inrijden van mijn appie.... hoe oud moet ze zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
aleidaaa
Berichten: 17
Geregistreerd: 15-01-03

inrijden van mijn appie.... hoe oud moet ze zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-04 19:21

hi,

mijn appaloosa wordt in mei 2 jaar de man waar ik les van krijg vindt hem oud genoeg om hem van't zomer in te gaan rijden, qua bouw kan ze dat hebben volgens hem en geestelijk was het wel goed voor haar omdat ze heel erg aan mij ander paard hangt en wat schuw is. ik zal geen namen noemen maar hij staat bekend in de reining en cutting en heeft dit met meerdere paarden gedaan van hem zelf. (wat hele goede paarden zijn!!!)
Ik vindt het personnlijk te vroeg, tis mij altijd geleerd zowieso vanaf 3 jaar soms nog wel langer Verward En ik ken ook andere meningen, maar wat moet ik geloven?
wat vinden jullie?
mijn man is het met hem eens.

help! Ach gut

groetjes


DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 19:32

Lees dit item eens door, of nog beter laat het je man ook even lezen.

Het inrijden op jonge leeftijd is een veelomstreden zaak in het westerngebeuren en wat iedereen ook mag zeggen een paard is er qua lichaamsbouw gewoon nog niet aan toe.

Als je lang van je paard in goede gezondheid wilt genieten dan wacht je nog een jaartje.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 20:01

Als ze wat schuw is etc zou ik zelf eerder kiezen voor grondwerk etc. Juist aan de hand al leren wijken voor druk en 'enge' situaties creeeren. En spannende dingen doen, gewoon ervoor zorgen dat het veeeeeel leuker is om bij jou te zijn dan bij de andere paarden. Tegen de tijd dat je er dan op stapt heb je al een flinke basis waar je zo mee aan de slag kunt.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 20:08

Ik vind het veeeeel te vroeg. Lekker nog een jaartje op het land laten spelen. Zelf wacht ik liever tot ze vier zijn, met rijden dan. Ook niet longeren, alleen wat basisdingetjes leren zoals voeten geven, vast staan e.d.. Veel van dat soort paarden zijn vroegtijdig versleten.
Ook al ziet een paard er nog zo volwassen uit, met 2 jaar is dat zeker niet het geval. Noch geestelijk, noch lichamelijk.

Wees wijs en zorg goed voor je paard en laat hem lekker een poosje groeien en sterk worden. En ik zou persoonlijk een andere instructeur nemen, want iemand die dit soort dingen voorstelt, nee daar zou ik echt geen vertrouwen in hebben, ongeacht de hoeveelheid prijzen die hij gewonnen heeft. Wat een banketstaaf zeg.

There is no reality, only perception.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 20:12

Denk dat het topic dat Sugarmiss aanhaalt de lading wel dekt ja Haha!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 20:20

Trouwens Aleida, het is jouw paard en jouw gevoel zegt dat het niet goed is. Dan ben je er toch eigenlijk wel uit denk ik zo?

There is no reality, only perception.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 10:16

Het rijden van twee jarige paarden is uit Amerika overgewaaid. Dit is louter uit economisch oogpunt, hoe eerder bereden, hoe eerder ze geld opleveren.
Een tweejarig paard is makkelijk te intimideren en is altijd veel gewilliger. Maar ookal lijkt het paard heel wat qua bespiering, zijn beenderstelsel is er helemaal niet klaar voor.
Er zijn natuurlijk legio paarden die met hun tweede zijn ingereden en die nooit problemen hebben gehad. Maar zo zijn er ook legio die het wel hebben; been problemen, doorgezakte ruggen, etc.

Waarom zou je al deze risico's nemen?? Alleen omdat een "bekende" trainer zegt dat het wel kan Verward
Luister alsjeblieft naar je gevoel en laat je niet intimideren. Scheve mond

Ik heb een nu bijna 3 jarige hengst (wordt in mei 3) en daar ben ik in februari voor het eerst opgestapt; 1x per week 5 minuutjes stappen. Deze week heb ik voor het eerst een paar rondjes gedraafd.
En dat vind ik al vroeg maar omdat hij hengst is en zijn hormonen straks opspelen wilde ik er al op gezeten hebben voordat die periode aan zou breken.

Verdiep je in bv. Parelli oefeningen om leuke dingen te doen en leg er een zadeltje op om daar aan te wennen, ga wandelen in het verkeer, neem hem mee naar andere plekken, ga halteren voor wedstrijdervaring, etc etc.
Er is zoveel te doen voordat je er opstapt.
En als je dat allemaal hebt gedaan, heb je een dikke kans dat je er volgend jaar zo opstapt zonder enig probleem, je paard vertrouwt je nl. dan volledig.

Veel succes!!!! OK dan!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 10:39

Ik sluit me aan bij Vera en SM: ga lekker op een voorbereidende manier van je paardje genieten, dan kan hij een stuk langer mee.
Ook niet "grondwerk" opvatten als flink aan het longeren zetten, want dat is praktisch net zo belastend als er al op gaan zitten. Maar denk bv aan de seven games van Parelli; is een uitstekende voorbereiding op het werk onder het zadel. Krijg je fijne paarden van.

Laat die mannen van je maar lekker kletsen en volg je eigen gevoel. Het is inderdaad nog (veel) te vroeg.

Succes!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 10:56

Veel te vroeg. Het zo vroeg inrijden is enkel goed voor de portomonee, en nooit voor het paard. Ik ken helaas veel te veel Quarters waar ze met 2 opzaten, die met 12, hooguit 14 hartstikke stokkreupel zijn. Die dieren zijn gewoon aan gort gereden.

Nu nog een jaar wachten betekend in veel gevallen dat je er later ruim 10 jaar langer mee kunt rijden en van kunt genieten. Leg dat idee maar eens voor aan die mannen die vinden dat 'dat beest nu maar eens aan het werk moet' en ga in dat jaar lekker aan de gang met grondwerk en een goede verstandhouding opbouwen met je beestje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 10:58

Mijn stalhoudster heeft er een mooie uitspraak voor:
Alles wat je 'm in het begin spaart, krijg je aan het einde dubbel van je paard terug!

aleidaaa
Berichten: 17
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-04 19:16

dank je wel allemaal, OK dan!

laat die kerels maar kletsen
ik wacht nog een jaar, mijn gevoel zegt dat ook
ik ga binnenkort een beetje beginnen met wat werken in de round penn met behulp van francisca.
verder doe ik al veel met haar (wandelen borstelen,t-touch, voetjes geven, etc)

groetjes Aleida Pling

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 19:52

We zijn wel nieuwsgierig naar je paardje maar staat nog weinig in je profiel

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 20:16

Zo te zien heb je de juiste beslissing genomen (vind ik dan).
Ik hou zowiezo altijd de leeftijd van 3 jaar aan (en dan niet in januari is elk paard een jaar ouder, maar gewoon de geboortedatum).
Pas als het paard 3 is erop Lachen Maar zowiezo dan nog rekening houden met je paard vind ik Bij twijfel er niet op stappen.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

aleidaaa
Berichten: 17
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 16:55

ik zal es kijken of ik binnenkort es een foto kan vinden van mijn 2 appies

appaloosa, ride with pride

Jojoke
Berichten: 3
Geregistreerd: 30-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 11:49

Als ik jouw was zou ik nog even wachten tot hij tegen de leeftijd van drie aan zit. Wat je wel kan doen is het grondwerk, dat is heel goed voor het vertrouwen van een paard. Leer hem reageren op je lichaam en stem. Ga wandelen, spelen. Maak hem vertrouwd met dingen op en rond zijn lijf.
Laat hem beseffen dat jij zeker zo'n leuke en vertouwde partner bent als het paard waar hij momenteel aan hangt.
Ik heb zelf ook een appaloosa (inmiddels bijna 6) en ik heb de gekste dingen met hem uitgespookt zonder er een zadel op te leggen. Daar kan je zeker nog wel een jaartje zoet mee zijn. En al zijn ze eenmaal onder het zadel, regelmatig grondwerk doen is leuk voor de afwisseling en het onderhoud de vertrouwensrelatie en het respect van je paard. good luck!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers