Halter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Halter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 12:43

Okey ik ga dus 6 Juni voor het eerst Halter starten nu kan mijn paard netjes naast melopen en draven wanneer ik het zeg. Maar wat er nu eigenlijk precies gevraagd? En wat ik allemaal doen?

Alvast BEdankt!

Euh,...?? Tsjah,...


Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 12:49

Leuke vraag Chantalleke, ben ook reuze benieuwd Knipoog

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 12:49

Okey namens ons tweeën? Haha!

Euh,...?? Tsjah,...


Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 12:54


"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 12:57

Je moet je paard leren vierkant te staan, en te blijven staan. Dus ga maar even oefenen dat je paard voor standbeeld kan blijven staan. Zet hem neer probeer voetje voor voetje neer te zetten of te verzetten.

Wat een paard ook moet leren is dat er iemand (met hoed op) om hem heen loopt zonder dat hij een voet verzet. Je mag je paard in principe (behalve het verzetten van de voeten) niet aanraken, en je moet zelf je paard vasthouden met een halstertouw met zeker een halve meter afstand tot het hoofd.

Wat jij zelf moet leren is dat je voor het paard langs van plek kunt verwisselen zodat je de jury niet in de weg staat bij het beoordelen van het paard. Dus de combinatie : jury die om het paard heenloopt, en jij zelf die van plek veranderd, kan voor een paard een reden zijn om een pas te verzetten. En op het moment dat ze aan het jureren zijn mag je een paard niet meer vierkant neerzetten. Dus als ze lopen te draaien bij de presentatie kan de jury het niet zo goed zien. En dat kost je onder omstandigheden punten.

Het opstellen en neerzetten van het paard is nog moeilijker dan het meelopen en vraagt veel oefening.

Je suis Charlie.

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 17:41

Okey dank ullie wel

En Francis: Joey heeft lange manen en dat wil ik eigenlijk zo houden wat kan ik dan het beste doen met de manen?

Euh,...?? Tsjah,...

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 17:50


"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 22:12

Heb net de oren al geknipt en de kroonranden! Morgen zijn baard en neusharen maar Haha!

Het duurde hem allemaal al te lang!

Euh,...?? Tsjah,...

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 00:20

Hartelijk bedankt voor alle info.
Morgen dat even grondig bestuderen Knipoog

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 09:55

Is dat echt zo, mag je je paard, behalve de voeten verzetten, nergens meer aanraken? Regelmatig zie ik eigenaren toch even een klopje geven enzo.

Old minds are like old horses: you must exercise them if you wish to keep them in working order...
R.I.P. lieve Moon.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 10:07

Als ze klaar zijn met jureren mag je je paard belonen. Maar paard aanraken tijdens de presentatie alleen met het neerzetten van voeten.

Je suis Charlie.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 10:24

radicalM schreef:
Is dat echt zo, mag je je paard, behalve de voeten verzetten, nergens meer aanraken? Regelmatig zie ik eigenaren toch even een klopje geven enzo.

Uit ervaring kan ik zeggen dat het tijdens het showen bij de APHA wel toegestaan is.
Zowel de APHA als AQHA handboeken zeggen niets over het aanraken van je paard in de Halter. Bij de Showmanship at Halter staat expliciet dat het niet mag.

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

Mikkee

Berichten: 1377
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 10:39

Hebben jullie misschien ook tips om mijn merrie af te leren dat ze achter met een been telkens op rust gaat staan?
Ik kan haar vierkant zetten wat ik wil, maar zodra ik weer rechtop sta, is één achterbeentje alweer in rust en hangt ook d'r centenbak open Schijnheilig Cool

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 10:48

Aan de kant gaan staan waar ze op rust staat en je arm om haar kont leggen. Dan met je arm haar gewicht naar het been in rust plaatsen en 'neer' ofzo er bij zeggen. Als ze het dan doet effe belonen. Consequent volhouden, op gegeven moment hoef je dan alleen nog maar 'neer' te zeggen en dan gaat ze goed staan. Meestal dan hè Knipoog !

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

calemity_jane
Berichten: 2031
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: noordbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 12:02

nou chantal het wordt ook mijn erste keeer dat ik ga halteren moet ook nog aan de slag

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 12:35

Balen dan zeg, dat ik de zesde niet kan. Het wordt ook voor mijn de eerste keer halter, maar ik kan pas op de tweede wedstrijd meedoen. Dan is iedereen al wat geoefender... Scheve mond

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-04 13:09

Tanja we moeten wel tegen elkaar! Haha! Spannend

Euh,...?? Tsjah,...

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 13:24

gera schreef:
Balen dan zeg, dat ik de zesde niet kan. Het wordt ook voor mijn de eerste keer halter, maar ik kan pas op de tweede wedstrijd meedoen. Dan is iedereen al wat geoefender... Scheve mond


Welnee Gera... Jij oefent ondertussen thuis lekker door, en dan doet'ie het in Juli ook heus wel hoor! Des noods vraag je of mensen op stal bij jouw in de bak komen rijden tewijl jij aan't oefenen bent, zodat je ook kan oefenen z'n aandacht vast te houden terwijl er andere paarden in de bak zijn.

Brengt me op Mikkee's probleem... Jouw merrie voelt zich gewoon érg op d'r gemak. Als je haar nog niet eerder geshowd hebt, is de kans klein dat ze dit in de ring ook doet... er is veel meer te zien en te belelven en ze zullen op show minder snel 'op rust' gaan dan thuis.
Heb je haar wel geshowed en doet ze het dan ook, probeer dan haar aandacht vast te houden door met het uiteinde van je lead voor haar neus te wapperen, haar onder haar neus te kriebelen. Een tick tackje geven voor je in de ring gaat en rammelen met het doosje (is een erg goeie om oortjes naar voren te krijgen). Je moet dan natuurlijk niet á la premie keuring hard met dat doosje voor haar neus staan rammelen (neemt de judge je niet in dank af), maar zorg dat je het doosje in je jaszak heb (colbert mét zakken aan dus) en tik dan een beetje met je hand op je jaszak (zo, nu weet dus iedereen waarom ik altijd zo spastisch op m'n jasje sta te tikken in de ring Tong uitsteken ) Een beetje zand van de grond oprapen en voor hun neus neer laten dwarrelen werkt vaak ook goed... Je moet soms even zoeken wat bij jouw paard het beste werkt.
Oh, ook een goeie en die helpt ook om paarden die een beetje 'buikig' zijn er op het moment dat de judge kijkt even iets beter uit te laten zien, is je vinger of duim onder hun buik langs halen. Hierdoor trekken ze hun buik iets op en trekken hun rugspieren aan, waardoor de buik en ruglijn er beter uit ziet en bij zo'n ontspannen typje krijg je vaak net genoeg reactie zodat ze op hun benen blijven staan.
Je mag je paard aanraken en je mag vanalles doen om z'n aandacht te krijgen en/of vast te houden, zolang het maar subtiel gebeurt.

En thuis is het heel simpel... alles wat niet mag in de ring zul je thuis toch moeten bestraffen...
Als ze op rust gaat staan terwijl jij aan't oefenen bent voor de halter, zet haar dan een paar passen achteruit, of bestraf haar op een andere manier die voor jouw paard werkt, en zet haar weer neer. Ze zal moeten leren dat Halter iets anders is dan 'ff rustig stilstaan'. Paarden kunnen dit onderscheid heel goed maken, zolang je maar conseqquent bent in hoe je oefent. De manier waarop je haar stilzet en vraagt haar vierkant te laten staan en het stemcomando wat je geeft. Houd die dingen speciaal voor de halter training en gebruik ze niet ook als je je paard aan't poetsen bent ofzo... (als jij ho zegt als ze voor de halter stil moet staan, en je zegt ook ho bij het poetsen, terwijl ze daar dan niet vierkant hoeft te staan, dan is het commando dus niet meer duidelijk).

Succes met oefenen en op de wedstrijd!

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 14:23

Francis"]
[quote="gera schreef:
Balen dan zeg, dat ik de zesde niet kan. Het wordt ook voor mijn de eerste keer halter, maar ik kan pas op de tweede wedstrijd meedoen. Dan is iedereen al wat geoefender... Scheve mond


Welnee Gera... Jij oefent ondertussen thuis lekker door, en dan doet'ie het in Juli ook heus wel hoor! Des noods vraag je of mensen op stal bij jouw in de bak komen rijden tewijl jij aan't oefenen bent, zodat je ook kan oefenen z'n aandacht vast te houden terwijl er andere paarden in de bak zijn.
[/quote]

Het gaat met de training al redelijk lekker, ook al weet ik natuurlijk niet hoe hij zich zal gedragen tussen vreemde paarden in een vreemde omgeving. Ik heb halterles van Karin van Bekkum waar ik vreselijk veel van leer en op die momenten zijn er ook geregeld andere paarden op het erf of in de bak. Jagger wordt al een echt mannetje en schacht nu redelijk snel uit als hij vierkant staat, dus dat moet ik hem nog goed afleren.
Hij kan wel netjes stil blijven staan als andere paarden er omheen draven en galopperen, dus ik hoop dat dat tijdens de wedstrijd ook zo is (mocht dat gebeuren, want meestal galopperen paarden niet tijdens de halter Scheve mond )
Zolang Jagger netjes stil blijft staan en niet steeds staat te hinniken, ben ik eigenlijk al trots op hem. Moet lukken, toch?

Mikkee

Berichten: 1377
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 21:09

@ Francis, bedankt voor de tips!
Ik ga er morgen weer aan werken

So many just plop their butts in the saddle and expect a miracle.
The Tennessee Walking Horse - the horse that can do anything...and do it smoothly!

ilseb

Berichten: 154
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Hulst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 11:42

Ik ben ook eens bij Karin geweest voor een halter clinic en ik heb daar wel wat van geleerd, alleen was dat met een volleerd halterpaard en heb ik zelf een jonge ruin die nog niet getraind is. Dat is toch heel wat anders. Hij is gelukkig wel heel rustig, maar kan zijn aandacht er nog niet zo goed bijhouden. Als ik hem eindelijk vierkant heb, gaat hij of met zijn hoofd staan klieren of verzet hij gewoon weer een voetje (zucht!). Ik zou nog wel eens een paar lessen willen hebben. Weet iemand of er in het zuiden van het land of in België iemand is die les/begeleiding geeft in halter? Karin van Bekkum is super, maar ze woont echt te ver weg.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 12:00

Ilseb, het is ook gewoon een kwestie van veel doen... Als je paard snapt wat je van hem vraagt, kun je verder niet veel meer doen dan veel oefenen thuis en veel showen. Dot stond de eerste shows ook echt niet perfect stil hoor (Oh jee nee... weanling klasse EK was alles behalve 'perfect'... Dot nog niet gespeend, mams op stal en de show die een uur te laat begon, dus toen we uiteindelijk aan de beurt waren was Dot al lang met haar hoofd bij moeders uier in plaats van in de showring).

Probeer met de tips die ik hierboven schreef z'n aandacht zo veel mogelijk vast te houden en verzet hij een voetje, zeg dan scherp 'foei' o.i.d. (iets wat je ook zegt als je'm thuis bestraft, maar dan ook met een 'actie' zeg maar) en zet daarna heel rustig z'n voetje weer op z'n plek en beloon hem.
Soms blijf je klooien of krijg je ze gewoon niet netjes vierkant, dan is het beter om even een paar pasjes naar voren te lopen en opnieuw te beginnen. Ik probeer ook altijd zo veel mogelijk afstand te houden tot m'n voorganger, zodat dat ook kan zonder die ander 'op z'n kont te kruipen'. Veel ringstewards zullen je zo dicht mogelijk op het vorige paard willen zetten, maar doe dat niet. Ook niet eigenwijs 10 meter verderop gaan staan natuurlijk, maar probeer een beetje afstand te houden. Als je te dicht op je voorganger staat heb je er zelf last van, maar het paard voor je ook.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 12:13

Hoe moet de ruiter er in het geval uit zien?

Euh,...?? Tsjah,...

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 12:32

Je bedoelt voor de Halter?
Nette broek (spijker broek of gladde stof, dan met vouw), colbert of iets langer jasje (liefst over de heupen), blouse of, voor de vrouwen, een lycra slinky er onder. Gepoetste laarzen of lacers en een hoed natuurlijk.
Heb je geen colbert of jasje, dan een nette blouse.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers