Tips bij het opvoeden van een hengst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 09:51

Pluis is vrij koel in de kop en altijd goed en consequent opgevoed. Maar die gevechten continue, dat nijdige, dat snel pissige was ik toch heus zat op een gegeven moment. We hebben hem voor ons plezier, en dat ontbrak er op een gegeven moment aan. Onze hoop was om het uit te kunnen stellen tot na zijn echte 2e verjaardag, maar een typisch geval van jammer, is hij op een leeftijd van 19 maanden naar de kiwiknippers in Utrecht gegaan en ik ben blij dat wij daarvoor gekozen hebben.

Tips heb ik dus niet voor je, maar ik wens je veel wijsheid toe.

=^.,.^=

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 10:16

Kiwiknippers haha geweldig! *LOL*

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 10:27

Het verschil tussen hengst/merrie in de natuur zoals ik dat gelerd heb van een hele goede, oude trainer:

-bij merries is de rangorde haast meteen bepaald, en die blijft in principe hetzelfde, het hele jaar door, zeker tussen de merries die in de hogere rangen zitten, die in de lagere kunnen weleens discuseren
-bij merries gieren de hormonen maar 1 keer per maand door het lijf en dan zijn die hormonen er niet voor gemaakt dominant gedrag te vertonen, de hengst zal haar namelijk opzoeken, daar hoeft ze zelf niet voor te "vechten"

-bij hengsten is de rangorde niet "voor het leven" bepaald, jonge hengsten zullen elk voorjaar weer proberen de oude hengst van zijn plek af te krijgen, zodat zij ook kunnen dekken, vandaar dat een hengst elk jaar weer, vooral tijdens het voorjaar/zomer zal BLIJVEN testen
-bij Hengstn gieren de hormonen het hele seizoen dat merries hengstig zijn door het lijf, pas wanneer alles braaf drachtig is (in de natuur) worden ze tijdens de winter "even" rustig, deze hormonen helpen een hengst juist "dominant" te zijn zodat ze zich kunnen bewijzen tegenover de andere hengst(en)

Kortom, wanneer je met een merrie een duidelijke verstandhouding hebt en ook zeer concequent daarin bent zul je weinig "dicussies" hebben. Met een hengst zul je zeker tijdens het voorjaar weer even helemaal opnieuw moeten laten zien wie hier nou de "baas" is. Hoe concequenter/duidelijker je hierin bent hoe makkelijker dat zal gaan.

Uiteraard ligt het ook aan het karakter van het paard, maar mijn ervaring is dat wanneer je dit in je achterhoofd houdt je met elke hengst (en merrie Knipoog ) een zeer goede verstandhouding zal hebben, mitz je net als in de natuur, hard maar eerlijk en concequent bent.
Sommige, wat brave, hengsten hebben dit "testen" haast helemaal niet, maar wanneer je ze goed kent zul je toch wat kleine veranderingen merken in het voorjaar, en zodra ze door hebben dat jij toch de "baas" blijft is het al snel over.

LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 10:38

Sugarmiss schreef:
Mij grootste fout met mijn eerste veulen (hengst) was dat hij zo lief en knuffelig was Lovers


Was dat Tripple?

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 10:54

Yes Haha!

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 11:02

Ik heb een keer horen vallen dat, als ze in Amerika een kudde hengstjes bij elkaar hebben en het wordt tijd om ermee aan het werk te gaan, ze de "Leider" van de groep er tussenuit halen en die sowieso castreren..... Omdat deze gewoon de "dominante" is.

Groetjes, Gisela

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 11:04

Zit iets in, maar als dit een heel goede 'breedings-material' is zouden ze dat toch niet doen lijkt me.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 11:06

Ik vind wel dat een hengst minder fijngevoelig is als een merrie/ruin. Dus de regel dat ze allemaal hetzelfde zijn gaat zeker niet op.

Ik denk dat je je ook heel goed moet afvragen waarom je een hengst hebt.
Wil je er mee gaan dekken dan zul je er rekening mee moeten houden dat hij in gedrag kan gaan veranderen wat vaak voor de dagelijkse omgang minder positief is.
Wil je gewoon "alleen maar een hengst" hebben omdat je dat leuk vind, dan zullen er maar weinig hengsten zijn die daar mee kunnen leven.

Ik kan je zeker adviseren om eens je te verdiepen in de Parelli methodes voor hengsten. Bij Digger heeft het heel goed geholpen en level 1 is zowiezo goed voor de algemene verstandhouding met elk paard.
Ik weet niet of je er er ooit mee te maken hebt gehad maar daarin zijn een aantal basis grondoefeningen die je leiderschap in paardentaal simpel uit te voeren zijn.

Een van deze basisprincipes is de "back up". Zonder enige discussie moet je paard eenvoudig naar achteren gaan. Dit bepaald jou leiderschap.
Dus als Digger vervelend is moet hij in de back up en daarna gaat hij onmiddelijk zijn lippen likken en kauwen om aan te geven dat hij onderdanig is aan mij.
OK dan! Hoef ik niet te schreeuwen of te slaan, etc.
En moet je wel een tik uitdelen, doe dit dan op de schouder van je paard. Hier straffen paarden elkaar nl. ook. Zeker geen tik tegen ze hoofd.

Wat ook een hele leuke is voor het bijtgedrag; zodra ze gaan knabbelen steek je je hand in zijn mond, je masseert zijn lippen, pakt zijn tong, etc. Tot vervelends toe, eigenlijk wat hij doet doe jij terug maar dan door hem te overprikkelen. Vinden ze erg opdringerig en dan bedenken ze zich wel twee keer om het nog een keer te doen.
Werkt ook erg goed bij Digger

Gabacho

Berichten: 284
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Brabant!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 11:23

Jaaah, Triple was erg leuk als hengst he Sugar!!?? Ik vind toch nog altijd die foto met de kip op z'n kont erg lollig!!! Met deze foto heb ik de huidige eigenaresse ook blij kunnen maken!!

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 11:41

Parelli ???? je moet toch level 4 beheersen om een hengst te mogen handelen Cool

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 11:50

Level 3 Haha!, maar dit is een advies. Of je er wat mee doet moet je zelf weten. Maar met zijn castratiebeleid ben ik het wel mee eens. Vrijwel alles wordt gecastreerd tenzij het echt een heel bijzonder paard is. En dan vraag ik mij soms af waarom zoveel paarden hier hengst wordt gelaten. Elk jaar staan er steeds meer in de hengstenspecial maar gaat het dan nog om de kwaliteit of om de kwantiteit?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 11:52

Blaze schreef:
Parelli ???? je moet toch level 4 beheersen om een hengst te mogen handelen Cool


hahah Jah das waar. Je mag ook geen hengsten meenemen naar de clinics. Of je doet gewoon geen levels, 'pikt' van Parelli wat je pikken wilt en gebruikt daarnaast je eigen gezonde verstand.

Er zitten nl. wel een aantal heel handige dingen in de Parelli-levels. Ik heb me alleen nooit aan de voorgeschreven volgorde gehouden en ik gebruik nog steeds alle handige stemhulpen die ik verzinnen kan Lachen

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:13

Blaze schreef:
Parelli ???? je moet toch level 4 beheersen om een hengst te mogen handelen Cool

Ik doe het ook stiekem, als niemand kijkt Knipoog

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:15

vera"]
[quote="Blaze schreef:
Parelli ???? je moet toch level 4 beheersen om een hengst te mogen handelen Cool

Ik doe het ook stiekem, als niemand kijkt Knipoog
[/quote]


Ik ook Cool

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:16

cornelie schreef:
Maar met zijn castratiebeleid ben ik het wel mee eens. Vrijwel alles wordt gecastreerd tenzij het echt een heel bijzonder paard is. En dan vraag ik mij soms af waarom zoveel paarden hier hengst wordt gelaten. Elk jaar staan er steeds meer in de hengstenspecial maar gaat het dan nog om de kwaliteit of om de kwantiteit?


Hier ben ik het helemaal mee eens,snap niet waarom men een doorsnee mannetjes paard hengst laat Cool

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:17

Maar wat de één 'doorsnee' vind, vind de ander reden genoeg om hengst te laten.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:58

Dat een hengst minder fijngevoelig is dan een merrie of een ruin, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Hengsten zijn vaak juist heel erg scherp op alles: aanraking, beweging, houding, geur ... ze zijn ook vaak heel snel beledigd. Dat maakt het mi nog wel eens moeilijk om een balans te vinden tussen "hard" en "eerlijk".

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:06

Sugarmiss schreef:
Maar wat de één 'doorsnee' vind, vind de ander reden genoeg om hengst te laten.

Onzin Cool

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:06

Ik heb eerder de indruk dat dat van de hengst afhangt (en van zijn leeftijd). Over het algemeen ga ik met Vera mee, zie heel veel hengsten op stal langskomen, die minder fijngevoelig zijn dan de merries.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:08

Blaze"]
[quote="Sugarmiss schreef:
Maar wat de één 'doorsnee' vind, vind de ander reden genoeg om hengst te laten.

Onzin Cool
[/quote]
Dat vind jij, maar de eigenaar van de bewuste hengst denkt daar waarschijnlijk anders over Cool

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:16

Cassidy schreef:
Over het algemeen ga ik met Vera mee, zie heel veel hengsten op stal langskomen, die minder fijngevoelig zijn dan de merries.

Als een hengst onder invloed staat van zijn hormonen is-ie maar fijngevoelig voor 1 ding: Lovers .... Haha!
Ik ben dan ook absoluut geen hengstentype. Ik krijg de kriebels van die hormonenbrullen en dat gezenuw dat veel hengsten met hun mond hebben, daar krijg ik zelf het heen en weer van.
Mijn hengst gaat dus naar de kiwiknijper Haha! . Was er zelf toch al uit dat het geen fokmateriaal is Cool .

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:19

Nee, ik heb het nog nieteens over de leeftijd dat ze gaan dekken...leeftijd vanaf een half jaar tot 2 jaar. Je kunt ze proberen op hun plaats te zetten, maar ze blijven het gewoon proberen. En beledigde hengsten heb ik er bij ons nog geen enkele gezien.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:26

Sugarmiss"]
[quote="Blaze"][quote="Sugarmiss schreef:
Maar wat de één 'doorsnee' vind, vind de ander reden genoeg om hengst te laten.

Onzin Cool
[/quote]
Dat vind jij, maar de eigenaar van de bewuste hengst denkt daar waarschijnlijk anders over Cool
[/quote]


Ja dom he Tong uitsteken
Blijkbaar is een hengst hebben iets bijzonders Cool
Er lopen simpel weg een groot aantal niets zeggende hengsten rond alleen voor de ego van de eigenaar????

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:37

Cassidy"]
En beledigde hengsten heb ik er bij ons nog geen enkele gezien.
[/quote]
Dan hebben ze het getroffen Haha! . Ik heb nogal wat hengsten voorbij zien komen die bij elk piepje een afranseling krijgen die een ander paard bespaard zou zijn gebleven, alleen maar "omdat ze hengst zijn". Noem het gevolg een hengst die beledigd is, in zijn trots aangetast of gefrustreerd; ik vind het iig geen gezonde mentale gesteldheid.

[quote="Blaze schreef:
Blijkbaar is een hengst hebben iets bijzonders

Gezien het aantal hengstgelaten mannelijke paarden, valt dat dan ook wel weer mee Cool Haha!

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:40

De mijne was al beledigd (pisnijdig zul je bedoelen) als ik hem terug zette... Dromenucht: Scheve mond

Nu gelukkig geen last meer van! Haha!

=^.,.^=