Halter -> scheren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:04

Gevonden... in dit topic [WN] toiletteren; zin of onzin?
laatste pagina, heb ik het onderstaande geplaatst.
De cursief geplaatste texten zijn letterlijk overgenomen van de websites van de EU en van het min. v. Landb. en Visserij...

Francis"]
OK... Omdat ik nou eenmaal graag het naadje van de kous weet, vooral over zaken die mij rechtstreeks aangaan én omdat ik dus nog nooit van een verbod op het afknippen van tastharen had gehoord (behalve dan de duitse regelgeving hierover die al heel lang bestaat en voor zover ik weet los staat van de europese regelgeving), heb ik wat research gedaan.
Dit is wat er op de site van het Min. v. Landbouw te vinden is.
Ik heb even alleen de onderdelen voor paarden er uit gelicht, maar
hier kun je de hele tabellen zien.

....Ook ingrepen die dieren onvruchtbaar maken blijven toegestaan, evenals het verzorgen van de vacht of klauwen.....

Tabel 1. Overzicht van de toegestane ingrepen in de rundvee, schapen-, geiten- en paardenhouderij. Diersoort Ingreep Voorwaarden

Paarden vriesbranden

--------------------------------------------------------------------------------



Tabel 2 Overzicht van ingrepen die met enige regelmaat in Nederland werden toegepast, en die sinds 1 september 1996 niet meer mogen worden uitgevoerd. Diersoort Verboden ingreep

Paarden het nicteren van de staart
operatie ter voorkoming van kribbebijten of luchtzuigen
cornage operatie (operatie aan de stembanden)
brandmerken


Voor de volledigheid heb ik de hele site van het Ministerie afgezocht op de woorden tastharen, voelharen, sinusharen (zo heten ze officieel), maar daar komt geen resultaat op.
Hier kan eenieder zijn eigen conclusies uit trekken...
[/quote]

en in een volgende post:
[quote="Francis schreef:
Heb inmiddels ook de halve EU-site doorgespit, maar heb ook hier niets kunnen vinden.
Het enige wat ik wel heb gevonden is dit:

The protocol also defines the limits of the EU competence to legislate. Cruelty against animals, mistreatment, the use of animals in competitions, shows, cultural or sporting events such as bullfighting, dog-fighting and dog-racing are examples of matters that remain under the sole responsibility of the national governments.

Wat er naar mijn idee inhoud wat ik al dacht... er zijn algemene afspraken gemaakt, dus dat de lidstaten hebben afgesproken dát er in hun land een welzijnswet voor dieren komt, maar hoe die wet er precies uit ziet en de uitvoering er van, wordt door de regeringen van de lidstaten zelf bepaald. M.a.w. de enige wetten en regels die wij hebben zijn de wetten en regels van het Min. v. LNV.
De Europese Unie kan wel wetten maken die verband houden met zaken tussen de verschillende lidstaten. Bijvoorbeeld regels over in- en export van dieren.

Mocht iemand andere informatie hebben die duidelijk maakt dat er wel op Europees niveau zo'n wet is, dan zou ik dat graag lezen.


Op mijn oproepen destijds om informatie waaruit blijkt dat het wél verboden is kreeg ik overigens geen reactie.