YES! YES! YES! (drachtig)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 14:02

jessiejanes schreef:
Ik heb even gekeken:Die FPF Lethal Weapon is ook een knappe vent,wat voor merrie gebruik je?

Mijn eigen "oudje" Lovers , Bright Sierra Lee. Het is een merrie met wat oudere bloedlijnen met veel Wiescamp gefokte paarden er in. Het is een hele correcte, stevig gebouwde merrie. Heel slim en 300% betrouwbaar; een "merrie met ballen".

Waarom deze combi? Mijn merrie is nogal stevig gebouwd en is daardoor qua beweging wat beperkt. Lethal Weapon ("Joey") fokt paarden door die de eerste jaren goed mee zouden kunnen in de halter, maar daarna daarvoor te "luxe" worden. Dat luxere hoop ik dus ook mee te krijgen. Joey schijnt ook zijn gangen goed door te geven. Ook is hij zowel frame overo (mijn merrie is OLWS negatief) als sabino, waardoor we (hopelijk) een grotere kans op kleur hebben. Mijn merrie is een breeding stock, minimal sabino. Bovendien is mijn merrie nogal snel beledigd en wat heethoofderig en deze hengst is meer op het slome af. Een echte kindervriend; type liever lui dan moe.

Worden we nu echt te enthousiast Haha! Cool ??

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 14:50

OLWS Verward O=? L=ethal W=hite S=? Zit ik een beetje in de buurt? Of is dit te off-topic?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 14:51

Overo Lethal White Sydrome....! Nee hoor, niet te off topic, tenminste, vind ik... Knipoog

Natascha dH

Berichten: 995
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Tollebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:03

Mijn merrie, Miss Fanci Shampoo, wordt, als alles goed gaat, deze week nog geïnsemineerd met de bevroren zwemmertjes van Ace (Peppy Dun It Chex van Gisela). Eitje was vandaag bijna groot genoeg. *LOL*

Sorrel Paint (uit black overo x sorrel tobiano) X buckskin Quarter = kans op bijna vanalles. Dus dat wordt spannend. Hyper!
Ook ik hoop dat Ace wat van zijn coole karakter door het "mutserige" karakter van mijn merrie kan mengen. OK dan!

Groetjes, Natascha

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:17

Natascha dH schreef:
Mijn merrie, Miss Fanci Shampoo, wordt, als alles goed gaat, deze week nog geïnsemineerd met de bevroren zwemmertjes van Ace (Peppy Dun It Chex van Gisela). Groetjes, Natascha

Dat is dus 8!
Uhm,ja,nu worden we echt enthousiast! Haha!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:29

Natascha dH schreef:
Eitje was vandaag bijna groot genoeg. *LOL*

Oh spannend! Wou dat ik hetzelfde kon zeggen Knipoog !

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 18:30

Leuk Natascha dH! Hou ons op de hoogte!!

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 18:43

Oei Natascha, dat worden spannende tijden...... wij zijn ook heel benieuwd!!!!!! (Houdt ons op de hoogte hè???)

Groetjes, Gisela

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 19:29

Wow Corine, wat een hengst hè? Ik ben echt benieuwd wat er uit komt, want Simply is zelf ook al niet bepaald een smal paardje.
Als hetgeen er uit komt géén hengst is dan ben ik allang blij, want ik heb je liever met een nakomeling uit deze hengst niet naast me in de halterklasse Clown Dan win ik namelijk nooit meer Haha!
Nee geintje, ik duim gewoon hard met je mee voor een mooi en gezond veulen!
Hoeveel weken zei je ook alweer? Knipoog

MissPeet

Berichten: 45
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: made

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 21:15

gefeliciteerd hoor, nu begint het heeeeeeeeeeele lange wachten, maar daar krijg je dan ook iets geweldigs voor terug OK dan!

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 21:17

Effe doortellen, ikke 2 stuks Haha! Moet nog gebeuren volgende maand.

Gefeliciteerd met de zwangerschap in ieder geval . Bij frozen semen is dat namelijk heel spannend weet ik nu. Is anders dan anders.

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 21:42

Hoi, ook mijn merrie wordt geinsemineerd met frozen semen. Ook van Peppy Dun it chex.
Afgelopen week zou de grote dag zijn, blijkt mevrouw nog in paasstemming te verkeren!! Ze had teveel follikels om te kunnen insemineren (3 stuks)! En dat op haar leeftijd!
Tsja, dat wordt nu dus weer 2 weken wachten. Lachen
Enne Corine.... van harte gefeliciflapstaart hoor!! OK dan! OK dan!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 21:54

Gefeliciteerd, da's altijd fijn als het zo makkelijk gaat Lachen

Maar ben ik nou de enige die dacht dat het een paintshop-gemanipuleerde foto was, zo eentje waar je bv. hoofden heel erg mee kan opblazen? 't is vast een mooi paard, maar op die foto... ik zou er wel eens een standfoto van willen zien...

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 22:18

oh wat leuk zeg Haha! !! wat een superschat is die merrie Lovers en die hengst is echt 1 bonk spieren !!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 22:41


Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 00:23

Nog een keer bedankt allemaal! Ik kan het me nog steeds niet helemaal voorstellen, hebben de anderen dat ook die Bevroren sperma gebruiken? Het blijft een raar idee dat de hengst waar ze van drachtig is helemaal in Texas staat....!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 00:26

ArwenLune schreef:
Gefeliciteerd, da's altijd fijn als het zo makkelijk gaat Lachen

Maar ben ik nou de enige die dacht dat het een paintshop-gemanipuleerde foto was, zo eentje waar je bv. hoofden heel erg mee kan opblazen? 't is vast een mooi paard, maar op die foto... ik zou er wel eens een standfoto van willen zien...


Bedankt AwenLune!

Nee, hij is niet ge-paint-shoped! Ik heb het al eerder gezegd, de hengst heb ik 10 jaar geleden ook in levende lijve gezien en hij is echt enorm breed, maar ook erg sierlijk en mooi.

Hij kan trouwens prima bewegen en dat geeft hij door, 1 van zijn nakomelingen is Reserve World Champion Hunter Under Saddle en de moeder was niet eens een Volbloed Knipoog .
Tevens heeft hij meerdere nakomelingen die het in de Reining verdienstelijk doen!

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 00:37

Inderdaad een heel onwerkelijk idee. Gekoeld sperma uit Europa gaat nog wel. Die afstand valt nog wel even te bevatten. Maar dit is echt , na ik weet het niet hoe ik dat moet zeggen.


Was je in de kliniek met Simply?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 00:43

Precies! Het idee dat de hengst in bijvoorbeel Duitsland staat gaat nog wel, maar helemaal aan de andere kant van de oceaan is erg raar!

Met Sim ben ik naar Stroe geweest, waar ik erg blij mee ben, want was ik hier gegaan was ze te laat geinsemineerd. Ze had namelijk een klein eitje, maar hij was wel "klaar".

Mijn DA zei dat ze nog een paar dagen zou moeten wachten. Gelukkig heb ik haar wel meteen naar Stroe gebracht waar dr van der Holst haar meteen opgevoeld heeft en hij zei dat het niet om de maat gaat, maar om hoe het voelt. Hij heeft enorm veel ervaring (30 jaar alweer) en kan het goed op gevoel. Hij besloot dat ze de volgende morgen meteen geinsemineerd moest worden, en zo te zien had hij het helemaal goed, want ze is drachtig!

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 00:52

Nog een nachtbraker Haha! .
Heel goed gedaan. Ik ga namelijk ook naar Stroe. Ga er zondag heen om alles door te spreken en om nog een hengst te bekijken With Technique, die staat daar.

Het sperma is toch al in Stroe en via onze hengstenstation hebben ze me ook de aanbeveling gedaan daar heen te gaan. De paarden moeten vaker opgevoeld cq gescand worden al is het midden in de nacht. En die service wordt daar verleend. Ik vind dat geweldig. Ze hebben ook al lang de meeste ervaring met diepvriessperma.

Kreeg al direct bij het eerste contact een enorm goede indruk. Dus straks nog meer tevreden klanten en...merries (hoop ik). OK dan!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 01:53

Mac"]
[quote="rina schreef:
ja ik heb een paint maar met kleuren enz ben ik me toch slecht Bloos!

Neenee, natuurlijk niet! Vlekken zijn nou eenmaal een raskenmerk en elke Paintliefhebber ziet natuurlijk het liefst vlekken op zijn paard. Maar om daardoor te stellen dat een breeding stock waardeloos is, zou te ver gaan. Ik denk dat heel veel breeding stock eigenaren graag de voordelen van de breeding stock benadrukken omdat ze al door te veel mensen worden gezien als "waardeloos" door de afwezigheid van vlekken. Zoals Corine hier al aangeeft, zitten daar dus ook positieve kanten aan!
[/quote]

mac zoeffffff je bent me echt kwijt. waar in mijn stukje schrijf ik dat een breedingstock minder waard zou zijn dan een regular Verward (ik denk er niet aan, mijn paint merrie krijg binnenkort een veulen en of ie nou bont of niet is zal mij worst wezen als het maar gezond is). en er lopen genoeg breedingstocks rond die beter zijn dan bonte paints. hetgene ik in deze zin aangeef is dat ik weining tot niets weet over de kleuren die je kunt krijgen bij verschillende combinaties (vb black tobiano maal chesnut overo) plus dat ik niet wist dat een breedingstock minder kans heeft op owls, wat mij verbaasd omdat het toch iets in de genen is.
jeddah heb je wat meer uitleg daarover.

overigens nog verder doortellen, van mij gaan er dit jaar 3 of 4 naar de hengst. maar ik doe het nog ouderwets (natuurlijk) of telt het dan niet Bloos

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 08:25

rina schreef:
waar in mijn stukje schrijf ik dat een breedingstock minder waard zou zijn dan een regular Verward
Nergens, daar refereer ik ook niet aan. Het is alleen in het algemeen zo dat er vaak op breeding stocks wordt neergekeken. "Mooi paard; Quarter?" "Nee, een Paint" "Oh, een breeding stock dus" zo wordt er dan vaak gereageerd met een afkeurende blik of met 1 van "oh wat erg voor je " .

Overigens ga ik ook naar Stroe met mijn merrie en zou niet anders willen. Ik heb al een paar gesprekken met Dr. Van der Holst gehad en hij loopt gewoon over van de kennis en ervaring!!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 09:49

rina"]

plus dat ik niet wist dat een breedingstock minder kans heeft op owls, wat mij verbaasd omdat het toch iets in de genen is.
jeddah heb je wat meer uitleg daarover.

overigens nog verder doortellen, van mij gaan er dit jaar 3 of 4 naar de hengst. maar ik doe het nog ouderwets (natuurlijk) of telt het dan niet Bloos
[/quote]

Jaja, heb ik uitleg over! Is goed dat je het vraagt, want er zijn denk ik wel meer mensen die niet weten dat de OLWS gen in principe gewoon de Frame Overo gen is. Er zijn verschillende soorten Overo's, de Splash, de Sabino en de Frame. Frame is een van de meest voorkomede in de Paints en is helaas ook verantwoordelijk voor de Lethal White veulens wanneer er 2 Frame's samen worden gekruist.

Een Breedingstock draagt meestal helemaal geen Bont gen, anders was ie Bont geweest. Vandaar dat de meeste Breedingstocks ook negatief zijn, want ze dragen de Bont gen Frame niet.
Uiteraard kan ook Frame in minimale vorm voorkomen (bijvoorbeeld een Solid paard, met alleen een blauw oog, of een "vreemde" bles, Frame geeft meestal rare blessen), dan kan het dus zijn dat de Breedingstock wel Positief test voor de OLWS, dus de Frame gen. Dat wil ook zeggen dat het dier minimaal bont is en dus ook Bont kan geven.

Bij de American Miniatures wordt er juist op OLWS getest om te "bewijzen' dat het dier ook de Frame (dus Bont) gen draagt, daar kijken ze er ook heel positief tegenaan, want dat is juist gunstig, want dan kun je Bonte veulens fokken. Uiteraard niet met een andere Frame overo kruisen...

[quote="rina schreef:
overigens nog verder doortellen, van mij gaan er dit jaar 3 of 4 naar de hengst. maar ik doe het nog ouderwets (natuurlijk) of telt het dan niet

Nee, telt niet Knipoog ! Natuurlijk hartstikke leuk!! Maar de vraag was inderdaad, wie doet er allemaal aan Bevroren sperma dit jaar.

Wil niet zeggen dat het "ouderwetse" niet telt! Is natuurlijk ook heel spannend!! Naar wie ga je dit jaar?

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:47

jeddah schreef:
Nee, telt niet Knipoog ! Natuurlijk hartstikke leuk!! Maar de vraag was inderdaad, wie doet er allemaal aan Bevroren sperma dit jaar.

Wil niet zeggen dat het "ouderwetse" niet telt! Is natuurlijk ook heel spannend!! Naar wie ga je dit jaar?


Iets héél moois in d'r eigen stalletje OK dan! Haha!, hoeft dus niet ver te gaan.

PS: eventuele gegadigden voor "natuurlijk" kunnen per PB met haar contact opnemen.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:23

Hoi,

Ja,het gaat inderdaad alleen over merries die dragend zijn dmv frozen semen.Zo kunnen we "onze eigen bokt-western-slagings-percentage" bijhouden van de inseminaties waar ook daadwerkelijk een levend veulen uit ontstaat!
Als ik nu goed tel zitten we op 8 plus 3=11 merries?

Mijn combi's dit jaar zijn:
1-Badgers expres *Wimpy's Little Step
2-Miss Dawn Enterprise *Lil Ruff Peppy
3-Hickorys Gynn*Bueno Chexinic
4-Jessie janes*Radical Revolution
(misschien 5-Jacky Daniels Bright*Smart Little Pistol,weet na volgende week zeker ja of nee,dit zou dan nr. 12 zijn))
Deze zijn alle dus met frozen semen.De veulens die dit jaar bij ons worden geboren zijn nog,in de USA,met cooled semen of vers semen geinsemineerd,dus die doen niet mee!

Mijn merries worden geinsemineerd bij Animal embryo Centre:
http://www.animalembryocentre.nl/
Dit,omdat we er een goed gevoel bij hebben dat alles correct gebeurt(en dat is tot nu toe OK dan! )en omdat het maar 3 kwartier rijden is van ons,wat erg handig is.Wij hebben met bedrijf en 2 kleine kinderen niet de tijd en vrijheid om dagenlang met zoveel merries te reizen.
Dit bedrijf heeft als specialiteit paarden en koeienembryo's maken en wat ALLEEN ZIJ kunnen is deze EMBRYO'S INVRIEZEN en (jaren?) later bij een draagmoeder inplanten.De slagingspercentages zijn natuurlijk weer wat minder dan bij frozen semen,maar als het zeeeeer waardevolle veulens zijn,dan is dit behoorlijk rendabel!(Dit word dus nog niet bij quarters gedaan,dit kent AQHA nog niet en ,niet schrikken,quarters zijn te goedkoop(!),maar bij de warmbloed springpaarden loopt dit al goed!)
Dus voor diegene die zich verbazen over frozen semen ,hier houdt het niet op!

Misschien leuk een lijstje te maken welke combi's "frozen baby's"er worden geboren?