paar vraagjes over westernrijden (ben een leek:P)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gentille
Berichten: 1466
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: veendam

paar vraagjes over westernrijden (ben een leek:P)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 11:10

ik heb een paar vraagjes over het westernrijden.

1: meeste ruiters zitten volgens mij door bij het westernrijden, en je hebt ook nog een zwaar zadel op de rug van het paard, is dat op den duur niet schadelijk voor de rug?

2: er zijn westernoefeningen zoals de vliegende gallopwissels enzo, maar het lijkt mij dat je daar lang voor moet trainen en oefenen. wat is een wat 'simpele'westernoefening (ongeveer op L-engels niveau) want volgens mij heb je in de westernsport geen wijken.

3:bij ons op de manege is met cap rijden verplicht. ik haat caps! vervalt deze regel als je western rijd met hoed? of moet ik dan alsnog een cap dragen.

4: klopt het dat je bij het western nagevelijk rijden geen ophoudingen hoord te geven? want als je je hand stijf houd werkt dat toch ook niet prettig voor je paard?

5: ik weet het , er zijn al ellenlange discussies over geweest, maar vraag het toch nog maar een keer, is dat snel achterwaarts gaan enzo niet slijtend voor het paard?

6:je hebt texaans westernrijden en het gewone (kweetniet hoe dat heet) wat is het verschil daar tussen?

sorry voor al deze boel vragen:P maar ik zoek eigenlijk een goede site over westernriding, maar kan niets vinden.

wil er zelf mee gaan beginnen met mijn tinker, maar heb nog steeds geen manege (of beter, priveles) kunnen vinden.

XxX shannon

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 11:21

Texaans westernrijden?
Heb ik nog nooit van gehoord....

Lesplekken staan in het sticky hierboven in.

Op Whoa.nl kan je heel veel lezen over western rijden.
Over wedstrijd regels en onderdelen over de herkomst de rassen etc....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 11:22

gentille schreef:
1: meeste ruiters zitten volgens mij door bij het westernrijden, en je hebt ook nog een zwaar zadel op de rug van het paard, is dat op den duur niet schadelijk voor de rug?

** Ik rij met losrijden gewoon licht hoor, en dat geldt voor veel meer westernruiters. Alleen bij het echte doorwerken en werken aan bv de verzameling, dan is doorzitten gewoon handiger/beter werkbaar. Doet een dressuurruiter ook. Is dus ook niet schadelijk. OF je moet kontje-boem in het zadel zitten, maar dan is dat met elk zadel niet goed voor je paard... Haha!

2: er zijn westernoefeningen zoals de vliegende gallopwissels enzo, maar het lijkt mij dat je daar lang voor moet trainen en oefenen. wat is een wat 'simpele'westernoefening (ongeveer op L-engels niveau) want volgens mij heb je in de westernsport geen wijken.

** Wij wijken wel degelijk, maar bij ons is het meer een middel en geen doel. Je krijgt juist een mooi sterke achterhand van wijken, en bovendien is heup- en schoudercontrole bij ons ook heel belangrijk. We noemen het anders, maar kijk maar eens bij westerntrainingen; je ziet schouder binnenwaarts en schouder voor, travers, renvers en alles voorbij komen.
Vliegende wissels vergen idd wat training voor je ze GOED uitvoert ja, maar eigenlijk is het toch ook onzin om tot het Z te wachten met in galop aanspringen vanuit galop? Want dat is het eigenlijk alleen maar Haha!

3:bij ons op de manege is met cap rijden verplicht. ik haat caps! vervalt deze regel als je western rijd met hoed? of moet ik dan alsnog een cap dragen.

** Is jullie manege aangesloten bij de FNRS? Dan is er op dit moment nog vrijstelling voor westernruiters, maar dat gaat rap veranderen. Terecht overigens. In de auto vind ik een gordel ook wel eens niet fijn, maar 't is m'n eigen veiligheid....

4: klopt het dat je bij het western nagevelijk rijden geen ophoudingen hoord te geven? want als je je hand stijf houd werkt dat toch ook niet prettig voor je paard?

** Je hand stijf houden is NOOIT goed, wat voor discipline je ook rijdt. Je hand STIL houden is echter een ander verhaal. Wij maken ook gewoon ophoudingen hoor.

5: ik weet het , er zijn al ellenlange discussies over geweest, maar vraag het toch nog maar een keer, is dat snel achterwaarts gaan enzo niet slijtend voor het paard?

** Tuurlijk is dat slijtend voor je paard. Een paard slijt altijd van rijden. En al helemaal als je dat op een verkeerde manier doet, of op een paard dat niet gezond genoeg is, of op te jonge leeftijd etc etc. Maar imo is verantwoord westernrijden niet belastender dan bijvoorbeeld dressuur of springen.

6:je hebt texaans westernrijden en het gewone (kweetniet hoe dat heet) wat is het verschil daar tussen?

** Er zijn idd verschillende westernstylen, maar als je in Nederland op wedstrijden gaat kijken, zul je die er niet uithalen. Als je de preciese verschillen wilt weten, is Internet een goede vriend Haha! Volgens mij is het Xono's site die daar wel op doorgaat, maar dat weet ik niet zeker.

sorry voor al deze boel vragen:P maar ik zoek eigenlijk een goede site over westernriding, maar kan niets vinden.

** Vragen stellen, daar is nog nooit iemand dommer van geworden. Je kunt eens kijken bij de sites die in de Sticky bovenaan western genoemd worden?

wil er zelf mee gaan beginnen met mijn tinker, maar heb nog steeds geen manege (of beter, priveles) kunnen vinden.

** Heb je hiervoor ook al in de Sticky gekeken? Als daar niets bijstaat, dan kun je een oproepje plaatsen hier op Bokt. Je zou de eerste niet zijn die via dit forum een leuke instructeur vindt.
Veel succes!



gentille
Berichten: 1466
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: veendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 11:26

heel erg bedankt voor deze antwoorden
zal het stickyn even lezen Bloos

XxX shannon