TQ 20 juni: Manieren van inrijden (meningen svp)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

TQ 20 juni: Manieren van inrijden (meningen svp)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-04 13:41

Ik heb in mijn 30-jarige (jemig wat wordt ik oud Cool ) paardensport"carriere" heel wat paarden ingereden.
Altijd volgens de conventionele manier en dan konden ze na een paar maanden een leuk B-proefje lopen (even ter vergelijking).
Dus de paarden eigenlijk altijd meteen langzaam gaan trainen, veel dressuurwerk, voorwaarts-neerwaarts, etc.

Nu ben ik het met Digger anders aan het aanpakken; ik beleer Digger volgens de -laat-maar-lopen- methode.
Ik rijd met name buitenritten zodat hij zonder bakrand recht leert lopen, weinig aanleuning zodat hij op zijn eigen benen leert lopen, hij hoeft niet bij punt X aan te springen in galop, etc.
Ik doe wel veel -wijken-voor-druk- oefeningen; teugeldruk op de hals, beendruk, zitdruk, etc.

De weg is langer op deze manier, moeilijker ook (vind het moeilijk om niet in te grijpen op bv hoofdhouding) maar ik heb wel het idee dat ik hem meer plezier in het leren geef, hij sneller zijn eigen balans kan vinden, hem vooral niet overvraag en hem de tijd geef om na te denken over een oefening.

Wat vinden jullie, hoe doen jullie het , waarom en vooral waarom niet.... Cool

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 14:36

ik heb face off
op de laat maar lopen manier getraint
omdat ik het belangrijk vond dat hij eerst op zijn eigen benen leerde lopen.

en voor mij toen ook heel belangrijk zonder druk rijden drufen los laten.
ik had voor face off 10 jaar dressuur erop zitten dus dat moest eruit *LOL*

dus eigenlijk wat jij al zegt is de rede waarom ik hem op die manier ben gaan inrijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:41

Ik heb nooit de gelegenheid gehad om buiten te rijden met de jonge dieren die ik ingereden heb. Ik heb altijd vanuit het grondwerken gewerkt, dan rustig zadelmak maken, en dan inrijden. Ik heb er altijd heel rustig de tijd voor genomen. Ik hou niet van op te jonge dieren gaan zitten en ook niet van opjagen. Elk dier heeft z'n eigen leertempo. Maar doorgaans kun je d'r binnen een half jaar toch wel een netjes B-proefje mee rijden.

Als ik nu nog een keer zou beginnen met een jong diertje, en dat is toch wel binnen afzienbare tijd de bedoeling, dan zou ik het toch weer hetzelfde aanpakken. Ik train liever meteen in een voor beide partijen prettige houding, hoewel ik de 'aan de teugel houding' nooit afgedwongen heb bij de dieren die ik ingereden heb. Wel rij ik ze meteen lekker naar de hand toe. Maar loopt een paard makkelijker/fijner in een andere houding, dan zal ik dat niet in de weg gaan zitten omdat dat hoofd op een bepaalde plaats moet. Een fjord bijvoorbeeld rij ik in eerste instantie liever wat meer met het hoofd omhoog, evenals een haflinger. Puur vanwege de toch al grotere aanleg om op de voorhand te gaan sjokken met de kin op de borst.

Resumerend: als het dier het toelaat, zal ik 'm meteen 'in de houding' en naar de hand toe rijden. Ik wijk hier alleen vanaf als ik de bouw van het dier minder geschikt vind, of als het paard er niet lekker bij loopt.

Een volgend jong paard zal ik wel meer buiten beleren, puur vanwege de lange rechte lijnen en het frisse buitenrij-effect.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-04 20:32

Het voordeel is misschien dat Digger een stabiele loper is en geen slingeraar, wat je veel hebt bij jonge paarden.
Daarnaast is zijn bouw al zo dat hij ver onder stapt, een hoef over. Hij zijn hoofd al laag houdt en goed wendbaar is.
Zou hij dat niet zijn dan had ik zeker niet voor deze methode gekozen, een paard moet hoeven gaan zoeken naar de ideale houding.
Die kun jij alleen aangeven, die kunnen ze niet zelf verzinnen.

Ik wil hier niet mee zeggen dat hij nu ideaal loopt maar gegeven zijn bouw en de manier van inrijden gaan we wel positief vooruit.
Ik moet je eerlijk zeggen dat het best een goed gevoel geeft om het op deze manier aan te pakken. Hij krijgt de vrijheid om zelf na te denken, lukt dat na een tijdje niet dan pak ik hem alsnog op hem te helpen.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 22:43

vera schreef:

Ik rijd met name buitenritten zodat hij zonder bakrand recht leert lopen, weinig aanleuning zodat hij op zijn eigen benen leert lopen, hij hoeft niet bij punt X aan te springen in galop, etc.
Ik doe wel veel -wijken-voor-druk- oefeningen; teugeldruk op de hals, beendruk, zitdruk, etc.


Ben helemaal niet into Western, maar ik vraag me alleen af hoe je een buitenrit maakt met een paard dat je niet kunt sturen ofzo? Of heb je een rustig bos aan de deur. Waar ik woon zou het levensgevaarlijk zijn.

Alice01

Berichten: 744
Geregistreerd: 31-10-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:53

He Vera,

Dat is grappig zeg zo heb ik mijn pony ook in gereden!
En het lijkt misschien dat het hierdoor langer gaat duren maar je zult merken dat het uiteindelijk toch allemaal sneller zal gaan dan je verwacht.
Tenminste zo heb ik het ervaren.
Nadat mijn pony eenmaal door had dat ze gewoon moest lopen ben ik vervolgens verder gegaan met het rijden van klaverblaadjes of te wel: volg het neusje!
Zelf kan ik zeggen gewoon zo door rijden en vervolgens zul je merken dat het paard veel meer zelf vertouwen krijgt en inderdaad lekker op zijn eigen beentjes gaat lopen!
En die snelheid in de gangen daar houden ze naar verloop van tijd zelf mee op hoor, vinden ze na een tijdje toch te vermoeiend worden! *LOL*


Gr Alice

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:41

Lanna was zadelmak toen ik haar kocht maar daar was dan ook alles mee gezegd. Ik ben buiten gaan rijden met haar, ook om er voor te zorgen dat ze sterk werd en dat doe je beter op rechte lijnen. Ook Lanna's zoon is zo ingereden. Eerst aan een touw mee naar buiten, grondwerk (niet op de cirkel) voor gehoorzaamheid en toen zijn we er op gaan zitten. Dat leverde geen enkel probleem op. Hij mocht eerst lopen waar hij wilde, daarna steeds een beetje bijsturen en meer vragen. Een maand of 3 later ging hij mee op de veluwetrail (soms als handpaard soms met een ruiter). Dat ging heel vanzelfsprekend en hij leerde spelenderwijs zijn gewicht aanpassen aan de ruiter.

Bij Wizkid ga ik dat ook zo doen. Ik heb hem als klein veulen al geleerd om aan het touw mee te lopen.
Als hij twee is mag hij mee naar buiten en begin ik met grondwerk en als hij drie is ga ik er rustig opzitten en met hem buiten rijden. Het is een methode die mij heel erg bevalt. Het lijkt meer tijd te kosten, maar die tijd haal je later in.

smooch
Berichten: 7
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: As, Belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 19:44

Ik vind het prima!!! De eerste 30 dagen die ik begin met een paard is altijd gewoon losse een gewoon zijn nose volgen. Een paard moet eerste zijn balans vinden, zelfvertrouw, etc etc, Voor je begin met de "echte" werk.

Eron Dampier

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 09:19

Marliesje schreef:
Ben helemaal niet into Western, maar ik vraag me alleen af hoe je een buitenrit maakt met een paard dat je niet kunt sturen ofzo? Of heb je een rustig bos aan de deur. Waar ik woon zou het levensgevaarlijk zijn.

Hahaha, nee hoor, hij is prima te sturen. Dat heb ik aan de dubbele longe geleerd toen ik er nog niet op reed.

Citaat:
Hij mocht eerst lopen waar hij wilde, daarna steeds een beetje bijsturen en meer vragen

Vanmorgen liepen we weer op de meest vreemde plekken Bloos met een buitenrit. Het liefst gaat hij alle hoeken bekijken, het hoge gras in Tong uitsteken of een tuin van de buren plunderen.
Ik laat hem leuk rond banjeren, tot grote ergenis van de buurt Clown

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 09:32

Gaaf toch Vera! Ik vind dat ook genieten hoor.
En die grappige galop op een buitenrit (van links naar rechts springen) die zul je later nog gaan missen Lachen

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 09:39

Anya schreef:
En die grappige galop op een buitenrit (van links naar rechts springen) die zul je later nog gaan missen Lachen

Grappig dat je dat zegt! Hij changeert er lustig op los als we aan het rijden zijn.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 1 bezoeker