Hele aparte bitloze "western"- optoming ... ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pmarena

Berichten: 47927
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Hele aparte bitloze "western"- optoming ... ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-04 13:49

Afbeelding

WAT een raar ding zeg...hoe zou dat nou werken Verward


DubbelFun

Berichten: 88473
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 13:55

Een soort van mechanische hackemore die meer werkt zoals een bosal doet (dus vanuit het midden van de neus) en niet als een sidepull/hackemore die werkt vanaf de zijkant van de neus.

Een apart geval, waarvan de naam me al niet erg aan staat Verward

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 15:53

Je kunt er vast heeel snel mee stoppen en je paard zijn kaak breken.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 16:54

Nou, dat lijkt me inderdaad een link ding zeg! 'Quick Stop'... ja, dat zal best!

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 16:57

Brrr, dit is niks voor mij.
Zou je daar überhaupt mee op wedstrijd mogen rijden???

"Save a horse, ride a cowboy"
Rainy & Rico

DubbelFun

Berichten: 88473
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 17:14

Als er alleen maar tack verkocht zou worden waar je mee op een wedstrijd mag starten zouden er in veel winkels minder in de schappen hangen Haha!

pmarena

Berichten: 47927
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-04 18:27

Ik kwam hem tegen in m'n zoektocht naar de ideale bitloze optoming .. heb hem nog niet gevonden Haha!

Wil iets dat weinig materiaal heeft , lekker licht en luchtig aan het hoofd , geen wiebelende scharen zoals met de hackamores steeds is helaas...

Gewoon een hoofdstel waarvan je niet merkt dat het er omhangt zeg maar Lachen

Maar waar WEL een goede , vriendelijke doch effectieve rem en omtrek-functie op zit voor het geval dat....

Ik wil iets waarmee je het hoofd goed kan sturen (opzij trekken in een noodgeval) en waarmee je de neus van je paard flink tegenhoudt als je de rem erop zet. Druk achter de oren is ook prima , maar het knijpen rondom en onder de kin vind ik weer wat minder van een hack...naast het gewiebel van de scharen als je met je losse teugeltje rijdt Lachen

Een bitless bridle is ook wel leuk , maar als je daar eens de rem op nodig hebt dan lacht een paard zich ook rot , en dit snoert ook weer het hele hoofd in...

Ik wil druk op de neus en achter de oren , dat is een heel natuurlijke rem die duidelijk doorkomt en zonder pijn. Geen geknijp aan dat hoofd verder.

Ik ben bang dat ik de ideale bitloze optoming niet ga vinden Haha!


Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 11:05

hmm het ziet er niet echt paardvriendelijk uit... vooral die stop-woorden, net alsof het zo uit een auto komt ofzo Tong uitsteken

ieks
Berichten: 271
Geregistreerd: 27-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 11:32

brrrr over paardvriendelijk gesproken ik kan uit de voeten met een touwhalster en die is in de ik- ga -er -van -door situaties ook niet vriendelijk maar in iedergeval minder martelend als dit Verdrietig .
En de juiste hand heeft hem ook niet nodig m.i.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 11:34

Pmarena, is een gewone Sidepull niet wat dan?

piggeljay

Berichten: 1997
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: op de plek waar paarden nog naar je zwaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 12:02

dit is waarschijnlijk een easystop een "ms" speeltje voor je paard de naam MS zegt je waarschijnlijk al genoeg.
als het een easystop is wordt hij gebruikt om je paard, die onhandelbaar is te stoppen met zijn hoofd naar beneden, het is overig heel pijnlijk voor je paard als je niet weet hoe je hem moet gebruiken en alleen een ervaren western trainer mag hem naar mijn menig gebruiken maar eigenlijk liever helemaal niet.
ga hem dan ook aub niet kopen ten eerste breek je je eigen nek als je hem gebruikt en ten tweede breng je je paard onherstelbare schade toe als je hem verkeerd gebruikt.waarom wil je je paard op zo'n martelwerktuig rijden ?
waarom rij je je paard niet op een sidepull of een bosal in beide gevallen hoef je geen bit in te doen en het is voor je paard een stuk vriendelijker

pmarena

Berichten: 47927
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 12:08

Ik heb een mooie side-pull , maar voel me er niet veilig mee op die hittepit eerlijk gezegd Bloos

Normaliter doe ik weinig met m'n teugels , maar als ze stuipjes krijgt moet ik gewoon even een rem hebben die ik direct weer kan ontspannen.

En als je ECHT moet remmen op een side-pull dan trek je dat ding alleen maar zo rondom de neus richting de ogen denk ik ...

Ik zit wel te denken aan een bosal o.i.d. nadeel daarvan vind ik wel dat je niet rechts en links van het hoofd een teugelbevestiging hebt en ik vraag me af of je een eventuele zijsprong in galop daarmee wel kunt corrigeren op een zachte maar bloedserieuze manier. Op zich lijkt me er wel een remfunctie op te zitten denk ik... als je trekt dan is dat aan die neus , wat ik wil.

Als ze te snel wil , even wat druk op die neus , zo van "nee , hierblijven" dat heeft ze af en toe wel nodig in die hittepitterigheid.

Ik heb een paar keer met sidepull gereden maar voelde me echt niet veilig bij het idee van : wat als ze zich nu ineens rotschrikt en er vandoor wil ? Nagelbijten / Gniffelen

Ook ben ik inmiddels gewend aan teugels die aan scharen zitten , een stuk lager dan de mond dus. Dat voelt veel prettiger aan dan zo naast dat hoofd eigenlijk...dus dat was ook al niet fijn Bloos

Ik ben echt een zeikerd , weet ik Bloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 12:19

Piggeljay, waar lees je dat TS hier mee wil rijden?
Eerst lezen...


MS zegt mij trouwens niets Verward SM wel maar dat zegt waarschijnlijk weer meer over mij... Haha!

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 12:44

Ik ken MS alleen als een spierziekte.... zouden deze dingen ook enge ziektes hebben? Of ben je zelf ziek als je er een gebruikt?

DubbelFun

Berichten: 88473
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 14:43

SM.... SM ... riep iemand mij Haha!

ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 14:52

Ik denk dat er "SM" bedoeld wordt, inderdaad, maar dan niet bovenstaande. Wat wil dat over je zeggen dan als je weet wat dat betekent ?

Een kennis van mij, in Amerika, vertelde mij dat ze deze Quick Stops wel gebruikt heeft bij heel moeilijk te stoppen paarden, als onderdeel van de training. Overigens heb ik ze ook in andere uitvoeringen gezien, maar net zo heftig.

Ondanks dat het er heftig uitziet en ik er nooit mee zou willen/ durven rijden geldt hier natuurlijk ook dat ieder bit ( in dit geval bitloos) net zo scherp is als de hand van de ruiter en dat als je precies weet wat je moet doen ( en dat ook doet !!!) het misschien wel mee zal vallen.
Bekende uitspraak van Ernest van Loon in zijn boek Ruiters en Rechters ( over dressuur, maar ook voor western met bruikbare tips) over de slofteugels ; in handen van een leek als een scheermes in handen van een aap.
Dat kan je hier ook toepassen. Al ben ik niet de aap die dit zou willen uitproberen, omdat ik me bij dit soort werktuigen , gelukkig, een leek voel.

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 16:16

Maar ligt het gevoel van veiligheid dan af van de optoming?

Denk dat het bij elke bitloze optoming afgezien van de mechanische hackemore van belang is dat je de one rein stop oefend. DAT is je noodrem en niet de wel of niet scherpe inwerking van de optoming...De remfunctie van een bosal zit hem ook in deze stop.

Natural Horsemanshipdag Arnhem 8 en 9 September 2007!!
http://www.nharnhem.nl

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 17:11

Leg mij nou eens voor eens en altijd uit wat een one-rein stop is?

pmarena

Berichten: 47927
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 18:34

Kijk , en die one-rein stop daar geloof ik nou niet in... dat is een beweging die vrijwillig en automatisch vanuit het paard moet komen. Hartstikke leuk tijdens het normale rijden en als een paard ietsje pittig is , maar in de noodgevallen waar ik het hier over heb , heb je er volgens mij geen fluit aan , puur omdat die beweging vanuit het paard zelf moet komen en dat paard wil dan alleen maar WEG.

Dan is het zaak dat je een rem hebt voordat het paard vertrokken is , waardoor je kostbare tijd wint om het dier te doen inzien dat het niet nodig is om te vluchten.

Een paard dat WEG wil van iets doodengs is echt niet bereid om z'n koppie tegen z'n schouder te leggen... zal je waarschijnlijk niet eens ZIEN vragen erom...beest is bezig met schrikken en maken dat 'ie wegkomt.

In die seconde moet je dus even de rem erop kunnen zetten om te voorkomen dat het dier pijlsnel omdraait en weg is. Of gewoon ineens rechtdoor gas geeft.

Nee , natuurlijk moet je dit niet met je teugels op hoeven te lossen , is goed vertrouwen in het baasje nodig om dit te voorkomen..enz.enz. maar als een paard desondanks schrikt heb je wel even de tijd nodig om je eigen rust over te brengen. Die tijd krijg je niet als dat dier direct WEG is...

Ik wil dus gewoon een REM.

Dat als we langs een landgoed komen met veel bomen en struiken , groot hek erom...en ineens een flinke pissige hond door die struiken achterop komt stuiven , zij scheit in haar broek en springt opzij / vooruit / geeft gas om weg te rennen voor dat enge , dat ik dan even kan remmen op een vriendelijke manier zodat ze weet dat ze niet weg weg (ik ben niet bang en hou haar tegen) en eerst even moet kijken wat er nu eigenlijk aan de hand is... daarom moet die rem ook vriendelijk en natuurlijk remmend zijn , zoals druk op de neusrug. Geen pijnprikkel zoals bij een bit.

Dit is mijn hele insteek.

Die hittepit is prima te rijden maar er zullen altijd schrikmomenten zijn die ik even met een rem op moet kunnen vangen zodat het onschuldig blijft Ach gut

Mijn gevoel van veiligheid hangt ZEKER af van m'n optoming ja

Zonder zadel pleur ik er snel af als er rare bewegingen volgen , en zonder rem ga ik heel Oostvoorne door als ze ergens van schrikt , het is een paardje waarbij er snel een knop om kan gaan : de vlucht-modus.

Ik weet dat die ineens weer getriggerd kan worden en het zou stom zijn om daar niet op voorbereid te zijn ... hoe'n Cool sufmuts het nu tegenwoordig ook vaak is.

Het kan altijd gebeuren en dan is onze beider enige redding : een goede rem. Zij denkt niet meer na als ze op tempo is in de vluchtmodus , is alleen maar bezig met gasgeven ook al is ze al op haar top.

Die situatie moet je zien te voorkomen en het uiterste middel daarvoor is een stevige rem die haar even tijdens die eerste schrik bij me houdt.

Omdat ik normaal juist weinig met die teugels doe qua inhouden ,
wil ik iets dat voor het gevoel bijna niet aanwezig is , hebben we toch niet nodig normaal gesproken. Maar het moet er wel ZIJN als we het wel eens nodig hebben , want gegarandeerd dat er 1 of 2 keer per jaar zo'n situatie is dat ik echt even een rem nodig heb om erger te voorkomen Nagelbijten / Gniffelen

sonita

Berichten: 841
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:17

Hallo allemaal, ja dit is een quick stop, zoals El Cid al vermelde.
Om een paard die het spelletje niet mee speeld de regels een of twee maal goed uit te leggen.
Dus niet een dagelijkse optoming.
En wat het laatste stukje van pmarena aan gaat, als je dat zweepje aan de kant gooit en haar eens los laat zo dat die vreselijke onder nek eraf gaat, je paard met welke optoming je maar bedenken kan goed traind
ben je al een eind opde goede weg.
Aan die foto te zien gebruik jij meer kracht sonder bit dan dat echt noodzakelijk is.
One rein stops meerdere malen herhalen ofwel dubbelen leren het paard
om op te letten en direkt te reageren, is ook niet zomaar z'n kop omharken en de andere kant opschoppen.

pmarena

Berichten: 47927
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 21:51

Beste Sonita :

die foto's waren zo'n beetje de enige keer dat ik met een zweepje in de hand heb gereden Clown

Die onderhals daar kocht ik haar mee , foto's zijn van de eerste zomer dat ik haar had.

Die galop-foto is in een klein bakje , waar we beiden alleen die keer even in hebben gehobbeld , paardje had altijd erg stress in bak. De foto is gemaakt op ongeveer 10 meter meter voor de bocht , we sprongen net aan in galop en mevrouw wil er in vliegende vaart vandoor knallen , die zag het helemaal zitten. Ik had niet zo'n behoefte om plat door de bocht te gaan daar op die houtsnippers Schijnheilig

Dat is dus wat ik bedoel met : ik moet in kunnen grijpen voordat het misgaat , want het dier denkt zelf niet na en zou er dus ECHT overantwoord hard vandoor zijn gespeerd.

Nog een kanttekening : de dag ervoor hadden we voor het eerst een lekker stuk vrijuit gegaloppeerd op een mooi stuk gras naast een vaart.

Dit was het eerste galopje dat daarna volgde , dus ze zag het helemaal zitten. Tsja dan moet toch echt de rem er even op voordat we beiden onze nek breken Lachen

Als je goed kijkt zie je ook op de andere foto's , stilstaan en drafje , dat ik zo weinig mogelijk eraan zit. Ook al was ze vrij heet en stressig.

Dus je hoeft je er echt geen zorgen over te maken hoor dat ik paardje zit te pesten ofzo....

Toch altijd leuk , dat bokt-fanatisme ... Rolleyes

sonita

Berichten: 841
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 22:47

Nog even over die one-rein stop,die is er juist voor om je paard te leren er niet keihard vandoor te speren als hij eens schrikt.Maar op de ruiter te blijven letten in alle omstandigheden,je kon zomaar opeens de andere kant op willen rijden.De one -rein stop is dus niet hard aan een teugel trekken maar,net als in de rest van de training met gevoel en beleid.Je vraagd het neusje voorzichtig naar buiten en gaat zwaaaaar zitten,en wacht op de stop.Daarna met de nieuwe binnenteugel vraag je de neus van je paard in de nieuwe richting en vraagt hem de schouder en de rest van zijn lichaam vlot op de nieuwe rechte lijn.Waar je vandaan kwam dus.Het is de bedoeling dat dit steeds vlotter en makkelijker gaat door de rustige training.Na een paar trainingen resulteerd dit in een stop op een hele lichte teugelhulp,een vlotte rollback en een licht paard die goed aan de hulpen staat.Als je dit even allemaal te veel is kun je het nalezen in bv. The Hackamore Reinsman of een goed vakblad,zoals Western Horseman,Horse &Rider of Performace Horse.
VOOR IEDEREEN DIE MEER WIL LEREN,the Hackamore Reinsman word door Bob Avilla,Bob Loomis en Larry Trocha gezien als de bijbel op Bosal gebied.
Dit is te bestellen bij Lesllee Connell Schwartz ,Lennoche Publichers ,
201 Windmill Cove ,Wimberley Texas 78676.Tel.001-512-8473399.Zij is de kleindochter van de schrijver Ed Connell .
Dit is geen reclame maar een leerzaam BOEK!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 07:06

Citaat:
Na een paar trainingen resulteerd dit in een stop op een hele lichte teugelhulp

Ja. Behalve als 'ie het effe in z'n kop heeft dus. Hebben jullie allemaal van die heilige paarden ofzo dat dit allemaal zo feilloos werkt?

Ik heb een wat ril jong paard dat met liefde 2x per bostraining een noodsprong maakt en doet van "WAAH! REN VOOR JE LEVEN!" en dan de daad bij het woord voegt. Daarvoor heb ik een hoofdstel bij me. Was 'ie altijd alleen maar braaf dan hing ik wel een touw om z'n nek ofzo. Maar ik wil hem gewoon bij de kraag kunnen vatten voor hij onder m'n kont uit spuit, en daar zal toch een zekere mate van dwang voor nodig zijn. Liet ik het aankomen op een hulp die afhangt van zijn medewerking dan vond ik mezelf 3 km verder wel weer terug. Paardlief vind het heerlijk om even de wind om z'n oren te voelen en zit hij in zo'n bui op snelheid dan valt daar de eerste paar minuten verdomde weinig aan te doen.

sonita

Berichten: 841
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 08:34

zo als Ray Hunt zei: als ik het de mansen zo maar vertelde, kwamen ze na een paar weken weer terug (met paard).
Toen ik GELD ging vragen begonnen ze opte letten.

Als er mensen zijn met deze problemen, vraag dan aan je tainer of hij mee naar buiten gaat B.V. anderhalf uur buiten trainen I.p.v dat krappe uurtje in de bak.
Laat dat probleem maar komen, en los het zamen op.
En KOOP de eerste 5 pat parelli banden, kan je lekker op het gemak met je paard aan de gang.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers