Onregelmatigheden NK

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 21:03

Cer, ik licht 1 regel uit het verhaal omdat het de ene regel is die ik niet snap. Verder absoluut geen commentaar op de tekst, prima verwoord! Maar dit is dus het stuk dat ik niet snapte enne...de hele tekst stond in dit topic al boven mij, dus niet nodig om de hele tekst nogmaals over te schrijven... Haha! Maar deze regel snap ik nog steeds niet. Vandaar...

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 21:09

De ophef nu komt m.i. ook voort uit het feit dat het om Dennis Roemer gaat. Blijkbaar Verward is hij de enige die tijdens de NK gediskwalificeerd is? En als ik een lijstje van ruiters had moeten maken waarvan ik wel eens had zien aankomen had ik Dennis daar niet zo 1 2 3 op gezet. Er zit dus ook een stukje verwondering bij.

Gek trouwens dat er veel minder ophef was over de diskwalificatie van Rieky Young op het EK (notabene!!!). Daar heb ik niet bepaald veel over gelezen.

Overigens Seapy: jouw loyaliteit aan Dennis is hartverwarmend maar zorgt er hier en vooral op Horses wel voor dat het ellenlange topics worden over wat in feite maar 1 incidentje is. Met niet meer reageren doe je volgens mij meer goed dan te blijven verdedigen. You've made your point Pling

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 21:29

Geheel eens met Marianne...
De meeste ruiters waarvan je zou verwachten die dit zou kunnen overkomen, waren niet op de show Knipoog maar evengoed..toch wel spectaculair dat Dennis zo'n hoop reacties kan losmaken..is ook wel weer wat voor te zeggen..
en verder.. ja wat moet je er nog over zeggen..wat's done is done....op naar de volgende show?

mascha
Berichten: 1
Geregistreerd: 23-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 23:25

over het diskwalificeren van dennis roemer op het nk.Ik ben het hier niet mee eens.Dit paard stond vastgebonden omdat hij stond te trappen in zn stal, dan is het logisch dat je m vast zet voor die zn benen helemaal kapot trapt. Ik heb het paard vast zien staan en er was niks dieronvriendelijks aan. hij stond niet te kort,maar ook niet lang genoeg zodat ie zichzelf kon verwonden, dus eigenlijk de beste oplossing om deze hengst ervan te weerhouden zichzelf kapot te trappen!

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 23:58

Het gaat er gewoon om dat dit niet de 1e keer is. In de afgelopen 7 jaar heb ik al diverse dingen mee gemaakt met gerrie bijsterbosch en dat vind ik en een hoop andere ruiters (vooral de profs) zeer vervelend. Ook heb ik dennis de afgelopen dagen vaak over dit voorval gesproken en heb gemerkt dat hij er echt mee zit. Hij kan hierdoor zijn start licence kwijt raken en daar zit hij ook niet op te wachten. En hij kan zelf niet reageren omdat hij geen computer heeft. Maar ik heb alle berichten uitgeprint zodat hij kan zien wat er over hem geschreven wordt, de eigenaar van de hengst is er ook niet blij mee. Maar goed soms draaf ik mischien een beetje door. Maar het gaat er vooral om wat er op horses wordt geschreven, vooral anoniem. Ik ken dennis nu zon 7 jaar en heb hem vaak meegemaakt in de omgang met zijn paarden, en uit die ervaring vind ik het gewoon onterecht dat hij voor dierenmishandelaar uit gemaakt wordt.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: seapy op 2001-10-24 17:05 ]</font>

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 13:24

Ha Odi,
Ik dacht het zelfde als jij, eerst klaagt men dat er niets gebeurd, en dan wordt er eens ingegrepen en dan is het weer niet goed. Vreemd.... Verward

Jolande

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 14:10

hallo,

ook maar even reageren dan.... Seapy : ik sluit me volledig bij jouw verhaal aan, ook ik ken Dennis en zijn paarden en weet dat hij er niet verkeerd mee omgaat, van wat ik ervan heb gezien.
Verder vindt ik het terecht als iemand een fout maakt, dat de organisatie er voor is om deze persoon daarop te wijzen. Maar hoe ontstaat zo'n fout???? Bestaat er dan niet meer zoiets als overleg tussen een organisatie en de deelnemer? Het woord vergeven kennen we dus ook niet?
STEL : ik ga dus ALTIJD netjes met mijn paarden om, zorg ervoor dat ze op de wedstrijd er goed en verzorgd bijstaan, tijdens het (in)rijden & showen zijn wij één geheel, op een dag, op een wedstrijd maak ik een fout....en lig ik eruit !!!!????
HALLOOOO iedereen maakt fouten, toch? Bestaat er dan niet zoiets als een waarschuwing ???? Ik durf bijna geen wedstrijd meer te starten...
En dat is hetgene wat ik dus ook v. meer ruiters hoor (op het NK), is dat de organisatie soms wel érg zeurderig kunnen doen. De ruiters/deelnemers zijn áltijd degene die de fouten maken en moeten absoluut wijken voor de regels van de organisatie.
Want regels zijn regels.....maar ook een organisatie heeft goede & slechte kanten, net zoals iedereen...
Ik denk als je als deelnemer té ver gaat, meer als 1 keer en blijkt dat de deelnemer te stom is om van meerdere waarschuwingen te leren, dan lig je eruit!
That's it !!! heel begrijpelijk en zal je hier niemand over horen, tenslotte wordt duidelijk dat de betreffende persoon meerdere malen gewaarschuwd is. Wil je het goed doen voor jezelf én je paard, leer je hier alleen maar van, denk je "o jee.... wat heb ik gedaan, hier heb ik spijt van"
En blijf je vooral doorgaan met showen !!! Wie wil het nu niet goed doen?
Aan de andere kant : Organisatie : ga niet te ver.... als iemand daadwerkelijk een fout maakt die niet door de beugel kan en zowel organisatie als jury vindt dat deze persoon zijn paard niet meer mag starten, dan mag hij toch nog wel zijn andere paard(en) laten zien & showen?
Ik denk dat ik tussen deelnemer & organisatie toch wat meer evenwicht zou willen zien....i.p.v. de organisatie's wil is wet !!!
ik heb hier persoonlijk voor gestaan en heb hier ook zo mijn ervaring mee opgedaan.
Nu wil ik niet zeggen dat zij of ik slecht zijn, maar jongens... kom op, we moeten het toch sámen doen?! Het kan niet zo zijn dat er altijd maar van 1 kant uitgeweken moet worden...
Vriendelijke groetjes
Knipoog

_________________
als ik te oud wordt om óp het paard te zitten, ga ik erachter zitten... mennen dus!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Colinda op 2001-10-24 14:14 ]</font>

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 14:27

Opmerkingen als hij gaat altijd netjes met zijn paarden om... Nou nu blijkt dus van niet. Hij is een professional en weet wat wel en niet kan en weet ook dat hij daar voor bestraft kan worden. Ik blijf er bij dat zo iemand zelf kiest dit risico te lopen. Er is geen excuus voor dit soort gedrag bij welk levend wezen dan ook. De opmerking "dat doet hij anders nooit" vind ik erg kinderachtig.
Iedereen weet al lang wie wat uitspookt .En wat wel en niet door de beugel kan. Laten we elkaar geen mietje gaan noemen.
Ik weet wel dat als mijn trainer of een bekende van mij iets zou uithalen waarvoor hij terecht wordt aangesproken, zoals hier over duidelijk het geval is, ik geen smoezen voor hem of haar zou verzinnen. Maar hem of haar er op aanspreken. Ik kan niet uitstaan als iemand een dier ,dat zich niet kan verdedigen iets aan doet puur omdat hij het kan.

Adrienne

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 17:29

Op zich is het ook wel zo dat het meer in samenspraak kan, ik heb me zelf ook regelmatig geergerd aan de regels van de wedstrijdleiding, het vreemde hier is alleen dat als het een andere ruiter betrof ipv dennis (ik ga geen namen noemen maar een beetje snuggere weet wie hier bedoelt wordt) dan was iedereen het ermee eens geweest.. of in ieder geval een groot gedeelte. En je kan nu eenmaal niet met twee maten meten... Helaas was dennis nu 'het banketstaaf' om het maar es grof te zeggen.. hoeveel mensen hadden na de vorige NK's niet een grote mond van: sjeee wat een dierenmishandeling, daar MOET wat van gezegd worden!!. Nu gebeurt het, alleen misschien bij de verkeerde, en is het weer niet goed. Dit blijft een verhaal zonder einde... Conclusie: alle westernwedstrijden afschaffen want de organisatie is stinkmodder, hell, stop dan maar met westernrijden ook want waar doe je het nog voor? Alleen de meer gefortuneerden onder ons kunnen blijven starten omdat het in het buitenland blijkbaar beter gaat dan hier.... Nou dan ga ik maar weer dressuren, wedstrijden zat en duidelijke regels....

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 17:55

nou dat hoop ik toch niet zeg, dat ze de westrijden gaan afschaffen.
Ik begin net een beetje met wedstrijden, Haha! niet "gefortuneerd", maar wel serieus en met een voor mij tevreden resultaat.
Gewoon , simpel je proefjes rijden , met of zonder prijs naar huis, niet te veel om je heen kijken , en thuis weer hard aan het werk voor de volgende wedstrijd
Bloos
Maar ja , ik rijd ook ( nog Haha! ) niet op top nivo.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jos op 2001-10-24 17:58 ]</font>

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 18:31

Ten eerste stond het paard niet met zijn nek gestrekt omhoog. Hij stond meer een beetje te slapen in zijn halster. Er zat een knoop in het touw, dat mocht het paard gaan hangen of trekken aan het halster, dan zou die knoop naar boven schuiven en het touw zou dan zon 30 cm langer worden. Vanavond maak ik fotos van de kapotte hak van de hengst.
Het gaat hier ook niet om de organisatie, maar het is een persoonlijke kwestie geworden. En dat had niet mogen gebeuren.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 19:04

Ik wil toch nog een keer iets zeggen in de hoop dat Adrienne het ook nog even leest...Adrienne, met alle respect naar jou, maar er bestaat natuurlijk altijd de mogelijkheid dat het eens voorkomt dat iemand moet kiezen uit 2 kwaden en dat er geen sprake is van "smoesjes". Ik ben overigens wel heel benieuwd wat jullie allemaal zouden doen als je paard zijn of haar benen kapot aan het schoppen zou zijn en je geen onbeperkte middelen tot je beschikking had...

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 20:34

Beste Seapy
Zet Dennis achter jouw computer en laat hem zijn versie van het gebeurde vertellen.
Ik lees op allerlei forums ellenlange "ik heb gehoord" verhalen en ben erg benieuwd wat er in zijn ogen gebeurd is. Daar heeft hij zo langzamerhand wel recht op.

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 21:47

Dat vind ik helemaal nog niet zo'n gek idee. Denis kan dan in zijn eigen woorden opschrijven wat er gebeurd is en zijn zegje hierover doen. Het gaat ten slotte om hem.
Dus seapy, kijk of je Denis achter je pc kunt krijgen!

Mandy_oud

Berichten: 26
Geregistreerd: 21-07-01
Woonplaats: Son & Breugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 23:40

"Ook heb ik dennis de afgelopen dagen vaak over dit voorval gesproken en heb gemerkt dat hij er echt mee zit. Hij kan hierdoor zijn start licence kwijt raken en daar zit hij ook niet op te wachten."

Waarom zat ie er echt mee?...Alleen maar omdat ie misschien zijn start licence kwijtraakt? Niet om het voorval zelf?
.....................................
"Opmerkingen als hij gaat altijd netjes met zijn paarden om... Nou nu blijkt dus van niet."

Ik heb hem een aantal keer zien losrijden en volgens mij heb ik dan een verkeerde indruk gekregen als ik hoor hoe lief en netjes hij met paarden omgaat. Ik vond namelijk dat ie het paard geen moment met rust liet. Het kan natuurlijk zijn dat zijn paarden erg vervelend waren, maar ik kan alleen oordelen naar wat ik zag. (Ik weet dat dat misleidend kan zijn.)

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 23:45

Je kunt natuurlijk in een rondje blijven praten maar gediskwalificeerd is gediskwalificeerd en opbinden is opbinden.
Al draai je het 10 keer om fout is fout. Wat dachten jullie van de oplossing om het paard niet op te binden maar gewoon recht voor zijn neus aan de stal te zetten?? Als je wilt en een beetje na denkt is er van alles te bedenken zonder dat je een paard zijn nekje streched!
Des noods laat je er iemand bij blijven tot hij wat gekalmeerd is. Maar ja als je niet wilt zien dat er andere mogelijkheden zijn dan vind je ze ook niet.
Het gaat er hier niet om wie het was maar wat er was. Maar dat wordt even vergeten omdat de mensen die de persoon in kwestie kennen schijnbaar niet objectief kunnen kijken. Bv naar wat voor een veel groter ongeluk had kunnen gebeuren als dit paard echt in paniek was geraakt. Ach wat zijn kapotte benen ten opzicht van een gebroken nek! Niets toch? Of zie ik dat verkeerd??
Begrijp het niet verkeerd, het maakt me echt niet uit wie het doet, maar dat er gewoon niet verder nagedacht wordt en dat dan dit soort praktijken goed gepraat worden. Daar erger ik me rot aan.
Al jaren roepen we dat ze van de verschillende organisaties beter op dit soort praktijken moeten letten. Nu doen ze er eindelijk wat aan en nu is dat weer niet goed. Want het gaat nu om Pietje Puk die kennen wij en die doet dat normaal nooit!!

Adrienne

_________________
just get over it I´ve got a cowgirl attitude

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Adrienne op 2001-10-25 00:18 ]</font>

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 00:00

Het kan aan mij liggen, maar ik vraag me toch even iets af. Het paard stond dus kort vastgebonden op zodanige manier dat hij met de voorbenen bijna niet meer aan de grond kon om te zorgen dat hij zich niet meer kon bezeren door het tegen de achterwand aan trappen. Dus dat wil zeggen dat het touw hoog vastgeknoopt zat. Mijn vraag is nu: waarom het touw zo hoog vastbinden? Je kunt een paard ook lager kort vast zetten waardoor hij zijn kop nog goed op een natuurlijke plek kan bewegen en dat hij toch niet zo ver naar achteren kan. Dit zie je wel vaker bij paarden die opgezadeld klaar staan of met een zweetdeken op die hier niet van af kunnen blijven. Of denk ik nu te simpel?

Jolande

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 12:27

Ik durf al bijna niet meer te reageren op dit onderwerp.....

Vaak is 'common sense' een handig gebruiksmiddel.

Even iets wat wij persoonlijk hebben meegemaakt.

Wij waren op het EK in Kreuth, Duitsland. De paarden die waren gereden stonden aan hun halster vast in de stal onder de zweetdeken te drogen na het douchen. Er kwamen een paar mensen van de organisatie over stal lopen en zagen de paarden staan. Zij deden het verzoek dat:
1. als er niemand bij de stallen is mochten de paarden NIET vast staan.
2. de paarden mochten vast staan zolang er controle was van iemand van de stal, die erbij bleef.

Door dit verzoek weet iedereen waar hij of zij aan toe is. Sommige regels staan beschreven in een regelboek maar organisaties kunnen zelf aangeven wat ze liever wel en niet hebben. Door dit gewoon even te zeggen in het voorbijgaan kun je een hoop dingen oplossen, zonder dat er verdere maatregelen moeten worden getroffen.

Groetjes,

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 14:47

Zoals de situatie hierboven besproken, ik weet ook niet of dat in dit specifieke geval ook gebeurd is, ik ben er zelf ook niet bij geweest. (Wel op het NK maar niet bij de nare gebeurtenissen.)

Iemand vroeg ook nog waarom er gediskwalificeerd wordt op een specifiek paard en waarom de ruiter dat niet mag starten met een ander paard.
Dat ligt aan de situatie.

Een persoonlijke diskwalificatie (dus van een ruiter) zorgt er (volgens mijn beperkte kennis van het regelboek) voor dat men helemaal niet meer mag starten op dat evenement.
Een paard/ruiter diskwalificatie (bijvoorbeeld na controle na het rijden van een pattern en er is bijvoorbeeld bloed) resulteerd in een 'no score'. De diskwalificatie geldt dan voor dat onderdeel maar de ruiter mag dat paard (en andere paarden) gewoon starten in de overige onderdelen waar ze zijn ingeschreven.

Groetjes,

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 18:27

Sorry dat ik dit weer naar boven haal maar heb Dennis (Niet om dat het Dennis zelf is) meerdere dingen zien doen op de NK wat niet door de beugel kan dus geef organisatie groot gelijk!

schimmeltje

Berichten: 47
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: koog a/d zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 19:19

persoonlijk ben ik niet bij de gebeurtenis geweest, maar ik heb wel van Dennis gehoord hoe het is gebeurd. mijn mening is "waar twee vechten hebben twee schuld". misschien heeft Dennis zijn paard niet op de juiste manier vastgebonden, maar hij is geen paardenmishandelaar en probeerde rustig een proef te rijden zonder dat hij zich zorgen hoefde te maken om zijn hengst. Het was niet zo dat het dier al de hele dag zo stond. Er is van de andere kant misschien te snel gereageerd met diskwalifisatie. Er is niemand naar Dennis gegaan om te vragen waarom de hengst er zo bij stond en of het misschien ook anders kon. Maar nogmaals heb je met mensen te maken en mensen maken fouten. als mensen wat beter communiceerde met elkaar waren er misschien wat minder misverstanden. Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 20:00

Maar nogmaals heb je met mensen te maken en mensen maken fouten. als mensen wat beter communiceerde met elkaar waren er misschien wat minder misverstanden>


Daar geef ik je groot gelijk in. Maar was zelf drie dagen op de NK en heb gezien dat dat paard zeker 4 uur zo stond dus. Maar het is eenmaal geschied en je kan er niets meer aan veranderen

schimmeltje

Berichten: 47
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: koog a/d zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 21:15

4 uur is inderdaad erg lang. nogmaals heb ik het verhaal maar van een kant gehoord. maar je hebt gelijk. het is gebeurd en er kan niets meer aan veranderd worden. het enige positieve aan dit verhaal is door erover te praten, ruiters nu misschien wat meer nadenken bij wat ze met hun paarden doen, en dat er in de toekomst wat beter overleg plaatsvindt.

DubbelFun

Berichten: 88724
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-02 21:20

Jongens dit topic is al 11 maanden oud. Verward Let bygones be bygones.
We hebben haast alweer een nieuw NK en hopelijk geen herhalingen....

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 13:03

Inderdaad het nieuwe NK staat voor de deur en laten we hopen dat het gezellig, diervriendelijk en een hoop strijd komt. En ik bedoel positieve strijd he;) We kunnen daar wel met allemaal Bokters afspreken