westernruiterbewijs!!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 20:24

Sandra.k schreef:
:?

dat was de reactie op jouw bericht, dat je de regels graag soepeler zou zien...daar hebben we na afloop v/h ruiterbewijs nog een discussie met die mevrouw ervan over gehad, en die zei dat ze het ook graag anders zou zien, maar dat ze het nog niet al te snel zou zien gebeuren...

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 20:28

Nouja regels soepeler....daar gaat het niet eens zozeer om. Maar meer dat ze daar eens echt met alle beentjes op de grond gaan staan (en dan heb ik het niet alleen over het rb op westernmanier). Maarja wat dat betreft is het een logge organisatie denk ik, gelukkig heb ik m'n rb dus hoef me er niet druk meer over te maken.
Heb het 1 keer georganiseerd op de stal waar ik toen stond en nouja, ik was niet blij Knipoog
Sja ik ben nou eenmaal een beetje anti-ruiterbewijs. Iedereen met een beetje mazzel en een braaf paard kan het halen. Zegt absoluut niks over je rijvaardigheid.
Wat dat betreft is het fnrs-paspoort een betere stap in de goeie richting.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 20:30

wat is dat dan?

Ariadne

Berichten: 119
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Op een mooie houten stoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 20:36

xxxmelody schreef:
sorry hoor, maar ik vind er dingen in tsaan die niet eens wat ter zaken doen.
waarom moet je een hoed op?????
Waarom alleen een snaffle als mijn paard toch beter reageerd op een ander bit????
Ik vind het echt de grootste onzin echt waar.
ik vind gewoon dat je jezelf moet blijven en dan mag best iemand komen kijken of ik het allemaal wel goed doe, maar ik ga echt niet MIJN rijstijl en MIJN paard aanpassen om zo'n stom papiertje hahaha moest er nog es bijkomen.


Omdat dat western is...

Zelf ga ik eerst het gewone ruiterbewijs halen, daarna wil ik graag het westernrijbewijs halen, maar dat doe ik voorlopig nog niet, ik weet van mezelf al dat dat niet gaat lukken, maar ik ben zeker van plan hem is te halen!!

Sorry dat ik zo off-topic ga Bloos

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 20:40

uhm engels en western ruiterbewijs is gewoon hetzelfde briefje hoor, het kost alleen extra geld als je het 2x haalt.
ik rij altijd western maar dus omdat mijn paard kreupel was heb ik het uiteindelijk ruiterbewijs op een engels gereden paard gedaan, maar dat maakt niets uit, altijd hetzelfde bewijsje Lachen

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 21:19

Ariadne"]
[quote="xxxmelody schreef:
sorry hoor, maar ik vind er dingen in tsaan die niet eens wat ter zaken doen.
waarom moet je een hoed op?????
Waarom alleen een snaffle als mijn paard toch beter reageerd op een ander bit????
Ik vind het echt de grootste onzin echt waar.
ik vind gewoon dat je jezelf moet blijven en dan mag best iemand komen kijken of ik het allemaal wel goed doe, maar ik ga echt niet MIJN rijstijl en MIJN paard aanpassen om zo'n stom papiertje hahaha moest er nog es bijkomen.


Omdat dat western is...

Zelf ga ik eerst het gewone ruiterbewijs halen, daarna wil ik graag het westernrijbewijs halen, maar dat doe ik voorlopig nog niet, ik weet van mezelf al dat dat niet gaat lukken, maar ik ben zeker van plan hem is te halen!!

Sorry dat ik zo off-topic ga Bloos
[/quote]


wat is western??ik rijd zelf ook western.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 09:44

charene schreef:
hhhahah ik heb trouwens ook een fietsdiploma Haha!

Ik heb ook nog een trekker-rijbewijs *LOL* Moest ik ook halen destijds maar er heeft nooit iemand naar gevraagd. Volgens mij wist de politie niet eens van het bestaan af Haha!

Ik vind een ruiterbewijs een goede leidraad voor mensen die niet weten wat ze doen en wel willen weten wat ze moeten doen. Bloos
Maar verder vind ik het pure geldklopperij.
Ik heb helemaal in een deuk gelegen om de regels! Wat een humor *LOL* *LOL*
Er staat al een regel in die ik echt met opperste verbazing heb gelezen; westernhoed verplicht......
Er wordt van alles over veiligheid gepredikt maar als westernruiter val je zeker niet van je paard en biedt een hoed genoeg bescherming.
Zolang er geen fietsbewijs verplicht wordt gesteld (dat zijn toch de grootste groep mededeelnemers aan het verkeer) en er bij autorijexamens geen enkele aandacht wordt besteed aan "paard in het verkeer en hoe ga ik daar als automobilist mee om" voel ik me zeker niet geroepen om het te gaan halen.
Daarnaast zijn volgens mij de "ruiterbewijs-verplichte gebieden" in de bossen en op de hei......daar rijden weinig autos.... Bloos

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 10:29

Ik zou het destijds ook doen op stal en heb hier dus nog zo'n complete infomap liggen. Volgens mij waren westernruiters ook verplicht om af te stijgen met 1 voet in de beugel. Nou, voor mijn VEILIGHEID Lachen doe ik altijd mijn beide voetjes uit de beugels voordat ik afstijg.
( en ja, ik heb ook mijn fietsdiploma, en strikdiploma en schaakdiploma Knipoog )

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 12:21

Ik ben niet van plan ooit welk ruiterbewijs dan ook te gaan halen. 20 jaar geleden riepen ze al dat het overal verplicht zou worden. In de praktijk beperkt die verplichting zich tot een paar kleine stukjes bos in Nederland. Daar kan in niet rijden.. Jammer dan I'll live Lachen

Echt niet oke vindt ik de verplichte verzekering die eraan gekoppeld is. Geld uit de zak klopperij. Ik ben al goed verzekerd en wens bovendien zelf te kunnen kiezen waar ik mezelf of mijn paard verzeker...

horsea

Berichten: 1544
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Lischoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 14:55

xxxmelody schreef:
ja kijk en dat verschilt dus per ruiter, snap je?
ik lig een beetje dwars in deze discussie sorry daarvoor, maar ik vind het nu eenmaal zo.
kijk jij voelt je zeker met 2 handen rijden ik voel me zekerder met 1 hand.
En zo heeft iedereen zijn eigen rijstijl en daarom kan ik er niet tegen dat die regels zo strikt zijn.
Laat gewoon ieder zijn eigen rijstijl doen, en dan mogen hun kijken of dat veilig is of niet
helemaal mee eens OK dan!

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 15:26

cornelie schreef:
Volgens mij waren westernruiters ook verplicht om af te stijgen met 1 voet in de beugel. Nou, voor mijn VEILIGHEID Lachen doe ik altijd mijn beide voetjes uit de beugels voordat ik afstijg.
dat vond ik idd het meest vreemde ervan, ik breek echt mn nek als ik het op hun manier moet doen...

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:25

horsea"]
[quote="xxxmelody schreef:
ja kijk en dat verschilt dus per ruiter, snap je?
ik lig een beetje dwars in deze discussie sorry daarvoor, maar ik vind het nu eenmaal zo.
kijk jij voelt je zeker met 2 handen rijden ik voel me zekerder met 1 hand.
En zo heeft iedereen zijn eigen rijstijl en daarom kan ik er niet tegen dat die regels zo strikt zijn.
Laat gewoon ieder zijn eigen rijstijl doen, en dan mogen hun kijken of dat veilig is of niet
helemaal mee eens OK dan!
[/quote]fieuwwww, ik heb niet alleen maar vijanden in dit topic hahahha

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:41

Yessy"]
[quote="cornelie schreef:
Volgens mij waren westernruiters ook verplicht om af te stijgen met 1 voet in de beugel. Nou, voor mijn VEILIGHEID Lachen doe ik altijd mijn beide voetjes uit de beugels voordat ik afstijg.
dat vond ik idd het meest vreemde ervan, ik breek echt mn nek als ik het op hun manier moet doen...
[/quote]
Wij hebben dat ook zo geleerd. Het schijnt dat dit erachter zit:
Voor het opstijgen: als je net bezig bent op te stijgen en je paard neemt de benen, dan heb je 1 voet in de beugel en 1 hand aan de knop, je kunt (ook tijdens een flinke galop) gewoon doorgaan met opstijgen en je paard terugnemen.
Voor het afstijgen geldt zo'n beetje hetzelfde: je hebt nog 1 voet in de beugel en 1 hand aan de knop als je met je andere voet al op de grond staat. Gaat je paard er vandoor, kun je je meteen weer optrekken en je paard tot de orde roepen.

Een kennis van mij heeft dat eens een keer zien gebeuren, iemand probeerde op te stijgen, beest krijgt het in z'n bol en gaat er vandoor. Die man bleef rustig met 1 voet in de beugel naast het paard hangen, een rondje of tien. Toen het paard het zat was om met 80 kilo aan één kant te galopperen, stopte hij en kon de ruiter rustig verder opstijgen. Het betreffende paard schijnt dit grapje daarna nooit meer uitgehaald te hebben... Haha!

Het gaat er dus om, dat je altijd contact houdt met je paard. Het is een beetje banketstaaf als de cowboy ergens midden in de bush zijn paard kwijtraakt en 600 kilometer naar de ranch terug moet lopen, dus deze manier van op- en afstijgen komt daar vandaan.

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:50

ik stijg ook officieel op en af.. was wel ff wennen en leren maar bovenliggende tekst legt uit waarom het is.
ik vind niet.. en dat vond ik ook al met het engels ruiterbewijs, dat je je complete hoofdstel etc moet aanpassen.
persee dit en dat bit, sporen, hoed.. jeetje... blijf bezig.
ik rij geen wedstrijden, ik weiger voorlopig sporen en ik ben tevree met mijn trensje... no bullshit!!

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:56

OK dan!

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:57

goed nieuws, trensbitje worden verder niet gecontroleerd, mijn bit was geen 1,5 cm in doorsnede (van wie wel???)

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 22:01

euhm.. die van mij? geloof het wel, moet ik nameten.
heb het van een engels hoofdstel geplukt en dr in gestopt.
ze mag het wel geloof ik

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 22:04

haha ja, maar 1,5 cm in het midden...ik ken echt maar weinig mensen met zo'n dik bit geloof ik...
nouja midden, vlak naast het gebroken stukje zegmaar

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 22:09

neeeeeeh daar niet, ben je mal.. heeft ze de mond vol.. hahahaha
dat zie ik niet zo snel in mijn paard dr mond stoppen.
nee aan de buiten kant wel.. moet ie redden, maar dat bit mag wel toch? anders pech gehad, ik doe het niet uit

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 22:16

haha nee maar niemand heeft dat toch? anders kan je net zo goed een ijzeren buis erin doen, das wel 1,5 cm (waterleiding ofzo)

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 21:21

ik heb t gewone ruiterbewijs, dat is toch ook voor western Verward

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 23:23

Wat ik het kromste vind is het volgende....

Ik heb een hele gevaarlijke, onvoorspelbare, niet verkeersmakke hengst.... (owh?? Tong uitsteken)
Dus rij ik het RB examen op de dooie sukkel van een ruin van een kennis van mij...
En tadaa, ik mag lekker met mijn gevaarlijke hengst naar buiten.

Ergens vind ik dus dat het RB aan een combinatie verbonden moet zijn, en niet aan alleen de ruiter

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 11:14

maar dan kan je als simpele manegeruiter dus zoieso niet meedoen en nooit in een natuurgebied rijden...

djangogirl er is maar een ruiterbewijs, of je engels of western hebt gereden op dat moment maakt niets uit Lachen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 11:20

toch wel yessy, bij veel natuurgebieden is het voldoende als er minimaal 1 persoon met RB aanwezig is (ik denk dan bijv. aan de leiding)

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 11:28

hmm dan vraag ik me af waarom ik dat nu pas hoor, na 6 maanden oefenen, ruiterbewijs met veel pijn en moeite gehaald...
nouja kan ik iig in mn eentje zo'n gebed in, joepie Tong uitsteken