Western leuker?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Western leuker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-04 23:14

Western rijden heeft mij altijd leuk geleken, maar niemand kan mij precies vertellen wat het nou precies is. Ik weet het wel een beetje hoe het gaat, maar mijn dringendste vraag is:
Waarom zou western rijden leuker zijn dan 'gewoon' rijden??


namara
Berichten: 160
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: exloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 23:40

het is lekker ontspannen en voor je paard ook .niet meer je paard in de krul trekken maar hem op eigen benen laten lopen.de overstap moet je wel doen met iemand die je advies kan geven maar het is zeker de moeite waard ik heb er tot op heden geen spijt van.

axlrose een prachtige schimmel arabier
die geeft mij elke dag veel plezier

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 00:15

namara schreef:
het is lekker ontspannen en voor je paard ook .niet meer je paard in de krul trekken maar hem op eigen benen laten lopen.de overstap moet je wel doen met iemand die je advies kan geven maar het is zeker de moeite waard ik heb er tot op heden geen spijt van.


bij dressuur(en bij iedere andere tak van de paardensport)
is het de bedoeling dat een dier op zijn eigen benen loopt hoor
en in de krul trekken is altijd fout
gewoon van achter naar voren rijden , nagefelijk
is bij western ook zo, alleen is daar de hals/hoofd houding van het paard anders

het is maar net wat jezelf leukt vind

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 08:49

nee western rijden is ook leuk, maar springen en dresuur en aangespannen en eventing en freestyle is ook allemaal leuk.

Leuk is lol met je paard hebben en samen groeien, in welke discipline dan ook Lachen

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 09:04

You Gotta Taste The Cowboy Flavour... HiiiiHaaaa! Geintje maar idd, alles is leuk het is maar net waar jij je lekker bij voelt...

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 09:14

Leuker: meer disciplines, de sfeer op wedstrijden, de vrijheid van optoming en kledingkeuze, de kunst om alles er zo relaxed uit te laten zien.

Gelijk aan bv dressuur: de combi van in- en ontspanning, paard loopt op eigen benen, ruiter heeft onafhankelijke zit etc etc.

Het verschil is veel minder groot dan veel mensen denken en dus ook voluit rondblèren.

Reki

Berichten: 143
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 09:54

niet leuker misschien maar inderdaad afwisselender meer onderdelen op wedstrijden, als je het paard er naar hebt kun je wel 4 of 5 verschillende wedstrijd onderdelen doen. Het is meestal ontspannender dan engels, en het geef je het cowboy gevoel een beetje anders zijn, moeilijk uit te leggen hoor. Probeer het eens te ervaren dan weet je wat we bedoelen. groetjes uit Oudenbosch

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 13:12

en als je een beetje het engels gevoel terug wil ga je hunter rijden hahaha.
ik heb in augustus de overgang gemaakt en had er eerst moeite mee dat je minder het gevoel hebt dat je de controle over je paard hebt... dat is nu weg en voel ik me er lekker in thuis.
verschil is niet groot, nogsteeds ben jij de baas en je paard heeft maar naar je te luisteren... alleen wordt het allemaal wat vriendelijker gevraagt, lijkt het. dat is tenminste mijn interpertatie er van..
gewoon proberen, ligt het je niet kan je altijd nog terug

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl

DinkyToy

Berichten: 251
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In 't hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 19:10

Het is inderdaad net wat jou het beste ligt en je paard ook. Bij Laurier maakt het zeker wel verschil uit welk zadel ik erop leg, zij loopt liever western en ik met haar ook. Het past gewoon zoveel beter.. Maar ik rij ook nog bij andere mensen op paarden en dan vind ik het wel weer leuk om ook gewoon engels te rijden. Doe eerst dus nog lekker allebij!
Wat ik wel heel leuk vind aan de western wedstrijden is inderdaad de verschillende onderdelen en de sfeer is toch wel anders, veel rustiger.
En natuurlijk dat je niet in zo'n stom rijjasje hoeft maar lekker zelf wat uit kunt zoeken *LOL*

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 19:13

DinkyToy schreef:
En natuurlijk dat je niet in zo'n stom rijjasje hoeft maar lekker zelf wat uit kunt zoeken *LOL*


Een groot voordeel van western is inderdaad de vrije kledingkeuze. Een groot nadeel van western blijft voor mij die hoed. Ten eerste vind ik dit soort hoeden niet iedereen staan en ten tweede krijg ik nog steeds gigantische hoofdpijn van die hoed.

mienmien

Berichten: 920
Geregistreerd: 13-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:59

Citaat:
Doe eerst dus nog lekker allebij!


En dat doen we dus ook. Dressuur omdat ik dat leuker vind. Western omdat mijn paardje daar meer lol in heeft en er veel relaxter van wordt.
Het dinky ga de inschrijfformulieren van oosterwolde maar gauw uitprinten. Het vervoer is geregeld.

Groet Wp

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 10:55

Als paardrijden niet leuk is ( dressuur of western...of wat dan ook) doe je iets fout...

Ik quote maar weer eens een bekende boktkabouter....

`verzamel inzichten, geen rijstijlen.

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

loeskim
Berichten: 749
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:19

ik heb zelf ook dressuur, springen gedaan, tot ik de western zag. Het sprak mij erg aan en ben gelijk op zoek gegaan naar een paardje en daar stond ze dan.
Eerst nog met haar dressuur gerden maar dat was geen doen(te gevoellig) Dan maar western en gelijk al vanaf begin les genomen en dat ging gewoon beter!!en zelf vind ik het ook ERG leuk de western. GEEN spijt maar soms denk ik wel eens hoe zou het zijn dressuur met mijn paard? maar nee dat is niets voor haar...te veel stress enzv. nu loopt ze heerlijk ontspannen en luisterd super goed naar me

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:24

Westernrijden is niet meer of niet minder onspannend/inspannend dan Dressuur. Het is iig niet aan een lang teugeltje door de bak heen sloffen, er moet wel degelijk aan de verzameling worden gewerkt. Het plaatje van ultieme ontspanning is het einddoel wat iedereen ziet, en niet de weg erheen.

Ik vind persoonlijk het westernzadel lekkerder zitten, de paarden over het algemeen koeler en kleiner van maat, wat mij als onderdeurtje ook beter uitkomt. De oefeningen zijn leuker, het is niet zo stijf en formeel, maar ook bij wedstrijden heb je regels qua kleding waar je je aan moet houden. Dus ultieme vrijheid omdat je western rijdt....nee.

Je suis Charlie.

SillytheKid

Berichten: 551
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 13:33

Naast alles wat meer mensen zeggen (over dat het relaxter is, dat het lekker zit, er meer onderdelen zijn, kledingkeuze) vind ik het persoonlijk meer afwisseling hebben en tevens vind ik de oefeningetjes bij western leuker.
Er zit wat meer actie in enzo. Zowel voor ruiter en paard als voor een buitenstaander. Als ik naar western kijk vind ik het leuker om te zien dan het Engels rijden. Toen ik voor het eerst profs zag rijden vond ik het geweldig, al die rare sprongen en spins Tong uitsteken Zo zag ik het eerst.

Voor mij dus nog een leuk detail: de varieteit. (Schrijf ik het goed Verward Tong uitsteken)

Lovers War Paints Mariah Lovers

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 14:26

Er zijn wel meer onderdelen in western, maar per onderdeel is er niet veel variatie in oefeningen c.q. hindernissen.

Dat is dan weer jammer.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Saera

Berichten: 178
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 14:34

ik ben western gaan rijden omdat het voor mij relaxter was, en ik het ook beter voor mijn paard er uit vind zien. maar het beste is misschien toch wel om rond te snuffelen, niet iedereen voelt zich er in thuis. [quote: "waarom moet ik die teugels dan loslaten??"]

miss you
Uneksia

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 14:40

Wat ik wel weer jammer vind is dat er bij het wedstrijdgericht trainen zoveel de nadruk gelegd wordt op de slidngstops en bijv. ook de (extreem) langzame gangen en de lage hoofdhouding. In de basis vind ik het een leuke rijstijl, maar sommige dingen worden dan weer te ver doorgevoerd.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 14:51

Slidingstops worden alleen gedaan op het onderdeel reining, en er is nog zoveel meer... Maar voor alles wat je doet geldt dat je je er prettig bij moet voelen, voor de een is dat misschien met dressuur voor kij is het bij western!

Don't cry because it's over, laugh because it happened!
Whatever doesn't kill you, will only make you stronger!
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-04 16:04

dapperdier schreef:
Als paardrijden niet leuk is ( dressuur of western...of wat dan ook) doe je iets fout...

Ik quote maar weer eens een bekende boktkabouter....

`verzamel inzichten, geen rijstijlen.


Jawel hoor, paardrijden vind ik fantaaaaaaaaaaaastisch!!!
maar ik dacht; als western misschien leuker is, dan wil ik dat proberen...

Yosan

Berichten: 593
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Uplengen(Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 16:22

Je moet het gewoon eens gaan proberen, dan kom je er vanzelf achter.
Ik ben gaan western rijden nadat ik een hernia gehad heb en nooooooooit meer op een paard kon rijden.
na 5 jaar western wil ik niet anders meer, ik vind het relaxter rijden en het sfeertje is gemoedelijker.
nogmaals gewoon proberen

Hoe langer je nadenkt, hoe duidelijker het wordt dat er echt geen antwoord is.

R.I.P. Marinus"Iski"

DinkyToy

Berichten: 251
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In 't hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:39

Citaat:
Het dinky ga de inschrijfformulieren van oosterwolde maar gauw uitprinten. Het vervoer is geregeld.
Joepieee Haha! Pling *LOL*
Ik ga weer op wedstrijd
Sorry off topic Bloos

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 13:35

Cassidy schreef:
Ik vind persoonlijk het westernzadel lekkerder zitten, de paarden over het algemeen koeler en kleiner van maat, wat mij als onderdeurtje ook beter uitkomt.


euhm.. klaske is 1.59 hebben we laatst gemeten.. hoezo klein???

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 15:12

ik vind 1.59 best groot, maar voor de engelse ruiter is dat maar een 'onderdeurtje' Knipoog zie dit topic maar eens:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=220303&start=0

en of je voor engels of western kiest hangt idd af van de persoon, bij de één past dit beter en bij de ander dat. gewoon uitproberen dus Haha!

*****

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 16:19

Je moet eigenlijk ook de sfeer proeven op een show of wat dan ook... Dat is zo anders dan op concours ofzo. Het moet je aanspreken en je moet je erin thuis kunnen voelen, niet dat je persé wedstrijden moet rijden. Zo bedoel ik het niet. Maar ik weet niet hoe ik het moet uitleggen... Het geeft je echt een heel ander gevoel. Ik voel me veel stoerder in een western zadel...

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vriend93 en 76 bezoekers