Info over deze jonge Quarters!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dagmara

Berichten: 33
Geregistreerd: 13-05-04
Woonplaats: Ameide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:33

Onder welke bokt-naam kan ik Anja vinden?

Ben aan het rondkijken voor een leuk jong paard om western mee te gaan rijden!!!!



Dagmara

Berichten: 33
Geregistreerd: 13-05-04
Woonplaats: Ameide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:54

Oké, ik zocht onder Anja, vandaar! Bedankt!!

Ben aan het rondkijken voor een leuk jong paard om western mee te gaan rijden!!!!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 22:44

Of je drukt op de PB-knop Lachen
Voor info over luchtzuigers: zie de sticky die ik heb gemaakt onder medisch. Als er dan nog vragen zijn... vraag maar raak. Haha!

Ik ben benieuwd welk paardje het wordt trouwens

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 22:49

vera"]
[quote="Dagmara schreef:
Hij schijnt het op stal te doen, maar in de wei niet. Eigenlijk had ik voor mezelf al besloten dat het vosje het zou worden, maar nu twijfel ik weer.

Bij twijfel....niet doen!
Een tweejarige luchtzuiger is zeker geen paard wat je zoekt.
De meeste paarden doen het alleen op stal, het is een stalondeugd die vaak uit verveling ontstaat. In de wei heeft hij genoeg afleiding dus doet hij het niet.
[/quote]

Sorry Vera, dit is dus grote onzin.
Luchtzuigers hebben last van 'brandend maagzuur'.
De laatste jaren is veel onderzoek gedaan naar luchtzuigers. Veel van de vroeger gebezigde kennis over luchtzuigen blijkt inmiddels tot het land der fabelen verwezen.

Niet waar:
- ze krijgen er koliek van
- ze zijn mager
- ze kunnen niet in de sport lopen (Tol van Tyrza op bokt loopt Grand Prix)
- ze doen het uit verveling
- andere paarden nemen het over
- de lucht komt in de darmen (die haalt de maag niet eens)

wel waar:
- luchtzuigen ontstaat om meer speeksel te maken waardoor het maagsap minder zuur wordt.
- luchtzuigers zijn gebaat bij veel weidegang en veel ruwvoer
- ze krijgen slechte tanden als je geen maatregelen neemt (rubber op de luchtzuigplek)

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 23:11

Ok... laat het eens allemaal kloppen (ik heb het nooit uitgebreid onderzocht dus ik ga daar verder niet over in discussie, ik neem aan dat je je info van 'betrouwbare bronnen' hebt).

Dan nóg blijft het een gegeven dat het paard lucht zuigt... Dit paard geeft dus door z'n probleem hoe dan ook extra zorgen/problemen/kosten.
Waarom zou je goed geld betalen en problemen opzoeken die je voor het zelfde geld níet hoeft te hebben!!
Als mij advies gevraagd wordt bij de aankoop van een paard en een paard blijkt een luchtzuiger, is mijn advies: 'verder zoeken'...

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 23:18

Francis schreef:
Ok... laat het eens allemaal kloppen (ik heb het nooit uitgebreid onderzocht dus ik ga daar verder niet over in discussie, ik neem aan dat je je info van 'betrouwbare bronnen' hebt).

Dan nóg blijft het een gegeven dat het paard luchtzuigt... Dit paard geeft dus door z'n probleem hoe dan ook extra zorgen/problemen/kosten.


Wetenschappelijk onderzoek is op aanvraag en tegen kopie-kosten opvraagbaar bij mij.

Waarom dat Francis?
Ik heb geen extra zorgen of kosten.

Lanna moet op een stal met veel weidegang. Maar daar zou ik ook zonder dat ik een luchtzuiger had op staan. Ik sta op een stalling waar stro en hooi onbeperkt gebruikt mogen worden. Dat geldt niet alleen voor de luchtzuigers, maar voor alle paarden en dat vind ik sowieso een voorwaarde voor mijn paard (luchtzuiger of niet).

Lanna is geen dag ziek geweest vanwege haar luchtzuigen. De enige buikpijn die ze ooit heeft gehad is veulenkoliek geweest (omdat Wizkid draaide en de banden van de baarmoeder rekten).

Het kost mij ongeveer 5 euro per maand aan een kruidenmiddel om haar maagzuur op peil te helpen houden. Ik ken mensen die voor meer dan 30 euro per maand vitaminen in hun paard stoppen.

Het kost een stukje rubber om de luchtzuigplek te bekleden zodat haar tanden heel blijven. Dat is met hulp van Jip 10 minuten werk. Ik zie de kosten en de zorgen niet. Lanna is een zeer gezond, goed in haar vel zittend paard, dat net als andere paarden natuurlijk wel eens een virusje heeft gehad, maar dat heeft geen luchtzuigen als oorzaak.

Overigens zijn er luchtzuigers te vinden onder de wereldtop dressuur Lachen

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 23:26

Oke, maar de gevestigde orde staat nog steeds afwijzend tegenover luchtzuigers.
Dus als je onverhoopt je paard moet verkopen zal dit dus minder makkelijk lukken en meestal ook voor minder geld.
Allemaal dingen om rekening mee te houden voordat je overgaat tot de aanschaf van een paard dat luchtzuigt.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 23:30

De gevestigde orde is de mening al een poosje aan het veranderen hoor Sadie. Het heeft even geduurd voor recent wetenschappelijk onderzoek is doorgesijpeld bij alle veeartsen bijvoorbeeld. Nu die fatsoenlijke info geven, veranderd het beeld langzaamaan. En een goed paard verkoopt zichzelf, luchtzuiger of niet. Er is mij bijvoorbeeld meerdere keren een behoorlijk stevig bedrag geboden voor Lanna (zowel als rijpaard vanwege haar dressuuraanleg, als als fokmerrie), terwijl de bieder wist dat ze luchtzoog.

Een luchtzuiger is op het moment nog wel wat minder waard, maar de mensen die zich niets van luchtzuigen aantrekken kunnen op die manier mooi een goed paard voor iets minder geld aanschaffen.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 23:36

Ik geloof je wel hoor Anya, het is niet als aanval bedoeld ofzo.
Maar ik neem aan dat je zelf ook wel weet dat er ook luchtzuigers zijn de wél meer problemen hebben en dus meer zorg (en daarmee vaak ook meer geld) vragen.
Maar daar gaat het dus niet om...

Als je een paard hebt dat een probleem blijkt te hebben of dat later ontwikkeld... prima, daar ga je mee om en je zorgt dat het paard zo optimaal mogelijk verzorgd wordt.

Maar nogmaals... waarom zou je je die problemen op je hals halen als het niet nodig is. Iemand vraagt hier een mening over twee paarden en één blijkt een luchtzuiger... ze heeft het paard nog niet gekocht, alleen bekeken. Dan zeg ik dus... laten staan. We hebben het hier niet over een 'top of the bill' paard, maar gewoon een leuke twee jarige waar er in Nederland (en België en Duitsland) zó veel van rond lopen, dat ik 100 x liever nog even verder zou kijken dan een paard kopen waar ik misschien wel, misschien niet problemen mee krijg.
Bij jou gaat het goed, maar ik ken toch echt een paar luchtzuigers die wél problemen hebben (één ervan heeft dus wel heel regelmatig koliek). Het kan dus ook minder goed gaan... ik vind het dus niet handig om daar bij voorbaat al voor te kiezen.

Maar ik gaf slechts mijn PERSOONLIJKE mening... er werd advies gevraagd en ik heb gezegd wat IK zou doen... wat degene die advies vroeg daar mee doet moet ze natuurlijk helemaal zelf weten.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 00:00

Ik vind je je verhaal heel duidelijk maar heb toch een vraagje;

Waarom zuigen de meeste paarden lucht op stal en niet in het land??
Daarnaast geloof ik er ook zeker in dat paarden deze gewoonte overnemen van andere paarden, gewoon kopieeren. Daarmee spreek ik uit ervaring.

En ondanks dat jij het voor jezelf goed hebt opgelost met Lana, zou ik geen tweejarige luchtzuiger kopen. Net wat Gisela zegt; problemen kun je krijgen maar moet je niet kopen.
Zeker niet als je als doel voor ogen hebt om dit paard als je enige paard te maken waar je een leuke hobby aan wilt beleven.

Ik vind het een beetje gekleurd om te zeggen dat er veel topsportpaarden zijn die het ook doen....zegt meer over de topsport dan over de paarden. Het maakt het daarom ook niet goed.
Mensen die paarden houden uit winstbejag (fokkerij en topsport) hebben een heel ander doel voor ogen en luchtzuigen is dan misschien een klein gebrek.
Maar voor de recreant kan het een heel andere zaak betreffen en dan bepaal je je keuzes toch met een andere doelstelling. Scheve mond

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 00:16

Over het overnemen of niet is behoorlijk veel onderzoek gedaan Vera. Kopieergedrag van paarden veronderstelt dat paarden een behoorlijke dosis oorzaak en gevolg kunnen verwerken. Immers: ze horen in de meeste gevallen een geluid, maar zien het niet omdat ze in afgesloten stallen staan/niet bij elkaar in de stal kunnen kijken. Dan moeten ze op basis van het geluid dus uitvogelen hoe je moet luchtzuigen.

Luchtzuigers zuigen vrijwel geen lucht op de wei omdat daar wordt voldaan aan de oplossing tegen brandend maagzuur: natuurlijk eetgedrag. Voor een deel los je dat op met het geven van hooi, maar het is maar zeer zelden dat een paard op stal zoveel mag eten als hij wil.

Uit het onderzoek dat (al enige jaren geleden) is gedaan bij o.a. de Universiteit van Utrecht komt grofweg het volgende naar voren...

1. paarden lopen een grotere kans op te gaan luchtzuigen rond het tweede levensjaar en rond het 15e levensjaar. Mogelijke oorzaken: tweejarigen worden rond die leeftijd van de wei naar stal gehaald, de brokhoeveelheid gaat omhoog en de mogelijkheid om constant te eten (wei) verdwijnt. Rond die leeftijd ontstaan dus de eerste maagproblemen vaak. Ook bij een ca. 15 jarige ontstaat een dergelijk probleem. Deze paarden werken minder, brengen meer tijd op stal door, krijgen een slechtere spijsvertering waardoor het maagzuur stijgt.

Bij paarden op zaagsel is de kans op het ontwikkelen van luchtzuigen groter (een paard op stro eet altijd wel wat van zijn strostal, ook als er niet de hele dag hooi is).

Het onderzoek concludeert dat gelijke voeromstandigheden, stalomstandigheden eerder oorzaken van beginnen van luchtzuigen zijn dan kopieren.

Dravers en sportpaarden hebben een grotere kans op luchtzuigen, manegepaarden de kleinste kans. (De hoeveelheid energierijk voedsel: o.a. brok is bij deze groep paarden met grootst. Deze vorm van voeren levert het grootste risico op maagzuurproblemen. Bovendien speelt ook stress (sportpaarden) een rol in het al dan niet op peil kunnen houden van het maagzuur.

Er zijn nog veel meer conclusies die hier te ver voeren, maar algemeen wordt gepleit voor: meer weidegang voor paarden, minder krachtvoer en meer ruwvoer, zodat de eetomstandigheden meer passen bij het natuurlijke verteringsproces van de maag en de constante aanmaak van maagsappen (die niet te stoppen is) in evenwicht blijft door het constante eten.
Laatst bijgewerkt door Anya op 03-06-04 00:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 00:22

M.b.t tot mijn opmerking over luchtzuigers in de topsport... Dat is om het bakerpraatje te weerleggen dat luchtzuigers altijd te mager zouden zijn en niet in de sport kunnen lopen. Verder is 1 op de 10 - 15 paarden een luchtzuiger. Ook hier op bokt zijn legio mensen te vinden met een luchtzuiger, die er in tegenstelling tot een paar van de mensen die hier posten absoluut niet mee zitten. Ik denk dat ieder dat echt voor zich moet beschouwen. Ik heb Lanna indertijd willens en wetens gekocht terwijl ik wist dat ze een luchtzuiger was. Het was gewoon MIJN paard, dat wist ik. En bovendien heb ik me er wat in verdiept en ik zit er dus niet mee. Dat is voor ieder verschillend.

Wat ik nu zo raar vind: ik probeer mensen altijd goede info te geven en wens ze succes met hun besluit of ze al of niet een luchtzuiger willen.

Ik lees zo ontzettend vaak (ook in dit topic) dat iemand absoluut geen luchtzuiger moet nemen want... en dan een hoop blahdieblah die soms ook gewoon niet (meer) klopt omdat de info achterhaald is. Ik vind het persoonlijk heel vervelend dat luchtzuigers (en de eigenaren ervan) constant geconfronteerd worden met bakerpraatjes die veelvuldig nagepraat worden. Ik vind dat minstens zo irritant als het gemiddelde artikel in de Bit over westernrijden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 08:58

Het kopieergedrag van paarden mbt luchtzuigen is géén kopieren!!! Als er een paard op stal staat die al luchtzuigt en het managementsysteem op die stal staat ver af van de min of meer "natuurlijke" leven van de paarden, bijv. als ze hele dagen op stal staan, dan "kán het zijn dat het zien of horen van een luchtzuiger net de druppel is voor een ander paard om er ook mee te beginnen. Het heeft dus niets te maken met kopieren, maar puur met het managementsysteem. Gooi het roer een beetje om op de stal en wellicht gaat zelfs het al luchtzuigende paard het minder doen!

Francis, misschien meoten de eigenaren van het luchtzuigende paard mét problemen eens een maagzuurremmend middel proberen. Wellicht verdwijnen de problemen dan. Het kan zelfs zijn dat het paard ermee stopt, maar hij zal in elk geval minder gaan zuigen.
Mijn merrie zoog veel, zelfs door haar band heen. Momenteel staat ze op een kruidenmengsel en doet ze het misschien nog 10 keer rond het eten en that's it. De oorzaak voor een mogelijke koliek is weggenomen door het maagzuurremmende middel, het enige waar ik nu nog op moet letten zijn haar tanden. Zoals Anya al zei, een stukje rubber doet wonderen. Mijn paard staat nu gelukkig zonder zuigband op stal en veel in de wei en is kerngezond!!! Ik ben haar aan het trainen om haar ooit op een wedstrijdje uit te brengen en momenteel is ze drachtig. Qua sportcapaciteiten doet ze niet onder voor ieder ander paard, zei het dat ze ntauurlijk de aanleg ervoor moet hebben!
Vanaf augustus werk ik in Utrecht aan de Universiteit mee aan een onderzoek naar luchtzuigen, ik wordt daarbij begeleid door iemand die bij veel van de onderzoeken zelf betrokken was, zij heeft veel internationale contacten en hoort de nieuwste onderzoeksresultaten. Ik hou jullie op de hoogte als ik weer eens wat nieuwe dingen hoor!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 09:32

skippy1 schreef:
Het kopieergedrag van paarden mbt luchtzuigen is géén kopieren!!! Als er een paard op stal staat die al luchtzuigt en het managementsysteem op die stal staat ver af van de min of meer "natuurlijke" leven van de paarden, bijv. als ze hele dagen op stal staan, dan "kán het zijn dat het zien of horen van een luchtzuiger net de druppel is voor een ander paard om er ook mee te beginnen. Het heeft dus niets te maken met kopieren, maar puur met het managementsysteem. Gooi het roer een beetje om op de stal en wellicht gaat zelfs het al luchtzuigende paard het minder doen!

Precies, hou de paarden blij en ze gaan het niet doen. Maar zodra er paarden bij staan die zich niet happy voelen gaan ze ook uitwegen zoeken om hun rotgevoel kwijt te raken en dan is de link snel gelegd.

Correct me if I am wrong; er is volgens mij geen paard die zelf bedenkt om de gaan luchtzuigen?

Nog een vraagje aan de experts; is het dan niet zielig voor de paarden met brandend maagzuur om een band te dragen? Daarmee kunnen ze hun maagpijn niet kwijtraken omdat ze belemmerd worden om te zuigen.
Of zie ik dit verkeerd?

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 09:40

Klopt, dat zie je goed. Paarden zuigen niet zomaar, ze voelen zich niet prettig, of dat nu door zoals velen denken, de verveling, komt of door het brandend maagzuur, ze voelen zich gewoon niet prettig en zuigen om zich prettiger te voelen. Je kunt dus beter wat aan de huisvesting en voeding doen (mbv bijv die maagzuurremmers) dan ze zo'n band om te doen. De band kanb ovendien cornage veroozaken. Daarbij komt, wat ik nu vertel zag ik bij mijn merrie:
Een paard heeft ong. 10 min. per dag remslaap nodig. Dit is de slaap die ze krijgen door languit te liggen. Zonder die remslaap zijn ze niet in staat de dagelijks belevenissen te verwerken. Mijn paard kon met die band niet liggen. Wanneer ze op haar borst lag, moest ze haar hoofd door die band omhoog houden, ze liet haar hoofd rusten op de band. Er kwam dus veel druk op te staan, maar los van dat, zij kon nooit languit liggen en kwam dus niet aan haar remslaap toe. Nu, zonder die band, ligt ze regelmatig heerlijk languit! Slapen Sinds ik de band bij haar heb afgelaten is ze erg veranderd. Ze is rustiger, kijkt rustiger, happyer en liever uit haar ogen, kortom, ze is meer een blij paard, zoals het hoort!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 09:52

Skippy, nu geef je zelf dus al aan dat een luchtzuiger toch wel extra zorg/geld met zich mee brengt... maagzuur middelen/band/ander stalmanagement (moet voor iemand ook maar mogelijk zijn... niet iedereen is in de gezegende omstandigheden dat ze 100% zélf kunnen bepalen hoe bepaalde dingen gaan...)

Maar nogmaals... het gaat er helemaal niet om waarom een paard lucht zuigt of hoe goed een paard daar mee kan functioneren... Dit topic ging over aankoopadvies...
Ik zeg niet dat een luchzuiger een 'minder' paard is, ik zeg niet dat 'ie niet kan presteren... Wat ik alleen maar zeg is dat als iemand advies vraagt bij de aankoop van een paard, IK dus het advies geef om geen luchtzuiger te kopen. Vooral niet als er nog zo veel andere opties zijn. Voor deze persoon is 'de klik' er blijkbaar niet bij dit paard, anders had ze denk ik niet zo veel advies nodig gehad, dus dan zou ik verder kijken...
Dat is toch logisch?? Als je niet zeker bent van je zaak en je komt er dan achter dat een paard een 'probleem' heeft... dan kijk je toch verder!?
Dan kunnen 1000 mensen zeggen dat het probleem geen probleem hoeft te zijn... ik wás al niet zeker van m'n zaak, dus ga ik de problemen zéker niet opzoeken.
Kijk... het wordt anders als ik totaal verliefd ben op een paard, ik moet en zal haar hebben en ik hoor dat ze een probleem heeft... dan verdiep ik me in de materie, kijk of het probleem inderdaad een echt probleem is en beslis aan de hand van deskundige informatie of ik bereid ben met dat probleem om te gaan. Dán is jullie info waardevol en kan een doorslag geven in al dan niet aankopen.
Maar als je vantevoren al links en rechts moet vragen wat anderen van een paard vinden, denk ik niet dat die totale verliefdheid er is, want dan interesseert het je niet wat anderen vinden. Dús...
(ok... en nu stop ik, want anders val ik wel erg vaak in herhaling, ik denk dat degene die advies wilde die nu wel voldoende heeft)

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 09:52

Wordt het dan niet tijd dat al deze bevindingen aan de grote klok gehangen worden?
Als ik jouw bevinding dan lees is het eigenlijk ronduit zielig dat paarden een band dragen!?

Omdat ik nooit met luchtzuigen te maken heb gehad (met eigen paarden) ben ik net zo onwetend als vele onder ons. Wel is mij opgevallen bij verschillende stallen dat paarden die elkaar kunnen zien, het luchtzuiggedrag kunnen overnemen. Daar heb ik ook met eigenaren over gesproken.
Ik heb destijds het Rennie-verhaal gevolgd maar ook gelezen dat dit niet de oplossing bleek.
Dus misschien is het een idee om hier meer aandacht aan te besteden?

Maar ik blijf erbij dat ik geen tweejarige zou kopen die dit gedrag al vertoont. Want zoals jullie allebei aangeven krijg je dit gedrag er nooit helemaal uit.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 09:54

@vera... Die band klopt helemaal. Mijn paard heeft dan ook geen band. Banden onderdrukken het luchtzuigen maar pakken de oorzaak niet aan. Luchtzuigen levert meer speeksel en speelsel is basisch. Dat maakt dus de maag minder zuur. En paarden verzinnen dat wel degelijk. Daar komen ze vanzelf achter doordat ze dan minder maagpijn hebben. Het is niet voor niets dat veel luchtzuigers vooral luchtzuigen vlak voor, tijdens en na het eten. Dan is de zuurproductie het hoogst. Zo ook mijn paard. Buiten de maaltijden om zie je haar eigenlijk nooit luchtzuigen.

Die band vind ik dan ook dierenmishandeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 10:06

Francis deze berhalen zijn niet bedoelt om tegen jou advies in te gaan, er zijn meerdere mensen die in dit topic vragen stellen, daar proberen we antwoord op te geven.
Dat het een beetje geld kost, kon je al lezen in een stukje van Anya. Die band kost niets als je m niet aanschaft, hij is ook niet nodig. Die maagzuurremmer kost zoals Anya al zei ongeveer 5euro per maand en een ander stalmanagement hoeft helemaal niet nodig te zijn als je een goede stalling hebt, het kost mij echt niets extra's hoor, mijn merrie hele dagen in de wei en wat meer hooi. En ook voor het geven van het middel bij het voer hoef ik echt niet te betalen! Als je een goede stalling hebt voor je paard, met weide gang en sociaal contact, genoeg gras en/of hooi, ben je in principe hooguit 5 euro per maand extra kwijt aan het middel. ZoalS Anya ook al aanfgaf...een paard hoort ook gewoon lekker buiten te staan overdag, ik zou sowieso wel bij de stalling zijn gaan staan waar ze nu staat. Bovendien kost deze stalling echt niet meer dan andere stallen in de buurt, eerder minder!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 10:39

@Francis... Ik vind je antwoord nu wel genuanceerd. Dank je wel!
Ik denk dat Skippy1 en ik zo reageren omdat er vaak zo ontzettend naar wordt gereageerd op luchtzuigers en er ook heel vaak argumenten worden aangedragen die gestoeld zijn op onzin. Niet iedereen wil een luchtzuiger. Niet iedereen kan tegen het geluid van een luchtzuiger, maar er worden tegelijkertijd door bakerpraatjes wel heel veel goede paarden aan de dijk gezet (of zelfs naar de slacht gebracht) vanwege onjuiste info.

De kosten vallen zoals gezegd heel erg mee. Dan blijft alleen wat de (potentiele) eigenaar zelf van luchtzuigen vindt.

@Vera: er wordt de afgelopen jaren al behoorlijk anders gedacht over luchtzuigers gelukkig. Veel eigenaren hebben de band al af en zijn overgestapt om maagondersteunende middelen. Niet in de laatste plaats door de niet-aflatende communicatie van mensen met een luchtzuiger. Kortom: we doen er heel veel aan, maar vooroordelen zijn nu eenmaal hardnekkig. Er zijn zelfs veeartsen (die hun vakliteratuur niet bijhouden) die nog steeds de oude verhalen vertellen (gelukkig worden dat er steeds minder).

Ook ik hou op. Topicstartster heeft mij al een PB gestuurd, ik heb zo goed mogelijk geantwoord. Ik wens haar veel succes met de keuze! Welke het ook wordt.

In ieder geval heb ik naar aanleiding van dit topic toch weer veel PB's gehad van mensen met een luchtzuiger die meer info willen over de nieuwe middelen.

Dus wellicht zijn we off topic gegaan.. maar het was voor een goed doel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:08

Anya, als je gek wordt van alle pb-tjes mag je er wel een paar naar mij doorsturen hoor! Knipoog

Emmy
Berichten: 324
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 22:09

Vooral de reining gefokt paarden zijn er in overvloed.

http://www.pferdezeitung.com/Quarter_Horse

In Duitsland zijn goede paarden te koop. En zoals je ziet, keuze genoeg!!

Zelf zou ik geen luchtzuiger kiezen, als je paard het zou krijgen is het al erg genoeg maar om al met zo'n jong paard te beginnen is toch zonde.
Bij de palomino zit wel weer Shining Spark in, dat is een goede bloedlijn voor de reining, die vaker ook weer iets duurder zijn.

Veel succes met je beslissing

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 10:07



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers