Stallion YES or NO

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Halloway

Berichten: 371
Geregistreerd: 25-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:04

Blaze schreef:
Het is ergens al eens vermeld,er zijn meer hengsten dan dat er veulens worden geboren.Dus er zijn hengsten waar geen (of nauwelijks vraag naar is) De meeste hengsten kun je niet samen met andere paarden op de wei zetten.Daar gaat het om er zijn teveel hengsten die veroordeeld worden om eenzaam door het leven te gaan.(ik spreek uit ervaring) Cool
Maar wat nu als het suikeroompje van de stal bakken met geld heeft betaald voor het paardje, onder het mom dat hij het geld zo terug heeft verdiend met het verkopen van dekkingen.
Volgens het duitse QH journal van deze maand zijn er sinds anno 2000 vanuit de states 1 000 000 porties frozen QH semen naar Europa geexporteerd.(lijkt me iets overdreven, maar goed)
Als je dan naar de AQHA statistics 2003 kijkt dan zijn er 59000 quarter horses in europa, inclusief niet EU landen, het merendeel hiervan is van het mannelijke geslacht.
Wil jij deze suikeroompjes gaan vertellen dat ze uit humane overwegingen hun aankoop beter kunnen laten ruinen.??
Ik liever niet, maar ik zal er de ballen wel niet voor hebben. Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:13

Als je je hengst verhuurd aan een dekstation heb je over het algemeen niks meer te zeggen over wat je hengst ondergeschoven krijgt. Nu zal dit voor de meeste mensen met een hengst niet gelden maar het kan dus wel.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:15

Halloway schreef:
Volgens het duitse QH journal van deze maand zijn er sinds anno 2000 vanuit de states 1 000 000 porties frozen QH semen naar Europa geexporteerd.(lijkt me iets overdreven, maar goed)
Hmm, lijkt me wel heel erg overdreven, waar halen ze dat cijfer vandaan vraag ik me af??
In de (Amerikaanse)Quarter Journal stond laatst dat het juist nu maar net begint te komen en dat veel hengsten wel bevroren zijn, maar niet gekwalifiseerd zijn voor Europa heb ik zelf gemerkt toen ik op zoek ging. Ik heb het idee dat ze hier een beetje overdrijven... Verward
Waar zijn dan al die veulens van die 1.000.000 porties sperma??

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:19

jeddah schreef:
dat veel hengsten wel bevroren zijn,

Vandaar dat een quarter 'cool' is Cool ( Knipoog )

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:26

jeddah schreef:
Waar zijn dan al die veulens van die 1.000.000 porties sperma??

In de diepvries! Haha! Cool

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:26

cornelie schreef:
Als je je hengst verhuurd aan een dekstation heb je over het algemeen niks meer te zeggen over wat je hengst ondergeschoven krijgt. Nu zal dit voor de meeste mensen met een hengst niet gelden maar het kan dus wel.

Als je je hengst bij een hengstenstation onderbrengt om de KI te verzorgen heb je nog steeds ALLE zeggenschap over de merries die wel of niet gedekt mogen worden. JIJ als EIGENAAR bent tenslotte degene die moet tekenen voor het papier van het toekomstige veulen.
Je kunt dus heel goed merries uitsluiten waarvan jij vindt dat ze geen goed beeld van jouw hengst door zullen kunnen geven.

Verder kan ik me wel vinden in wat Sprite zegt.
Iedereen is te gefocusd op mensen die wedstrijdmatig met Quarters bezig zijn. Als je een toppertje (in spé) zoekt zul je top-prijzen moeten (kunnen) betalen. Voor de echte wedstrijdfreaks is dat ook totaal geen probleem en wordt er dus logischerwijs gekeken naar presterende ouders en bloedlijnen.

Wil je een Quarter omdat het ras je trekt en je hebt geen top-ambities dan moet ook daar een betaalbaarder markt voor zijn. Dus hengsten met weinig tot geen wedstrijdresultaten en minder bekende bloedlijnen. Dat dit ook in de prijs tot uiting zou moeten komen lijkt nog steeds utopie te zijn.

Wat voor beide kampen van groter belang is is dat het fokmateriaal gezond moet zijn qua bouw en karakter en dat er voor een hengst met minder dan 10 dekkingen per jaar (c.q. zijn eigen kudde merries) geen reden is om hengst te laten.

{edit Pride = Sprite}
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 26-03-04 23:00, in het totaal 3 keer bewerkt

Halloway

Berichten: 371
Geregistreerd: 25-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 17:27

jeddah"]
[quote="Halloway schreef:
Volgens het duitse QH journal van deze maand zijn er sinds anno 2000 vanuit de states 1 000 000 porties frozen QH semen naar Europa geexporteerd.(lijkt me iets overdreven, maar goed)
Hmm, lijkt me wel heel erg overdreven, waar halen ze dat cijfer vandaan vraag ik me af??
In de (Amerikaanse)Quarter Journal stond laatst dat het juist nu maar net begint te komen en dat veel hengsten wel bevroren zijn, maar niet gekwalifiseerd zijn voor Europa heb ik zelf gemerkt toen ik op zoek ging. Ik heb het idee dat ze hier een beetje overdrijven... Verward
Waar zijn dan al die veulens van die 1.000.000 porties sperma??
[/quote]

Heb even geinformeerd de cijfers komen van Select Breeders Southwest Aubrey TX.
Dit station is verantwoordelijk voor het invriezen van 85% van alle quarters in de states en USDA qualifeid.
Volgens Erin Bisschop kunnen deze cijfers kloppen als je protions omzet in rietjes.
Per dekking worden er gemiddeld 16 rietjes van 0,5 ml geleverd, kom je toch nog op 62500 dekkingen van hengsten uit de states.
Het grootste deel hiervan moet wel nog verkocht worden.
Een paar hengsten waarvan ik weet dat ze hier liggen: Lil ruf peppy, mr melody jac, brennas kid, bueno chexinic, custom chrome, whizard jac, rooster, hollywood dun it, dunit with a twist, footwork finest etc etc.
Daarnaast nog alle toppertjes in Europa natuurlijk Haha!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 17:32

Ik vind het nog steeds wel erg veel. Ik ga het eens na vragen aan Erin, zij heeft ook het sperma van Obsesed To Impress, Mighty Awesome en FPF Lethal Weapon ingevroren dat wij dit jaar geimporteerd hebben.
Ik kan me wel voorstellen dat er zoveel is ingevroren, maar dat het allemaal, dus 62.500 dekkingen, in Europa zit? Dat kan ik me gewoon niet voorstellen .

Halloway

Berichten: 371
Geregistreerd: 25-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 17:55

jeddah schreef:
Ik vind het nog steeds wel erg veel. Ik ga het eens na vragen aan Erin, zij heeft ook het sperma van Obsesed To Impress, Mighty Awesome en FPF Lethal Weapon ingevroren dat wij dit jaar geimporteerd hebben.
Ik kan me wel voorstellen dat er zoveel is ingevroren, maar dat het allemaal, dus 62.500 dekkingen, in Europa zit? Dat kan ik me gewoon niet voorstellen .
Vind het zelf ook ongeloofwaardig, maar zo staat het in de journal.
Het bericht is opgesteld door Johannes Orgeldinger en Paul Loomis, oprichter van SBS.
Maar zelfs als het de helft is, dan nog is het genoeg om alle merries in Europa drachtig te maken.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 18:38

Precies! Daarom vind ik het zo raar... ik ga er ook even een mailtje tegenaan gooien, gewoon omdat ik het wil weten Knipoog !

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:01

aha, nu snap ik het belang van het papier voor de hengst Haha! boven alles staat de vraag naar het produkt natuurlijk
.... en dat je rekening houd met het produceren van de hengst, had ik al helemaal niet aan gedacht (maar ja ik heb ook geen 'fokverstand' *LOL* )

nog even een gedachtegang over die ingevroren dekkingen:
Citaat:
Het grootste deel hiervan moet wel nog verkocht worden.

stel, je bent helemaal weg van een bepaalde americaanse hengst. je bent ervan overtuigd dat iedereen het zal willen, dus je importeerd meteen een truckload van dat spul om door te verkopen Clown .... zou toch kunnen?
of het betreft een zeer talentvolle hengst die nu nog te betalen is en straks veel duurder zal zijn, dus weer een truckload aan laten rukken Clown

..... ach let maar niet op mij Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:05

Tja Sprite....slechte investering hoor, want wie weet of de hengst over een tijdje nog steeds zo "Hot" is? Ook bij bloedlijnen en hengsten heb je last van modestromingen, zo was een paar jaar geleden een Whiz je-van-het, tegenwoordig moet het op zijn minst een Rooster zijn (Gallo del Cielo)
Als je al het probleem hebt dat je een paard, dat je nu fokt uit een gevraagde hengst, tegen de tijd dat hij drie is moeilijk kunt verkopen omdat de bloedlijn niet meer interessant is, wat moet je dan in hemelsnaam met een fortuin aan ingevroren sperma?

En wat het aantal dekkingen betreft, volgens mij hebben ze zich in een 0 vergist Lips are sealed

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 00:14

hahaha, cassidy dat zal idd zo zijn *LOL*
ik ben niet zo modegevoelig ingesteld wat paarden betreft Knipoog

dat van die 0 teveel zou ook kunnen, is het gewoon een typefoutje. ik ben benieuwt of jeddah erachter kan komen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 00:16

Sprite schreef:
hahaha, cassidy dat zal idd zo zijn *LOL*
ik ben niet zo modegevoelig ingesteld wat paarden betreft Knipoog


Jij niet, maar het gros van de fokkers wel. Uit het oog uit het hart...
Zijn genoeg voorbeelden in westernrijdend en -fokkend Nederland te zien...Lips are sealed

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 09:25

jeddah schreef:
Ik vind het nog steeds wel erg veel. Ik ga het eens na vragen aan Erin, zij heeft ook het sperma van Obsesed To Impress, Mighty Awesome en FPF Lethal Weapon ingevroren dat wij dit jaar geimporteerd hebben.


Ow ja...? Gaaf!

Sorry offt...

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 09:49

Grote getallen er vinden in Europa per jaar maar zo'n 2000 geregistreerde dekkingen plaats met quarter hengsten waar Italie ongeveer 60% van z'n rekening neemt en nog maar een klein deel vind plaats via geimporteerd frozen semen.

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 09:25

DJQuarter"]
[quote="jeddah schreef:
Ik vind het nog steeds wel erg veel. Ik ga het eens na vragen aan Erin, zij heeft ook het sperma van Obsesed To Impress, Mighty Awesome en FPF Lethal Weapon ingevroren dat wij dit jaar geimporteerd hebben.
Ow ja...? Gaaf!

Sorry offt...
[/quote]Mighty Awesome is voor ons! En één van de merries is er al drachtig van! We zijn benieuwd hoe het eruit gaat zien! So Unforgettable is er drachtig van. Noortje wordt er ook nog door gedekt (xono!)