Is reining de dressuur van de westerndisciplines?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Is reining de dressuur van de westerndisciplines?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 11:54

Deze discussie dook (kennelijk niet voor de eerste keer Haha! ) op in een ander topic. Ik vind het wel interessant hierover van gedachten te wisselen.

Dus wie heeft hier een mening over?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 12:00

Een onderdeel wat alleen uit de galoppeer'gang' bestaat kan ik niet vergelijken met 'dressuur' alleen omdat er ook changementen in voorkomen.
Ik vind het dus appels met peren vergelijken.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 12:05

Een combi van pleasure, hm en reining zou ik meer als dressuur (als in: engels dressuurrijden) zien.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 12:15

Versatile horse en western riding komen daar denk ik ook heel goed voor in aanmerking.

=^.,.^=

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 12:33

Pittige discussie *LOL*

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 12:38

Extreme duivel ~~}>

Wie heeft er nog meer? Cool

=^.,.^=

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 12:53

Versatile horse komt mi idd meer in de buurt. Daarmee laat je zien hoe goed je paard aan de hulpen staat, in alle gangen. Bovendien vind ik het ook een betere representatie van de westernsport in het algemeen: het is nl. een combinatie van verschillende disciplines. Reining vind ik te beperkt om het te kunnen vergelijken met dressuur.

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:07

Er is zeker een overeenkomst, het is beide een vorm van 'dry work' de dressuur voor de cavallerie om te laten zien wat ze met een paard kunnen en de reining vor de cowboy om zonder vee te laten zien wat ze met een paard kunnen. Beide is in een wedstrijd verband gegooid: gevolg we hebben een paar leuke spelletjes gekregen die weinig meer te maken hebben met echte soldaten of echte cowboys.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:11

Ik ken versatile niet. Wie wijdt me in? Haha!

Ik vind Horsemanship eigenlijk meer in de buurt komen. Stukje stiptheid op de hulpen op een bepaalde plaats (precies bij de letter of precies bij een pion is mij gelijk), individueel uit te voeren, 3 gangen en figuren. Daarnaast stukje zuiverheid vd gangen en houding/zit ruiter (pleasurestukje erin). Vind ik meer met dressuurachtig dan de reining.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:16

Versatile is een amateuronderdeel waarin alle onderdelen aan de orde komen. Dus een paar balkjes/trail, stukje pleasure, reining. het wordt niet veel uitgeschreven op wedstrijden omdat er jammer genoeg weinig animo voor is. Het parcours kan nogal ingewikkeld zijn nl Haha!.
In the good old days deed Kari het met Brio nog al eens.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:18

Sugarmiss schreef:
Het parcours kan nogal ingewikkeld zijn nl Haha!

Ik dacht dat het parcours altijd hetzelfde was Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:22

O maar dat klinkt juist hartstikke leuk!!!! Van alles een beetje, dus hartstikke allround!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:33

Ik kan het onderdeel 'versatile Horse' niet meer vinden op de AQHA-site. Er is nu wel een nieuw onderdeel "Versatile Ranchhorse", wat bestaat uit diverse onderdelen w.o. koeien-onderdelen en halter.
Dit nieuwe onderdeel is duidelijk geënt op de Foundation club die graag een 'no-showy' onderdeel wilde hebben, zodat ook de 'normale' werkpaarden mee konden doen en AQHA-punten verdienen.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:02

De DAWRA schrijft versatile horse nog al eens uit. Daar heb ik het ook voor het eerst gezien en was er gelijk erg van gecharmeerd.

=^.,.^=

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 19:14

oh jee ik heb wat losgemaakt *LOL*
en het was niet eens zo serieus bedoelt om daar een hele descusie over te voeren Haha!

maar oke ik zei dat, omdat dat is wat in de boeken staat of boek haha
in mijn western boek staat iedergeval dat reining ook wel is de dressuur onder de western word genoemd Haha!

maar dat is wat de boeken zegen hihi

als je mijn mening wilt

ik denk dat de reining training veel met dressuur training te maken heeft
het soepel maken van je paard en jezelf Knipoog

ik heb er vaak descusies over met me moeder
(die rijd z dressuur)
en vaak komen we er op uit dat we het zelfde aan het doen zijn
alleen dan op een andere manier
volgen jullie het nog anders leg ik het anders uit Haha!
ik vind het erg moeilijk uitleggen ik weet wat ik wil zegen (hoe ik erover denk) maar krijg het gewoon niet goed opgeschreven Verward vreemd *LOL*


de reining proef zelf lijkt helemaal niet op de dressuur Haha!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 19:29

het soepel maken van je zelf kan je beter zonder paard doen Haha!
is makkelijker en aangenamer voor je paard .

western rijden is volgens mij ook gewoon dressuur, maar dan zonder letters.
soms gebruiken ze pionnen om aan te geven waar je wat moet doen, soms hindernissen.

voor trail heb je volgens mij ook een heel soepel paar nodig.
het lijkt me niet te doen om een stijve hark in zo,n klein k*t vierkantje te laten draaien zonder de balken aan te raken.
of achteruit door de slalom met aan weesrkanten een balk.
en wat dacht je van opzij over een balk. Haha!

pleasure op een stijf paard zit voor geen meter.

horsmanship lijkt me toch ook echt dressuur.
spring maar eens aan op een rechte lijn in de linker galop, vervolgens een meter of 7 in galop en dan netjes stilgaan staan. wending om de achterhand en een mooie ronde kleine 'volte' in de rechter galop.
en dat alles ook nog netjes en precies bij het pionnetje Cool Haha!
o ja en als je paard 6 jaar of ouder is mag je het ook nog met 1 hand gaan doen en liefst de teugels niet te strak

en zo kan je ook wel een verhaaltje schrijven over de reining, versatile, westernriding , enz......

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 20:02

Jos schreef:
het soepel maken van je zelf kan je beter zonder paard doen Haha!
is makkelijker en aangenamer voor je paard .

western rijden is volgens mij ook gewoon dressuur, maar dan zonder letters.
soms gebruiken ze pionnen om aan te geven waar je wat moet doen, soms hindernissen.

voor trail heb je volgens mij ook een heel soepel paar nodig.
het lijkt me niet te doen om een stijve hark in zo,n klein k*t vierkantje te laten draaien zonder de balken aan te raken.
of achteruit door de slalom met aan weesrkanten een balk.
en wat dacht je van opzij over een balk. Haha!

pleasure op een stijf paard zit voor geen meter.

horsmanship lijkt me toch ook echt dressuur.
spring maar eens aan op een rechte lijn in de linker galop, vervolgens een meter of 7 in galop en dan netjes stilgaan staan. wending om de achterhand en een mooie ronde kleine 'volte' in de rechter galop.
en dat alles ook nog netjes en precies bij het pionnetje Cool Haha!
o ja en als je paard 6 jaar of ouder is mag je het ook nog met 1 hand gaan doen en liefst de teugels niet te strak

en zo kan je ook wel een verhaaltje schrijven over de reining, versatile, westernriding , enz......



ik bedoel het soepel maken vanjezelf
bedoel ik niet mee
oefeningen doen op je paard Haha!

maar bijv. de spin
was ik eerst heel onhandig mee en me lichaam werkte niet echt mee
kreeg kramp in me benen enzo
maar nu door het veel oefenenen
is het al weer een stuk makelijker en heb ik daar nog weinig last van.

hoe zal ik dat zonder paard moeten doen dan Verward

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 20:19

Moet het 1 eigenlijk op het ander lijken dan? Waarom willen we toch altijd zo graag de dingen een naam geven en in een hokje stoppen? Als het hetzelfde zou zijn zou het ook wel hetzelfde heten.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 20:22

cornelie schreef:
Als het hetzelfde zou zijn zou het ook wel hetzelfde heten.


ja , paardrijden bijvoorbeeld Haha!

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 20:31

cornelie schreef:
Moet het 1 eigenlijk op het ander lijken dan? Waarom willen we toch altijd zo graag de dingen een naam geven en in een hokje stoppen? Als het hetzelfde zou zijn zou het ook wel hetzelfde heten.



ik vind van niet

en ik vind idd ook als het het zelfde zal zijn zal het het zelfde heten hihi

maar er is vaak descusie over is dressuur echt zo anders dan western (disepline maar even achter wegen gelaten Haha! )

dus denk niet dat het met hokjes te maken heeft
maar meer met hoeveel zal het nou werkelijk verschillen.
en vaak is het tussen dressuur en reining
waarom ik weet het niet

misschien omdat veel mensen van engels naar western gaan en dan meestal de reining.


als ik het goed heb dan Bloos
misschien dat iemand anders er wel anders over denkt

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 20:35

Jos"]
[quote="cornelie schreef:
Als het hetzelfde zou zijn zou het ook wel hetzelfde heten.


ja , paardrijden bijvoorbeeld Haha!
[/quote]


*LOL*


en hoe dan met de karetjes mensen Tong uitsteken de 1 rijd dressuur de ander cross en weer de ander met de sulky

menners denk ik dan he Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:05

Van mijn favoriete artikelschrijver Hardy Oelke:

Having said that, the differences between western riding and the riding that's traditional and established throughout most of Europe (called "English" by western riders) aren't all that significant. After all, horses are horses, and they all respond in the same way.


The horse doesn't know whether it's a "western" horse or not. It will either move away from pressure or against it, depending on how it was taught, it will wring its tail if you annoy it sufficiently, it will gap its mouth if you pull too much on the rein, etc. etc. This is why good "English" riders have little difficulty in adjusting to a well-trained western horse.

In my experience as a western riding trainer and instructor, all too often novice western riders who don't want to appear to be green-as-grass beginners come up with the excuse that they so far had been riding "English" only. Like that were an explanation for their weak balance, timing, their ignorance regarding leg cues and collection, or for their bad posture and rough hands. A correct posture or seat, good balance, timing, subtle cues, and soft hands, as well as a general understanding how the coordination of all your cues result in bringing this horse at your disposal, are essential for all riding, no matter where or what. A rider who has all that, and wanted to go into riding western, would only have to learn a few secondary details, and if he/she wanted to show western, then a study of the rules would be necessary as well.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 00:02

Ik vind zelf reining eigenlijk het minst op dressuur lijken. Eerder in aanmerking komt horsemanship in mijn optiek.

Toegegeven iedere discipline vergt een soepel en rechtgericht paard dat netjes tussen de teugels loopt en licht aan de hulpen is... Maar reining beperkt zich qua gangen inderdaad alleen tot galopswerk. Er wordt daarbij snellere en minder snelle galop gevraagd maar geen verschillen in verzameling (van arbeidsgalop tot uitgestrekte galop). Je moet een perfecte cirkel rijden dat is waar, maar het aantal figuren in de dressuur (met de noodzaak stelling te wisselen) ligt veel hoger. Dit type figuren kom je eerder tegen in de horsemanship dat bij reining. Keertwendigen zie je in de pivots terug net als overgangen perfect op de letter. Bij horsemanship komen alle gangen aan bod, kunnen laterale gangen worden gevraagd.

Reining (hoewel ik dat zelf het leukst vindt om te doen) blijft in mijn optiek toch galopswerk, een enkelvoudige wissel en drie speciale 'kunstjes (roll back, spin en slidingstop). Het zijn nu juist die kunstjes (en ik bedoel hier niet dat ze makkelijk zijn) die reining reining maken. Het zijn nu juist ook die kunstjes die in het geheel niet terug te vinden zijn in de dressuur. Kortom: nu ik er over nadenk, vind ik reining het minst van allen in aanmerking komen voor de titel dressuur van de western Lachen