Dressuur tegen western?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loeskim
Berichten: 749
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Dressuur tegen western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 12:46

Gister was ik gaan vragen op een manege in de buurt of er ook westernwedstrijdjes te doen waren..
Omdat een meisje van stal een proefboekje van hun had er daar stonden ook onderdelen in van de western.

die vrouw stond mij vierkant uit te lachen...
Ze zegt: wij doen hier geen western dat is toch alleen maar crossen stil staan en crossen. Ik hield me in maar vond het echt totaal niet leuk.
Zelf heb ik ook dressuur gereden maar western is totaal anders Scheve mond

Ook hoe sommige dressuur ruiters daarop reageren is gewoon niet tof!! de 1 vind western leuk en de ander dressuur, ieder zijn eigen smaak en laat het gewoon lekker rusten en kraak het gewoo niet af..dat vind ik dan??

Ook wel eens wat mee gemaakt over afkraken van de westernsport??
Totaal niet leuk gewoon Ach gut

SillytheKid

Berichten: 551
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:55

Wat belachelijk!! Boos! Stom zeg van haar... Lekker oppervlakkig van haar...

Ik heb tot nu toe alleen nog maar leuke reacties gehad van mensen, voor zover ik me kan herinneren. Ik ben bij mij op stal de enige westernruiter, maar iedereen toont wel interesse en ik moest zelfs een meisje les geven (die is nu helaas niet meer bij me op stal). Andere mensen vinden het zo leuk dat Thjalf met lange teugel toch doet wat ik van haar vraag en er zijn verder ook veel mensen die vanalles willen weten. Knipoog

Bij mij vallen de negatieve reacties dus zeker mee!! OK dan!

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:56

loeskim schreef:

Ook wel eens wat mee gemaakt over afkraken van de westernsport??
Totaal niet leuk gewoon Ach gut


Nee ik nog nooit Tong uitsteken gebeurt dat dan wel eens??????? Cool

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:59

Jazeker ik heb ook heel vaak commentaar gehad.
Ik heb bij een paar dreseurstallen gestaan omdat er geen westerstallen dicht bij waren (ben inmiddels verhuist en heb paarden achter huis staan)
Was een keer aan het rijden in de bak en was bezig met cirkels in galop, dan weer snel dan weer langzaam kreeg ik later van een van die kak mensen op die stal te horen dat ze vond dat ik veel te ruig bezig was en allemaal ander soortig commentaar, als eindzin zei ze dat ze dacht dat western zo relext was(zwaar sarcastisch) Terwijl het juist zo lekker gecontroleert ging! Boos!

Heb het ook al eens gehad dat ik ging rijden bij een rijvereneging die een mooie grote binnenbak hebben, kreeg ik commentaar dat ik de bak ongelijk maakte met mijn slidingstops!! die kon ik toen nog niet eens, zelf had ik toen last van de gaten in dezelfde bak van de springruiters!

Zo kan ik nog wel even doorgaan Huilen Inmiddels begin ik een hekel te krijgen aan dreseur en springen (sorry hoor)Weet dus hoe je je voelt Huilen

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:20

Blaze"]
[quote="loeskim schreef:

Ook wel eens wat mee gemaakt over afkraken van de westernsport??
Totaal niet leuk gewoon Ach gut


Nee ik nog nooit Tong uitsteken gebeurt dat dan wel eens??????? Cool
[/quote]

Zover ik mij kan heugen...... heb ik er nooit last van Knipoog

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:25

NIEUWE MENSEN,NIEUWE RONDEN!!!!!! Haha! Daar komt de versus/versus-discussie weer!(niet erg ,hoor!)
Ik ga lekker verder spelen met m'n e-pony's! Tong uitsteken Haha!

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:28

Joh, ik kan je verhalen vertellen over hoe dressuur (Iconline zei al dreseur of te wel dres-zeur, hahaha) ruiters over westernruiters denken!
Inderdaad niet echt leuk en volgens mij gebaseerd op onwetendheid.

Maar ook over hoe ze zouden willen dat hun paard zo makkelijk stil blijft staan (langer dan 4 seconden!) en zo makkelijk achterwaarts gaat als mijn paardje. Maar dat komt pas als ze je langere tijd zien rond rijden en gaan zien dat het toch niet alleen maar crossen en sliden is...
.. en dan dat fenomeen staartzak... hahaha! leuk tijgerprintje en dan tussen de dressuurruiters in de les rijden, erg grappig!
Op onze ponyclub zijn er een aantal die heel geinteresseerd vragen hoe dat allemaal in zn werk gaat en er zijn er een heleboel die me raar aankijken en het enige wat ik dan kan doen is raar terugkijken Haha!

Maar waar mensen zijn word gel*ld en meestal denk ik dan maar dat ze het gewoon niet weten.
Als ik maar plezier heb met mn paardje en zij ook met mij, dan boeit het me niet wat ze over me denken.

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:35

In het begin werden wij ook raar opgekeken op de club maar nu.......
Ze begrijpen er meer van en willen er van alles van weten. En het leuke is dat als we een trail parcour hebben staan dan proberen ze het ook!! Haha!

Maar heb ook erge negatieve ervaringen ermee

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:49

Dat probleem ken ik al jaren. Ik sta nu voor het eerst op een stalling waar ik het gevoel heb dat dressuurmensen het serieus nemen en ik moet zeggen dat dat een verademing is! Opmerkingen als 'waar is je lasso', 'vang je ook koeien', 'zo'n zadel hoort aan de muur', of 'maar wij hebben wedstrijden' van dressuurmensen heb ik meer dan eens gehoord. Ik denk dat je het maar gewoon moet negeren, hoe moeilijk dit soms ook is. Ik weet niet wat voor niveau je paard heeft? Als dit een redelijk niveau is moet je er eens van de genen op zetten die zo'n opmerking tegen je heeft gemaakt, onder het motto van 'probeer het maar eens uit'. Dan komen ze er vlug genoeg achter dat het niet zo makkelijk is en meer inhoud dan gasgeven en stoppen. Meestal dimmen ze dan vrij vlug in Haha! Maar dan moet het ook echt een goed getraind westernpaardje zijn natuurlijk en niet eentje waar een westernzadel op ligt en dat het daar bij ophoudt...
Laatst bijgewerkt door Jolande op 11-03-04 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:49

Gelukkig heb ik altijd bij western-maneges gereden, waar dus iedereen western reed. Dat scheelt al een stuk

Maar iemand moeder (persoon in kwestie was 25 of zo Haha!) vroeg of ze toch wel een helm op deed als ze ging westernrijden, want dat was toch zó ruw allemaal! Haha!
En mijn eigen ouders kwamen (na 10 jaar en lang zeuren) eindelijk eens kijken bij een onderlinge wedstrijd. Ze vonden het echt su-per-saai. Ze hadden verwacht dat ik als een dolle stier door de bak zou scheuren... terwijl ik een heel net trailproefje had gereden.
En toen ik eens bij een dressuurstal informeerde of ik daar een Quarter voor een paar maanden kwijt kon, betrok de man zijn gezicht en mompelde hij inderdaad iets over "de bak kapotrijden met die slidings". Ik heb er anderhalf uur gezeten en ze er uiteindelijk van kunnen overtuigen dat westernrijden eigenlijk heel dressuurmatig is... Knipoog
En die staartzakken zijn echt geweldig op een Engelse stal. Na uitleg vinden de meesten het eigenlijk best wel handig en vragen zelfs waar ze ze kunnen kopen! *LOL*

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:52

En nu.... is het wachten op een dressuurruiter die beweerd dat westernruiters ook erg negatief over dressuur zijn. Want dat is tot nu toe nog bij elke discussie over dit onderwerp zo geweest Haha! Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:59

Van mij zul je dat niet horen Haha!
Ik heb korte tijd op een gemengde stal gestaan, waar men heel goed met elkaar door een deur kon, tot het moment dat de boel verkocht werd aan een aantal dresuur en springruiters die totaal geen affiniteit hadden met de westernsport en ons er bekans uit hebben gezet. Op het moment dat men hoorde dat we eruit moesten sloeg de stemming acuut om, was er de dressuur en springgroep die lekker bij de nieuwe eigenaren ging klitten, en de westerngroep die met de nek werd aangekeken. Ik heb dat altijd een heel interessant fenomeen gevonden, ikke, ikke en de rest kan stikke....Lips are sealed

Nadien heb ik altijd op een westernstal gestaan. En het is niet alleen het gemopper van de dresuurruiters dat de bak stuk gaat door het sliden en het spinnen, ook westernruiters die niet op dat niveau rijden dat er wordt geslide en gespint ondervinden last van een bak als een Emmentaler kaas.

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:12

Een vriendin van me is net overgestapt naar western. Die kreeg van sommige behoorlijk wat commentaar, en idd veel mensen die dan zeggen dat t alleen maar aan n lang teugeltje rondhobbelen is enzo. Verward

Ben zelf wel n dressuurruiter Bloos naja, meer n recreatieruiter. Maar vind gewoon dat iedereen moet doen wat hij/zij leuk vind. En k vind dressuur nou eenmaal leuker en een vriendin van mij western. OK dan!

Maar t s idd af n toe grappig om t zien hoe de ''dressuurruiters" neerkijken op de andere ruiters. Overigens kijken die personen op stal op iedereen neer Verward Ach jah, je hebt gewoon van die mensen

K heb van de westernruiters bij ons op stal niet zo veel commentaar gehoord, tjah op sommige mensen heb k ook zo iets van Verward
T enige wat de westernruiters bij ons doen is mensen proberen t overtuigen om ook western t gaan rijden. Gaat ze niet lukken Haha! Eigenlijk zit k ook altijd bij de westernruiters, simpel omdat 2 vriendinnen van me inmdd westernrijden. K vind t altijd gezelliger dan t gepraat van d meeste dressuurruiters, mijn paard stamt van die en die af en k had zoveel punten en dan nog ff je neus in de lucht Haha!

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:23

rebeltje schreef:
Maar t s idd af n toe grappig om t zien hoe de ''dressuurruiters" neerkijken op de andere ruiters. Overigens kijken die personen op stal op iedereen neer Verward Ach jah, je hebt gewoon van die mensen

Waarschijnlijk vind jij het grappig omdat je zelf een dressuurruiter bent, maar ik als westernruiter zijnde die dit regelmatig heeft meegemaakt vind het gewoon helemaal niet grappig Daar zit nou precies de knoop...

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:35

Mensen die commentaar hebben op andere mensen en altijd gelijk hun oordeel klaar hebben vind ik niet de slimste mensen ... Knipoog
Ik rijd zelf engels (dressuur), maar probeer altijd open te staan voor andere ideeën, wie weet steek ik er nog wat van op ? Western-ruiters rijden inderdaad met weinig been- en teugelhulp (helemaal vergeleken met de duitse manier van rijden) en dat spreekt mij wel aan. En springruiters maken hun wissels weer zo gemakkelijk, terwijl een dressuurruiter daar altijd zo moeilijk over kan doen. Schijnheilig
Misschien zijn die mensen wel jaloers op je ?

SillytheKid

Berichten: 551
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:36

Elles schreef:
En mijn eigen ouders kwamen (na 10 jaar en lang zeuren) eindelijk eens kijken bij een onderlinge wedstrijd. Ze vonden het echt su-per-saai. Ze hadden verwacht dat ik als een dolle stier door de bak zou scheuren... terwijl ik een heel net trailproefje had gereden.


Haha ik ken het!!! Haha!

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:39

Zei ook dat z op iedereen neerkijken. En om nou te zeggen dat mensen op stal daar last van hebben. De meeste trekken zich er niks van aan. En die mensen kijken net zo goed op mij neer, om dat k geen fanatieke wedstrijdruiter ben met een paard van duizenden euros, als op de westernruiters.
En jah op zich kan k daar om lachen, dat zij zo denken, dat vind k gewoon n beetje triest. Dat z denken alleen lol t kunnen hebben met mega dure spullen en mega dure paarden. Maar dat moeten ze ook maar weer zelf weten. Als zij zo willen denken gaan ze hun gang maar, ze missen alleen zoveel omdat hun paard een 'ding' voor hun is. En dat hun dan hollend in het land achter hun paard aan moeten omdat hij niet mee wil, en mijn paardje er hinnikend aan komt lopen, jah daar kan k dan wel om lachen. Schijnheilig

SillytheKid

Berichten: 551
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:56

Ben ik het wel mee eens Rebeltje! Lachen
Niet iedereen van de dressuur is zo, maar ze lopen wel rond...

Western is dan misschien ook duur (misschien wel duurder), maar de sfeer is er (voor zover ik die ken) heel anders op een positieve manier. En mensen die niks van western weten en het toch afkraken vind ik een beetje triest... Clown

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:44

De ervaringen zijn dus overal ongeveer hetzelfde.... Haha!
Ik ben toch bang dat dit vooroordeel van "scheuren" en "stoppen" zal blijven, omdat de reining nu eenmaal toch het populairste wedstrijdonderdeel is. Zowel voor de westernruiters zelf als de mensen die er niks vanaf weten (dat is dan vaak het enige dat ze "kennen"):\ *zucht* Rolleyes Moeten we toch maar ons best blijven doen om te laten zien dat western veel leuke dingen heeft!

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:48

Dandy schreef:
Mensen die commentaar hebben op andere mensen en altijd gelijk hun oordeel klaar hebben vind ik niet de slimste mensen ... Knipoog
Ik rijd zelf engels (dressuur), maar probeer altijd open te staan voor andere ideeën, wie weet steek ik er nog wat van op ? Western-ruiters rijden inderdaad met weinig been- en teugelhulp (helemaal vergeleken met de duitse manier van rijden) en dat spreekt mij wel aan. En springruiters maken hun wissels weer zo gemakkelijk, terwijl een dressuurruiter daar altijd zo moeilijk over kan doen. Schijnheilig
Misschien zijn die mensen wel jaloers op je ?

Ik wil niet flauw tegen je doen of wat dan ook maar om te zeggen dat westernruiters 'inderdaad met weinig been en teugelhulp rijden' is dus al weer een misopvatting. Hoe denk je dat het komt dat een westernpaard changeerd: door been en teugelhulp. Hoe zou zo'n paard aan de teugel leren komen: door teugeldruk. Hoe stuur je zo makkelijk met een hand: door neckreining (paard wijkt omdat hij de teugel tegen de zijkant van de hals voelt). Westernruiters maken net zoveel gebruik van teugels, benen en daarbij ook nog hun 'zit' (gewichtshulpen). Alleen worden de hulpen naarmaten het paard verder vordert steeds onzichtbaarder, maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn Cool
Maar om even een voorbeeld te geven dat eenieder wel aan zal spreken: mijn paard heeft niet geleerd na te geven door te fluisteren in haar oor 'dusty, geef eens na...' Haha! Daar hebben we in het begin echt wel meer teugelhulp bij nodig gehad. Nu is het licht opnemen van de teugels al voldoende om haar goed te laten lopen en is ze zover dat ze zelf die houding opzoekt.

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:58

BIJ ONS OP DE MANEGE GAAT HET HEEL GOED SAMEN. WE HEBBEN LAATST VOOR T EERST ZELFS EEN ONDERLINGE WEDSTRIJD GEHAD MET EEN GEDEELTE SPRINGEN EN EEN DEEL TRAIL. ECHT LEUK. EEN MINPUNTJE ERAAN IS DAT T NIET LEKKER SPRINGT MET ZO'N KNOP.
EN VAN DIE REACTIES. ACH JA DAT HOU JE TOCH ALTIJD WEL.
IK HEB ZOIETS LAAT IEDEREEN IN ZIJN WAARDE ZOLANG ZE MAAR GOED ZIJN VOOR HUN BEEST

indra2001

Berichten: 797
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:59

Ach ja, wij krijgen ook commentaar..of we ook meer kunnen dan stilstaan en achterwaarts, of de paarden ook voorwaarts kunnen(haha..) en dat het allemaal heel slecht is voor je paard..en nog erger..als het nou een quarter was, oke, maar met een haflinger..nou zeg.!!..ach, het went, ene oor in andere oor uit en gewoon stug doorrijden..er is nog niemand overgestapt naar western (is mijn voorbeeld niet goed genoeg?)en dat zal ook niet gebeuren maar soms kijken ze wel even en vinden het dan toch wel "spannend"...Ach ik wil niets meer dan dat je elkaar in je waarde laat, we zijn allemaal met paarden bezig voor de lol ..dat is toch het belangrijkste? en ik ben echt de enige westernruiter die nog over is (er waren er ooit 3!! maar ik hou vol want het is voor de rest een fantastische stal!

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:10

wij kregen nooit commmentaar
ze vonden het juist leuk om te zien hoe we dan gingen rijden!!

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:16

Ik heb laatst geprobeerd om western te rijden en ik vond het wel heel leuk om te doen hoor ook al ben ik een echte dressuurprikker Clown

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:37

Ja oehhh hoe vaak ik niet hoor dat het zielig voor de paarden is en dat
wij westernruiters de bak verrot maken...
Ach man, verdiep je er eerst eens in voordat je van die achterlijke meningen
gaat lopen geven... Praat niet over iets wat je niet kent!
Sow.... (en dan nu eerst een Bavaria Haha! )