Hele aparte bitloze "western"- optoming ... ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 12:54

Sonita : je bedoelt het vast goed en dat waardeer ik , maar je zegt het met een ontzettend vervelend ondertoontje Lachen

Niks in de bak en af en toe in je broek scheiten als je naar buiten gaat ,
ik rij vrijwel altijd buiten met Rena en ga alleen af en toe de bak in om om even alle knopjes en buigingen en het stuur te controleren.

Of om wat te spelen , (los) longeren , een sprongetje....

We zijn die-hard buitenrijders en ik geloof dat je dat van Arwen ook wel kunt zeggen Haha!

Sommige paarden willen nu eenmaal wel eens wegspringen , en dan heb je toch ECHT even een rem nodig ... tsja helaas.

ArwenLune legt het heel goed uit OK dan!

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:00

Het maakt mij niet uit of je in de bak of buiten rijd,ik probeer met oplossingen te komen,die er voor zorgen dat je lekkerder met je paard kan rijden.Juist als je paard schrikt en weg wil rennen moet je hem dus trainen om dit gedrag te veranderen.Ze zullen altijd een schrikreactie houden ,daar zijn het paarden voor,maar je kunt ze leren om niet weg te rennen.Doe er mee wat je wil.Ik wens je veel rijplezier!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:56

tja, de foto , ik vind het een eng ding
ziet er aardig heftig uit

een rem op je paard,
tja ik heb er een gewoon bit in hangen omdat ik niet de enige ben die op de fjord rijd, in de shows moet ie een bit in , dus dan buiten de shows ook maar
maar sommige paarden blijven gewoon een extreme schrikreactie houden
en dan kun je one rein stoppen wat je wil
maar dat werkt dan niet

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 16:45

Wat een heerlijke discussie dit, ik lees m met veel plezier! Ik vind het moeilijk om nu een 'partij' te kiezen, omdat ik vind dat zowel Sonita als Pmarena gelijk hebben. Als je maar vaak oefent, leer je je paard vanzelf op een bepaald commando stoppen, in elke situatie. Maar als een paard schrikt en weg wil, alleen maar weg wil, dan is ie ook weg. Dan kun je denk ik one-reinen wat je wil. Een voorbeeld: een tijdje terug reed ik met mijn pony door een stuk land. Opeens schiet er vanuit de struiken een man met een hond. Mijn pony schrikt zich een aap en zet het op een lopen. Ik probeer hem op de volte te trekken, maar nee. Ik kruis te teugels (een trucje dat ik weleens gehoord heb) maar nee. Ik probeer hem tegen een boom te parkeren, maar nee. En de weg kwam steeds dichterbij. opeens neemt mijn pony een afslag en ziet de sloot over het hoofd. BAM! Liggen we daar dus wel mooi in de sloot. Wat ik maar wil zeggen is, je kunt rijden als Brugman (ipv praten) als je paard weg wil, dan gaat ie ook. Daar kun je niks aan doen. Een paard is een vluchtdoer en dat wordt vaak vergeten.

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 17:25

Idd dan gaat die ook, of je nu een bit erin hebt hangen met enorme hefboomwerking of alleen maar een touwhalster.

Bovendien wat is nu het verschil tussen een aangeleerd reflex (one rein stop) vragen van je paard of hem dwingen te stoppen dmv een enorme pijnprikkel, dan zou ik persoonlijk toch gaan voor de vriendelijke geconditioneerde versie...Denk dat het effect hetzelfde is, maar dan moet je de ors ook echt bevestiggen en niet maar af en toe oefenen. Het paard moet er niet over nadenken zo reflexmatig moet het zijn, zodat het ook niet een one rein sleur wordt Knipoog

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 18:37

Memory : wie heeft over een pijnprikkel willen geven aan je paard Verward

Ik heb die intentie absoluut niet , daar beriek je alleen maar het tegenovergestelde mee , NOG meer onrust , en hardheid op je hand.

Ik wil juist een simpele en vanzelfsprekende rem , druk op de neus met evntueel druk achter de oren. Dat is een ECHT remmende hulp die vanzelfsprekend is. Geen pijn maar simpelweg duidelijkheid.

Een paar raggen aan een bit geven is juist iets wat ik NIET wil
Dat is niet logisch voor een paard ook , pijn in je mondhoeken = stoppen ... ?:?



sonita schreef:
Het maakt mij niet uit of je in de bak of buiten rijd,ik probeer met oplossingen te komen,die er voor zorgen dat je lekkerder met je paard kan rijden.Juist als je paard schrikt en weg wil rennen moet je hem dus trainen om dit gedrag te veranderen.Ze zullen altijd een schrikreactie houden ,daar zijn het paarden voor,maar je kunt ze leren om niet weg te rennen.Doe er mee wat je wil.Ik wens je veel rijplezier!


Dank je Lachen

Beestje heeft prima geleerd om niet weg te rennen , schrikken en er vandoor willen vluchten = ho , KIJKEN (terwijl de hartkloppingen en rillingen door je zadel heen voelbaar zijn..beestje staat te shaken van angst...) , KIJKEN en vooral niet vergeten ADEMEN , hihihi Clown

Ze weet dit allang dondersgoed , schrikken is vervelend maar zolang ze er niet vandoor spurt maar KIJKT , dan vind ik het niet erg. Ze heeft dus al heel goed geleerd schrikken = eerst kijken , en dan pas zeiken. Zeiken is dan al niet meer nodig want het blijkt dat het niet eng is en ik als baasje ben er totaal niet van onder de indruk...dus het zit wel goed blijkbaar Knipoog

Soms is iets ZO dreigend dat ze toch even wat huppeltjes maakt om een paar meter weg te komen voordat ze durft te kijken. Als ik op dat moment niet even doortastend kan zijn dan is ze weg.

En dan maakt het voor mij toch echt wel uit als ik even kort wat kracht kan zetten , vragen doe ik altijd maar in dat geval ZEG ik even van "nee , hierblijven" Ach gut

Normale schrikjes dan kan ik het met m'n stem nog wel af , maar al te bedreigende dingen zoals die hond in het vorige voorbeeld : vlak voordat het dier ervandoor speert heb je nog een klein momentje waarin je het dier kan overbluffen. Dan kun je nog zeggen : NEE ipv het te vragen.
Vragen werkt dan gewoon al niet meer in die situatie. Het zou dom zijn om voor dit gevaar je ogen te sluiten... je kunt het niet winnen met kracht , maar wel je paard er mee overbluffen nog op een moment dat de normale maniertjes niet meer werken Lachen

Nouja , ik opende dit topic ook alleen maar omdat ik toevallig dit hoofdstelletje tegenkwam , vond het wel een apart ding en had dit type nog nooit gezien , wilde het even laten zien aan andere Bokkers om te horen wat zij ervan vonden

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 19:04

Een ors vind je onzin, die werkt niet in situaties dat ze echt weg wil zeg je. Dan heb je een goede rem nodig die werkt dmv druk op neus en achter de oren. Maar is dat dan niet bij een one rein stop? Dat is juist wijken voor druk op neus (wijken in de richting van je knie). Hoe zie je het dan voor je die REM, want ik snap hem geloof ik niet?

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 20:23

Mijn "probleem" met de ORS is gewoonweg dat het altijd nog iets is dat vanuit het paard zelf moet komen Lachen . Het paard dat reageert op jouw vraag om zich in te buigen. Op het moment dat het paard daar alert en welwillend genoeg voor is dan kun je het imo ook nog wel op een andere manier af , gewoon op je stem en normale hulpen.

Het gaat mij erom dat ik ZELF in kan grijpen in die seconde voordat al mijn kansen verkeken zijn , dan kun je met druk nog wat redden...

Dan is het geen VRAAG of ze iets wil doen maar je overmant dat dier gewoon net in die ene seconde zodat je tijd wint om het dier in te laten zien dat het allemaal wel meevalt.

Ik vertrouw daarin gewoon niet op die ors , een paard moet daarvoor oplettend zijn naar jou toe om in de gaten te houden of je dat vraagt... en dat IS die niet in die situatie , dier is dan helemaal gefixeerd op wegkomen. Je enige kans is dan even stevig inkomen , DAT dringt nog wel door op dat preciese moment , als je snel genoeg bent.

Als je weet dat dit moment voor kan komen dan is het zaak dat je ervoor zorgt dat je het kunt benutten , dat je dus even de rem erop kunt zetten op een vriendelijke maar duidelijke manier. Dus niet met pijn of het reageren van het paard af laten hangen , maar heel duidelijk : NEE.

Ik blijf heel lang lief en leuk , zie er heel lang de humor wel van in en blijf rustig , geef haar haar eigen verantwoordelijkheid en los dingen zo zacht en simpel mogelijk op , maar ik moet wel een duidelijke NEE hebben.

Waar voor haar geen discussie over mogelijk is. OOK voor haar eigen veiligheid. Het zal je toch gebeuren dat zo'n dier ineens een achter haar aan stuivende smerige hond hoort , er instinctief direct vandoor schiet en volle vaart maakt , en dan samen met jou als ruiter eindigt op schoot bij een gezinnetje dat net met de auto de hoek omkwam Nagelbijten / Gniffelen

Je enige kans die je had was om je paard NET voor te zijn met het kracht erin gooien , overdonderen voordat alle invloeden van buitenaf "afgesloten" zijn in de paniek.

Voor jou is dit laatste redmiddel wellicht die ors.

IMO is op het moment dat ik naar dat laatste redmiddel grijp , niks meer mogelijk dat medewerking van het paard vraagt. Dat stadium ben je dan al voorbij of is nooit geweest....

Tsja je lang er lang of kort over zijn , je MOET gewoon iets hebben waarmee je paard ook op moeilijke momenten nog kunt overdonderen.

Je kunt nooit 100% vertrouwen op de medewerking van het dier ,
dat het altijd openstaat voor wat je vraagt. Zo werkt het helaas niet.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 20:55

Misschien moet je gewoon een scheepsanker kopen wat je uit kan gooien, want met wat voor optoming ook; ik heb het idee dat die gele pluizebol gewoon doordenderd als ze wil... (ieder paard, ORS of niet)

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:03

Sibold schreef:
Misschien moet je gewoon een scheepsanker kopen wat je uit kan gooien


Haha! hhahahaaha, ja, of zo'n hele grote parachute die je bij die auto's weleens ziet, om ze laten remmen Haha!

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:03

pmarena schreef:
Mijn "probleem" met de ORS is gewoonweg dat het altijd nog iets is dat vanuit het paard zelf moet komen Lachen . Het paard dat reageert op jouw vraag om zich in te buigen. Op het moment dat het paard daar alert en welwillend genoeg voor is dan kun je het imo ook nog wel op een andere manier af , gewoon op je stem en normale hulpen.

Het gaat mij erom dat ik ZELF in kan grijpen in die seconde voordat al mijn kansen verkeken zijn , dan kun je met druk nog wat redden...

Dan is het geen VRAAG of ze iets wil doen maar je overmant dat dier gewoon net in die ene seconde zodat je tijd wint om het dier in te laten zien dat het allemaal wel meevalt.

Ik vertrouw daarin gewoon niet op die ors , een paard moet daarvoor oplettend zijn naar jou toe om in de gaten te houden of je dat vraagt... en dat IS die niet in die situatie , dier is dan helemaal gefixeerd op wegkomen. Je enige kans is dan even stevig inkomen , DAT dringt nog wel door op dat preciese moment , als je snel genoeg bent.

Als je weet dat dit moment voor kan komen dan is het zaak dat je ervoor zorgt dat je het kunt benutten , dat je dus even de rem erop kunt zetten op een vriendelijke maar duidelijke manier. Dus niet met pijn of het reageren van het paard af laten hangen , maar heel duidelijk : NEE.

Ik blijf heel lang lief en leuk , zie er heel lang de humor wel van in en blijf rustig , geef haar haar eigen verantwoordelijkheid en los dingen zo zacht en simpel mogelijk op , maar ik moet wel een duidelijke NEE hebben.

Waar voor haar geen discussie over mogelijk is. OOK voor haar eigen veiligheid. Het zal je toch gebeuren dat zo'n dier ineens een achter haar aan stuivende smerige hond hoort , er instinctief direct vandoor schiet en volle vaart maakt , en dan samen met jou als ruiter eindigt op schoot bij een gezinnetje dat net met de auto de hoek omkwam Nagelbijten / Gniffelen

Je enige kans die je had was om je paard NET voor te zijn met het kracht erin gooien , overdonderen voordat alle invloeden van buitenaf "afgesloten" zijn in de paniek.

Voor jou is dit laatste redmiddel wellicht die ors.

IMO is op het moment dat ik naar dat laatste redmiddel grijp , niks meer mogelijk dat medewerking van het paard vraagt. Dat stadium ben je dan al voorbij of is nooit geweest....

Tsja je lang er lang of kort over zijn , je MOET gewoon iets hebben waarmee je paard ook op moeilijke momenten nog kunt overdonderen.

Je kunt nooit 100% vertrouwen op de medewerking van het dier ,
dat het altijd openstaat voor wat je vraagt. Zo werkt het helaas niet.


(heb ik al gezegd dat ik het hier mee eens ben? Haha! )

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 23:10

*LOL* Clown

Dat anker of die parachute lijkt me wel lachen , *floemp!* ineens , een Rena die als een elastiekje naar achter *ploinkt* .

Het is nu niet zo dat ze er elke week vandoor gaat hoor Clown

Toen ik haar net had is het 2 x gebeurd geloof ik , door zo'n k*thond dus en toen nog met K&K Ultra trensje , als beest ervandoor gaat op het asvalt met ijzers dan wil je maar WAT graag stoppen en gaat sowieso wel zitten snokken met je handen. Aan een bit wordt ik daar niet vrolijk van , zeker niet als het niet helpt en je maar bezig blijft Nagelbijten / Gniffelen

Na 2 jaar braaf en stoer maar in periodes wel druk zijn , maar handelbaar , dus een paar weken geleden ineens die dodemansrit... ik voelde haar gaan , was net na een klim in galop een heuvel op en ik verloor mijn nieuwe beugels aan m'n nieuwe schoenen , kon ze niet terugvinden en kon haar dus ook niet direct op de rem zetten omdat je grote kans hebt dat je er dan direct af geslingerd wordt zo zonder beugels Nagelbijten / Gniffelen Dus ik hoopte op haar eigen inzicht en eigen aanbod om weer terug te komen voordat ze echt weg was....maar dat kon ik dus wel vergeten , ze had echt even die rem nodig om te "niks daarvan , rustig aan"

Ik liet het even van haar afhangen , het vertrouwen dat ze nu onderhand wel zelf zich gedroeg zoals het tijden het geval is dat ik bij schrik amper de teugel op maat maak... maar helaas , de seconde verspeelt en godzijdank hebben we het overleefd , had op 1001 manieren veel slechter af kunnen lopen Scheve mond

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 23:56

Citaat:
Mijn "probleem" met de ORS is gewoonweg dat het altijd nog iets is dat vanuit het paard zelf moet komen . Het paard dat reageert op jouw vraag om zich in te buigen. Op het moment dat het paard daar alert en welwillend genoeg voor is dan kun je het imo ook nog wel op een andere manier af , gewoon op je stem en normale hulpen.


Maar stoppen op de neus moet toch ook vanuit het paard zelf komen? Als hij er voor kiest er gewoon doorheen te lopen ...wat dan? In mijn beleving moet de ors een REFLEX worden, het paard denkt er niet over na. Het wordt een automatisme, ruiter doet dit dus ik doe dat.

Citaat:
en dat IS die niet in die situatie , dier is dan helemaal gefixeerd op wegkomen. Je enige kans is dan even stevig inkomen , DAT dringt nog wel door op dat preciese moment , als je snel genoeg bent.


Even stevig inkomen...dan reageerd het paard toch op (veel) druk of plotselinge druk. Het zal niet prettig zijn die druk omdat dat hem blijkbaar uit die vluchtmodus haalt. Dat klinkt dan toch wel enigzins naar een pijnprikkel in mijn ogene (hoe kort het dan ook mag zijn)

Citaat:
Voor jou is dit laatste redmiddel wellicht die ors.


Idd, ik heb een fjord die zijn nek ontzettend vastzet als ie der vandoor gaat , nergens meer op let etc. Toch krijg ik hem gem. binnen 3 meter terug dmv de ors, omdat ik het train in allerlei situaties en het een automatisme is geworden om op die vraag te reageren. Ik hoef dus niet te trekken (dat zou toch niet lukken Knipoog)

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 00:18

pmarena schreef:
We zijn die-hard buitenrijders en ik geloof dat je dat van Arwen ook wel kunt zeggen Haha!


Wij hebben geen bak, ik rijd alleen maar in het bos. Tja je moet wat en we rijden endurance dus het stoort me niet zo.

Rowan is overigens een puller - vind het lekker om in galop of in sneldraf in m'n handen te leunen, dan kan je namelijk veel harder volgens hem. Dus pijn van het bit... dat zal wel meevallen denk ik zo. Ik laat 'm vaak plotseling los en hij heeft al geleerd dat hij dan op z'n snuffert gaat, maar vooral naast een ander paard komt het wel eens terug. Hij gaat dan zo op in hoe geweldig hij het allemaal vind - harder wil ik, lekker naast elkaar, harder, jaaaah.. - dat hij het nog wel eens lijkt te vergeten.

De ophouding die ik maak net voordat hij wegspuit (want het is geen echt schrikken) heeft niet meer druk als wanneer hij aan het pullen is. Als dat pijn is - wat ik betwijfel - is het in ieder geval een sensatie die hij regelmatig zelf opzoekt.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 00:30

Citaat:
"Ik wil dus gewoon een REM."


"
Citaat:
Mijn gevoel van veiligheid hangt ZEKER af van m'n optoming ja


Ondanks dat het gedeeltelijk quoten van uitspraken een vertekend beeld geeft, doe ik het hier toch.

Een rem zit alleen op goed getrainde paarden, die kan je er niet " opzetten" met een andere optoming, misschien dat je bij een auto de remmen kan vervangen door sterker werkende remmen, heb ik geen verstand van, bij een paard kan dat niet. Die zal uiteindelijk, als hij niet goed getraind is, overal doorheen lopen.

Bovenstaand gaat samen met het feit dat je gevoel van veiligheid afhangt van de optoming. De enige veiligheid die je hebt is de training en het vertrouwen in je paard, en het vertrouwen van jouw paard in jou.

Mijn, toch soms, erg drukke Arabier rijdt ik op een simpel stangetje, niet omdat dat scherper is dan een trens maar omdat hij een trens gewoon niet fijn vind en in protest gaat. Hij liep daar ook regelmatig doorheen, soms probeert hij het nog wel eens. Dan gaan we terug naar de schoolbanken ( lees: bak) en gaan we weer even trainen op gehoorzaamheid en luisteren, op een rustige manier. Bij de volgende buitenrit is er dan niets aan de hand. Mijn paard schrikt ook van dingen, maar gaat er niet vandoor, hij mag kijken van mij, hij mag een stapje opzij doen. Als hij ervan door wil schieten dan neem ik maatregelen en wordt ik boos. Ik vertel hem duidelijk dat dat niet mag, op een consequente, rustige manier. Hij weet nu dat dat niet kan , dat hij mij kan vertrouwen, dat hij mag kijken, stoppen om te kijken maar
nooit mag wegrennen.

Overigens de one rein stop werkt perfect, maar ook dat moet je trainen, vanaf stap opbouwen. Heel veilig en je paard weet precies wat je bedoelt, maar sommige mensen schijnen hun paard te over/ onderschatten wat hun begrip in dit soort zaken betreft.
Ze begrijpen veel meer dan veel ruiters denken, vooral op het moment dat wij, heel even, iets door de vingers zien of vergeten juist te handelen, dat vergeten ze nooit meer.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 07:32

ElCid : dan is die van jou NET zo als die van mij.... ik zou je middelste stukje geschreven kunnen hebben Lachen

Maar gezien je bovenste stukje , zou je net zo goed zonder iets aan het hoofd naar buiten durven ? Ik vind dat knap Haha!

Niemand heeft het overigens ook over een sterkere rem : ik rij haar met hackje juist omdat dat veel vriendelijker werkt en omdat ik in de normale omgang weinig met m'n teugels doe. Daar is ze in getraind , om op stem en zit gereden te worden. Maar het dier is nu eenmaal niet ALTIJD relaxed en gezellig ......

Ik wil iets anders omdat het hackje te wiebelig is naar m'n zin , te onrustig aan het hoofd. Als ik de teugels steeds op spanning hou dan is dat wiebelige niet nee , maarja ik stap erop om een leuke en relaxedte rit te maken en rij haar het liefste met weinig teugelcontact.

En als ze met haar koppie even gestrekt naar beneden loopt dan schopt ze constant tegen die scharen aan....

Vandaar dus dat ik wat rondkijk naar een ander bitloos iets waar ik nog WEL mee in kan komen als dat nodig is. Want dat is zo af en toe echt nodig. Tsja.



Toch blijft volgens mij het principe van de ors dat je het VRAAGT met je hand , op het ZICHT van het paard. Wat dus inhoudt dat het paard je in de gaten moet houden. Als het gewoon een prikkel is die je ZELF aan het paard geeft dan is het alsnog een ruk.... op de seconde voor het VLUCHTEN geloof ik dus nooit dat een paard daarop gaat letten.

Misschien heb ik het fout hoor , maar ik vertrouw er dus niet op.

Ik heb het hier dus PUUR over de echt linke gevallen die je zo eens per jaar wel een keer tegenkomt.

Het verhaal van ElCid hierboven is dus echt geen openbaring voor mij want zo is Rena ook allang getraind Clown

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 09:14

Wat dan misschien een optie is voor jou, pmarena, is het Combination Bit van Myler. Dit is een combinatie van een v/ d Myler mondstukken, stang, trens, dubbelgebroken, etc met korte, medium of lange scharen. Het bit is zodanig bevestigd dat het bij aannenemen van de teugels eerst een stukje omhoog rolt door de ringen van de schaar waarbij de druk in de mond langzaam toeneemt. Het bit heeft ook een hackamore werking, een touwtje, met rawhide op de neus geeft daar druk.
De druk van het bit begint met lichte druk op de neus, bij geen reactie en meer druk gaat het mondstuk, kinriem en achter de oren ook meedoen. Nadeel is dat je wel heel goed moet uitzoeken/ weten welk mondstuk / schaar voor jouw paard geschikt is , " ken uw paard" en dat het bit nogal prijzig is. In Nederland/ Belgie kost het ca. 150 euro. Op E-bay zijn ze weleens te vinden voor ca. $ 75 en in de Amerikaans paardensport winkels kosten ze, afhankelijk van het type tussen de $ 80 en $ 110.
http://www.derbyhousesaddlery.co.uk/pag ... _combo.htm , dit is het adres van een Britse site, daar zijn ze veel duurder, voor een plaatje. Op de site van Myler staat meer info, ik wil er zelf een kopen als ik volgend jaar naar Amerika ga. Het lijkt mij een fijn bit, maar ook hier , net zo hard/ zacht als de hand van de ruiter.
Dit bit ziet er, ongetwijfeld , zeker voor de leek, heel heftig uit ( daarmee bedoel ik niemand speciaal, maar ik verwacht er wel dat soort reacties op) maar bij verdere bestudering en lezen van de gegeven info op site is val dit 100% mee.

Overigens zou ik El Cid inderdaad buiten niet op een bitloze optoming rijden. In de bak rijdt ik hem wel eens op een halster, maar ik weet dat ik daar buiten te weinig mee te vertellen heb. En dan vertrouw ik hem daar dus niet mee.

Succes!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 09:17

Ik krijg wel eens de indruk dat het voor sommigen alleen maar goed is als we met alleen een touw om de paardennek (of liever dat nog niet eens) door het bos gaan. Oh, en zonder zadel. Soort fluiterdoctrinatie ofzo...

Ik ben bezig Rowan te leren werken aan een halster, zodat ik de laatste etappe van een endurance wedstrijd het bit uit kan doen (vooral in de hoop dat hij dan gaat drinken). Maar of ik daar voldoende mee te vertellen heb blijft de vraag. Hij word vaak wat over-enthousiast en ik moet 'm nogal eens tegen zichzelf beschermen...

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 09:26

Pmarena,het was me uit je verhaal niet duidelijk geworden dat je op een mechanische hackamore rijd,ik neem hierbij alle instucties over de ORS terug(!).Ik vind dat de mechanische hackamore niks met een hackamore/bosal te maken heeft.Ik vind dat een mechanische (hackamore)alleen te gebruiken is op een finished horse.Zoals de Vaquero's een paard vanaf zijn 9de jaar uiteindelijk op een Spadebit rijden,na de snaffle en hackamore ,met een overgang van dubbele optoming van minimaal 1 jaar.
Ik rij mijn paarden buiten eigenlijk alleen maar op een hackamore/bosal.

PS Voor intimi inclusief Charming.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 11:37

Sonita,

Leuk om te lezen dat Charming nu buiten op Hackamore/ bosal loopt. Hoe gaat het met haar?

Overigens is een mechanische hackamore absoluut geen zachte optoming. Zeker die onstabiele wiebeldingen niet omdat ze heel onduidelijk zijn in het overbrengen van de juiste hulp.
Mijn oude paard reed ik op gegeven moment wel op een mechanische hackamore met lange scharen en die reageerde daar toen heel goed op.
Met mijn jonge paard durf ik het echt niet aan, 1x even geprobeerd in de bak, en dat gaf alleen maar protest. Dus ik houdt het voorlopig gewoon bij mijn stangetje, bevalt ons beide goed en misschien , volgend jaar, de combination van Myler.

Jammer genoeg kan ik Cid voorlopig buiten nog niet op Bosal/ Hackamore rijden. . Nog veel trainen daarmee en dan lukt dat vanzelf ook, lijke me inderdaad ideaal tijdens de endurance wedstrijden, Arwen. Maar voor mij nog even, ook op het laatste stuk, toekomstmuziek. Maar misschien dat ik er gewoon naar ga streven om op de lage Vuursche het toch te proberen, het laatste stukje dan

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 14:18

Ik krijg de indruk dat sommigen een bosal qua scherpte vergelijken met een halster o.i.d.
Maar een bosal kan wel degelijk scherp inwerken! Bij verkeerd gebruik kun je een paard z'n neusbeen er zelfs me breken, dus echt niet te vergelijken met 'rijden op een halster'...
Met een bosal moet je er wel op letten dat de bosal 'past' om de neus van het paard, en dat 'ie op de goede hoogte hangt. Ook de manier waarop de mecate aan de bosal geknoopt is (waarmee je dus de hoek kunt bepalen waarin de bosal om de neus hangt) kan de werking bepalen.
Wel iets om onder begeleiding te doen van iemand die kennis van zaken heeft dus, maar het is zeker niet zo dat je met een bosal 'niks in handen' hebt...