Stelling: Met westernzadel geen passage/piaffe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:36

Jessie, ik denk dat de klassieke rijkunst geboren is uit het militaire en niet uit de veedrijverij. De Engelse stijl is al wat ouder dan de twintigste eeuw.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 15:02

kattebeest schreef:
wat je ook niet mag vergeten is dat westernzadels op westernpaarden liggen.
( zo ver was iedereen al zekers? ) en die paarden worden helemaal niet verzameld.
in amerika hebben ze zo'n uitgestrekt land dat dit helemaal niet nodig is.

en onze dressuurpaarden, tja die moeten verzamelen. en daar is de piaffe een voorbeeld van.

dus die zadels zijn ook naar hun gebruiksdoel gemaakt. of het nou (on)mogelijk is te piafferen met een paard dat een westernzadel draagt is nog maar de vraag natuurlijk?!


Blaze schreef:
Heb al veel onzin gelezen op Bokt ,maar jij slaat alles Cool


om koeien bijeen te drijven heb je geen paard nodig dat zich zo kan verzamelen zodat het een passage / piaffe aankan. dus dit is geen klinkklare onzin zoals jij beweert.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 15:12

Lovely schreef:
Jessie, ik denk dat de klassieke rijkunst geboren is uit het militaire en niet uit de veedrijverij. De Engelse stijl is al wat ouder dan de twintigste eeuw.

Zoiets:
western wedstrijdsport-->veedrijverswerk,ranchwerk in de USA-->doma vaquero,Spanje(vanuit europa)
engelse wedstrijdsport-->spaanse rijschool Wenen,Saumur frankrijk-->klassieke rijkunst ,18-eeuws,ontstaan uit militaire doeleinden (en etiquetes!).

verbeteren mag!

Waar moet ik de Britse(royalty) en de amerikaanse (wedstrijddisipline)hunterstijl plaatsen??
Bij kolonisatie van amerika zijn toch ook veel britse invloeden meegekomen,wbt de rijstijl?

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 15:28

kattebeest wat is volgens jouw dan een westernpaard?

en waarom kattebeest zou een western gereden paard zich niet hoeven te verzamelen ?
help ons uit de droom, en vertel,dan weten we waar jouw mening zich verschilt van de onze

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 15:36

en JJ wat te denken van de romeinen hadden die geen paarden ataturk ook niet? denghis khan was dat geen militair? wat is de oorsprong van de ruiterkunst? het berijden van paarden hoelang geleden?en dan bedoel ik niet een piaffe of corbette tot in de uiterste precisie uitvoeren,maar de grofte basis van dressuurmatig? berijden van paarden.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 15:49

western rijden stamt uit de tijd dat de verenigde staten gekoloniseerd werden door de europeanen en men daar farms oprichtte met immens grote stukken land aan.
cowboy's zorgen ervoor dat hun runderen op het eigen terrein bleven door ze te paard te bewaken, ze isoleerden zieke koeien uit de kudde , brandmerkten de jonge dieren, castreerden stiertjes,...
hiervoor hadden ze een werkwillig, rustig en meedenkend paard nodig.
hieruit is de rijstijl western riding ontstaan.
die zowel beoefend worden door recreatieruiters als wedstrijdruiters.
de wedstrijdruiter heeft keuze uit verschillende onderdelen.
zoals: halter, trail, reining, cutting, ....


je ziet, om grote stukken land te overbruggen hadden ze niet die verzameling nodig die nodig is om een piaffe te rijden.

zo voldoende? of wil je nog iets meer weten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 15:58

jessiejanes schreef:
Zoiets:
western wedstrijdsport-->veedrijverswerk,ranchwerk in de USA-->doma vaquero,Spanje(vanuit europa)
engelse wedstrijdsport-->spaanse rijschool Wenen,Saumur frankrijk-->klassieke rijkunst ,18-eeuws,ontstaan uit militaire doeleinden (en etiquetes!).

verbeteren mag!

Waar moet ik de Britse(royalty) en de amerikaanse (wedstrijddisipline)hunterstijl plaatsen??
Bij kolonisatie van amerika zijn toch ook veel britse invloeden meegekomen,wbt de rijstijl?


Je vat samen wat ik eerder al probeerde duidelijk te maken. Landbouw/handel en oorlogvoering zijn allebei rode draden in de geschiedenis van de mensheid en het paard heeft in beiden zijn hoefsporen achter gelaten en tegelijkertijd erfgoed opgeleverd.

Amerika is natuurlijk een beetje lastig omdat we daar verschillende invloeden zien. Allereerst de invloed van de natives, die dus wel een iets langere geschiedenis heeft dan de veedrijvers. Er is een grote 'maar' aan het geheel en dat is dat mij niet geheel duidelijk is wat nou een inheems paard is in Amerika en wat nou import is. Ik heb wel eens ergens gelezen dat de Mustang afstamt van de spaanse paarden die geland zijn met de conquistadores... ik zal de boeken er strakjes thuis eens op naslaan. Daar ligt ook wat erfgoed van de spanjaarden uiteraard, ik denk dat dat nogal wat sporen heeft nagelaten. Er zal ook gerust invloed zijn vanuit Latijns Amerika en vooral Midden Amerika, ik denk dat er via de Rio Grande een en ander de grens overgestoken is naar het dichtstbijzijnde......... Wilde Westen (geintje, maar het ligt nu eenmaal er recht boven).

De Hunterclasses zijn denk ik een erfenis van een enkele RIJKE Engelse boer die het moeilijk vond om zijn Engeland achter zich te laten. De Engelsen hebben ook de huidige paardenraces naar de USA gebracht en zo zullen er nog wel wat erfenisjes en overblijfselen zijn.
Een Engelsman die coute que coute wilde dat zijn dochter een blue ribbon zou winnen, heeft ervoor gezorgd dat de hunterklasse is blijven bestaan.

Amerika heeft zelf geen erg lange geschiedenis en heeft zodoende weinig eigens.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:05

met een vlakke jog land overbruggen zoals ze oorspronkelijk vaak moesten doen heeft op dat moment weinig met verzameling te maken.
anders is het als een stiertje uit de kudde gehaald moet worden (vb om te brandmerken). dan heeft het paard verzameling nodig om snel te wenden, sliding stop uit te voeren, etc.

het westernrijden is ook vaak recreatief. dat zie ik hier bij ons. in de buurt is een club voor recreatieve westernruiters die buitenritten ( vaak dag of meerdaagste tochten maken. ) je mag zelf komen zien, maar daar is GEEN verzameling te zien.

het is dus maar hoe je't beziet, zou'k zeggen.

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:10

en het gewoon rijden is ontstaan???????direct met verzameling??
of is het zo dat die ontwikkeld zijn in de loop der jaren omdat men aan wedstrijden ging denken en doen??????????
dus bij de eerste ontwikkelingen van het paardrijden was ook geen verzameling nodig!!!!!!! ergo de verzameling is pas ontstaan bij het wedstrijdmatig aanrijden van paarden!!!!!
en bij veldwerk zoals drijven scheidden van een kudde was er geen verzameling nodig,dat gebeurde en gebeurd met een paard dat geen verzameling nodig heeft.
nogmaals een cuttinghorse verzameld niet???hij valt alleen maar???
en kijk eengewoon paard wat in europa loopt op een vlakte/duin in een bos,heeft wel de verzameling nodig voor een piaffe????

lees denk en huiver

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:19

kattebeest schreef:
met een vlakke jog land overbruggen zoals ze oorspronkelijk vaak moesten doen heeft op dat moment weinig met verzameling te maken.
anders is het als een stiertje uit de kudde gehaald moet worden (vb om te brandmerken). dan heeft het paard verzameling nodig om snel te wenden, sliding stop uit te voeren, etc.

het westernrijden is ook vaak recreatief. dat zie ik hier bij ons. in de buurt is een club voor recreatieve westernruiters die buitenritten ( vaak dag of meerdaagste tochten maken. ) je mag zelf komen zien, maar daar is GEEN verzameling te zien.

het is dus maar hoe je't beziet, zou'k zeggen.


graag de tekst LEZEN voor je onbebehouwen je gal spuugt.
ik kraak het westernrijden niet af, ik kraak jou niet af, dus je mag iets vriendelijker reageren hoor!

nou, als jullie me geen 'huiswerk' meer opleggen ga ik rustig genieten van een duik in ons zwembad.


ik denk dat het voor jou ook deugd zou doen, want de hitte doet je niet goed! Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:24

Westernworld, oefeningen zoals de piaffe zijn ontstaan vanuit het militaire gebruik van het paard en al die kunstjes en truukjes hebben een tactisch doel in een veldslag. Het paard moest daarvoor wel een hoop lichaamsbeheersing en dus verzameling leren om die bewegingen uit te kunnen voeren (met een soldaat op zijn rug soms ook nog).
Een Capriole is bedoeld om een tegenstander uit het zadel te rammen bijvoorbeeld .

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:27

westernworld schreef:
en JJ wat te denken van de romeinen hadden die geen paarden ataturk ook niet? denghis khan was dat geen militair? wat is de oorsprong van de ruiterkunst? het berijden van paarden hoelang geleden?en dan bedoel ik niet een piaffe of corbette tot in de uiterste precisie uitvoeren,maar de grofte basis van dressuurmatig? berijden van paarden.

Daar zijn toch "de mongolen",even als eerste bevolkingsgroep aangegeven,als allereerste mee begonnen(Dhengis was mongool!).Heb even alles wat tussen die mongolen en de rijkunst uit de gouden eeuw zat niet opgenoemd!
even met de link naar de mongolen,ze gebruikten het paard/rijkunst dus dagelijks om het vee te hoeden,maar incidenteel om zichzelf te verdedigen/of aan te vallen,militair dus.
Conclusie?!

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:30

Lovely schreef:
Allereerst de invloed van de natives, die dus wel een iets langere geschiedenis heeft dan de veedrijvers. Er is een grote 'maar' aan het geheel en dat is dat mij niet geheel duidelijk is wat nou een inheems paard is in Amerika en wat nou import is. Ik heb wel eens ergens gelezen dat de Mustang afstamt van de spaanse paarden die geland zijn met de conquistadores... ik zal de boeken er strakjes thuis eens op naslaan. Daar ligt ook wat erfgoed van de spanjaarden uiteraard, ik denk dat dat nogal wat sporen heeft nagelaten. Er zal ook gerust invloed zijn vanuit Latijns Amerika en vooral Midden Amerika, ik denk dat er via de Rio Grande een en ander de grens overgestoken is naar het dichtstbijzijnde......... Wilde Westen (geintje, maar het ligt nu eenmaal er recht boven).

Voor de kolonisten of dat nu de conquistadores of de engelsen zijn,waren er GEEN paarden in de USA en in het gehele continent!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:34

Daar stond me iets van bij inderdaad, maar ik wist het even niet helemaal zeker meer, thanks.

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:42

kattebeest ga lekker zwemmen antwoorden boven mijn laatste waren geschreven en geplaatst toen ik het zelf zat te schrijven kon het dus niet gelezen hebben verder ben ik niet grof,maar heb een mening ,en als dat niet met de jouwe overeen komt spijt me dat niet,las later pas dat je het weer aangepast had,jouw eigen stelling,zo de wind waait waait mijn jasje.

zwemse

rinus

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:56

lovely dat weet ik wel,maar waar het mij omgaat is de stelling van kattebeest dat een westrnpaard op lange ritten geen verzameling nodig heeft om later die dag een piaffe te kunnen uitvoeren.dat is wat haar stelling was.

mijn vraag daarop moest een paard wat in europa gebruikt werd voor het zelfde doel als in amerika,dat dan wel kunnen.
want niet alle paarden uit spanje portugal werden daar voor klaar gestoomd.

en dan nog een vraagje,waar komt het spaanse paard vandaan.
ik weet het antwoord jullie ook???


rinus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:59

Uit het mamapaard????

Van de arabieren misschien??

in ieder geval niet uit een ei .

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:03

alle drie goed lovely.

het spaanse paard en met name de ando,is ontstaan doordat de moren spanje binnen vielen en die brachten hun arabs mee.heel veel arabs.daarmee is het spaanse ras ontstaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:19

Niet alleen het spaanse ras, maar nog veel mee(heeeeee)r. De Anda, Lipizzaner en Fries (enzovoort) zijn allemaal aan elkaar verwant via bepaalde ontstaans-lijnen. Die rassen kunnen elkaar eventueel ook helpen om in stand te blijven.

Er werden ook nog wat arabieren op een boot gezet naar Engeland en samen met inheemse merries leverde dat uiteindelijk de Engelse Volbloed op.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 19:48