Heeft de westernsport toekomst in NL?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DubbelFun

Berichten: 88597
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 18:33

Peter is denk dat je vandaag een erg romantische bui hebt. Clown Westernrijden is IMO lang niet zo romantisch als jij het hierboven voorstelt.
Het paard (en dus het berijden) was een manier om iets gedaan te krijgen (nl het werk wat gebeuren moest), dat dit zich toevallig buiten in de natuur afspeelde was een bijkomstigheid.

De mens heeft het paard altijd gebruikt om voor hem dingen makkelijker te maken, dat heeft weinig met Western of Engels te maken.
Tegenwoordig voelt men zich tot een bepaalde richting in de paardensport aangetrokken, met welk doel, achtergrond of zienswijze is heel persoonlijk.


Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 18:33

GoedVetMan"]
Wat is het toch ellendig om ellende te heten. Haha!
[/quote] Nagelbijten / Gniffelen
[quote="Ellende"]
Als buitenstaander komen 'western'mensen op mij meestal over op een vrij besloten groep die zichzelf beter voelt om de manier waarop zij met hun paarden bezig zijn.
[/quote]Nog nooit op een wedstrijd geweest waar ze Engels reden zeker
[quote="Ellende"]
Dat heeft ook te maken met het feit dat ik een gloeiende *lelijkwoord*hekel aan het ontwikkelen ben tegen Amerikanisme, en dat ik dingen als Amerikaanse vlaggen, strepen en sterren en meer van dat soort symbolen behoorlijk vaak in shows en rond websites van stallen tegenkom.
[/quote]Beter als dat zwart/witte rouw gedoe op een Engelse wedstrijd
[quote="Ellende schreef:
Dan komt daar nog bij dat ik behoorlijk veel hoor/lees over westernstallen die failliet gaat en alle paarden die een nieuw huis moeten vinden, en over ruzie tussen verschillende trainers etc etc etc.
En toevallig hoor ik dat soort dingen over het engelse gebeuren Schijnheilig
Ik wil je niet afzeiken hoor!

Maar in Middenmeer zijn we gestart met een groepje van 8 man. Deze groep is nu binnen twee jaar 30 man.

Erg raar als het geen toekomst heeft!

De NEderlandse Kampioenschappen van vroeger ( dan heb ik het over tien jaar terug) hadden 100 starts

De Nederlandse Kampioenschappen van NU hebben meer als 600 starts

Dus NEE er zit duidelijk geen toekomst in Schijnheilig

Euh,...?? Tsjah,...

DubbelFun

Berichten: 88597
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 18:37

@Chantalleke: niet alleen de kwantiteit is van belang, de kwaliteit is minstens zo belangrijk zéker op een NK.

Verder is het niet de bedoeling om nu weer op de achterste benen te staan omdat er weer iemand iets durft te zeggen tégen het Westernrijden.
het is een mening van iemand, die daar ook recht op heeft, omdat de topicstarter daarom gevraagd heeft.
Dat er ook andere meningen zijn moet niet hoeven uitmonden in wederom een welles/nietes discussie Lachen

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 18:39

Sugarmiss schreef:
het is een mening van iemand, die daar ook recht op heeft,


En dit is mijn mening

Euh,...?? Tsjah,...

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 18:53

Sugarmiss"]
Peter is denk dat je vandaag een erg romantische bui hebt. Clown
[/quote]Hé leer je mijn ook eens van de andere zijde kennen.
[quote="Sugarmiss"]
Westernrijden is IMO lang niet zo romantisch als jij het hierboven voorstelt.
Het paard (en dus het berijden) was een manier om iets gedaan te krijgen (nl het werk wat gebeuren moest), dat dit zich toevallig buiten in de natuur afspeelde was een bijkomstigheid.
[/quote]
Humm ik weet het niet, als ik naar mijn kleine grut kijk, zie ik nog steeds verdacht veel bewegingen terug, die ik in bepaalde disciplines tegen kom.
[quote="Sugarmiss"]
De mens heeft het paard altijd gebruikt om voor hem dingen makkelijker te maken, dat heeft weinig met Western of Engels te maken.
[/quote]Toch vind ik als ik naar de verschillen kijk, of misschien is dat mijn gevoel erbij, dat wij het de paarden niet altijd moeilijker maken, dan dat het al is.
[quote="Sugarmiss schreef:
Tegenwoordig voelt men zich tot een bepaalde richting in de paardensport aangetrokken, met welk doel, achtergrond of zienswijze is heel persoonlijk.
Yep
Knipoog

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 18:59

Ik ben ook bang dat het niet meer groeien zal. Dat heeft niet met de westernsport te maken maar met het feit dat in de paardenbusiness er niet echt een levensonderhoud te verdienen valt. Ook de druk bezochte engelse maneges redden het vaak niet, 7 dagen per week werken van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. En kijk eens om je heen hoe vaak mensen hun eigen paard weg doen omdat het niet financieel rond te breien valt in combinatie met alle tijd die er ingestoken moet worden.
Begin je dan specifiek een westernstal, is het nog moeilijker want de doelgroep is vele malen kleiner.
Dat wij opener zijn, geloof ik ook niet. Net zo goed een kliek als de engelse ruiters. Wel houden we duidelijk van meer show op/aan het paard, alhoewel de setjes bij engels....... Schijnheilig , paarden zijn soms net Barbies (en ik leef me lekker uit!).
Jammer dat de vlag door meneer Bush zo'n vieze smaak heeft gekregen, daarom heb ik hem maar niet aangeschaft, maar het blijft toch stiekum leuk!
Wat Bob de Jong heeft gedaan heeft eerst voor ons gewerkt en daarna helaas tegen ons. We worden door veel mensen gezien als line dancers die ook paardrijden en aan kruitschieten doen.

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 19:11

terug naar ontopic, western heeft veel potencieel.
als bedrijf kan je ook in nederland 100 kanten op.
je kan je richten op sport, dan heb je al meer dan 45 diciplines,
je kan ook recreatief bezig gaan b.v leer je les klanten maar om te stappen,draven en te galopperen met een lange teugel als ze buiten rijden , zoals men b.v. op cattle drives rustig alle gangen op een goed getrainde ranch gelding kan.
lekker rustig kunnen buiten rijden op een western getraind paard, is leuker dan aan het eind van het galoppeerpad met z'n allen aan die bek hangen. zo de mogelijkheden in het bedrijf ''western'' zijn zeer uiteenlopend, een combinatie van de goede producten, kan een goed bedrijf oplveren.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 19:35

Maar Sonita, om een goed opgeleid westernpaard te vinden die je aan een lang teugeltje onder controle een gallopeerpad af kan, moet je hier in Nederland wat dieper in de buidel tasten dan bij een doorsnee manegepaard voor de dressuur. En ook hier geldt: één verkeerde ruiter, en het westernpaard is voorgoed verknald, en ziet net als op al die engelse maneges een galoppeerpad als dat waar het door de ruiters voor wordt aangezien: lekker crossen.

Je suis Charlie.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 20:02

Cassidy schreef:
Maar Sonita, om een goed opgeleid westernpaard te vinden die je aan een lang teugeltje onder controle een gallopeerpad af kan, moet je hier in Nederland wat dieper in de buidel tasten dan bij een doorsnee manegepaard voor de dressuur. En ook hier geldt: één verkeerde ruiter, en het westernpaard is voorgoed verknald, en ziet net als op al die engelse maneges een galoppeerpad als dat waar het door de ruiters voor wordt aangezien: lekker crossen.
@cassidy... Jouw opmerking vooronderstelt dat het gemiddelde manegepaard voor de dressuur goed opgeleid is. Helaas is dat niet zo. Een manegepaard zul je -net als een voor lessen geschikt westernpaard- regelmatig moeten bijrijden om hem goed aan de hulpen te houden. Een westernmanegepaard waar je dat niet doet, zal het galoppeerpad ook als crossbaan gaan zien.

DubbelFun

Berichten: 88597
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 20:05

Een paard wat nooit 'buiten' komt zal sowieso een lang recht buitenpad al snel als een heerlijke benenstrekbaan gaan zien.
En geef hem eens ongelijk Haha!

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 20:45

Nu heb ik dit allemaal niet helemaal doorgespit maar alleen de eerste berichtjes gelezen Bloos! .

Wat me dan wel weer gelijk opvalt is dat mijn persoonlijke tegenzin van o.a. 'dé westernsport' maar bijv. ook 'hét natural horsemanship' weer bevestigd wordt. Het lijkt soms allemaal wel een godsdienst !!
En zo hoort bij westernrijden een kledingstijl en kunnen mensen plots niet meer nederlands tegen hun paard spreken dus moet ie 'back' i.p.v. terug Verward (helemaal een akelig amerikanisme waar ik ook best wat allergisch voor ben)

En bijv. het derde berichtje van Anya:
Citaat:
2. een netwerk van maneges waar je ook westernstijl mag rijden (dit mag op mijn eigen manege bijvoorbeeld niet i.v.m. cap verplicht regel (qua verzekering).


Nou moe....waar dat nou mee te maken heeft Verward
Die manege verplicht je alleen om met cap te rijden en verbied je niet om western te rijden dunkt me. Alleen vind jíj blijkbaar dat je geen western kan rijden als je een cap op hebt.

Ach ieder zijn fun maar soms is het gewoon wel eens wat overdreven...
Ja ook bij 'dressuurmiepen' met hun setjes, bandages en blokjessokken !!! Haha!

Maar goed....compleet off-topic...
Of de westernsport toekomst heeft....
Volgens mij is het een groeiende tak van sport en aangezien western ook veel gezien wordt als een relaxte manier van buitenrijden zal het zeker toekomst hebben. (wel een cap opdoen !!!! Haha! )
Het recreatief rijden is ook groeiende. Mensen hebben de laatste jaren meer tijd en geld gekregen en ontdekken dit soort gebieden steeds meer.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 21:22

Ik denk dat de westernsport zeker wel toekomst heeft, maar net zo goed als bijna elk manegebedrijf niet zonder neveninkomst rendabel gemaakt kan worden.
Nagenoeg elke manege heeft er een kantine bij waar het gros van de inkomsten vandaan komen.
Ik denk dat je je voor zo een "fictief" bedrijf niet alleen moet gaan richten op paardensport, maar ook nevenactiviteiten erbij moet betrekken. Dan denk ik aan zeker een kantine, een winkeltje, ander soort activiteiten dan alleen lessen (voltige, ponykampen, mennen, buitenritten, dagtochten, gehandicaptensport, wedstrijden, verhuur van ruimte voor andere doeleinden, enz) paardenopfok, africhting, handel enz.
Zoek eens contact met westernstallen en ga daar eens kijken hoe ze het doen. (bv westernstable westerkwartier in Marum, of silver-ranch in oosterwolde fr.)

Succes met je opdracht en laat ons weten hoe het gegaan is.

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 21:31

Roos1 schreef:
Interessant topic...

Maar in Almelo heeft iedereen toch zijn paard in de achtertuin dus waar haal je dan die pensionklanten vandaan?



Hah! Er is hier chronisch gebrek aan pensionstalling! Feit dat ik 45 min. fietsen van huis afsta, en geen auto hebt zegt genoeg denk ik...

loeskim
Berichten: 749
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 21:31

ik HOOP het!!! *LOL*

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 21:38

Maar Haarbal...jij woont in de Rimboe. Hier in de buurt stikt het van de pensionstallen Lachen

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 21:39

voor uw informatie ''western paardje'' is een anders aangereden paard
geen duurder paard.
het ''backup'' verhaal komt omdat western een uit een engels talig land af-
komstig is, als met trainers, literatuur (om het nederlandche woord aan
houden) en video ondesteuning gebruikt blijf je makkelijk engels talig trainen.
in plaats van whoa mag je van mij ook pannenkoek zeggen.
maar het ging om een bedrijf voor de school weten you nog.
helpen om recreatie of andere ruirters te helpen om beter om teleren gaan.
dat crossen komt onder goede begeleide biutenritten beter niet voor,
hou je als manege of western stal graag je dieren (investering) graag lang heel.
met crossen (engels trouwens) hou je goede klante niet lang.

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 21:45

[quote="Gaitkeeper"]Nu heb ik dit allemaal niet helemaal doorgespit maar alleen de eerste berichtjes gelezen Bloos! .

Wat me dan wel weer gelijk opvalt is dat mijn persoonlijke tegenzin van o.a. 'dé westernsport' maar bijv. ook 'hét natural horsemanship' weer bevestigd wordt. Het lijkt soms allemaal wel een godsdienst !!
En zo hoort bij westernrijden een kledingstijl en kunnen mensen plots niet meer nederlands tegen hun paard spreken dus moet ie 'back' i.p.v. terug Verward (helemaal een akelig amerikanisme waar ik ook best wat allergisch voor ben)

wat maakt het uit of je tegen je paard terug of back zegt Verward


als je paard heeft geleerd om op back naar achtere te gaan
en op walk jog en lope te reageren zie ik niet waarom je dat in het nederlands moet gaan zegen.


ik zeg wel een aantal dingen in het engels tegen me paard maar puur omdat het hem zo geleerd is
zal hij commando's in het nederlands hebben geleerd zal ik die in het nederlands zegen.

praten doe ik wel gewoon in het nederlands tegen hem
hij begrijpt me toch niet engels of nederlands *LOL*

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 21:55

ik denk wel dat er toekomst is voor de western

want wij zijn er
en we kunnen het over brengen ! Haha!

Halloway

Berichten: 371
Geregistreerd: 25-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:03

Ik denk dat de westernsport wel degelijk een toekomst heeft.

1: Reining naar de wereldruiterspelen.

2:Reining onder een dak met internationale spring/dressuurwedstrijden. (Bremen en Dortmund dit jaar)

3: Reining naar de olympische spelen.

4: Een door de KNHS gesteund Nederlands westernteam.

Allemaal signalen dat de western ruitersport door de gevestigde engelse orde word gewaardeerd en gesteund.
We staan misschien nog aan het begin maar ik verwacht in de toekomst nog een zeer potente groei van het aantal beoefenaars van het western rijden in het algemeen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:05

sonita schreef:
voor uw informatie ''western paardje'' is een anders aangereden paard
geen duurder paard.


Als ik een westernpaard zoek, dan moet ik over het algemeen toch wat dieper in de buidel tasten als bij een dressuur aangereden paard. Ook al hangt er geen sticker aan van "Quarter", "Paint" of "Appaloosa".

Je suis Charlie.

Halloway

Berichten: 371
Geregistreerd: 25-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:18

Sugarmiss schreef:
Westernrijden is IMO lang niet zo romantisch als jij het hierboven voorstelt.
Het paard (en dus het berijden) was een manier om iets gedaan te krijgen (nl het werk wat gebeuren moest), dat dit zich toevallig buiten in de natuur afspeelde was een bijkomstigheid.

Met een duidelijk verschil, engels militaire achtergrond wedstrijden onstaan vanuit de adel, western achtergrond het werken met vee wedstrijden onstaan vanuit lol weekend onspanning. Ik vind het tweede romantischer moet ik eerlijk zeggen.

Halloway

Berichten: 371
Geregistreerd: 25-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:23

Cassidy"]
[quote="sonita schreef:
voor uw informatie ''western paardje'' is een anders aangereden paard
geen duurder paard.


Als ik een westernpaard zoek, dan moet ik over het algemeen toch wat dieper in de buidel tasten als bij een dressuur aangereden paard. Ook al hangt er geen sticker aan van "Quarter", "Paint" of "Appaloosa".
[/quote]

Een paard onderhouden kost meer dan er een aanschaffen ik vind dus niet dat je daar en punt van moet maken.

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:38

dit topic begon over een fictief bedrijf, niet over vlaggen, bush, bin laden,
paarden prijzen of what ever.
dit was mijn eerste persoonlijke kontakt op bokt, nu weet ik wat blaze bedoeld.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 23:02

Halloway schreef:
Een paard onderhouden kost meer dan er een aanschaffen ik vind dus niet dat je daar en punt van moet maken.


We hadden het over het starten van een stal, weet je nog wel? Als manegeeigenaar maak je daar dus wel een punt van. Een paard moet erg veel lopen wil hij zijn aanschafprijs van over de 7000 Euro (voor een Quarter) bij elkaar wil hebben gelopen. En dan hebben we het idd over fijn gereden dieren, die je met een los teugeltje in een handgalop over een bospad kunt sturen. Voor compleet groene Quarters moet je rekenen op een Euro of 4000, en die kun je niet meteen inzetten op een manege.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 13-04-04 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 23:03

sonita schreef:
dit topic begon over een fictief bedrijf, niet over vlaggen, bush, bin laden,
paarden prijzen of what ever.
dit was mijn eerste persoonlijke kontakt op bokt, nu weet ik wat blaze bedoeld.


En wat bedoelt Blaze? Kijk, een topic wil weleens offtopic gaan, maar dat wil niet zeggen dat dat ongewenst is? Lips are sealed Haha!

Je suis Charlie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers