Buckskin X bruin = palomino?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Buckskin X bruin = palomino?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 13:27

De titel zegt het eigenlijk al, geeft een buckskin X bruin kans op een palomino?

Het bruin zit pas in de 3e en ook 4e generatie langst moeders's kant, langst vaders kant zit er zowel in de 2e, 3e als 4e generatie buckskin. Tot zover ik weet géén vos, de enige andere kleur die voorkomt is schimmel en dat geldt voor beide ouders.

Ik dénk dat de moeder draagster is van het bruine gen daar ze meerdere keren (en van verschillende hengsten) een bruin veulen heeft gegeven (die overigens wel gingen schimmelen)

Vader is sowieso drager van de verdunning gezien zijn valk veulen op een bruine KWPN merrie.

Nu had ik altijd geleerd dat vos X verdunning = (kans op) palomino. Bruin X verdunning = (kans op) valk ...
Maar heb je ook kans op een palomino als je buck X bruin kruist Verward (en er verder geen vos voorkomt)
Ik dacht namelijk dat je altijd (ergens) een vos nodig had voor palomino te krijgen.

Buckskin is trouwens toch een valk hé? Clown Bloos

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 13:53

Euh, Sadie heb je je reply net weg gehaald? (of word ik gek? Haha!)

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:54

Na net uit de lucht te hebben zwammen zou heb je een hele kleine kans op palomino hebben

palomino = sorrel(vos) + creme-gen
buckskin = bay(bruin) + creme-gen

bruin x bruin geeft 25% kans op sorrel (tenzij 1 van de ouders homo-zygoot bruin is) dacht ik

Maar Jeddah weet hier veel meer van dan ik Knipoog

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:59

Loolapelooza schreef:
Euh, Sadie heb je je reply net weg gehaald? (of word ik gek? Haha!)


Cool Bloos
Zat beetje boel onzin uit te kramen Schijnheilig

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 15:43

palomino krijg je uit een vos maal palomino of arg hoe heet dat ook alweer oh ja cremello

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 15:56

ehh.. Ik zou het moeten -kunnen- weten, heb zaterdag de kleurendag bijgewoond in Veendam (van Jeddah, was hardstikke OK dan! ) + nog wat extra bijles maar ik durf het antwoord niet te geven Bloos , ik zeg vast iets heel stoms.... Schijnheilig

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:03

Bij een ander topic

Francis schreef:
Dit is een goede site over alle kleuren, verdunningen en vachtpatronen.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:18

sflj schreef:
ehh.. Ik zou het moeten -kunnen- weten, heb zaterdag de kleurendag bijgewoond in Veendam (van Jeddah, was hardstikke OK dan! ) + nog wat extra bijles maar ik durf het antwoord niet te geven Bloos , ik zeg vast iets heel stoms.... Schijnheilig


Nou, maar als je iets stoms zegt, dan geeft dat toch helemaal niet? Daar leer je juist alleen maar van!!

Indien BEIDE ouders de Vos gen dragen is er 25% kan op Palomino, 25% kans op Valk, 25% kans op Bruin, 25% kans op Vos.

Indien ze die niet beide dragen (Vos is ressesief, dus om een Vos te krijgen moet het van elk ouder de vos gen krijgen). Dan heb je 50% kans op Valk, 50% kans op Bruin.

Theoretisch kun je ook nog zwart en smokey black in beide gevallen krijgen, maar die kansen zijn wer een stuk kleiner, maar wel aanwezig.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 16:46

Jullie beamen dus enkel wat ik dacht te weten, je hebt een vos nodig wil je palomino krijgen.

Maakt het uit in welke generatie de vos voorkomt?
Bedoel, als die in de 5e generatie zit, wil die dan nog wel is de kop opsteken? (of is dat te ver weg?)

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:55

Als één van de ouders het vos-gen heeft, maar het niet toont omdat zwart+agouti (=bay/bruin) 'sterker' is, dan heb je dus altijd kans op een palo als het creme gen van de andere ouder doorgegeven wordt.
Het vos-gen slaat dus geen generatie 'over'.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 17:22

Nou, om te beginnen weer allemaal bedankt voor jullie antwoorden en hulp! Haha!

Ik zal even kort de situatie schetsen.

Vorig jaar kocht ik een palomino hengstje, beide ouders schimmel en bekend dat de vader het creme-gen droeg.
Daarstraks kreeg ik ineens de zin om uit te zoeken welk paard er verantwoordelijk was voor Xen's kleur, en tot mijn grote verbazing kwamen er alleen buckskins, bruinen en schimmels in zijn stamboom voor ... voelde me dus lichtelijk 'in het zak gezet' omdat een palomino uit zulke combinaties gewoonweg niet KAN. Ergens moest er dus een vos in zijn stamboom zitten ...
En wat ben ik nou nét tegengekomen?
EEN VOS! Haha! In zijn 5e generatie langst moeder's kant.

Opmerkelijk toch hoe zoiets toch terug de kop kan opsteken Cool

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 18:11

Wat krijg je eigenlijk als je (red) dun met (red) dun kruist?

edit:
Als ik een tabelletje maak volgens die site die hier is genoemd is er:
D-eexD-ee

11,11% kans op een dun
44,44% kans op een red dun
en
44,44% kans op een red body color.

klopt dat?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 18:36

Schimmel is een patroon Loolapelooza, paarden kunnen alle kleuren zijn en uiteindelijk wit worden als ik het goed begrepen heb. Dus de ouders van jouw paardje zouden best eens allebei vos kunnen zijn.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 20:13

Loolapelooza schreef:
Nou, om te beginnen weer allemaal bedankt voor jullie antwoorden en hulp! Haha!

Ik zal even kort de situatie schetsen.

Vorig jaar kocht ik een palomino hengstje, beide ouders schimmel en bekend dat de vader het creme-gen droeg.
Daarstraks kreeg ik ineens de zin om uit te zoeken welk paard er verantwoordelijk was voor Xen's kleur, en tot mijn grote verbazing kwamen er alleen buckskins, bruinen en schimmels in zijn stamboom voor ... voelde me dus lichtelijk 'in het zak gezet' omdat een palomino uit zulke combinaties gewoonweg niet KAN. Ergens moest er dus een vos in zijn stamboom zitten ...
En wat ben ik nou nét tegengekomen?
EEN VOS! Haha! In zijn 5e generatie langst moeder's kant.

Opmerkelijk toch hoe zoiets toch terug de kop kan opsteken Cool


Net als Xono al zei, Schimmel is geen kleur, al die Schimmels kunnen dus best vossen zijn, met eroverheen Schimmel.
Vos kan zich generaties lang "verstoppen" achter zwart/bruin/buckskin enz, omdat het ressesief is aan zwart en dus alle vormen van zwart.
Kijk maar naar de Friesen, af en toe komt daat ook een vos uit.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 22:41

Ooow! Bloos! Haha! Haha!

Weer wat bij geleerd OK dan!