Dressuur tegen western?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:18

Citaat:
Ik wil niet flauw tegen je doen of wat dan ook maar om te zeggen dat westernruiters 'inderdaad met weinig been en teugelhulp rijden' is dus al weer een misopvatting. Hoe denk je dat het komt dat een westernpaard changeerd: door been en teugelhulp. Hoe zou zo'n paard aan de teugel leren komen: door teugeldruk. Hoe stuur je zo makkelijk met een hand: door neckreining (paard wijkt omdat hij de teugel tegen de zijkant van de hals voelt). Westernruiters maken net zoveel gebruik van teugels, benen en daarbij ook nog hun 'zit' (gewichtshulpen). Alleen worden de hulpen naarmaten het paard verder vordert steeds onzichtbaarder, maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn

Ja, maar als je het vergelijkt met bv de ouderwetse duitse rijstijl, daar loopt een paard geen pas zonder been of teugelhulp, en volgens mij wordt er bij western toch alleen een hulp gegeven als er daadwerkelijk wat moet gebeuren of niet ?
Misschien heb ik het fout, maar dat vond ik juist altijd het mooie van western !

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:19

Ik heb een tijdje een paard geleast waarmee ik Western (lesje of 10 maar hoor, dus ben nog echt beginner) en Engels reed. Op een gegeven moment kwam er een nieuwe instructeur op de manege, echt dresuurgeorienteerd. Hij had mij al een keer in de westernles zien rijden en vervolgens kreeg ik steeds naar mijn hoofd geslingerd dat als mijn paard weer eens niet goed wakker was, het geen western was (lees: sloom). Dus weer zo'n ander typisch vooroordeel.
In eerste instantie had hij overigens niet eens gezien dat het paard waarmee ik dressuurde hetzelfde paard was als waarmee ik western reed. Tja, ze werd ook echt een ander paard met western, vond ze namelijk veel leuker. Helaas zette de nieuwe eigenaar van de manege de westernlessen niet voort en moest ik stoppen. Toen heb ik ook maar een eigen paardje gekocht.
Een paar weken geleden ben ik begonnen om eens te kijken hoe mijn eigen paardje het in de western doet. Het virus begint aardig te kriebelen moet ik zeggen... En bij ons op stal (sta ook bij Jolande) heb ik inderdaad niet de indruk dat er negatief gedaan wordt over western. Ik krijg juist erg positieve reacties op mijn misschien wel aankomende overstap (ook van de dresuurruiters dus).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:20

Of je zet gewoon een keer een dressuurmuts op een jolige Tinker named Sam!

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:23

krijg evengoed ook nog wel eens commentaar, omdat mijn kwpner dressuur gefokt is. nou en. zij en ik vinden western leuker. tenminste ik vind dressuur ook leuk, moest toch n keuze maken. western dus.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:30

Dandy schreef:
Ja, maar als je het vergelijkt met bv de ouderwetse duitse rijstijl, daar loopt een paard geen pas zonder been of teugelhulp, en volgens mij wordt er bij western toch alleen een hulp gegeven als er daadwerkelijk wat moet gebeuren of niet ?
Misschien heb ik het fout, maar dat vond ik juist altijd het mooie van western !

Dat klopt! Bij western wordt meer gebruik gemaakt van signaal rijden en bij dressuur is het contactrijden. Dan zeg ik verder niets, ik had je opmerking iets te letterlijk opgepakt Haha! Sorrie!

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:32

Lovely schreef:
Of je zet gewoon een keer een dressuurmuts op een jolige Tinker named Sam!


Schijnheilig Haha!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:34

Ben ik hier als dressuurmuts de western aan het promoten krijg ik nog commentaar ook Haha!
Als er bij mij in de buurt meer western-ruiters waren, zou ik de overstap nog wel eens wagen denk ik ! OK dan!

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:35

fique schreef:
krijg evengoed ook nog wel eens commentaar, omdat mijn kwpner dressuur gefokt is. nou en. zij en ik vinden western leuker. tenminste ik vind dressuur ook leuk, moest toch n keuze maken. western dus.

Ach ja, wij kregen in het begin met Dusty (een american indian horse) ook te horen dat het zo zonde was dat we er western mee gingen rijden. Het was toch te gek dat we dat gingen doen met een pony met zulke mooie gangen Knipoog Maar beide vinden we western toch echt een stuk leuker Haha! Gewoon doen wat je zelf leuk vind is mijn motto!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:35

Er zijn nog enorm veel vooroordelen. En dan niet alleen dressuur vs western maar zeker ook western vs dressuur. Pas als beide partijen zich gaan openstellen zal er pas wat veranderen denk ik.

sil
Berichten: 690
Geregistreerd: 24-09-01
Woonplaats: St Martin D'Audouville

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:57

weetje wat je ook kan doen??
wij hebben ooit eens een wedstrijd uit geschreven engels versus western.
Iedereen die er aan mee deed reed zowel een dressuur proef als een trail parcours.
Er waren 2 jury's, 1 van d e western en 1 van het engelse.
beide jury's jureerde tegelijk want het was dus een b.v engelse ruiterdie beoordeelt werdt in de dressuusproef door de engelse jury en in het trail parcours door de engelse jury voor de manier van rijden en door de western jury over de uitvoering.
Bij de western ruiter was het dus omgekeerd!
we hebben een enorme leuke dag gehad met heel veel starts en wat denkje..... no.1 in de trail..... een engelse ruiter en in de dresuurproef.... een western ruiter!!
kortom maak kennis met elkaars stijl en uitvoering en heb lol!!!!
sil

loeskim
Berichten: 749
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 18:11

Kijk Sil dat is nou leuk OK dan!

Ik ben ook de enigste op stal die western rijd. En stallen in mijn omgeving mogen geen western ruiters staan omdat WE dan de bak kapot maken..
Man ik doe gewoon normaal rijden en dan doe ik die "stops"wel in de buitenbak.

En we kunnnen dan wel zeggen western tegen dressuur maar dat is nog niet zo erg als dressuur tegen de western.
De helft van de dressuur ruiters weten niet eens wat het nou inhoud.
(net zo als die vrouw op de manege) Ik vond gewoon die reactie niet leuk van haar omdat ze me gewoon begon uit te lachen Verdrietig Ik heb zelf ook dressuur gereden en ik vond het beide leuk. Dressuur is ook wel leuk alleen dan misschien op een andere manier.

Net zoals hier een meisje zei op dit topic. Wij maken de bak kapot dat is echt volkomen een stereotype van een western ruiter!!Springruiters doen dat ook!!!En ik heb echt niks tegen die mensen. Net zoals een meisje al zei: ieder doet wij hij of zij leuk vind.

Als ik wel eens buitenrit maak nou dan komt bij sommige (de ECHTE dressuurmutjes) Niet eens wat uit hun mond, of kijken ze je arrogant aan Huilen Ik trek me er ook niks van aan (eigenlijk wel Bloos ) maar op een tijdje gaat me dat ook echt iriteren.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 18:11

Ach zolang mijn vriendin op haar reiningquarter zonder oefening met westernhulpen een dressuurproef op M2 niveau met winstpunten rijdt...Zolang ik mijn eigen paard met westernhulpen zonder oefenen in de L naar een winstpunt rijdt valt het allemaal nog wel mee met die tegenstellingen hoor (en dan bedoel ik niet de uitwassen van beide "kampen"). De basis blijft een paard dat goed aan de hulpen staat en recht en soepel is. Denk ik tenminste.

Een goed gereden dressuurpaard staat heel licht aan de hulpen, kun je met je pink sturen. Een goed gereden westernpaard staat heel licht aan de hulpen en kun je met 1 hand sturen.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 19:13

op de manege waar ik begon met westernles ben ik wel eens uitgescholden....toen ik een eigen paard kreeg ben ik naar een wetsren trainingsstal gegaan, en daar was het normaal. en toen die trainer weg was waren we nog met een paar westernruiters over, en kwamen er steeds meet dressuur- en springruiters maar iedereen kon het goed met elkaar vinden en de leuke dingen namen we van elkaar over (dressuurruiter die met een lange teugel ho roept en dan hoopt dat het paard stopt Haha!)

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 20:21

loeskim schreef:
Kijk Sil dat is nou leuk OK dan!

Ik ben ook de enigste op stal die western rijd. En stallen in mijn omgeving mogen geen western ruiters staan omdat WE dan de bak kapot maken..Iedereen die in de bak rijd,maakt "rijsporen"",denk aan een rijles waar iedereen in een rijtje achtermekaar aan rijdt,dan ontstaat er ook een loopgeul naast de bakrand!Waar gereden word moet de bak regelmatig getrokken worden,zo simpel is het(volgens mij kijkt de bakbodem niet naar het zadel wat erop ligt! Haha! )

En we kunnnen dan wel zeggen western tegen dressuur maar dat is nog niet zo erg als dressuur tegen de western.
De helft van de dressuur ruiters weten niet eens wat het nou inhoud.
(net zo als die vrouw op de manege)Ik vind het wel een feit dat "engelse"paardenmensen vaak weinig van western weten,terwijl westernmensen vaak heel wat van de ""engelse""wereld afweet,simpelweg omdat de meeste westernruiters eerst jarenlang engels gereden hebben.

Ik trek me er ook niks van aan (eigenlijk wel Bloos ) maar op een tijdje gaat me dat ook echt iriteren.Misschien een wat dikkere huid kweken,er boven staan en als mensen wel wat willen weten er gewoon over vertellen en ze daarnaast wel de vrijheid geven om het "toch gewoon niks"te vinden!


Mijn ervaring is wisselend.Wat "ze"achter de rug om zeggen wil ik niet weten,want dat is vaak helaas niet veel goeds.Dat is overigs ook bij de westernmensen onderling!(een vervelend trekje van paardenmensen?)
Daarnaast heb ik ook wel wat oh's en ah's gehad dat mijn paard zo makkelijk stopt en zo licht op de hulpen reageerd EN de mogelijkheid om relaxt met losse teugeltje door het bos kan gaan(ook in galop!hoppa!)En dat voor zo'n pony................Ach laat ze maar banketstaven!
Haha!

mienmien

Berichten: 920
Geregistreerd: 13-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 21:18

Wat een heisa altijd over of engels of western. Ik doe het gewoon allebei.
En nog wel met het zelfde paard.
Is gewoon een kwestie van oefenen en lekker bezig zijn met je paard. Welke richting je ook kiest in de sport. OK dan!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 21:45

andersom net zo...

Dressuurprikkers zijn slecht want die hangen de bek vol ijzer (S&T), dwingen dmv een korte teugel het paard in de krul, etc etc.

Er is geen groter ka uu tee volk dan paardenvolk, ze gunnen elkaar het licht in elkaars ogen niet.

In elke tak van de sport heb je rotte appels en zeikerds zitten. Kan me er niet druk om maken eigenlijk.....

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 21:54

Lovely schreef:
Of je zet gewoon een keer een dressuurmuts op een jolige Tinker named Sam!


lachen is dat he, ik werd alleen niet op een Tinker gezet maar ik heb minstens zo hard gelachen *LOL*

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:50

ik ben bij mij op stal ook de enige die western rijd..
en ik heb er geen last van.. ze laten mij gewoon m'n gang zijn, ze zijn hoogstens op zijn tijd eens benieuwd wat ik uitspook Haha!
ze doen er niet raar over ofzo.. en al deden ze dat, jammer dan Haha!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48403
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 00:27

Dandy schreef:
Ben ik hier als dressuurmuts de western aan het promoten krijg ik nog commentaar ook Haha!
Als er bij mij in de buurt meer western-ruiters waren, zou ik de overstap nog wel eens wagen denk ik ! OK dan!


Schiedam is niet zo ver weg hoor... maar een kwartiertje met de trein ofzo... Schijnheilig Haha!

Banjer staat op een stal waar voornamelijk dressuur wordt gereden, maar waar de westernruiters ook gerespecteerd worden... de meeste dressuurruiters vinden het western niet boeiend ofzo, maar ze doen er iig niet flauw over....

Banjer en ik zijn nog aan het omscholen naar western (we reden altijd recreatief dressuurmatig, of iig een poging daar toe), dus het ziet er vaak nogal komisch uit... en ook daarin word ik in mijn waarde gelaten... dat is wel heel erg fijn... Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 00:53

SmithsGirl schreef:
en ook daarin word ik in mijn waarde gelaten... dat is wel heel erg fijn... Lachen


Men laat elkaar in zijn waarde zo lang als de staleigenaar open staat voor beide manieren van rijden. Als de staleigenaar er niet open voor staat zul je er ten eerste niet tussenkomen, en ten tweede een harde kluif hebben om je te handhaven tussen de rest van de pensiongasten. Als men collectief besluit je eruit te werken, dan heb je zelf helemaal niets meer in te brengen. Neem dat maar van mij aan. Ze pesten je gewoon weg, zelfs als je als groep op een manege staat en met meerderen bent. Been there, got that!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48403
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 01:01

onze staleigenaar vind alles best Cassidy... hij is niet zo moeilijk... Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 01:11

Hadden wij vroeger ook, totdat de stal werd verkocht, en toen hadden de westernruiters geen leven meer, omdat de nieuwe eigenaren "geen affiniteit met de westernsport hadden"

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:39

Ik rijd zelf dressuur, maar western lijkt me ook wel leuk. Maar ik heb idd wel meegemaakt dat mensen western afkraken.Maar voor mij is dat dan minder erg omdat ik geen western rijd. Eigenlijk zou ik het best wel eens willen doen!

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 11:07

Tja... De meeste dressuur ruiters denken dat western alleen maar "rukken en plukken" en crossen is! Wat dus totaal niet het geval is!!!!

Nachony

Berichten: 106
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 11:59

Ik ben bij mij op stal ook de enige die western rijd maar gelukkig doet daar niemand moeilijk over. In tegendeel eigenlijk, ze zien bij mij dingen die ze dan zelf ook wel handig vinden of ze zien dat ik veel bezig ben met 'lenigheidsoefeningen' die ze dan overnemen. Of ze vragen advies aan me omdat ze vaak vinden dat er bij het westernrijden 'logisch' word nagedacht.
Maar goed, heb ook wel eens bij andere stal gestaan waar de opmerkingen niet leuk waren. Het vervelends wat ik wel eens te horen kreeg toen ik vertelde dat ik western reed was? Of ik was gaan westernrijden omdat ik in de dressuur niet kon slagen. Nou! Mijn broek, gelukkig spijkerbroek en niet zo'n mooi geruite rijbroek, zakte af!
Waar ik nu sta moeten ze wel eens lachen als ik, wat misschien een keer per jaar gebeurt, met een rijbroek en rijlaarzen kom aanzetten. Ze vinden dat absoluut niet bij mij passen en dat vind ik dan het grootste compliment.
Gr. Irm