Jacobskruiskruid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:48

Bij jacobskruiskruid zie je de bloemetjes vaak heel dicht bij elkaar zitten, waardoor soms op de plant een soort van gele 'deken' ontstaat. De bloemetjes zitten lang niet altijd zo als op de tekening, maar het verschil wordt wel duidelijk aangegeven, vooral als je naar de blaadjes kijkt

K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:59

Volgens dit boek (van Thieme's natuurgidsen) is kleverig kruiskruid niet giftig, en smalbladig kruiskruid ook niet. Klein kruiskruid daarentegen weer wel. Help ik wordt er gestoord van, kan geen geel bloemetje meer zien.

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 08:43

Gisteren had mijn man contact met iemand van de SP hier in middendrenthe, ze is bezig zich hard te maken in de politiek!
Ze probeert op dit moment zoveel mogelijk uit te zoeken wat er wel en niet gedaan wordt door iedereen. De enige kans dat je de plant uitroeid heb je als je natuurorganisaties, overheid, boeren enz. met de neuzen dezelfde kant op krijgt... ( logisch!)
Zijn er mensen die iets meer kunnen vertellen over verdelgingsakties van overheden en andere organisaties in drenthe en elders in het land!? ( kan ook via een pb, dan verzamel ik dit voor haar)

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 11:03

is dit nou ook kruiskruid?
zijn niet van die lange stengels maar maar 30 cm hoog.
Ik ben niet zo'n plantenkenner maar wil dat wel worden wat kruiskruid betreft...

Afbeelding

hele plantje:
Afbeelding

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 11:08

ik zie wel kruisjes maar geen kruiskruid Haha!

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 11:12

Nu staan de foto's er wel, lijkt wel verdacht veel op kruiskruid, het land is waarschijnlijk een paar weken geleden gemaaid waarna ze opnieuw zijn uitgelopen.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 11:26

Ik kan het zelf niet met zekerheid zeggen, maar ik heb het idee dat dit geen Jacobskruiskruid is, omdat voor mijn idee de bloemetjes anders zijn. Ze zijn kleiner bij Jacobskruiskruid..... toch? Verward

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 11:28

Afbeelding
afbeelding afkomstig van Paard Natuurlijk

De blaadjes zijn dus hetzelfde, maar de bloemetjes lijken me anders...

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 11:31

staan in de berm langs een provinciale weg, maar een enkel plantje hier en daar, maar voor je het weet....
kom er elke dag langs als ik naar mn peerd ga, zal ik ze er maar uit halen voor de zekerheid?
Is eigenlijk de hele plant giftig en vanaf de prille groei al?

K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:34

Cissy als ik de vorm van het blad bekijk dan denk ik dat het smalbladig kruiskruid is (niet giftig). Maar ik ben nog steeds geen kenner.

Uriah

Berichten: 1677
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: beilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 09:16

het plaatje van cissy is wel st jacobs kruiskruid! de foto van gera is erg onduidelijk om de bloemetjes goed te zien op paard natuurlijk staat ook een duidelijkere foto van de bloemen ,vergelijk maar eens. st jacobs kruiskruid is niet het bloemetje wat op een kleine paardenbloem lijkt!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 09:23

Maar de bloemetjes van het plantje op de foto van Paard Natuurlijk, hebben blaadjes die omhoog wijzen, terwijl dit op de foto van cissy niet het geval is. Ik weet niet of het een momentopname is en die blaadjes op den duur omhoog gaan wijzen?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 09:38

Ik vind het bloementje van Cissy meer op de gele kamille lijken. Kan niet zo goed zien welk blaadje er tussen al dat groen bij hoort, maar als het dat puntige blad is, dan is het geen kruiskruid. Ook de 'vingerblaadjes' die je op de foto ziet zijn anders dan die van kruiskruid. Kruidkruid heeft blaadjes langs de gehele steel, niet alleen onderaan. Maar het zou natuurlijk wel familie kunnen zijn en daar zitten nog meer giftige soorten tussen. Ik neem in ieder geval geen risico. Heeft het een geel bloempje en lijkt het op kruiskruid, dan gaat het er bij mij uit.
De foto van Gera is zeker weten wél kruiskruid.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 09:39

er zijn 30 soorten begreep ik, heb inmiddels nog een paar soorten gevonden zo her en der bij ons in de buurt.... ik ga gewoon door met verzamelen van foto's en als ik terug ben van vakantie zal ik eens een plantkundige opzoeken die mij haarfijn kan vertellen welke wel en welke niet tot de senecio familie behoort. I'll be back!

ik begin een gele bloemetjes fobie te ontwikkelen.... WHAAAAHH!

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 09:53

De foto van Cissy is zeker geen gele kamille dat heeft een veel vlakkere bloembodem en is bovendien vrij zeldzaam, het plantje links vooraan is smaal weegbree en dat gele plantje is vrijwel zeker jakobskruiskruid ziet er alleen een beetje vreemd uit omdat afgemaaid is en daarna weer uitgelopen en direct is gaan bloeien.

prompter

Berichten: 11106
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:05

Plantje van Cissy is géén jacobskruiskruid, de bloemetjes zijn anders van opbouw. Ik weet niet wat het wél is, maar jacobskruiskruid is mijn "specialiteit", en dat is dit niet.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:37

wat is het nou? wel of niet? Het hoeft toch ook geen JACOBS kruiskruid te zijn misschien is het een van de andere varianten? Heb ergens gelezen dat alle senecio varianten giftig zijn dus ik wil ook graag weten hoe alle varianten er uit zien. Heb er al een paar gevonden maar denk dat iedereen dat wel wil weten. Kunnen we ze niet verzamelen en centraal plaatsen zodat iedereen weet welke wel en niet? Idee?

prompter

Berichten: 11106
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:48

De overige kruiskruiden zijn niet zo giftig als Jacobskruiskruid. Van de overige varianten zijn bij paarden nog geen sterfgevallen bekend, gelukkig. Je hebt dus in ieder geval niet het meest giftige spul te pakken Cissy. Nu nog hopen dat iemand weet wat het wel is...

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 17:04

hoewel ik ook geen gifplantjes expert ben (maar wel iemand met het duivelse kruid in het land Boos! ) vermoed ik dat het kruid van cissy idd geen st jacobskruid is (misschien wel familie).

st jacobskruiskruid kun je oa onderscheiden van de look-alikes doordat de plant vrij stug en stevig van stengel en blad is. dus niet zo zacht en 'aaibaar'... tis gewoon een stugge snertplant >;)

Uriah

Berichten: 1677
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: beilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 17:52

weet je wat ik maak morgen gewoon een foto van de plant die ik bestempel al kruiskruid en dan mag iedereen zn mening erover geven Knipoog Haha!

K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 23:42

Prima idee Uriah, ik weet het iig niet meer. Maandag naar de bieb en foto's of nog liever tekeningen zoeken.

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 01:05

kom je bij ons langs uriah, zag het bij jou nog niet al te veel staan!! mooi ziet jou land er uit overigens!!

Uriah

Berichten: 1677
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: beilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 12:56

BEDANKT stokpeerd! ik bedenk me net dat ik geen foto's kan maken ik heb alles al weggehaald,hihi!

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 18:02

Als Rena op een ander stuk wei gaat , loop ik ook altijd eerst even het land (en de afrastering !!) na.... bij ons staat er gelukkig maar her en der een bosje...in totaal een stuk of 15 stengels op 3 grote stukken weiland aan elkaar , gelukkig

Bij de buren staan er ook een paar..de buren daarnaast hebben een weitje tegen de zijkant van de dijk , klein weitje dat VOL onkruidtroep staat en vaak behoorlijk kaal is qua gras...er staat dag en nacht 1 paardje op , en het staat echt vol met kruiskruid.... is dus een kwestie van tijd voordat dat overzaait ben ik bang Scheve mond

Uriah

Berichten: 1677
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: beilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 15:12

Afbeelding

beetje onscherpe foto maar hopelijk duidelijk genoeg om er st jacobs kruiskruid in te herkennen. ik heb hem gemaakt tijdens een buitenrit . deze planten staan op lange stengels en ik had ze ook naast het land staan.

ik ben er van overtuigd dat dit dus het bewuste kruiskruid is.