Sterren kijken!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mercy

Berichten: 149
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Halle

Sterren kijken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 08:35

Ik heb een probleempje.
Eén van van paarden heeft tijdens het trainen sterk de neiging om naar de sterren te kijken. Daardoor ontwikkelingen zijn onderhalsspieren meer dan zijn bovenhalsspieren. En daar ben ik natuurlijk niet blij mee....
Hoe los ik dat op? Verward Want ik wil niet continue in zijn mond zitten door hem met de teugel naar beneden te dwingen....
Wat raden jullie aan?
Ik heb wel eens gehoord van een trainingsfork. Heeft iemand daar ervaring mee en is dat een mogelijke oplossing voor mijn probleem? Of moet ik het heel ergens anders zoeken???

Kijk eens op....
http://spaces.msn.com/members/ihekkert/

Groetjes,
Ingrid


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 08:39

Een mogelijke oplossing is eigenlijk ook weer het standaardverhaal van het nakijken van het zadel, tanden etc etc. En hoe los je het in de les op?

Mercy

Berichten: 149
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Halle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 08:47

De tandarts is afgelopen winter geweest en de rest is uiteraard ook gecheckt, daar ligt het niet aan. In de les los ik het op door zoveel mogelijk voorwaarts te rijden met de nodige druk op de teugel. Dat gaat best goed, maar hij moet toch ook leren zonder de steun van de teugel neerwaarts te blijven....? En ik ben nu eenmaal een tegenstander van het continue aan de teugels zitten. Zodra ik de teugeldruk verminder, gaat het koppie weer omhoog...

Kijk eens op....
http://spaces.msn.com/members/ihekkert/

Groetjes,
Ingrid

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 08:54

Leren is een proces en heeft tijd nodig. Ik zou toch even doorgaan met hetgeen je in de les in zo'n geval ook moet doen. Als je hier te snel mee stopt leert je paard dat hij jou nageeflijk maakt. Als jij aan je paard laat merken dat jij het meeste geduld hebt maak jij je paard nageeflijk en kan je weer verder gaan. Gewoon rustig doorgaan en bv over een maand eens kijken hoe het er voor staat. Als er dan nog geen enkele verbetering is zul je waarschijnlijk iets anders moeten proberen.
Dus gewoon druk opvoeren, paard geeft, jij laat direkt los, koppie omhoog, jij druk opvoeren etc etc. Gewoon rustig volhouden en dan komt het vanzelf wel. En ook heel goed opletten dát je ook direkt loslaat. Als dit te laat of onvoldoende gebeurd is het voor het paard nog steeds geen beloning om na te geven.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 08:55

Heb je ook de rug en nek van je paardje na laten kijken?

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

Mercy

Berichten: 149
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Halle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 09:06

Ook dat! Is niets mee aan de hand! Geen gevoelige plekken, ook niet ná het rijden! Als hij vrij rond loopt heeft hij ook altijd zijn koppie omhoog...
Als ik hem longeer (met zadel en al...) gebruik ik altijd een lijn tussen het halster en de onderzijde van de singel, en dan ontspant hij vrij snel en loopt hij lekker laag, zonder druk op de teugels...

Kijk eens op....
http://spaces.msn.com/members/ihekkert/

Groetjes,
Ingrid

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 09:17

Misschien helpt een simpele martingaal? Kan hij met zijn hoofd alle kanten uit kijken, het zit niet te strak, maar sterren bekijken wordt heel moeilijk...

Old minds are like old horses: you must exercise them if you wish to keep them in working order...
R.I.P. lieve Moon.

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 09:18

Mercy schreef:
Ook dat! Is niets mee aan de hand! Geen gevoelige plekken, ook niet ná het rijden! Als hij vrij rond loopt heeft hij ook altijd zijn koppie omhoog...
Als ik hem longeer (met zadel en al...) gebruik ik altijd een lijn tussen het halster en de onderzijde van de singel, en dan ontspant hij vrij snel en loopt hij lekker laag, zonder druk op de teugels...


En dat is omdat hij dus druk voelt en nageeft om die druk kwijt te raken. Hij kan dat sneller zelf dan dat jij hem met je handen die beloding geeft en heeft het bij deze methode dus snel door.
Ik heb ook een sterrekijker en ben met een thiedeman gaan rijden. Ongeveer een half jaar en in de les met begeleiding. Nu gebruik ik hem niet meer omdat ik met een klein kneepje van mijn hand al genoeg effect bereik. Het blijft echter wel consequent volhouden.
Aan de hals van mijn paard is het ook te zien en ze is ook niet meer zo gevoelig op haar rug (hoofd omhoog en rug hol).

flow1234

Berichten: 645
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: doorwerth {voorheen monique1}

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 09:26

Ik heb het zeldfe probleem gehad. Mijn gedachten waren ook dat ik niet teveel druk op mijn teugels wilde, ben toen een tijdje gaan rijden met een martingaal en wel elke keer druk blijven vragen aan de voorkant de kunst is optijd los te laten en met je been eraan zodat hij op je been na gaat geven. Nu 1 jaar verder en ik hoef maar 1 x teugel druk te vragen zonder martingaal en hij komt en blijft beneden. Maar vergeet vooral niet dat hij ook op je been moet reageren. Veel plezier!!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 09:30

Die van mij deed dat ook toen ik haar kocht. Ik ben weer helemaal overnieuw begonnen en haar eerst weer op eigen benen leren lopen. Van voor los en van achter rijden. Na een paar keer ging het al stukken beter, en nu doet ze het helemaal niet meer.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Mercy

Berichten: 149
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Halle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 10:36

Ik moet blijkbaar meer geduld hebben en leren eerder los te laten! Dat is ook zo gegroeid, omdat ik weet dat als ik loslaat, het koppie weer omhoog gaat. Dank jullie wel voor jullie tips!!! OK dan! Ik laat jullie tzt weten hoe het gaat....

Kijk eens op....
http://spaces.msn.com/members/ihekkert/

Groetjes,
Ingrid

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 10:37

Gisela schreef:
Heb je ook de rug en nek van je paardje na laten kijken?

Dacht ik ook meteen aan! Misschien toch verstandig om eerst een osteopaath erbij te halen.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 16:28

Als je paard op een gegeven moment een mega-onderhals ontwikkeld heeft door het hoog lopen, dan wordt het laaglopen erg zwaar en kan ze zich daar moeilijk in ontspannen. Ik zou eerst de boel even laten controlen en wanneer dat allemaal goed is, haar toch naar beneden te gaan rijden, en ja...daar heb je druk op de teugels voor nodig. Alleen op die manier kan je de bespiering in haar hals herstellen.

Heb je ook een foto van haar bouw?

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers