Hoe zijn jullie in de westernsport terechtgekomen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sammy_Jo

Berichten: 1447
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Haaksbergen

Hoe zijn jullie in de westernsport terechtgekomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-04 08:23

Ik ben in de westernsport terechtgekomen omdat, ik na 10 jaar op de Hollandsche Manege elke week hetzelfde rondje reed en dus niet veel verder kwam !

Later heb ik een nederlandse Appaloosa gekocht en ben toen verhuisd
met Fernando (Wit) en kwam toen bij Dennis Roemer terecht in 1996 en in 1998 heb ik toen een Quarterhorse hengstveulen gekocht.

Sindsdien wil ik geen ander sport of ras meer !


zomon

Berichten: 453
Geregistreerd: 11-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 17:50

Tjee dat is alweer een tijd geleden. ik ben 18 jaar geleden begonnen met rijden bij mieke die samen met Henk trainingsstal madepolder had. Er was toendertijd bijna geen aanbod met trainers dus was ik allang blij dat ik ergens kon rijden ook al moest ik er wel een eindje voor rijden.
Als ik nu zie hoe groot het daar is denk ik altijd terug aan dat gezellige kleine clubje wat er toen was.
Ik weet overigens niet eens meer hoe ik daar terecht ben gekomen.
Goh wat gaat de tijd toch weer snel. mijn zadel is alweer 16 jaar oud.Ik kon toen kiezen uit 2 modellen ( kan je je nu niet meer voorstellen)
Ik weet nog wel dat ik mijn hoofdstel in Frankrijk heb gekocht omdat ik hier geen mooie kon vinden. Haha! Moet je nu eens kijken wat een aanbod

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 17:56

Ik heb een ingewikkeld eigenwijs paard dat was opgegeven door twee dressuurinstructrices. Ik kreeg hulp van een westernruiter. Zij is me les gaan geven en na een poosje ben ik gaan westernrijden. OK dan!
Laatst bijgewerkt door Anya op 14-05-04 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

golda1

Berichten: 137
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 18:07

Toen ik mijn ex leerde kennen, die reed western, en dat leek mij ook wel wat. Vooral toen zijn trainer zei dat ik met die 'kameel' nooit geen western zou kunnen gaan rijden. Ik heb daardoor zeer fanatiek geoefend, en ben binnen de kortste keren wedstrijden gaan rijden, voor de ervaring. En een klein jaar later de nk van'97 werden we 6e in de pleasure. Wat nou kameel.

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 18:13

Ik had het na 6,5 jaar dressuur eigenlijk wel een beetje gezien, en mn tante (chex hier op bokt) reed toen al 2 jaar western ofzo, en zodoende ben ik erin gerold Lachen

Donjaja

Berichten: 190
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 18:24

Hoi,
Ik ben Western gaan rijden, omdat ik ooit eens (lang gelden) in Brabant een keertje bij de Western Performing Riders (??? het was in Rijssen) een proefles nam. Leuk, ter afwisseling van al het "Engelse"rijden wat ik toen deed.
Tijdens de les ging er een wereld voor me open. Wat een rust, wat een opgevoed paard, in de buitenbak geen enkele keer ervandoor gegaan, en zelfs nog gegaloppeerd (vraag niet hoe, arm paard met mij erop geklemd)
Véél later, na vele manegelessen en een verzorgpaard dat totaal onopgevoed was, en ik inmiddels in het "ik poets liever dan ik rij" stadium was beland, dacht ik weer vol heimwee terug aan die Westernles.
Bij De Greup Stables aangeklopt, en ja hoor, alles weer rustig en vertrouwd. Van manegepaarden naar leasepaard naar eigen paard.
Zonder Westernrijden zou ik nu geen paard hebben!
Het lijkt wel of de Westernruiters veel relaxter met hun paard omgaan. Veel meer vanuit het paard zelf, en gewoon opvoeden dat paard, geen gezeur.....
Groetjes, Afbeelding Donjaja.

Donja, 1.37 klein, maar dápper.........
Zyphra HT, zus.

kjcm

Berichten: 888
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: ergens waar jij niet bent.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 20:40

ik ben er 10 jaar geleden ingerold nadat ik een demo zag van een westernruiter bij ons in de buurt, in juli ben ik gaan rijden,na 10 jaar engels en een paar jaar dravers getraind te hebben en na 3 maanden had ik mijn eigen quarter gekocht die ik nog steed heb naar volle tevredenheid. op het moment dat ik ben gaan rijden heb ik nooit meer iets anders gewild, het was gewoon "thuiskomen". gr. karin

EmmaK

Berichten: 1925
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Anjum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 22:14

ik heb ongeveer 5 jaar Engels gereden, maar toen ik Dana mijn (tinker) kocht, veranderde dat, ik kwam terecht in Ee, waar ze ook tinkers hadden, en Daar gaf Silvia (Sil op bokt) les.
Ik begon het echt leuk te vinden en al snel had ik ook een western zadel en hoofdstel. en nu rij ik nog steeds western. en dat zal ook zo blijven *LOL* *LOL* Rolleyes
Ik heb ook stage gelopen op een manege met Friese paarden, en je had gewoon na het rijden blaren aan je handen te zitten van het trekken aan de teugels Huilen
Bij ons op school zitten ze maar wat zeuren over dat western niet leuk is en dat het dierenbeul is omdat de westernpaarden sliding-stops maken, maar eigenlijk weten ze het fijne er niet van.
Want het is heel vaak zo dat als je op een Engels paard stapt ze niet stil willen staan maar altijd uit gewoonte weglopen.
Het is toch belangrijk dat een paard stil blijft staan of niet *LOL* Bloos
maar zo ben ik dus bij het westernrijden gekomen Tong uitsteken Knipoog Lachen OK dan!
(Emma)

Im Artfully Maid Dana

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 23:19

Banjer en ik hadden eerst les van een "engelse" instructrice, waarmee het niet zo goed klikte. Ik had al langer interesse in westernrijden.. het zag er allemaal zo relaxed uit... dat wou ik ook!

Toen er op een zondagmorgen (nu iets meer dan een jaar geleden) een gaatje was met de lessen, heb ik het er op gewaagd en een les gevolgd... en blijven lessen... Haha!

ariekkie

Berichten: 896
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Klaaswaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 09:44

ik reed eerst dresuur op de greup.. maar er waren toen ook al western lessen enzo.
ik vond het altijd leuk om te kijken enzo als ze western aan het rijden waren
en eigenlijk was ik het dresuren een beetje zat.. dus toen ben ik gaan western rijden!!
en ik vind het nu super leuk!!

    It's just how life goes.. step by step

14cecile14

Berichten: 2726
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 10:15

Ik wou al heel vroeg beginnen met paardrijden, maar ik kon nooit want er was geen vervoer op die tijden naar de manege. Maar op een gegeven moment kwam John daar op die manege te staan. En eerst is me zus daar gaan rijden, maar naar een tijdje ben ik er ook gaan rijden omdat ik dan altijd met me zus mee kon rijden Haha!. En het was dus western ik heb er eigenlijk nog nooit echt overna gedacht hoe dresuur is ik heb het ook nog nooit gedaan.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 10:21

Ik heb 3 jaar terug, tijdens mijn vakantie een proefles genomen op Rosworld bij Alida vh Hoff. Is me erg goed bevallen (heb er toen nog 2 genomen) en ben bij mij in de buurt gaan zoeken naar een westernmanege met manegepaarden (ik had nog geen eigen paard). De Greup Stables gevonden. Ik had altijd al wat moeite met dressuur, ik was niet fanatiek genoeg en dat soort dingen, dus heb ik western een gooi gegeven. Op de Greup hebben ze me fantastisch geholpen en ik heb daar pas echt leren rijden. Via hen heb ik ook mijn Paint gekocht, waar ik intussen ook wedstrijden mee rijd. Ondertussen woon ik in Friesland en rijd ik bij Silvia (sil op Bokt) en ga ik over 3 weken voor 2 maanden naar de states om daar verder te leren Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 10:24

XoNo schreef:
Via hen heb ik ook mijn Paint gekocht, waar ik intussen ook wedstrijden mee rijd.


Van ons *LOL* Schijnheilig ...

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 10:35

Ik reed dressuur op de Manege Kalverhoek waar ook westerninstructie werd gegeven door Evelien Geerlof. Ik wilde weleens een lesje nemen, maar het kwam er nooit van, daar kwam ook bij dat ik een favoriet paard had bij de dressuur (waar niemand echt op wilde). Toen ze verkocht werd ben ik op de nodige gekkenhuizen geplant, viel er geheid een keer in de les af, en had het wel gezien (kwam niet verder, en lag regelmatig door die valpartijen in de lappenmand)
Proeflesje gereden bij Evelien, daarnaast nog even geprobeerd door te gaan met de dressuur, vooral omdat ik lid was van een Carousselgroep.
Uiteindelijk de knoop doorgehakt en uitsluitend western gaan rijden. Ik heb niet meer omgekeken naar de dressuur, en met ruim 1 jaar had ik mijn eigen paard.

Je suis Charlie.

Hollybollie

Berichten: 761
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 11:18

Hoi,

Mijn ex wilde niet in een strak dressuurbroekie Haha! en vond dat engelse rijden maar niks. Toen we een paar westernlessen hadden gehad wilden we niet anders meer. Vince kon lekker in een spijkerbroek de stoere cowboy uithangen *LOL* en heeft nu ook het paardenvirus.

We zijn begonnen op de appaloosa van Herman van der Keuken en toen we ons eerste westernpaard kochten zijn we bij Chris Knol gaan lessen.

Groetjes,

Bianca

Signe

Berichten: 5797
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 11:39

westernsport?
niet in de sport, maar in de recreatieve tak. Twee jaar terug. Tinker gekocht, westernzadel erbij. Bevalt prima!

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Reki

Berichten: 143
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 15:10

Ik heb voor het eerst kennis gemaakt met western in 1980 bij een demonstratie in de Ahoyhal en dat was het voor mij dat wilde ik ook. Ik heb tot 1990 moeten wachten eerst me rijbewijs gehaald en toen vanaf Rotterdam elke week naar Rijsbergen om western rijden te leren. Of er een wereld voor je open gaat die rust , de sfeer die er bij hoort geweldig. Ik heb na ongeveer jaar het geluk gehad dat ik een QH kon kopen een hele mooie brave merrie van 10 jaar, en dat is nu inmiddels 10 jaar geleden en ik rij haar nog bijna elke dag e OK dan! n dat is genieten hoor. OK dan!

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 21:31

dapperdier schreef:
westernsport?
niet in de sport, maar in de recreatieve tak. Twee jaar terug. Tinker gekocht, westernzadel erbij. Bevalt prima!


Hoezo niet in de sport??????
en die twee wedstrijdjes dan waar ik je al gespot heb??? (en de vele die zullen volgen Haha! )

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 21:40

Ik ben in amstelveen begonnen bij Sjaak Marsman op de arabieren (op Yamit)
Toen ben ik naar deurne gegaan waar ze toen alleen nog engels hadden. Maar lesgeven vond ik mooi, dus dan maar engels. Western zwakte wat af tot ik bij manege Lipizza stage moest lopen en ze daar op donderdag een westernclub hadden. Daar wilde ik kosten wat het kostte ook in mee rijden.
Toen ik weer in Deurne kwam (en inmiddels ook een vriendje had overgehouden aan de westernclub, nu mijn man) Was daar een hoefsmid die een quarter had (Henny Bloom) Ik had wel wat ervaring met westernpaarden en mocht zijn paard rijden. Toen Rieky een clinic kwam geven heb ik daarin meegereden met zijn paardje.
Eenmaal weer thuis uit deurne reed ik vaak op het paard van mijn schoonmoeder. Die heb ik een tijdje later voor mijn verjaardag gekregen.
Nu rijd ik voornamelijk western, maar kruip ook zo op een engels gereden paard. Ik vind het allebij leuk, maar merk wel dat ik een engels paard veel lager instel als de meeste ruiters en ook minder op druk rijd en meer gehoorzaamheid eis.

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

mienmien

Berichten: 920
Geregistreerd: 13-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 17:31

Ik ben besmet door Peppy die bij ons op de manege rijdt. Ben het gaan doen omdat ik wilde weten wat deze tak van sport inhoud. Mijn lieve bruine appaloosaatje is er meer aan verknocht dan ik. Maar goed. Nu rijden we dus en engels en western. Lukt prima samen in het kader van als je maar veel lol hebt met je paard. OK dan!

bianca_banny

Berichten: 1696
Geregistreerd: 14-02-04
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 20:28

Ik vond western gewoon leuker en toen ben ik gaan kijken op western manege's

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 20:42

Kennissen van mn ouders kregen een eigen manege...
IK daar een beetje rondgehobbelt op 1 van die paardjes...
Vond het helemaal geweldig!!

♥ Rewrite the Stars ♥

DinkyToy

Berichten: 251
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In 't hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 22:27

Vond het westernrijden al eerder best leuk maar ben uiteindelijk ook besmet door Peppy! Bij ons op de manege werd eerst alleen maar engels gereden. Zij was de eerste western ruiter die bij ons reed en zo ben ik ook met Laurier begonnen. Ben nu alweer (ruim) een jaar bezig en het bevalt nog steeds goed! Inderdaad het is meer ontspannen en de sfeer is anders. Het past gewoon beter bij Laurier en mij. Wel rij ik bij andere mensen nog wel engels zal ook bepaalde dingen nog vrij engels oppakken omdat ik dat eerder deed en Laurier eerst ook engels ingereden is. Maar t bijt elkaar niet! Knipoog

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 22:33

een tegenvraag in dit topic: Hoe lang deden jullie erover voordat jullie (en jullie paard) helemaal "gewend" waren aan de andere rijstijl?

Donjaja

Berichten: 190
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 22:55

Nou SmithsGirl, dat duurde wel een poosje. Op De Greup Stables heb ik lang privéles gehad, en eerst weer leren ademhalen op een paard Haha! en om een lang verhaal kort te maken: vertrouwen te geven / en krijgen!
En nog regelmatig denk ik daar aan terug, met dankbaarheid OK dan! .
Zonder de steun daar had ik tenslotte nooit Donja gehad!!!
Maarre ik wist direct dat ik nooit meer "Engels" wilde rijden, gelijk na de eerste les!
Donja heb ik met hulp van Peter Simons ingereden dus die is niet anders gewend.
Leuke tegenvraag, trouwens!
Groetjes, Afbeelding Donjaja.

Donja, 1.37 klein, maar dápper.........
Zyphra HT, zus.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers