Manege dicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Manege dicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 18:10

Onze manege is voorlopig dicht Tong uitsteken
dwz er mag geen paard eruit en mensen van ander maneges zijn niet welkom voorlopig.
Waarom!!!!!!! blijkbaar heerst er Rhino(niet bij ons maar ergens in Amsterdam)
De eigenaren van de manege willen geen enkel risico nemen,ik vind dat een goed idee en jullie???
Ik zal via bokt en WN (kom eigenlijk nooit op een ander forum)jullie op hoogte houden hoe het verloop is (voor het geval er mensen zijn die op bezoek willen komen)
Is er nieuws wat belangrijk zou kunnen zijn voor onze manege stel ik het op prijs als je dit laat weten.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:20

goed gedaan! Knipoog

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:27

verstandige beslissing van de eigenaar!!
hopen dat je er snel weer heen kan!!

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:33

Zo zal ieder voor zich zijn eigen maatregelen gaan nemen waar hij of zij zich eigen bij goed voelt. Maar wat ik begreep is dat Rhino gewoon altijd op de loer ligt. Hoeveel stallen zijn er niet waar het heerst, en die niet zoals nu in de publiciteit raken. Waar zijn maatregelen dan als deze. Dat is wat ik mij eigen gewoon afvraag.

Groetjes Peter

14cecile14

Berichten: 2726
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:37

wat is rhino als ik vragen mag :s?

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 18:42

GoedVetMan schreef:
Zo zal ieder voor zich zijn eigen maatregelen gaan nemen waar hij of zij zich eigen bij goed voelt. Maar wat ik begreep is dat Rhino gewoon altijd op de loer ligt. Hoeveel stallen zijn er niet waar het heerst, en die niet zoals nu in de publiciteit raken. Waar zijn maatregelen dan als deze. Dat is wat ik mij eigen gewoon afvraag.

Groetjes Peter

Nouja ik zelf heb geen ervaring met rhino,dus ook niet echt een idee of de genomen maatregelen overdreven zijn.weet ook niet of het ook def. rhino is in Amsterdam.

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:51

Nouja ik zelf heb geen ervaring met rhino,dus ook niet echt een idee of de genomen maatregelen overdreven zijn.weet ook niet of het ook def. rhino is in Amsterdam.[/quote]
Lees even op de politie site, dat kan je vinden door bereden politie Amsterdam in google in te tikken. Misschien stelt het je wat geruster.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:21

Slimme actie Blaze dat westerntintje. Cool

Maar hoe dan ook bewijst dit topic eigenlijk wel een beetje waarom de andere topics voorzien zijn van een slotje.

Ik begrijp de wens om op western op de hoogte gehouden te willen worden van de ontwikkelingen met betrekking tot Rhino, maar aan de andere kant, dat geldt voor iedere paardenliefhebber. En die moeten het ook met een topic op medisch of voorpaginanieuws doen.

Overigens is het aan te raden af en toe toch eens te kijken op andere forums van bokt. Medisch bijvoorbeeld als je informatie over Rhino zoekt Knipoog Een snelle actie met de zoekfunctie levert al heel erg snel 4 pagina's topics over Rhino in alle verschijningsvormen, entingen tegen Rhino e.d. op.

Dat zou je kunnen vinden dat Rhino veelvuldig voorkomt in ALLE stallen en meestal verloopt als een gewone verkoudheid. Veel paarden in Nederland zijn ook drager van het Rhinovirus (herpus bij mensen). In zeldzame gevallen worden paarden zieker: drachtige merries kunnen hun veulens verwerpen, paarden kunnen zo ziek worden dat ze sterven of wel weer opknappen maar (soms tijdelijke) ataxie ontwikkelen. Er is een enting tegen, maar die is nog steeds niet 100% effectief en werkt bovendien alleen als alle paarden in een stal worden geent. Anders loop je kans dat de infectiedruk alsnog te hoog wordt en ook de geente paarden gewoon ziek worden.

Een stal zomaar op slot doen heeft dan ook (volgens experts niet zoveel zin). Het Rhinovirus is op alle stallen vaak aanwezig en lijdt een slapend bestaan. Goede voorzorgsmaatregelen (zoals het scheiden van jongere nieuwe dieren - die vaak nog geen drager zijn - ) worden wel aanbevolen.

Een van de beste verwijzingen vindt ik zelf de toelichting op deze sites:
zoek onder paarden -> ziekten -> Rhino...
http://www.dierenkliniekpijlsenoffereins.nl/
http://www.keerhoeve.nl/rhinopneumonie2.htm

Op medisch vindt je ook nog...heel veel topics...zo maar een paar willekeurige over Rhino

[MD] rhinopeumonie/influenza inenting
[MD] wat is het verschil tss EHV-1 en 4?
[MD] rhino/herpes en een drachtige merrie Scheve mond !
[MD] Zie hier waar er Rhino heerst:
[MD] Wat zijn nu precies de symptomen van Rhino?

Voor de volledigheid toch ook nog maar een keer de link naar Voorpaginanieuws:

[VN] Politie te paard mist paard

Voorlopig laat ik dit topic open. Met name omdat op sommige stallen vaak evenementen worden georganiseerd. Dat wil overigens niet zeggen dat er geen discussie wordt gevoerd of er niet toch een slotje komt met een verwijzing.

Immers, ook hier geldt: Rhino is een ziekte die af en toe de kop op duikt en dan paardenhouders in de omgeving (in deze vorm van Rhino) de stuipen op het lijf jaagt. Dat is niet iets dat beperkt wordt tot westernruiters, maar dat geldt voor heel bokt. Een in dit topic opgenomen link lijkt mij toch verwijzing genoeg om het betreffende topic te kunnen vinden en aan de discussie deel te nemen.

Western heeft een eigen forum (in tegenstelling tot dressuur, springen, eventing, natural horsemanship, mennen etcetera). Dat is al een redelijk voorrecht op bokt. Een voorrecht waar ik overigens ook blij mee ben, want het maakt zoeken naar specifieke westernonderwerpen een heel stuk makkelijker, maar af en toe is over de grens kijken toch ook wel handig en nuttig

Daarom wil ik jullie verzoeken in dit topic vooral te melden welke stallen al dan niet gesloten worden en of evenementen worden uitgesteld of afgelast. De discussie en vragen over Rhino zelf horen op Medisch thuis.
Laatst bijgewerkt door Anya op 10-03-04 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:27

Blaze ik heb even gemist op welke stal jij zit???
En succes

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:39

Wij (Blaze en ik) staan op ruitercentrum Beverwijk. Daar heerst GEEN rhino, maar omdat een andere pensionklant op die manege nogal dichtbij het vuur zit zijn op zijn aanraden de (vrij strenge) maatregelen genomen. Er lopen nl. 4 drachtige merries, dus alleen daarom al.....
De eigenares zou trouwens vandaag contact opnemen met de veearts om na te gaan welke maatregelen op dit moment echt nodig zijn (nu mag er letterlijk geen paard het hek in of uit, en of dat nu echt noodzakelijk is....??) naast uiteraard het niet op het terrein laten van vreemde paarden en met paarden van stal op wedstrijd of training gaan oid.

LisetteSugar

Berichten: 476
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:06

Ik was vandaag bij Jos op stal en zij had inderdaad ook al een bak staan om je schoenen te reinigen tegen eventuele virussen. Heel verstandig! Mijn mening is dat je maar beter het zekere voor het onzekere kunt nemen. Als je eenmaal zo'n virus op je terrein hebt kom je er niet zo makkelijk meer vanaf... Safety first!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:49

Ook al zouden het maar geruchten zijn, het maakt de mensen wel scherp en dat is wat heel erg belangrijk is. Ik wil het absoluut niet op mijn geweten hebben om een voor de paarden gevaarlijk virus over te brengen, dus ik houd me aan alle mogelijke voorzorgsmaatregelen. Voorkomen is beter dan genezen (of erger....)
Ik vind het dus een zeer verstandige beslissing en ik ben benieuwd of er op wedstrijden in de rest van Nederland ook rekening mee gehouden gaat worden

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:00

een bak met ontsmettings spul is vrij eenvoudig .
regelmatig moet je die in nederland gebruiken de laatste jaren.

een paar jaar geleden heerste er rond om ons rhino.

bij meerdere boerderijen of huizen zag je grote stukken zwart plastic liggen met een dood paard er onder.
heel naar.
vooral om dat je die mensen ook kent.
vanaf die tijd wordt je toch voorzichtiger.

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:15

ja het is wel een goed idee van de eigenaar
maar het betekend niet dat het bij jullie niet komt!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:41

Het geeft het virus wel minder kans...
En iedere manier om het gevaar ook maar iets te verkleinen, is een vooruitgang.. toch?

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:22

Blaze schreef:
Onze manege is voorlopig dicht Tong uitsteken
dwz er mag geen paard eruit en mensen van ander maneges zijn niet welkom voorlopig.

Ook op Wennekers zijn soort gelijke maatregelen getroffen.
Paarden van buitenaf zijn daar ook niet welkom.
Verdere maatregelen worden nog getroffen.
Maar omdat ik er zelf niet sta kan ik daar niets over vertellen.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 01:10

Ook wij hebben onderling afgesproken de boel voorlopig "dicht" te houden. Dus geen bezoek, niet buurten bij andere stallen, en geen buitenritten met je paard. Gewoon uit voorzorg. We staan nl. hemelsbreed maar 1 km bij de beredenen vandaan (kunnen het complex zien vanaf de dijk... Scheve mond ) Nu is het zo dat Rhino elk jaar wel ergens de kop opsteekt, maar deze keer is het wel "too close for comfort" wat mij betreft.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 09:50

Op de site van de Politie Amsterdam staat het volgende bericht (een dergelijk bericht is ook uitgegeven door de Universiteit van Utrecht en stond vanmorgen in de Tubantia:

10-3-2004. Laboratoriumproeven hebben aangetoond dat de paarden van het Amsterdamse politiekorps zijn getroffen door het rhinopneunomievirus. Het virus heeft inmiddels geleid tot nog drie extra sterfgevallen onder de viervoeters (dit brengt het totaal op vier). De verslagenheid in het Amsterdamse korps is groot.

De ziekte heeft zich in de manege gemanifesteerd in de meest gevreesde, neurologische vorm. Aantasting van het ruggenmerg veroorzaakt verlammingsverschijnselen. Besmetting vindt plaats door nauw contact tussen de paarden. Het wordt daarom een stalvirus genoemd. De mogelijkheid tot besmetting van dieren in de omgeving van de manege wordt uitgesloten. Het virus is te behandelen, maar dat verloopt moeizaam. Meer sterfgevallen worden helaas niet uitgesloten. De manege blijft voorlopig gesloten.
Laatst bijgewerkt door Anya op 11-03-04 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:36

Ach, wat sneu!! Wat een drama als je dit in je stallen meemaakt!!! Ondanks dat ze zeggen dat het een stal- virus is, zou ik toch het stallen- hoppen een beetje beperken. ALs je snottebellen van een ziek paard op je jas hebt zitten en een half uur later sta je te kroelen op een ander stallencomplex dan is er wel degelijk besmettingskans, lijkt me???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:53

Ik vind het een verstandige maatregel van de manege waar Rob en Sandra staan. Waarom het risico lopen? Rhino is inderdaad bijna overal aanwezig, maar dan een van de vele varianten; die die een verkoudheidje veroorzaakt. De varianten echter die abortus en verlamming met zich meebrengen, zijn bepaald niet handig om in huis te halen...

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 11:30

Ook op de stal waar ik sta (Evelien Geerlof in Starnmeer) hebben we allemaal het verzoek gekregen niet met je paard op stap te gaan.
Ook lessers met paard van buitenaf komen voorlopig niet.

Bezoekers zijn welkom, maar mogen niet in de stallen en bij de paarden komen.

In geval van een niet urgent bezoek aan een kliniek, wordt er eerst met de betreffende kliniek kontakt opgenomen.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:35

bij mij ook. geen andere paarden op bezoek , niet weg gaan (en weer terug komen Cool) bezoek eerst even met de voetjes in de bak en handen wassen bij de ingang.
eerst even aan kijken hoe het verloopt.

Heza_Yankee

Berichten: 572
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Badhoevedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:58

Zelfde bij ons. Geen oefenwedstrijd en geen paarden van buitenaf. Ook wij hebben het verzoek gekregen niet op stap te gaan met de paarden. Maar ja, dan is altijd nog de vraag of iedereen zich eraan houdt.

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:53

Nou ik wel in ieder geval. Zou as zondag naar Eersel gaan maar ik neem geen enkel risico met deze ziekte. Helaas helaas, had veel zin in de wedstrijd en was er ook helemaal klaar voor. Gelukkig zijn er nog meer wedstrijden de komende maanden. Hopelijk is het 28 maart weer vrij gegeven ivm Kalverhoek want daar wil ik zeker heen!!

Jester
Berichten: 352
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Noortmoor Duitsland voorheen Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:14

Ik zie op de kalender dat de oefenwedstrijd bij Wennekers eruit is gehaald. Ik neem aan dat deze dus niet door gaat. We waren net van plan om ons af te melden, daar we geen risico willen lopen. Goede keus om dit te cancellen. We hopen dat dit snel voorbij is en dat er verder geen slachtoffers vallen.

Sterkte allemaal.

Groetjes,

Monique