugend.
hij kan nog niet los buiten lopen. we hebben het even geprobeerd , maar hij willde gaan rennen en stijgeren en bokken. hij was super vrolijk.
ik heb hem zo snel mogelijk weer met 4 benen op de grond gezet.
op zich is het een goed teken , maar hij mag echt nog niet gek doen.
je hoort de wond dan 'klotsen' echt heel eng.

.


Jos, is het misschien een idee om Digger een rustgevend (homeopatisch) iets te geven, zodat hij wat minder uit zijn dak gaat. Brio heeft toen ze jong was ook een ongeluk gehad en behoorlijke plekken en haar gaven we toen iets, ik kan alleen even niet meer op de naam komen. Dat hielp wel....

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 22:15

ik heb vandaag 3 keer gewanderld met hem in de binnenbak.
vonmorgen was hij wel druk, een paar keer omhoog gekomen , gekke sprong.
ik had de ketting over zijn neus , en heb hem wel even aangepakt.
daarna weer stevig doorgewandeld, ik moet hem constant corrigeren.
maar hij is inmiddels te hanteren.

sinds wij hem hebben loopt hij elke dag buiten met cowjoe, en die lopen steeds te ravotten met elkaar.
ik heb hem wel verteld dat ik cowjoe niet ben Clown maar het valt niet mee om niet te mogen spelen

vraagje voor de geoefende halteraars. hoe krijgen jullie het voor elkaar dat je paard niet steeds de ketting in zijn mond pakt.

de wond gaat er wel wat beter uitzien.
wel veel wondvocht en een beetje wit/gelig schuim wat er uit loopt. maar het stinkt niet en als je het afspoelt is het mooi roze.

ik ben wel bang dat het weken gaat duren voordat het dicht zit.
iemand misschien ervaring hiermee?

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:45

Citaat:
vraagje voor de geoefende halteraars. hoe krijgen jullie het voor elkaar dat je paard niet steeds de ketting in zijn mond pakt.


ik ben wel geen geoefende halteraar *LOL* maar ik heb net op 'ponykamp' bij sil geleerd dat je het paard zo wie zo de ketting (of touw) niet uit de bek moet trekken omdat anders de tong kan scheuren.... en dat wil je niet
ik heb het mijn jaarling geleerd met een klap(je) op de zijkant van de bek op de lippen: "LOS!!!" dat krijgt digger ook vast wel snel door