YES! YES! YES! (drachtig)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:41

interessant jeddah, ik ben weer wat wijzer geworden zo leer je nog eens wat Haha!



jeddah"]
Wil niet zeggen dat het "ouderwetse" niet telt! Is natuurlijk ook heel spannend!! Naar wie ga je dit jaar?
[/quote]

net wat dance al zegt, ik hoef niet ver gewoon thuis bij mijn eigen hengst Tong uitsteken

[quote="mac schreef:
Nergens, daar refereer ik ook niet aan. Het is alleen in het algemeen zo dat er vaak op breeding stocks wordt neergekeken. "Mooi paard; Quarter?" "Nee, een Paint" "Oh, een breeding stock dus" zo wordt er dan vaak gereageerd met een afkeurende blik of met 1 van "oh wat erg voor je " .


ik had al zo'n vaag vermoeden dat je het algemeen bedoelde, maar door die quote was ik even de weg kwijt. Ach gut
en idd je hebt wel gelijk, ik was vorig jaar met een eenkleurige appie op wedstrijd, toen kreeg ik ook te horen mooie quarter. ik dus em dit is een appaloosa. die vreemde blik die je dan ziet geeft wel aan wat jij zegt.

jessiejanes dat van die embyos bij de warmbloeden had ik al ergens gelezen. ze gaan steeds verder, nog even en de hengst zelf wordt ingevroren omdat ze er dan langer gebruik van kunnen maken Haha! Haha! Haha!

DubbelFun

Berichten: 88693
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 13:28

jessiejanes schreef:
EMBRYO'S INVRIEZEN en (jaren?) later bij een draagmoeder inplanten.De slagingspercentages zijn natuurlijk weer wat minder dan bij frozen semen,maar als het zeeeeer waardevolle veulens zijn,dan is dit behoorlijk rendabel!(Dit word dus nog niet bij quarters gedaan,dit kent AQHA nog niet en ,niet schrikken,quarters zijn te goedkoop(!),maar bij de warmbloed springpaarden loopt dit al goed!)

Ik weet niet of het in Amerika gebeurt met ingevroren embryo's, maar het plaatsen van bevruchte eitjes bij een draagmoeder is daar al lopende bandwerk.
Kort geleden heeft de AQHA een heel grote rechtzaak verloren omdat ze meerdere veulens van één moeder in één jaar niet wilden registreren.
Dit waren allemaal 'race'quarters en er speelde bij de fokkers dus enorme belangen.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 13:45

Ik heb er al over geinformeerd, over het Embryo transplanteren in elk geval.

Zo duur is het nog niet eens, wat het vervelendste is (vind ik) dat je een vreemde merrie mee naar huis krijgt waar het embryo dan in zit. Ze hebben namelijk een stuk of 5 draagmerries "klaar staan" om het embryo op te vangen.

Ik had namelijk het leuke idee bedacht om Jeddah met een veulen van Sim te implanteren , maar dat was dus niet zo makkelijk.

Ik kan Jeddah dan wel tussen die andere merrie's zetten en hopen dat net toevallig Jeddah op dat moment geschikt is, maar anders zit ik met een vreemd paard dat mee naar huis mag.

Aangezien ik van mening ben dat de merrie kwa karakter door de opvoeding erg veel meegeeft aan het veulen, zag ik het niet zo zitten om zomaar een merrie op stal te hebben, met misschien wel een voor mij ongewenst karakter, die dan mijn veulen opvoed.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 13:48

Hey, das altijd erg luxe Rina, als je je eigen hengst op stal hebt staan!! Wat ik ook erg leuk vind is dat je dan papa ook zo goed kent, wat gewoon fijn is, dan kan je later roepen, dat heeft ie van paps!
Dat vind ik met Senna erg fijn omdat ik Hint opo stal gehad heb, en in veel dingen zie ik dat terug.

Bij de hengsten met bevroren sperma, tja, dan ken je hem alleen van een plaatje, en wordt het toch anders. Ik heb Obsesed wel irl gezien, maar dat was op een show, hij stond naast me op de wasplaats, dus ik weet alleen maar dat ie braaf is tijdens het wassen...hihi

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 13:51

Sugarmiss schreef:
[Ik weet niet of het in Amerika gebeurt met ingevroren embryo's, maar het plaatsen van bevruchte eitjes bij een draagmoeder is daar al lopende bandwerk. .
[/quote]

Klopt,embryo-implantie is veel normaler dan hier,dat invriezen van embryo is dus nog niet bekend in de USA!

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 13:53

In Amerika gebeurt het inderdaad al veel langer, het inplanten van embryo's. Ook bij Quarters. Heb daar toen al een video van gezien van een kennisje die daar op die ranch op bezoek was. Volgens mij waren dat geen race quarters maar ik kan haar nog wel eens vragen. Vraag me of, wat is goedkoop bij Quarters. Als ik die deksommen bekijk van sommige QH's en dan ook géén race QH's vraag ik me serieus af voor hoeveel ze het veulen zouden moeten verkopen. Niks voor onze hobbybeursjes. Veel al, als je aan bepaalde voorwaarden voldoet, wordt bij KI met frozen semen wel levend veulen garantie gegeven. Maar dan nog.

Hoe ver je wilt gaan? Ach in Lelystad op het onderzoeksstation waren ze jaren geleden al bezig met embryo transfer en dan ook nog gesorteerd, als ik het zo mag noemen naar mannelijk en vrouwelijke cellen. Bij rundvee is dat allang redelijk goed gelukt. Het onderzoek met paarden doen ze ook op die wijze, maar daar het niet zo winstgevend is als met rundvee staat het op een laag pitje.
Conclusie? Alles draait om het grote geld, toch?

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 13:56

jeddah schreef:
Aangezien ik van mening ben dat de merrie kwa karakter door de opvoeding erg veel meegeeft aan het veulen, zag ik het niet zo zitten om zomaar een merrie op stal te hebben, met misschien wel een voor mij ongewenst karakter, die dan mijn veulen opvoed.

Daar heb je zeker een punt,waar ik ook mijn vraagtekens bij zet,maar goed ;de draagmoeder kan ook een hele goede moeder zijn!
Het is nog redelijk te doen de kosten,maar de merries waarbij het voor ons interressant zou zijn,zijn oud en daardoor te weinig slagingskans,dus wij beginnen er ook niet aan.
Laat het nog maar meer ontwikkelen en als de veulenprijzen ook nog rendabeler worden tegenover investering,dan kunnen we er altijd nog aan denken.Wij gaan dus naar dit bedrijf alleen voor het "zwanger maken".

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 14:04

Dance schreef:
Conclusie? Alles draait om het grote geld, toch?

Als je van hobby je werk maakt,gaat geld wel veel belangerijker worden.Of het GROOT geld is ,kan je je bij de paarden-business nog je vraagtekens zetten,maar daar zijn al genoeg discussies over.
Verder is het maar wat voor een "lading"je aan zo'n uitspraak geeft;als de paarden het maar goed hebben toch?!Het zal ze zelf niks interreseren welke pedigree ze hebben of hoeveel ze gekost hebben!ZELFS bij mensen die ook meer financiel met paarden bezig zijn is dit belangerijk!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 14:15

jeddah schreef:
Zo duur is het nog niet eens, wat het vervelendste is (vind ik) dat je een vreemde merrie mee naar huis krijgt waar het embryo dan in zit. Ze hebben namelijk een stuk of 5 draagmerries "klaar staan" om het embryo op te vangen.

Ik had namelijk het leuke idee bedacht om Jeddah met een veulen van Sim te implanteren , maar dat was dus niet zo makkelijk.

Hoe wordt dat dan bepaald? Komen alleen door een faciliteit geselecteerde merries in aanmerking voor het "draagmoederschap" Verward ?

Vond het wel een leuk bedachte constructie, dat Jeddah een veulen van Sim zou baren en opvoeden Haha! .

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 20:52

Embryo transplantatie wordt ook gebruikt voor merries die goed in de sport lopen en er op deze manier niet "uit" hoeven om veulens te krijgen.

=^.,.^=

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 22:43

jessiejanes schreef:
1-Badgers expres *Wimpy's Little Step


Ai ai ai!! Wat gaaf zeg!! Ik vind dat echt een waanzinnige hengst. Heb je echt de volle prijs voor het dekgeld betaald? Ik vind het nogal ching ching, maar dan heb je ook wat. Ik neem aan dat je het veulen zelf wilt gaan houden?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-04 09:22

Mac"]
[quote="jeddah schreef:
Zo duur is het nog niet eens, wat het vervelendste is (vind ik) dat je een vreemde merrie mee naar huis krijgt waar het embryo dan in zit. Ze hebben namelijk een stuk of 5 draagmerries "klaar staan" om het embryo op te vangen.

Ik had namelijk het leuke idee bedacht om Jeddah met een veulen van Sim te implanteren , maar dat was dus niet zo makkelijk.

Hoe wordt dat dan bepaald? Komen alleen door een faciliteit geselecteerde merries in aanmerking voor het "draagmoederschap" Verward ?

Vond het wel een leuk bedachte constructie, dat Jeddah een veulen van Sim zou baren en opvoeden Haha! .
[/quote]

Ik vind het inderdaad ook wel erg slim, maar helaas, toch meer haken en ogen dan ik dacht.

Ik heb verder niet geinformeerd naar wat voor merries ze gebruiken, ik neem aan dat het wel Paarden merries zijn, omdat het waarschijnlijk met de KWPNers meer gebruikt wordt.
Ik ben zelf niet zo'n fan van hele grote paarden (ben tenslotte maar 1.58m Knipoog ) en om zo'n "grote" op stal te hebben die je ook nog niet eens kent, no thanks.. !

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 15:04

farichta schreef:
Embryo transplantatie wordt ook gebruikt voor merries die goed in de sport lopen en er op deze manier niet "uit" hoeven om veulens te krijgen.

Juist voor deze merries.Daarnaast worden er ook van moeders van beroemde paarden zoveel mogelijk embryo's uitgespoeld.
Laatst bijgewerkt door _Vanes_ op 24-04-04 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 15:09

gera"]
[quote="jessiejanes schreef:
1-Badgers expres *Wimpy's Little Step
. Ik neem aan dat je het veulen zelf wilt gaan houden?
[/quote]
Dat ligt eraan wat eruit komt en OF er wat uit komt.Het is de bedoeling om merrie's te houden,om een mooie merriestam op te bouwen.De hengstenveulens zijn in principe te koop.Het is natuurlijk leuk om 1 hengst op stal te houden,maar door je niet te binden aan 1 hengst (dus semen kopen),kan je wel beter varieren en ieder jaar een beetje kijken wat weer "hot" is.

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 20:06

gera"]
[quote="jessiejanes schreef:
1-Badgers expres *Wimpy's Little Step


Ai ai ai!! Wat gaaf zeg!! Ik vind dat echt een waanzinnige hengst. Heb je echt de volle prijs voor het dekgeld betaald? Ik vind het nogal ching ching, maar dan heb je ook wat. Ik neem aan dat je het veulen zelf wilt gaan houden?
[/quote]

Mag ik die hengst ook zien... Vriendjes zijn? (site please... kan niks vinden op google...)

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 22:57


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 12:56

gera schreef:
ArwenLune: Hier is nog een plaatje waar je de hengst van verschillende standpunten ziet. Ik houd niet zo van het plaatsen van foto's van anderen op een forum, dus hierbij even de link naar de afbeelding zelf
http://horseservices.com/taborranch/images/image26.gif


Na het zien van deze foto moet ik zeggen dat het inderdaad een mooi paard is, die eerste foto is gewoon niet zo flatterend voor mijn endurance-paarden-gewende ogen Lachen

Ben heel benieuwd naar het veulen... maar vast niet zo benieuwd als Jeddah zelf Clown Cheese!

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 10:17

jessiejanes schreef:
Mijn combi's dit jaar zijn:
1-Badgers expres *Wimpy's Little Step
2-Miss Dawn Enterprise *Lil Ruff Peppy
3-Hickorys Gynn*Bueno Chexinic
4-Jessie janes*Radical Revolution
(misschien 5-Jacky Daniels Bright*Smart Little Pistol,weet na volgende week zeker ja of nee,dit zou dan nr. 12 zijn))

UPDATE!:
Bagder is dragend,gescand op 15 dagen.
Miss Dawn is onduidelijk,Er waren 2 cystes bekend in de BM,nu 4(!) zichtbaar(?),maar ze zijn te klein voor een vrucht van 3 weken,dus nog niet zeker of er een vrucht zit en of deze ook levensvatbaar genoeg is.
Over 3 weken nog eens scannen,dan weten we meer!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 11:49

Gefeliciteerd! Fijn dat je er al 1 drachtig hebt, hou ons op de hoogte van Miss Dawn!

Natascha dH

Berichten: 995
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Tollebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 09:29

Pooh heeft het volgens het boekje gedaan: zaterdagmiddag geïnsemineerd, zondagmorgen ei weg! Nu dus wachten of het pakt. Rond 13 mei weet ik meer....... Party!!
Spannend...
Groetjes, Natascha

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 12:59

Ook gefeliciteerd Natascha. Dat was een snelle aktie. Wist het goede nieuws al, daar ik zondag toen je belde er naast stond. Spannend allemaal. Ik was één dag te laat en had de merrie thuis gelaten toen ik naar Stroe ging om de afspraak te maken, anders was het waarschijnlijk ook al gebeurd. Ook eentje van Ace. Wordt wel heel erg spannend ondertussen en we moeten nog zo verschrikkelijk lang wachten op het eindresultaat. Dat vind ik in het begin het ergste. Op het eind gaat het dan wel weer snel genoeg.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 17:02

Update hier: Mijn quartermerrie Enterprise Cody wordt dit jaar gedekt door mijn eigen Painthengst, Made In Holland. Stiekum ga ik dus hopen op een bay overo veulentje.....met fleugje Halter- bouw, de souplesse en mooie mini- oortjes van zijn vader en alle het andere goede van zijn/ haar moeder!! Eerst moet Cody nog gaan bevallen van haar veulen van Really Rugged Kid, zucht...........ze was uitgerekend op 18 april!!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 22:59

nog steeds niets FH??? ik had deze week nog aan je gedacht en of het kind er al was. maar dus nog steeds niet. in ieder geval veel sterkte met waken en we horen al het er is ja???

Citaat:
mooie mini- oortjes van zijn vader

niet al te mini-oortjes dan kunnen ze nl niet goed luisteren naar het baasje Haha! maar dat ie maar een mooie bay-overo mag worden.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 23:33

FlyingHigh schreef:
Update hier: Mijn quartermerrie Enterprise Cody wordt dit jaar gedekt door mijn eigen Painthengst, Made In Holland. Stiekum ga ik dus hopen op een bay overo veulentje.....met fleugje Halter- bouw, de souplesse en mooie mini- oortjes van zijn vader en alle het andere goede van zijn/ haar moeder!! Eerst moet Cody nog gaan bevallen van haar veulen van Really Rugged Kid, zucht...........ze was uitgerekend op 18 april!!


WOW! Dat is even groot nieuws! Wat leuk! En dan heb je straks allemaal familie op stal!!! Ik duim mee voor een Bay Overo!!

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 08:37

rina schreef:
nog steeds niets FH??? ik had deze week nog aan je gedacht en of het kind er al was. maar dus nog steeds niet. in ieder geval veel sterkte met waken en we horen al het er is ja???

Citaat:
mooie mini- oortjes van zijn vader

niet al te mini-oortjes dan kunnen ze nl niet goed luisteren naar het baasje Haha! maar dat ie maar een mooie bay-overo mag worden.


Oh, hemel, mijn wallen beginnen steeds verder te groeien, ik zit met 2 wakkerhouders!! Mijn man heeft momenteel geen leven ivm hooikoorts verschijnselen met gesnurk, gesnotter, geroggel en geratel, de complete nacht door!! En elke nacht in pyama het bedje uit, door de nacht richting stalletje wandelen en dan een blij paard in de ogen kijken, Tong uitsteken .......gaaaaaappppppp!!! Veueueulentje, kóóóm dan!!!!!