Stelling: Met westernzadel geen passage/piaffe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:01

Ondanks dat er idd wat 'zijsprongetjes' zijn gaat het nog steeds 'redelijk' over de vraag zoals deze gestart is.

Als we persoonlijk getinte opmerkingen even achterwege laten, zo ook de oorsprong van het rijden, dan zegt Sjuim dat het IHO niet kan zonder het paard te hinderen (iig haar paard).


DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:06

Off-topic (persoonlijke) reactie gesplit. Nu alleen nog on-topic graag Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:10

Een westernzadel is helemaal niet bedoeld om je paard zulke oefeningen uit te laten voeren. Als de westernsport zulke bewegingen vroeg van een paard, had de westernsport ook wel een geschikt zadel. De hedendaagse types westernzadel zijn niet geschikt voor dit doel.

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:24

ik dacht vanaf het begin,dat de stelling erom ging of een paard met westernzadel een piaffe kon uitvoeren??????
ja dat kan,stellingsantwoorden gaan erom of het verstandig is om dit met
een westernzadel op je paard te doen,daar kunnen we van mening verschillen.
gebleken is dat een engelszadel meer druk aan de voorzijde geeft,ook het gewicht van de ruiter wordt daar,de grootste tijd van het rijden gelegd,
een westernzadel verdeeld dat gewicht meer geleidelijker over het gehele zadel,of de bolling bij het oprichten of verzamelen van een paard, een handicap is voor het paard,is weer afhankelijk van de bouw van het paard.
arabierenzadel van kamelenhuid zijn over het alg. in verhouding langer dan een westernzadel,een origineel vasquerzadel,goed gespeld? is vaak door de houten platte boom die er in ligt stug en hard,zo ook de zadels die de mongolen gebruiken,maar een vergelijking kan niet gemaakt worden omdat er voor elk zadel een ander type/ras paard gebruikt wordt.
maar naar mijn mening kan er met een westernzadel een piaffe gemaakt worden,dus is het mogelijk.

rinus

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-04 16:35

ik vind dit een zeer interessante discussie geworden... Lachen

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 17:45

Lovely schreef:
Een westernzadel is helemaal niet bedoeld om je paard zulke oefeningen uit te laten voeren. Als de westernsport zulke bewegingen vroeg van een paard, had de westernsport ook wel een geschikt zadel. De hedendaagse types westernzadel zijn niet geschikt voor dit doel.

ohhh is dat zo??dacht het niet Cool

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 17:53

kattebeest schreef:
wat je ook niet mag vergeten is dat westernzadels op westernpaarden liggen.
( zo ver was iedereen al zekers? Haha! ) en die paarden worden helemaal niet verzameld.
in amerika hebben ze zo'n uitgestrekt land dat dit helemaal niet nodig is.

en onze dressuurpaarden, tja die moeten verzamelen. en daar is de piaffe een voorbeeld van.

dus die zadels zijn ook naar hun gebruiksdoel gemaakt. of het nou (on)mogelijk is te piafferen met een paard dat een westernzadel draagt is nog maar de vraag natuurlijk?!

Heb al veel onzin gelezen op Bokt ,maar jij slaat alles Cool

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 18:18

dit had ik nog niet gelezen...........
mmaar ja als je in belgie heel veel ruimte hebt op de heide's zo boven antwerpen,daar hoef je je paard niet verzameld laten rijden. toch????

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 18:48

Citaat:
Doma Vaquera: Deze rijstijl was er veel eerder dan de cowboys zoals wij ze uit Amerika kennen, want de westernstijl is afgeleid van de Spaanse rijstijl. Het werd en wordt nu nog gebruikt door houders van de koeien en paarden. Later zijn daar de stierengevechten aan toegevoegd en ging men ook de stieren die opgroeien in het wild houden. Je begrijpt dat het soms wel erg gevaarlijk kan zijn. Daarom moeten de paarden ook zeer snel en wendbaar zijn en volkomen vertrouwen in de ruiter hebben. Deze mannen zitten de hele dag in het zadel, van ‘s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Een zeer hard bestaan, waar men geheel op het paard is aangewezen. De paarden worden voor het stierenhoeden gecastreerd, want men kan natuurlijk geen al te pittige paarden gebruiken bij een groep stieren, want elke beweging kon voor een stier een teken zijn erop af te stormen. De paarden die niet voor het hoeden worden gebruikt, worden niet gecastreerd hoewel ze wild en zeer snel zijn. Maar het ras werd echt op karakter gefokt en de dieren gedragen zich dan ook vrijwel altijd goed.


Citaat:
Kurzbeschreibung
Doma Vaquera ist die traditionelle Reitkunst der spanischen Hirten, das Kernstück der 'iberischen Reitweise' und der Ursprung des Westernreitens. Geprägt wurde diese Reitweise durch die Notwendigkeiten und Aufgaben im Alltag der spanischen Rinderhirten. Schritt für Schritt erfährt der Leser mit Hilfe vieler faszinierender Fotos alles über die Doma Vaquera. Eine Reitlehre für 'schulmüde' Freizeitreiter, die hinter die Kulissen der Westernreiterei schauen möchten.


Meer toelichting is denk ik niet nodig

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 20:38

Adrienne heeft hier een punt, denk ik... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:34

Wat voor punt? Dat westernrijden zijn oorsprong vindt in het stierenvechten en dus niet bij de klassieke rijkunst zoals eerder werd beweerd??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:40

Eventjes voorop stellen: Ik weet echt helemaal NIETS van westernrijden af Haha! Don't shoot me Haha!

Maar als ik naar beide zadels kijk, denk ik dat deze puur op het gebruik gemaakt zijn zoals de ruiters het willen. Bij beide zadels mogen deze absoluut niet op de lendenparty liggen omdat je geheid rugproblemen mee krijgt. De "flap"van het westernzadel is wat langer aan de achterkant, maar mijn inziens stoort deze zeker het gebruikt van de lenden niet.

Volgens mij maakt het dus ook werkelijk niets uit wat je erop gooit. Bert Rutten rijd al zijn paarden altijd met een veelzijdigheidszadel en ook niet met een dressuurzadel.

Het is puur voor het comfort van de ruiter!

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:44

Lovely schreef:
Wat voor punt? Dat westernrijden zijn oorsprong vindt in het stierenvechten en dus niet bij de klassieke rijkunst zoals eerder werd beweerd??


Selectief lezen heet dit Cool

dit staat er nm.
Deze rijstijl was er veel eerder dan de cowboys zoals wij ze uit Amerika kennen, want de westernstijl is afgeleid van de Spaanse rijstijl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:56

Blaze schreef:
Selectief lezen heet dit Cool

dit staat er nm.
Deze rijstijl was er veel eerder dan de cowboys zoals wij ze uit Amerika kennen, want de westernstijl is afgeleid van de Spaanse rijstijl.

Ja, de IBERISCHE rijstijl en die moet je niet gaan verwarren met de SPAANSE rijschool in Wenen, met hun Lipizzaners. Dat zijn namelijk best heel verschillende dingen. De IBERISCHE rijstijl gaat o.m. om veedrijven en ook stierenvechten, dat is een stukje cultuur dat er nu eenmaal bij hoort in spanje, geen Spanje zonder Toreador.
Ik snap best dat een cowboy die zich verveelde op de prairie droomde van een carriere van stierenvechter en dat ie met die droom aan de slag ging.
Ik zie trouwens ook iets meer overeenkomst tussen westernrijden en stierenvechten te paard dan tussen westernrijden en de Spaanse Rijschool te Wenen.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 23:10

Doe dat. En stop met deze offtopic reacties voor het topic op slot moet Scheve mond

Gaan de dressuurlui elkaar te lijf in een westerntopic Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 23:28

Ik zie dat Rom al aan het waarschuwen is geslagen Lachen
Als mosterd na de maaltijd nog maar een keertje: graag on topic en niet persoonlijk. Dat kan via PB. De persoonlijke reacties ga ik even splitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 08:27

De reactie van Rom staat nu wel een beetje raar Verward.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:04

Ach, dat zijn ze wel gewend hiero *LOL*

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:06

Het roept meer vragen op dan dat het beantwoordt.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:26

Ik denk dat iedereen die mijn reactie leest en die van Anyo echt wel begrijpt dat er persoonlijke en offtopic reacties zijn verwijdert. En natuurlijk zijn er mensen die dan graag willen weten wat dat was, maar die kopen de prive of story maar Knipoog

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:48

Lovely schreef:
Ja, de IBERISCHE rijstijl...

Het Iberisch schiereiland is dat deel van Europa dat zich ten zuiden van de Pyreneeën bevindt, namelijk het vasteland van Spanje en Portugal, waar men eventueel ook Andorra en Gibraltar nog toe kan rekenen.

Maar wat wil je nou eigenlijk Lovely? Dat vraag ik me echt af. Het lijkt erop alsof je je duidelijke afkeer op de westernsport hier nog maar eens duidelijk wilt maken en iedere tekst die je maar eventueel anders kunt lezen ook direct negatief interpreteerd. Termen als ´een cowboy die zich verveelde en die droomt om een stierenvechter te zijn´ Triest hoor... om niet te zeggen ronduit zielig.

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:58

Lovely schreef:
Ik snap best dat een cowboy die zich verveelde op de prairie droomde van een carriere van stierenvechter en dat ie met die droom aan de slag ging.


Een beetje respect voor ieders keuze in rijstijl is toch wel op zijn plaats, nietwaar?
MI ben je nu aan het zoeken.....en kun je de discussie niet winnen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:06

Het lijkt me nogal ver gezocht om te zeggen dat de westernsport ontstaan is uit de klassieke rijkunst (terug op Xenophon). Iedereen weet toch dat de westernsport ontstaan is uit het werk wat veedrijvers deden en uit de eisen die dat werk stelden aan de paarden en de ruiters??
Er zijn wel overeenkomsten te vinden tussen de Iberisch rijstijl zoals die ten zuiden van Frankrijk en ten westen van Italie beoefend wordt en de westernsport (ik zeg niet voor niets Iberisch, dat is weloverwogen hoor Adrienne, dank dat je me daarin bevestigt).
Die manier van rijden staat net zo ver van de klassieke rijkunst af als het westernrijden.
De manier waarop er in Spanje (etc.) op het platteland gereden wordt, heeft niks (nulkommanul) te maken met de Spaanse rijschool in Wenen. De Spaanse rijschool heeft net als de Franse (Saumur) en andere Noord-Europese rijscholen zijn oorsprong in het oorlogvoeren, het militaire. Als je dat spoor terug volgt dan kom je via bijvoorbeeld een Napoleon, een Alexander de Grote en nog wat van die keizers en veldheren, vanzelf weer uit bij Xenophon.

Wat er in de westernsport gevraagd wordt, heeft niet veel meer te maken met wat er in de oorsprong van dressuur van de ruiters werd gevergd. Oefeningen als passage, piaffe en pirouettes laten nog steeds zien dat rijkunst sterk verweven is met oorlogvoering. In Wenen en Saumur wordt de paarden nog steeds een en ander geleerd om eventuele vijanden te kunnen verslaan, courbettes en caprioles zijn daarvan een voorbeeld.

Er is dus geheel GEEN overeenkomst tussen de Spaanse veedrijverstechnieken en de klassieke dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:08

Jolande schreef:
Het Iberisch schiereiland is dat deel van Europa dat zich ten zuiden van de Pyreneeën bevindt, namelijk het vasteland van Spanje en Portugal, waar men eventueel ook Andorra en Gibraltar nog toe kan rekenen.


Dat weet ik mop, er zijn ook een aantal dingen die over de grenzen van de staten op heel "Iberia" te vinden zijn.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:08

Sjeee,....Tis weer zo'n "ouderwetse" Engels-versus-western-discusie.
Wel informatief,al moet je wel de zin van de onzin kunnen scheiden! Haha!

Na mijn idee is het engels van het 20ste-eeuwse militaire rijstijl afkomstig en het western van het veedrijven in de USA(ook 20ste eeuw).DAARVOOR heeft het toch beide oorsprong bij de Spaanse rijstijl(nee,NIET de spaanse rijschool in Wenen),Doma Vaquero of hoe je het noemen wilt.Hoort daar ook niet de "echte" klassieke rijkunst bij ,zoals je kan zien op die (franse) schilderijen van de gouden eeuw??
Nou,hoever zullen we terug gaan?,....de eerste ruiters,de mongolen? Haha!

Verder waar het echt over begon in dit topic:Kan je Piaf/Passage doen met een westernzadel?
Sjuimpje heeft mooie voorbeelden laten zien,vooral die foto van Marlies van Balen,waar mij duidelijk werd,als dit paard met westernzadel,deze oefeningen moest doen(en denk dan aan ongeveer 5 trainingen per week) hij/zij er behoorlijke schuurplekken aan over zou kunnen houden,mits dat zadel inderdaad mega-lang is.Het paard zal overigs toch wel de oefening doen met westernzadel,maar persoonlijk zou ik voor grandprix-nivo toch liever een dressuurzadel gebruiken! Cool

Zelf had ik wel zoiets van,het gaat niet alleen over de grootte van het zadel,aangezien de gemiddelde Quarter kleiner/korter is dan de gemiddelde warmbloed,maar gaat het vooral erom hoelang is de rug van het betreffende paard.Foto's van Quarters in vergelijk met warmbloeden ,klopt IMO niet.Leg je ditzelfde zadel van deze foto op een warmbloed en dan zal die toch veel kleiner/korter "lijken".

Oh ja,of mijn quarter nu wel of geen piaf/passage doet(of wel of niet verzameld is Tong uitsteken ) ,bij haar wil ik ook niet dat het zadel de lendenen raakt/belemmert/in de weg zit................


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers