Jacobskruiskruid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:02

Jagger eet het dus WEL. Naast de roundpenn stonden een paar van deze planten en meneer neemt er baldadig gewoon een hap van. Hij eet dan ook werkelijk alles, maar omdat hier wordt gezegd dat paarden er vanaf blijven, dacht ik dat het wel een geur af zou scheiden waardoor paarden het niet eten. Ik weet niet hoe het komt dat Jagger er niet gevoelig voor is, maar voor mij is het dus alleen maar moeilijker: alles enorm goed in de gaten houden wat die planten betreft. Gelukkig ben ik er vrijwel nog geen tegengekomen bij Jagger

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 23:01

Paarden 'leren' iets niet te eten van hun moeder. Als ze dat in de korte tijd dat ze bij mama lopen niet meegekregen hebben én ze vervelen zich (lopen in een zandpaddock) dan zullen ze al snel alles eten wat er enigszins groen uitziet.
Als je dan ook nog een paard hebt met een 'afwijkende' smaak (sommige mensen houden van zoet, anderen van hartig Haha! ) , dan heb je idd kans dat een paard het 'vrolijk' eet.

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 23:47

Tess, ik heb die informatie van iemand die juridisch medewerker is voor de NLTO ( Noordelijke land en tuinbouw organisatie).

Dat je voorzichtig moet zijn met het kruiskruid plukken met de blote hand heb ik op meerdere sites gelezen, er wordt ook vanuit de akkerbouwers hier in de buurt voor gewaarschuwd en zelfs door medewerkers van het Drenthsche landschap. Met de laatste heb ik regelmatig contact omdat onze grond aan hen grenst.

verder kan ik je niet zoveel meer vertellen dan wat hier allemaal al wordt genoemd. ga via je zoekmachine maar eens zoeken op Jacobskruiskruid en je vind enorm veel informatie uit binnen en buitenland. Ik heb zelfs een ergens gelezen dat ze in Engeland speciaal dagen organiseren waar ze met grote groepen mensen de landerijen gaan opschonen (met de handschoen aan neem ik aan).

verder heb ik ook ergens gelezen dat als paarden er toch van eten in het land ( doen ze in principe niet snel) dat ze er dan verslaaft aan kunnen raken omdat de gifstof ze een beetje stoned zou maken... ( blowen?) maar wat hiervan waar is weet ik niet hoor, mijn paarden eten er in het land niet van ( krijgen ze overigens ook weinig kans voor.)

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 23:54

Zouden we op één of andere manier zelf niet, in overleg met rijkswaterstaat bijv., gezamelijke 'ruimdagen' kunnen houden? Hier in de omgeving staat het echt helemaal vol en ik neem aan dat dat komt omdat het zoveel langs de A1 staat. Als we met hele groepen de bermen van de A1 (en andere plekken die je als 'infectiehaard' zou kunnen bestempelen) zouden kunnen opruimen en dan zo verder, dan komen we misschien ergens.
Zoals het nu gaat is het dweilen met de kraan open... Ik zou daar best een vrije zaterdag voor willen opofferen...
Ben vanmiddag bij m'n zusje in Vaassen geweest, daar is het in de bermen in het dorp gewoon HELEMAAL geel... misselijk wordt ik er van!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 23:55

Met dit topic ga ik nu effe heel hard janken denk ik Huilen
Mijn halve 2de deel en hele 3de deel van mijn wei staat er mee onder.
Ik heb 2 keer de wei helemaal tegen onkruid gespoten, maar deze krengen geen dood en kwamen net zo hard weer tot leven.
Heb de weides al afgesloten en ben vanaf gisteren aan het plukken geslagen, maar het lijkt wel of het er niet minder op word.
Ik ben nog steeds bezig in de 2de helft terwijl die niet eens zo vol stond, maar acherme ikke, de derde wei stikt het ervan.
Wat het nog veel erger maakt ik dat mijn buurvrouw haar wei nog veel voller staat en die doet er helemaal niks aan. Dus ik pluk voor jan met de korte achternaam want het komt via de buurvrouw vanzelf weer terug mijn kant uit.
Wat in hemels naam kan ik nu nog hier aan doen?

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 00:00

He dit las ik net, is een artikel uit een "bokkeblaadje"hier uit de buurt! (westerborkercourant)

"Vorig jaar is er aandacht gevraagd voor het Jacobs kruiskruid bij de Provincie Drenthe. De Provincie heeft hierop gereageerd door een folder met informatie over de gevaren en adviezen over de verdelging uit te sturen naar verschillende instanties die hier mee te maken hebben.
Hiermee is echter het gevaar voor dieren en mensen niet geweken. Voor dieren ligt het gevaar hoofdzakelijk bij het eten van bix, hooi en kuilgras. Voor mensen is aanraking met de plant gevaarlijk, daar het gif ook via de huid in het lichaam opgenomen wordt. Het gif wordt permanent in de lever opgeslagen, en na een totale inname van 3-7 % van het lichaamsgewicht is het dodelijk.

De vraag is, of mensen die nooit in contact gekomen zijn met de plant, het gif tot zich kunnen krijgen d.m.v. van het eten van vlees van dieren die het wel hebben gegeten maar in zo een kleine hoeveelheid, dat die er niet ziek van zijn geworden. Schapen kunnen het eten van de plant als die nog in rozetvorming is overleven, alleen groeien ze er minder hard van.

U ziet het, er is nog veel onduidelijkheid over de gevolgen. In sommige landen neemt men het risico van vergiftiging helemaal niet. Daar is een verdelgingsplicht van de plant ingesteld en een verbod op de verkoop van het zaad. Goed zou zijn, als dat in Nederland ook opgesteld zou worden.

Jacobs kruiskruid lijkt op een margriet, maar heeft gele blaadjes en een oranje hartje.

Mocht u de plant persoonlijk te lijf willen gaan door hem uit de grond te trekken, dan doet u daar de gemeenschap een zeer goede dienst mee. Trek echter wel handschoenen aan en bedek armen en benen zodat u niet in aanraking komt met de plant. neem contact op met de gemeente waar u de planten in kunt doen, en waar u dat kunt afleveren".

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 00:04

Ik wist dus niet dat ik met jakobskruid te maken had, maar vond wel dat ik het moest verwijderen. Ben dus met de blote hand aan het plukken geslagen.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 00:07

Ik zat net te denken... Als iedereen nou eens de folder van de Paard Natuurlijk site naar hun regionale en dorps krantje stuurt, met het website adres en de oproep aan een iedereen om het plantje bij hun in de buurt uit te trekken en in gesloten plastic zakken in te leveren bij de gemeente, misschien dat we dan zo iets bereiken.
Het is toch te belachelijk voor woorden dat iets wat zó gifig is niet met hand en tand bestrijd wordt in ons land, terwijl in andere landen een verdelgingsplicht is.
Ik had de folder al een paar keer uitgeprint om bij de ruitersportzaak en voerhandel hier op te hangen, maar ik ga het ook naar de krantjes opsturen. Te veel boeren zelfs die niet weten hoe ernstig het is...

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 00:17

Bij ons in de buurt is het al helemaal een "hype", er wonen hier veel paardenmensen en veeboeren die zich er allemaal hard voor maken, het verbaasd me eerlijk gezegd wel een beetje dat er hier nog mensen zijn die deze rotplant nog niet of niet zo goed kennen... we leven hier al jaren in de strijd met de plant en de organisaties die er verantwoordelijk voor zijn. maar goed dat dit forum dus gestard is.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 00:29

Ik denk dat dat met de geleidelijke verspreiding te maken heeft. Vorig jaar stond het hier nog niet zo vol met dat rotding. Wel langs de A1, maar in de bermen in dorpen e.d. nog niet zo. Ik kende de plant wel en haalde ze thuis ook wel weg, maar voelde me nog niet genoodzaakt om er bij m'n hooiboer naar te vragen.
Dit jaar staat het er ineens vol mee en maak ik me er dus 'drukker' om en dan blijkt dat veel boeren hier nog niet eens weten wat kruiskruid is...
Gelukkig mijn 'oude' hooiboer wel, die blijkt dus álles wat geen gras is met de hand dood te spuiten op z'n hooiland.
Ben er vandaag langs gereden, er staat ook inderdaad echt niks anders als gras. Nog geen brandnetel... Ik kan dus met een gerust hart zijn hooi blijven voeren.
Ook in Uddel zit een hooileverancier die kruiskruid dood spuit. Hij garandeert dat het er niet in zit. Levert hooi aan huis (wel hier in de omgeving) vanaf een baal of 50 geloof ik. (Liefhebbers kunnen me mailen voor z'n telefoonnr.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 11:07

Bij ons is dit al jaren bekend, 3 jaar gelden was er grote paniek hier op t eiland.. Iedereen in de stress.. maar t viel gelukkig allemaal mee, sinds dien ben ik het uit mijn wei gaan halen, maar mijn paardjes (nu nog paardje) eten er netjes rondheen...

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 11:28

Ik zou graag "officiele" informatie willen hebben. Dwz. folders, links naar websites van de provincie, officiele instanties voor de landbouw e.d.
Ik heb het nml aangekaart bij de gemeente en daar is niets bekend.
Die horen dus door de provincie ingelicht te worden en zo hun eigen gemeente van informatie te voorzien dmz bv de gemeentepagina.
Ik heb echter al gemerkt dat ze niet op internetartikelen afgaan vandaar dus het woord officieel.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 11:34

Ik weet niet of de folder van Paard Natuurlijk officieel genoeg is? Natuurlijk is dat ook gewoon een instelling die haar belangen erbij kan hebben, maar ik heb het idee dat zij geen opgeblazen (on)waarheden of het hele verhaal aandikken. Ik denk dat hun folder behoorlijk betrouwbaar is, én to the point

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... skruid.htm

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 12:14

jessy schreef:

Het gaat hier over 4 soorten kruiskruid (Engels: Ragworts), allen van het geslacht Senecio (familie Asteraceae = samengesteldbloemigen). Ik weet alleen niet of alle 4 deze soorten ook al in NL aangetroffen zijn.

Edit: Type-o


Bij onze wei staan al twee soorten kruiskruid: Jacobskruiskruid en Klein Kruiskruid (heeft iets weg van kleine paardenbloempjes met zwarte stippen op de kelk). Omdat we in de bossen zitten hebben we ook last van veel nachtschade.

Ik hoorde van iemand uit de bosbouw dat je kruiskruid en nachtschade met Round-up kunt vernietigen, maar ja, het gras blijft dan ook weg volgens mij.

Tot nu toe verwijder ik alles gewoon met de blote hand. Ik heb nog steeds geen huidirritatie opgelopen.

Wat mij trouwens opviel toen ik de bestanddelen van Traumeel gel bekeek (middel tegen zomerexceem) bleek dat daar St Janskruid in verwerkt zat (zou ook giftig voor paarden zijn als ze het eten)

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 12:29

St Janskruid is iets anders als Jacobskruiskruid. Daarnaast zijn veel homeopatische middelen inderdaad van giftige stoffen gemaakt. Maar het is dusdanig verdund dat het dus werkzaam wordt tegen de symptomen die die bepaalde stof in z'n giftige vorm veroorzaakt. Dat is nou net de hele werking van homeopatie.
Ik geef bijv. Tarantula Cubensis (ja, die giftige vogelspin) bij hoefzweren. Werkt perfect en ik hoef nooit een zweer uit te snijden.
Maar we dwalen af.

Kruiskruid veroorzaakt geen huidirritatie bij het uittrekken met de handen. Het gif gaat door je huid in je bloedbaan en wordt opgeslagen in de lever. Je merkt er dus niks van, totdat het dus eigenlijk te laat is en je last van je lever krijgt. Toch handschoenen gebruiken dus.
Zegt eigenlijk al genoeg als blijkt dat zelfs de honing, gemaakt van kruiskruid, giftig is. Ik heb dat nog nooit van een andere plant gehoord...

Officiele folders/info ben ik inderdaad ook nog niet tegen gekomen, maar ja, dat kan ook niet, want de officiele instanties steken hun kop in het zand en doen of er niks aan de hand is! Ik denk dus toch dat het van belang is om zo veel mogelijk mensen er van doordrongen zien te krijgen hoe giftig die zooi is, dan wordt het hopelijk een sneeuwbal effect en zullen de overheden hun kop toch een keer uit het zand moeten halen!

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 13:53

Citaat:
en zullen de overheden toch een keer hun kop uit het zand moeten halen.
Laast las ik in een soort paardenkrantje een artikel over jacobskruiskruid. Men beweerde dat er een aantal biologen zijn die jacobskruiskruidzaad inzaaien ter bevordering van de jacobsvlinder! Maar de werkelijke reden erachter is uiteindelijk het paardenbestand te verminderen Boos! Na de koeien, varkens, kippen, geiten, ed. zijn nu de paarden aan de beurt. De overheid wil al het vee inkrimpen dus ook paarden. Als het zo allemaal doorgaat blijft er niks meer over en wordt Nederland zowat een moeras als het ware!! Met alleen wat vogeltjes en vlindertjes Schijnheilig

Zal het krantje even opzoeken en het artikel inscannen.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 15:54

schaapjuh schreef:
Men beweerde dat er een aantal biologen zijn die jacobskruiskruidzaad inzaaien ter bevordering van de jacobsvlinder! Maar de werkelijke reden erachter is uiteindelijk het paardenbestand te verminderen Boos! Na de koeien, varkens, kippen, geiten, ed. zijn nu de paarden aan de beurt. De overheid wil al het vee inkrimpen dus ook paarden.


Dan wil ik graag de namen van die collega-biologen hebben, want zoiets achterlijks heb ik nog nooit gehoord. Verward (en dat zegt wat, want sommige biologen verzinnen heus wel rare dingen) Dat de plant hierheen is gehaald voor de Jacobsvlinder is overigens wel waar.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 15:55

Dan ben ik toch benieuwd hoe die vlinder eruit ziet, want volgens mij zijn er veel meer planten dan vlinders ondertussen Haha!

Edit:
Duidelijk geen vlinder die ik al veel gezien heb hier in de buurt.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 16:19

Dit kreeg ik als commentaar van een "kundig" persoon op dit gebied na een email van mij.


"In de eerste plaats zijn er veel meer soorten kruiskruidjes. De straten en plantsoentjes staan regelmatig vol met gewoon kruiskruid of kleverig kruiskruid.
Is dat dat kleefkruid? Dat trek ik altijd gewoon uit de tuin??!!!

Op zandgronden is tegenwoordig het bezemkruiskruid in opmars. Net als tientallen andere soorten plantjes bevatten ze alkaloïden om ze te beschermen tegen vraat. Zelfs de paardebloem bevat deze stoffen. De hoeveelheden zijn meestal zeer klein, zodat je er erg veel van moet opeten om er last van te vinden. Daarnaast zijn deze plantjes erg onsmakelijk en bitter, zodat veel dieren ze niet lusten en links laten liggen. Boerenwordmkruid heeft dat ook. Als ze dan in bloei komen worden ze voor de leek pas herkenbaar als kruiskruid, maar de dieren hebben er al maanden omheen staan vreten!
Omgekeerd extracten uit jacobskruiskruid worden als medicijnen verkocht tegen depressies e.d. Het is ook een wondzuiverend middel. Ik las ook een mailbericht over handschoenen. Het sap van kruiskruiden en boerenwormkruid bevat ook een geel-groene verfstof. Die blijft achter op onze huid, maar dringt er niet doorheen.
Bij mijn weten zijn boerenwormkruid, taxus en rhododedron veel gevaarlijker voor paarden, schapen en geiten, maar dan als ze uit de hand worden gevoerd of zich gedroogd in hooi bevinden. In kuilvoer fermeteren deze giffen tot onschadelijke producten, dat is dus veiliger."

Ik benhet weiland trouwens al door "gekruisd" maar heb niets gevonden. Wel in mijn tuin!!!! Boos!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 16:23

Sugarmiss schreef:
Dan ben ik toch benieuwd hoe die vlinder eruit ziet, want volgens mij zijn er veel meer planten dan vlinders ondertussen Haha!

Edit:
Duidelijk geen vlinder die ik al veel gezien heb hier in de buurt.


Toch wel SM... ik had in Harskamp belachelijk veel kruiskruid staan, ook veel langs het schietkamp enzo en die werden helemaal (en dan bedoel ik ook helemaal) opgevreten door geel/zwart gestreepte rupsjes. Aan het eind van de zomer hadden we dan van deze vlindertjes in de tuin. Ze zijn overigens maar heel klein, zo'n 2 á 2½ cm, dus't kan goed zijn dat ze je nooit zijn opgevallen. 't Is trouwens ook een nachtvlindertje...
Laatst bijgewerkt door Francis op 17-07-04 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 16:27

Nou Margee, ik weet niet hoe 'kundig' die kundig persoon van jou is, maar 't is wel gek dat zijn/haar mening lijnrecht tegenover de bevindingen van 'kundigen' uit andere landen, waar een verdelgingsPLICHT is, staat.
Misschien toch iets minder 'kundig'?
Ik neem geen risico en ga er vanuit dat al die anderen weten waar ze't over hebben en dat dit plantje (inderdaad naast nog een heleboel anderen, maar die verspreiden zich blijkbaar niet zo explosief) hartstikke giftig is.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 16:46

Francis schreef:
Nou Margee, ik weet niet hoe 'kundig' die kundig persoon van jou is, maar 't is wel gek dat zijn/haar mening lijnrecht tegenover de bevindingen van 'kundigen' uit andere landen, waar een verdelgingsPLICHT is, staat.


Ik twijfel eigenlijk niet aan zijn kundigheid maar blijkbaar is het dus niet algemeen bekend en dat vind ik een veel groter probleem. Ik durf te wedden dat als je een willekeurige gemeente belt, er maar weinigen zijn die er vanaf weten. Dus wordt er ook niets aan gedaan.....
Dat het trouwens voor medicijnen gebruikt wordt, verbaasd me niet. Veel dingen kunnen tweeledig werken, hangt van het gebruik en de dosis af.

lisa_pluisje
Berichten: 1354
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 17:12

ik heb het, we moeten de rupsjes kweken en massaal inzetten als verdelgingsmiddel *LOL*
Lisa

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 17:35

Ik heb een vraag hierover.
Hier in de buurt groeit het zekerweten heel veel. Van de week zag ik in de berm al die plantjes met die rupsen erop.
Alleen nu staan er in de wei 2 soorten planten, 1 waarvan ik zeker weet dat het jacobskruiskruid is, en 1 waarvan ik niet weet of het dit is in een 'jonge' versie, of iets anders wat er verdomd veel op lijkt (wat ik zowww hoop!!)

Het zeker weten echte kruiskruid, dat zijn maar 2 grote planten en die zijn inmiddels verwijderd, maar die andere groeien in het heeeele stuk wei waar ze nu langzaam naartoe aan het eten zijn
De eigenaar, die ik wel hoog inschat in plantkunde, hij is boswachter geweest, zegt dat het wat anders is, maar weet de naam niet. Het lijkt idd anders als je het naast elkaar ziet, de bloemen lijken wat lichter en het begint niet zoals het echte kruiskruid te groeien met een bosje bladeren op de grond, maar als een recht stengeltje omhoog. De bladeren lijken alleen zoooveel op elkaar...

Wieowie weet wat dit voor plant kan zijn?? Het zou me echt geruststellen als ik wist dat het wat anders was.. Uit voorzorg al een hele hoop geplukt in het stuk waar ze nu naartoe grazen... (ze krijgen steeds een stukje bij)

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 20:29