Veulentje kopen, waarop letten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
coopertje
Berichten: 11
Geregistreerd: 27-07-03

Veulentje kopen, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-04 13:53

Heeft iemand wat goede tips voor ons waar we op zouden moeten letten bij de aanschaf van een veulen?

We zijn aan het zoeken richting de Westernkant, dus een Paint, Appaloosa of een Quarter.

We hebben nu inmiddels 2 veulens bekeken, waarvan de een wat schuchter was en de ander leuk nieuwsgierig. Zegt dit wat over het karakter van het paard of gewoon de manier hoe er mee omgegaan is?

Alle tips zijn welkom!


ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 14:03

Neem iemand mee die er verstand van heeft ! Alle veulentjes zijn schattig en lief, maar ik neem aan dat dat niet je enige vereiste is...

~Turbohoof Solutions ~

Isleen

Berichten: 481
Geregistreerd: 10-04-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 15:24

het enige wat ik nog weet is dat het veulen niet snotterig moet zijn en dat het veulen een beetje haantje de voorste moet zijn en niet bang schuw of verlegen. Knipoog
Dat was het zo'n beetje.

iedereen vind mij raar omdat ik anders ben,
ik vind anderen raar omdat ze hetzelfde zijn.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 17:16

weet niet of er (veulen)keuringen zijn van die rassen of schetsbijeenkomsten.....familiedagen noem eens wat.
En ga daar kijken en informeren. Vraag fokkers waarom het ene veulen beter is dan het ander, enz. En leer zo kijken naar veulens.
Een veulen moet je eigenlijk zien met 3 dagen of 3 maand.
Zoek op www naar zoveel mogelijk veulenfoto's en verhalen waar het niet goed ging (leer je waar je ook op moet letten)
Ik wens je veel succes.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Roosch

Berichten: 36635
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 21:52

Nou, je moet letten op de hoogte van de benen, het temparement! Wij gaan altijd naar KWPN veulenkeuringen! Lachen succes nog, maar iig ik zou geen veulen aanschaffen!

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 00:26

Als eerste moet je er voor jezelf uit zijn wat je over 3 jaar met je quater wil doen. Als je daar achter bent kun je op zoek gaan naar bloedlijnen die het beste daarbij aansluiten. Idd met 3 dagen en 3 maanden is het het makkelijkste om een veulen te beoordelen, op andere tijdstippen zijn de verhoudingen nogal eens scheef. Iemand meenemen die weet wat je zoekt en er veel verstand van heeft is zowiezo een aanrader. Die persoon kan nl. objectief naar een paard/veulen kijken zonder "verblindt" te worden door bv. alleen een mooi koppie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 00:46

Ik zou dit topic als ik jou was naar Western verplaatsen, daar zitten namelijk veel meer mensen met kennis van de paarden die jij zoekt.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:09

Topic verplaatst naar western

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

14cecile14

Berichten: 2726
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:20

Dandy schreef:
Neem iemand mee die er verstand van heeft ! Alle veulentjes zijn schattig en lief, maar ik neem aan dat dat niet je enige vereiste is...


Ik zou inderdaad ook iemand met verstand van deze paarden meenemen...

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:31

Ik denk dat je nog wel wat tips van bokkers (en ook van mezelf van naderhand) kan vinden in topics van mij van vorig jaar. Toen was ik namelijk ook op zoek naar een veulen *LOL*

Ik zal kort even neerzetten waar ik op heb gelet:
- eerste indruk
- hoe het paard jou benadert (is hij wat schuw, moet je zijn vertrouwen echt even winnen, of loopt hij je zowat omver en drukt hij meteen zijn snoet in je gezicht?) (beide heb ik meegemaakt, ook al was het laatste zelfs nog wat extremer dan ik hier neerzet)
- hoe reageert het paard op zijn eigenaar? Is hij dominant of juist onderdanig? Hoe gaat de eigenaar met het paard om?
- hoe zijn de verhoudingen van het lichaam en, wat ik erg belangrijk vond: hoe staat het paard op zijn benen? (heb bijna een paard gekocht waar ik dolverliefd op was, maar waarvan de hakken in draf elkaar bijna raakten. Is niet veel van te zeggen op deze leeftijd, maar ik speel dan toch liever op 'safe', voor zover dat kan dan)
- Probeer, als dat enigszins mogelijk is, naar de vader en moeder van het veulen te gaan kijken. Karakter is toch vaak erfelijk. De merrie is vaak redelijk gemakkelijk te zien (vooral nu er nog niet zoveel veulens afgespeend zijn), de hengst kan wat moeilijker worden. Ik wilde persoonlijk perse beide zien voor ik een goede keus kon maken
- Kijk goed naar wat je zelf wilt en streep echt paarden weg die niet aan die eisen voldoen. Ik was in principe op zoek naar een paard die onder de 1.55m zou blijven. Kijk voor jezelf hoe belangrijk deze 'eisen' zijn. Je kunt verliefd worden op een paard die niet aan je eisen voldoet, dus schrijf voor jezelf op wat je wel en niet wilt. Het zou vervelend zijn als je het paard eenmaal hebt en dan toch beseft dat de combinatie op den duur toch niet super zal zijn
- Hetzelfde geldt voor de richting die je op wilt. Wil je reining gaan rijden, richt je dan ook op paarden die reining of minstens allround gefokt zijn. Het is goed mogelijk dat een pleasure gefokt paard ook een behoorlijke reiningproef af kan leggen (een Quarter is niet voor niets enorm veelzijdig), maar ga er op de eerste plaats niet vanuit. Het zou vervelend zijn als je 'toekomstplannen' compleet in duigen vallen (tenzij je er toch niet zo zwaar aan tilt). Er is toch wel een wezenlijk verschil tussen verschillende types Quarters: hunterpaarden zijn in verschillende opzichten toch wel anders dan reining gefokte paarden. Houd dus een beetje in je achterhoofd wat je in de toekomst zal willen
- Last but not least: luister naar en vertrouw op je gevoelens. Als je echt een 'klik' hebt met een paard, is die niet meer te onderdrukken! Knipoog

Succes!!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:33

Het is toch een langer stuk geworden dan ik van plan was om te typen Bloos

Mocht je trouwens een aantal adressen willen hebben van ranches, mail of pb me dan even (ik heb liever het eerste), dan kan je echt op zoektocht gaan, net zoals ik deed vorig jaar. Er is genoeg te vinden, dus als je je er echt in wil verdiepen, dan ben je nog wel even bezig! Lachen Ik heb echt flink wat adressen *LOL*

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 11:57


flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 11:59

Je linkt naar dit topic? Verward

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 12:02



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers