de western*dressuur en spring SPORT

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jester
Berichten: 352
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Noortmoor Duitsland voorheen Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 09:56

Ja, ik ben het Blaze eens. Maar wat zou het prettig zijn als er inderdaad een betere opbouw in het wedstrijd gebeuren zou komen, zodat er voor paard en ruiter minder/lagere drempels ontstaan.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 09:57

cornelie schreef:
Maar aan de andere kant. We kunnen hier wel van alles lopen verzinnen maar wat is het nut daarvan?

Het nut is dat misschien door een ander systeem (dichter bij wat de mensen in de paardensport hier gewend zijn) de westernsport wat minder "anders" wordt dan de engelse sport en er meer mensen aan mee gaan doen. Hierdoor kun je weer meer doen voor de mensen in de sport.
Een instap systeem zeg maar, waarbij je toe werkt naar het internationale systeem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 10:06

In combinatie met een uitbreiding van locaties, zodat iedereen in zijn/haar regio wat vaker kan starten...

WWranglers

Berichten: 204
Geregistreerd: 03-04-03
Woonplaats: Nieuw Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 10:46

Goed topic met goede argumenten. Even vanuit het oogpunt van het organiseren van een Wran erkende wedstrijd, waarbij er wel een erkende wran jury aanwezig is. Onze wedstrijden in Lisse zijn erkende Wran beginners-oefenwedstrijden oftewel D wedstrijden. Bedoeld voor de beginnende wedstrijdruiter. Waarbij, tenminste dat is onze ervaring, de jury veel uitleg geeft aan de ruiters, zowel voor de proef, als individueel na de proef.
Zeker om de drempel niet te hoog te maken wordt er rekening gehouden met het inrijden in de 'wedstrijd'bak het verkennen van de trail samen met de ringsteward, vragen kunnen dan nog gesteld worden. De proefjes worden bedacht door de organisator en akkoord bevonden door de jury. Zeker bij de beginners is het volgens ons belangrijk dat de ruiter en paard zelfvertrouwen krijgen op een wedstrijd en niet zo'n hoge moeilijkheidsgraad hebben en dat dat beetje zelfvertrouwen wat er net is gelijk weg is. De proefjes die wij bedenken zijn ons insziens goed te doen. Uit eigen 'wedstrijd' ervaring een wedstrijd organiseren is voor ons de leidraad. Al die ergenissen op een wedstrijd, waar staan de proefjes?, hoe laat moet ik starten, ojee vergeten veiligheidsspelden mee te nemen.., kan ik mijn nummers niet vastzetten. Al deze zaken kunnen door een organisator makkelijk te verhelpen zijn en zo de beginnende wedstrijdruiter te helpen ervaring op te doen. De organisator organiseerd de dag en kan de tijdsindeling daarop instellen. Onze ervaring is heel positief, met heel veel enthousiaste deelnemers OK dan!. Ons inziens zouden meer van deze wedstrijden georganiseerd moeten worden....... Okee beetje promotie van onze beginners wedstrijd de 29e Schijnheilig. Dus iedereen die in de gelegenheid is en de accomodatie heeft organiseer een Wran D wedstrijd OK dan! .

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 11:28

Romkabouter"]
[quote="cornelie schreef:
Maar aan de andere kant. We kunnen hier wel van alles lopen verzinnen maar wat is het nut daarvan?

Het nut is dat misschien door een ander systeem (dichter bij wat de mensen in de paardensport hier gewend zijn) de westernsport wat minder "anders" wordt dan de engelse sport en er meer mensen aan mee gaan doen. Hierdoor kun je weer meer doen voor de mensen in de sport.
Een instap systeem zeg maar, waarbij je toe werkt naar het internationale systeem.
[/quote]
Ja, dat begrijp ik Knipoog Maar wat heeft het wezenlijk voor nut om dat hier op bokt allemaal uit te gaan zitten denken. Ik vind het een prima idee, daar niet van maar als er nooit iets mee gedaan wordt Verward Dan zouden we ook echt naar de WRAN moeten stappen oid. Vandaar mijn vraag. De theorie is prima maar hoe nu verder in de praktijk?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 11:42

Als we een goed idee hebben dan kunnen we er toch mee naar de Wran stappen. Zoals eerder gezegd. Daar zijn ledenvergaderingen voor.

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:18

Anya, ben jij wel eens op een WRAN vergadering geweest? Zolang deze (imo zeer polariserende ) voorzitter aan de macht is heeft nieuwe ideeen inbrengen weinig zin.

Los daarvan, ben ik het met WWranglers eens. Die wedstrijden in Lisse zijn superleuk en ontspannen. Dus blijkbaar kan er nu al een hoop binnen de bestaande WRAN regels.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:30

Nee ik ben nooit op een Wran-vergadering geweest. Ik heb dan ook geen mening over de voorzitter. Maar zoals iedere vereniging moet het bestuur gekozen worden. Als leden dus een voorzitter hebben die ze niet bevalt (afgezien of dat al dan niet zo is), dan moeten de leden er wat aan doen.

Want zo zit het wel in elkaar... een vereniging krijgt het bestuur dat ze verdient. Als er niets aan wordt gedaan, dan is het kennelijk niet belangrijk genoeg of nog niet erg genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:33

paar jaar terug heb ik het met Jan Trel gehad over deze dingen.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 12:46

Marianne schreef:
Anya, ben jij wel eens op een WRAN vergadering geweest? Zolang deze (imo zeer polariserende ) voorzitter aan de macht is heeft nieuwe ideeen inbrengen weinig zin.

Los daarvan, ben ik het met WWranglers eens. Die wedstrijden in Lisse zijn superleuk en ontspannen. Dus blijkbaar kan er nu al een hoop binnen de bestaande WRAN regels.

ja ok Lisse is een beginners wedstrijd (een van de weinige zoniet de enigste) maar ook een beetje uit nood,de accomodatie is niet voldoende om meer dan D te worden.
Maar ben ook in Lisse geweest toen het nog geen wran was en de inschrijf gelden waren een stuk lager.

wat de wran nu doet is wat ze willen blijven doen en het gros van de leden zijn starters in de amateur en open dus zij zijn niet gebaat bij lagere wedstrijden.

het probleem ligt niet zozeer bij de wran als wel bij het feit dat er geen enkele organisatie is die zich bezighoud met de *echte* beginners.

Wat ik de wran een beetje kwalijk neem is dat zij hun filosofie hebben aangepast ten koste van de beginners.

maarja ongelijk kan ik ze ook niet geven want ik denk dat een organisatie die zich alleen bezighoud met te proberen het western op een hoger peil te brengen en daarna de leden ziet overgaan naar bv de wran geen lang leven is gegunt.

WWranglers

Berichten: 204
Geregistreerd: 03-04-03
Woonplaats: Nieuw Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:52

Absoluut een feit dat in Lisse alleen een beginnerswedstrijd georganiseerd kan worden. Uiteraard zijn er genoeg accomodatie mogelijkheden om een C-wedstrijd te organiseren (niet in op de Sunflower) maar wel in de haarlemmermeer, maar wij kiezen er voor om ons te richten op de beginners Knipoog, deze groep heeft uiteindelijk de toekomst!! OK dan!.

WWranglers

Berichten: 204
Geregistreerd: 03-04-03
Woonplaats: Nieuw Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 13:06

Oh nog even over de inschrijfgelden dit heeft inderdaad iets met de Wran te maken, maar niet alles, aangezien wij verschillende jury's willen uitnodigen om te jureren. Zoals Ed Goosen, Peter Wittermans en de 29e Angelique Ferdinandus. De vergoedingen voor een Wran jury zijn uiteraard vast per dagdeel, wat zeker niet te veel is. De reiskosten helaas ook. Voor een peter Wittermans die dan vanuit de andere kant van Nederland komt betaal je dan veel reiskosten. Wat het bedrag aanzienlijk hoger maakt. Verder is uit ervaring van de vorige wedstrijden gebleken dat er van de organisatie geld bij moest. Het aantal deelnemers viel de afgelopen 2 shows ook tegen, er is toen ook over gesproken om door te gaan of niet. Gezien de enthousiaste deelnemers die er wel waren is er besloten om door te gaan. We hebben nu ook een aantal sponsors gevonden die de western een warm hart toedragen, waardoor het mogelijk is om door te gaan. Het is nu dus mogelijk om een reserve potje te maken voor de volgende wedstrijden en dan het inschrijfgeld misschien te kunnen verlagen. Uiteraard zijn de mensen die het organiseren ook 'maar' vrijwilligers en wordt er niet gewerkt vanuit winstoogmerk. Maar het moet wel allemaal uitkomen, toch!

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 13:13

dat is ook wel en puntje van kritiek mijner zijds,het aantal deelnemers.We willen graag beginners wedstrijden en vervolgens zie je dat er vaak dusdanig weinig deelnemers zijn dan een goed initiatief zoals Lisse in gevaar komt.Hoe kan dat??? waar zijn al die deelnemers??? of is het aantal beginners toch te verwaarlozen en zitten ze alleen op Bokt? Cool


Wat ik me ook afvraag is of het zo vreemd is dat ik denk dat een jury die via de wran komt op een echte beginners wedstrijd betaald moet worden of kan het niet zo zijn dat de wran een beetje de beginners(dus de toekomst) helpt door de kosten van een jury zelf te dragen.

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 13:37

Blaze schreef:
dat is ook wel en puntje van kritiek mijner zijds,het aantal deelnemers.We willen graag beginners wedstrijden en vervolgens zie je dat er vaak dusdanig weinig deelnemers zijn dan een goed initiatief zoals Lisse in gevaar komt.Hoe kan dat??? waar zijn al die deelnemers???


Die starten allemaal meteen op het NK Haha!

Nee, dat is een beetje flauw. Maar feit is wel dat door het gebrek aan opbouw in de wedstrijden, je D kunt overslaan en direct een grote wedstrijd meepakken. En dat trekt dan blijkbaar toch meer. Waarom? Tja, daar heb ik wel een mening over, maar die heb ik vaker geuit en die leidt niet tot veel populariteit Knipoog

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 14:56

Ja een beetje flauw Tong uitsteken maar wel een beetje waar Cool

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 15:34

Ik start dus wel op een dergelijke wedstrijd, alleen niet in Lisse omdat me dat echt te ver is. (ik woon vlakbij Peter) En ik denk idd dat beginners "te hoog" starten mede omdat er (te) weinig van dit soort wedstrijden bij hun in de buurt zijn. Dit in tegenstelling tot "Engelse" wedstrijden.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:39

Als er echte beginners wedstrijden in de buurt zouden zijn, zou ik waarschijnlijk wel eens de stoute laarzen aantrekken.
Nu wordt er te veel van een ruiter en paard verwacht, ik heb geen zin om dat later ergens terug te lezen. En ik weet dat ze dan ook gelijk hebben, maar leuk is anders.
Ook het ontbreken van westernmaneges is een groot nadeel. Als je met je eigen manegeclubje samen in zou kunnen schrijven, dus waar je regelmatig mee zou lessen, zou de drempel een stuk lager zijn.
De westrijden die er nu meestal zijn, zijn te vergelijken met het Z niveau voor dressuurruiters, heb ik me laten vertellen door een Z ruiter die eens mee ging om te kijken. De oefeningen zijn over het algemeen te hoog gegrepen, zeker voor beginners. En de toeschouwers willen geen beginners zien, die willen spektakel.........
Komt bij dat wij Nederlanders minder bereid zijn te reizen, in Amerika is dat veel normaler.
Mijn conclusie is dat de dressuurders het beter voor elkaar hebben, zeker in Nederland. Ik denk dat je het bij de AQHA er niet door zou krijgen, helaas....

Mijn antwoord is trouwens ook JA.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 17:46

Margee schreef:
Nu wordt er te veel van een ruiter en paard verwacht, ik heb geen zin om dat later ergens terug te lezen. En ik weet dat ze dan ook gelijk hebben, maar leuk is anders.

Zou dit echt een rede zijn om niet te starten????

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:48

Een hoofdreden niet maar ik denk wel dat het iets kan zijn dat mee kan spelen. Met de komst van internet is e.e.a. toch vaak meteen 'wereldwijd' te lezen Knipoog

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 18:04

Voor mij wel. Ik ben echt bloednerveus voor zoiets en dan zou ik een kater van enkele weken hebben achteraf.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 18:36

Hmm rede te meer om te zorgen dat je goed bent voor bereid Cool
Maar ik heb bij mijn weten nog nooit iets gelezen over iemand die ze afbranden omdat het niet ging zoals het moest.
Niet op Bokt tenminste Cool

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 18:42

Of gewoon wel gaan en je niks van anderen aantrekken en lol hebben.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 18:52

Blaze"]
Hmm rede te meer om te zorgen dat je goed bent voor bereid Cool
[/quote]
Maar daar zijn m.i. dus de beginnerswedstrijden goed voor. Je wordt met je neus op de feiten gedrukt en ziet de reacties van je paard.
Als ik dat dan vergelijk met de wedstrijdjes van mijn dochter op de manege, die groeit er helemaal in mee en zonder noemenswaardige stress....


[quote="Blaze schreef:
Maar ik heb bij mijn weten nog nooit iets gelezen over iemand die ze afbranden omdat het niet ging zoals het moest.
Niet op Bokt tenminste Cool

ha, ha, ha......

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 18:54

Ha ha ha ??? ik was serieus,bij mijn weten is nog nooit iemand persoonlijk afgebrand om zijn rijden in de klasse waar hij of zij thuis hoort Cool

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 18:58

Kan je nagaan hoeveel je weet Knipoog