2 jaar oud..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 11:51

mvermeulen1 schreef:
Ik zit met verbazing te lezen hoe sommige dit hier proberen rechtzetten... mijn vraag is dan waarom?? waarom zou je willen beginnen met 2 jaar??!! Ja ''sport en geld'' wat al vreselijk is maar waarom verdedigen diegene het hier op bokt met zogenaamde studies?

waar is de paardenliefde en het gezonde verstand! echt niet te geloven en zo jammer.


Nou ik ook. Dat het hier al wordt recht gepraat zegt wel erg veel.
Met vergelijkingen die kant noch wal raken helaas.
Dat er überhaupt al discussie over is...ik ben helaas weer verbaasd over paardenmensen
En er zijn zoveel goede tussen, met liefde en respect voor het paard en zijn lichaam

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 12:21

Poekkie schreef:
Waarom is het paardenliefde om een paard juist niet voor te bereiden op een carriere maar er daarna wel te gaan rijden? Dat is als een kind thuis laten blijven tot het 20 is en dan opeens zeggen dat het nu 3-5x per week athletiek moet gaan doen. Die wordt nooit zo soepel en heeft een veel grotere kans op blessures. Bij paarden net zo.

Maar waarom zou iemand die er pas met 5 op gaat zitten dat niet opbouwen en meteen 3-5 dagen voluit gaan trainen? Dat zijn ook appels met peren vergelijken.
Ook een 5-jarige kun je gewoon rustig voorbereiden op een carrière. En wie zegt dat die niet al van jongs af aan is voorbereid met grondwerk, lange lijnen, longeren, voor de wagen en weet ik veel. Alleen niet onder het zadel. Dus ook daar wordt het lichaam al getraind. Alleen niet door er op te gaan zitten.

Het is niet het een of het ander hè. Er zijn nog legio manieren om een paard te beleren en te laten ontwikkelen.

En vergeet naast het fysieke ook het mentale niet. Zijn daar ook studies naar gedaan?

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 12:36

Ik blijf het grappig vinden dat de wetenschap opeens niet meer klopt volgens sommigen als het tegen hun gevoel in gaat.
Ik heb studies genoeg aangeleverd… geef er mij dan tenminste eentje waarbij er wordt aanbevolen om later te starten. Wel een studie, niet zo’n opiniestuk van een of andere NH goeroe.

@ Daiyho:
1) een paard longeren vind jij minder belastend dan een lichte ruiter rechtuit laten gaan? Ik ben helemaal niet akkoord daarmee.

2) zelfs met licht opbouwen of exact hetzelfde trainingsschema… het gaat erom dat de gewrichten en pezen etc volgroeid zijn zonder ooit aan enige belasting te hebben kunnen aanpassen.

Jorex

Berichten: 9948
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 13:21

We zijn het er allemaal toch wel over eens dat 1,5 jarigen beleren en vervolgens op 2-2,5 jarige leeftijd een paard kampioenschappen laten lopen niet hetzelfde is als een 3 jarige rustig aan wat kennis laten maken met het zadel mag ik hopen. Er zitten echt legio gradaties in aan wat een paard qua activiteit doet. Er zit echt een heel groot grijs vlak tussen bovenstaand en een paard pas op 5 jarige leeftijd voor het eerst belasten.

KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 13:47

Poekkie schreef:
omdat met 3 oid beginnen blijkbaar beter is voor het paard dan met 5.


Poekkie schreef:
een lichte ruiter rechtuit laten gaan?


Sorry, maar ik heb het idee dat je vergeet waar dit topic over gaat. Kan je het filmpje in de OP nog eens kijken? Het gaat helemaal niet om er met 3 op gaan en met een lichte ruiter rechtuit laten gaan...

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:52

Afbeelding

Wat doe je dan met deze info, Popstra? Dit is de leeftijd waarop de groeiplaten sluiten.

_Mar3
Berichten: 470
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:56

Cherdenise schreef:
mvermeulen1 schreef:
Ik zit met verbazing te lezen hoe sommige dit hier proberen rechtzetten... mijn vraag is dan waarom?? waarom zou je willen beginnen met 2 jaar??!! Ja ''sport en geld'' wat al vreselijk is maar waarom verdedigen diegene het hier op bokt met zogenaamde studies?

waar is de paardenliefde en het gezonde verstand! echt niet te geloven en zo jammer.


Nou ik ook. Dat het hier al wordt recht gepraat zegt wel erg veel.
Met vergelijkingen die kant noch wal raken helaas.
Dat er überhaupt al discussie over is...ik ben helaas weer verbaasd over paardenmensen
En er zijn zoveel goede tussen, met liefde en respect voor het paard en zijn lichaam


Ik mis nog steeds inhoudelijke, wetenschappelijke argumenten in deze posts. Ik lees vooral emotie. Ik ben benieuwd naar wetenschappelijke studies hierover. Zijn er wetenschappelijke studies die zeggen dat met twee jaar beginnen slecht is op de lange termijn voor een paard?

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:13

KootMiraDrum schreef:
[ Afbeelding ]

Wat doe je dan met deze info, Popstra? Dit is de leeftijd waarop de groeiplaten sluiten.

Lees voor de grap het 2e onderzoek dat Poekkie aanhaalt eens. En klik dan vooral even door naar de fulltext. Daarin halen ze (o.a.) juist aan dat van paarden welke belast werden met nog open groeischijven, er aan het einde van het raceseizoen veel meer gewoon rad waren dan degene die al (half)gesloten groeischijven hadden (77% rad vs 55-56%). In datzelfde onderzoek is tevens een heel stuk te lezen over de fysiologie van botaanmaak, -versterking en -afbraak waarin duidelijk wordt dat juist jong beginnen met belasting zorgt voor sterkere botten.

Uiteraard is alles met mate nodig en ik zeg nog steeds niet dat je dan maar met een 2 jarige moet beginnen, maar het geeft mij wel te denken waarom ik een paard niet meer tot een jaar of 5 zou willen laten staan voor er echt wat mee te gaan doen.

KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:16

Er is verschil tussen belasting en belasting. Bijvoorbeeld met je paard languit op het harde draven of galopperen is heel wat anders dan wat we op het filmpje in de OP zien.

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:24

KSHancox schreef:
Er is verschil tussen belasting en belasting. Bijvoorbeeld met je paard languit op het harde draven of galopperen is heel wat anders dan wat we op het filmpje in de OP zien.

Is dit een reactie op mijn post hierboven? Want volgens mij reageer ik daar toch vooral op het plaatje wat voornamelijk steeds aangehaald wordt wanneer er gesproken wordt over "wachten met beleren tot 5-6 jaar 'want de groeischijven zijn nog niet dicht'".

Ik zeg absoluut niet dat ik, wat er in het filmpje gebeurt, goedkeur. Maar nu is het een topic over een cuttinghorse, de volgende keer krijg je precies dezelfde discussie in een topic over racepaarden, pleasurehorses of endurancepaarden.

KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:29

Het plaatje vind ik zelf niet altijd evenveel toevoegen aan zulke discussies (omdat ik het wel eens ben met het feit dat bepaalde belasting goed is voor de ontwikkeling als je er een rijpaard aan wil overhouden). Het gaat mij meer om het aangehaalde artikel in combinatie met deze OP. Ik vind de gedeelde onderzoeken namelijk (net als het groeischijven-plaatje) niet helemaal relevant in deze discussie. :D

Ik denk dat we het in principe met elkaar eens zijn, maar dat dat in mijn ogen gewoon een beetje off topic is omdat ik het te ver vind afwijken van de situatie in de OP.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 16:04

KootMiraDrum schreef:
[ Afbeelding ]

Wat doe je dan met deze info, Popstra? Dit is de leeftijd waarop de groeiplaten sluiten.


Zoals ook al door blacky94 aangehaald is dit plaatje idd het punt. Je wil beleren voor de groeischijven sluiten, zodat deze al kunnen aanpassen aan lichte belasting.
En dan zeg ik niet beleren met 1,5 of gigatrainen aan 6 dagen per week maar wel al opleren met 3 of volgens de aangehaalde studies voordeliger zelfs al met 2 blijkbaar (wist ik voor het begin van dit topic zelf ook niet hoor, ‘t is nu pas dat ik me er een beetje in verdiep).

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 16:08

KSHancox schreef:
Poekkie schreef:
omdat met 3 oid beginnen blijkbaar beter is voor het paard dan met 5.


Poekkie schreef:
een lichte ruiter rechtuit laten gaan?


Sorry, maar ik heb het idee dat je vergeet waar dit topic over gaat. Kan je het filmpje in de OP nog eens kijken? Het gaat helemaal niet om er met 3 op gaan en met een lichte ruiter rechtuit laten gaan...


Nee hoor… het gaat om een 2-jarige beleren.
En volgens alle wetenschappelijke info die ik vind blijkt dat gezonder te zijn voor het paard (althans toch op het vlak van blessuregevoeligheid en ontwikkeling) dan de algemene mening van bokt om pas laat (4/5 jaar) te beleren. Eerst dus inlezen vooraleer te oordelen. Zeer goed dat ze de negatieve comments onder die posts gewoon verwijderen dus.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 16:12

Nee, het gaat niet om een 2 jarige beleren.
Het gaat om een 2 jarige aan het werk. Die is al beleerd. (Onder beleren versta ik zadelmak maken)

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 16:12

Cherdenise schreef:
mvermeulen1 schreef:


Nou ik ook. Dat het hier al wordt recht gepraat zegt wel erg veel.
Met vergelijkingen die kant noch wal raken helaas.
Dat er überhaupt al discussie over is...ik ben helaas weer verbaasd over paardenmensen
En er zijn zoveel goede tussen, met liefde en respect voor het paard en zijn lichaam


Ik mis nog steeds inhoudelijke, wetenschappelijke argumenten in deze posts. Ik lees vooral emotie. Ik ben benieuwd naar wetenschappelijke studies hierover. Zijn er wetenschappelijke studies die zeggen dat met twee jaar beginnen slecht is op de lange termijn voor een paard?


Het paard in de OP is niet licht beleerd oid, daar reageer ik op. Ik vind dat niet goed te praten,
en gaat zeker op lange termijn niet goed zijn voor dat paard. Daar hoef ik geen studie bij te halen.

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:11

Poekkie schreef:
Ik blijf het grappig vinden dat de wetenschap opeens niet meer klopt volgens sommigen als het tegen hun gevoel in gaat. Ik heb studies genoeg aangeleverd… geef er mij dan tenminste eentje waarbij er wordt aanbevolen om later te starten. Wel een studie, niet zo’n opiniestuk van een of andere NH goeroe.


Ik heb de eerste studie die jij aanhaalt doorgelezen en ik denk dat je hem verkeerd interpreteerd.

Rogers, C. W., Bolwell C. F., Gee E. K., Rosanowski, S. M. (2019). Equine musculoskeletal development and performance: impact of the production system and early training.

Dit artikel gaat over de impact van de manier waarop volbloed veulens gehuisvestigd worden en 2jarige volbloeden getraind worden op de ontwikkeling van hun musculoskeletal system.

Met betrekking tot te huisvestiging zeggen ze: "[..] indicating that canter and gallop exercise between 2 weeks of age and 6 months of age was able to positively prime the cartilage (increased chondrocyte viability; Dykgraaf et al. 2008; Rogers et al. 2008b). Dit gaat over de vergelijking van veulens in een stal of in een wei op laten groeien. Veulens die voornamelijk in een wei opgroeien en vrij kunnen galloperen hebben als ik het goed lees een sterker kraakbeen (in de benen neem ik aan) dan veulens die voornamelijk in een stal gehouden worden.

Daarnaast hebben ze het over verschillende types training voor tweejarige paarden en de effecten daarvan op de groeiplaaten, botten, en pezen. Maar er wordt eigenlijk niks concreets gezegd over de effecten van belasting dmv (in)rijden op/van paarden van verschillende leeftijden. Sterker nog:

"The regularity and robustness of the race-training data provide a nice model to investigate the effect of early exercise (as a 2-year-old) in race training on career length and racing success, which are proxy measures for musculoskeletal health (Bolwell et al. 2013). However, currently, training data are not routinely collected in most racing jurisdictions, nor are musculoskeletal injury rates during training, leading to a gap in knowledge and reliance on proxy measures". Ze geven aan dat race training een goede mogelijkheid zou zijn om de effecten van het berijden van tweejarige paarden te testen, maar dat er nog niet genoeg data wordt bijgehouden om dit te doen.

Het gene wat jij aanhaalt: "Across several racing jurisdictions and codes, it has been demonstrated that horses that train and race as 2-year-olds have longer, more successful, careers than those that start racing later in life. This positive trend has also been observed with horses starting in equestrian sport at an early age" wordt in dit artikel niet met data onderbouwd. Wat ze volgens mij zeggen is dat een paard dat in een wei (met vrije beweging) opgroeid sterker is dan een paard wat voornamelijk in stallen en kleine paddocks opgroeid. Maar nogmaals, dit is geen onderzoek dat aantoont dat vroege belasting dmv rijden beter is voor het paard op lange termijn.

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:39

KootMiraDrum schreef:
[ Afbeelding ]

Wat doe je dan met deze info, Popstra? Dit is de leeftijd waarop de groeiplaten sluiten.

Ik doe daar niks mee. Jij?
Rij jij je paard op zn 6e in omdat die dan uitgegroeid is? Zet je hem eerst op de foto?

Oh en nog ff ter info. Onze paarden worden in het voorjaar van hun 2e jaar eerst rondom op de foto gezet. De DA geeft dan groen licht of het paard al aan de slag kan of hij adviseerd het nog enkele maanden te laten staan.
En komen ze een chip o.i.d tegen kun je die er eerst nog uit laten halen.
Dan gaat het grondwerk beginnen. Eer men er op stapt zijn ze 2.5 en lopen ze 3x per week 20 min onder de man.
Eer ze hun eerste proef wedstrijd lopen mits ze daar aan toe zijn zijn ze 3.5 en hun eerste futurity zijn ze eind 3

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:41

Ok en de andere artikels lees ik ook verkeerd?
Afkraken maar zelf geen input brengen is wel zo makkelijk.

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:51

Poekkie schreef:
Ok en de andere artikels lees ik ook verkeerd?
Afkraken maar zelf geen input brengen is wel zo makkelijk.


...de input is toch dat er meerdere interpretaties van de gegeven stof mogelijk zijn? En dat is toch ook gewoon mogelijk en eerlijk? Er word gewoon met een empirische blik naar de gegeven wetenschap gekeken en er wordt geen enkel waardeoordeel over het onderzoek gegeven, dus ook niks afgekraakt.

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 19:23

Poekkie schreef:
Ok en de andere artikels lees ik ook verkeerd?
Afkraken maar zelf geen input brengen is wel zo makkelijk.


Lol, ik geef duidelijk imput want ik vertaal het artikel op een juiste manier. Wat zijn de titels van de andere artikelen die je deelde? Dan kijk ik daar ook nog even naar. Als ik op de link klik dan kom ik alleen bij het overzicht van Google Scholar uit.

Los daarvan ben ik het wel met je eens dat het lastig is om een mening te vormen gebaseerd op het gene wat er nu bekend is. Voor zo ver ik weet zijn er gewoon geen duidelijke studies die aantonen wat het lange termijn effect is van trainen/rijden op jonge leeftijd. Ik denk dat dat ook lastig te bestuderen valt; je moet een grote groep paarden hebben van het zelfde ras/type wat op de zelfde manier leeft en gereden wordt, en daarnaast een vergelijkbare groep die niet of later ingereden wordt. Die moet je vervolgens om de zoveel tijd meten, en dat over een periode van, wat, 5 jaar, 10 jaar, 20 jaar?

Ik vraag me af wie dat trouwens ooit bedacht heeft, die culturele standaard van 3 jaar oud.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 21:04

Effect of age at training initiation on hoof morphology and lameness in juvenile American Quarter Horses

Training young horses: The science behind the benefits

Je zou er natuurlijk ook een bokt poll van kunnen maken. Inrijleeftijd Vs pensioenleeftijd of aantal blessures oid. Waarbij wel een aantal dingen uitgefilterd moeten worden zoals koliek of ongelukken.

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 21:33

Thanks, als ik straks tijd heb ga ik die ook eens uitpluizen.

Dat zou kunnen, maar dan heb je alsnog een heel ongenuanceerd beeld. Ras, voeding, rijstijl, bodem; al die dingen kunnen meetellen. Ik ben zelf tegen het inrijden van een paard jonger dan 2.5 jaar, liever 3.5 jaar zelfs. Maar waarom eigenlijk, omdat me dat altijd verteld is.

Gisteren zag ik een TikTok filmpje van een man die een 22 maanden oud paard aan het inrijden was. Dat beest is nog geen twee! Maar het was ok want er werd alleen licht werk mee gedaan, zei hij. Onze repro dierenarts, van de grootste/duurste kliniek in mijn omgeving, rijdt zijn reining paarden ook met 2.5 in. Maar daarintegen is het hier ook heel gebruikelijk dat paarden injecties nodig hebben op een gegeven moment. Onderhoud, noemt men dat. Tja, is het correlatie (het komt toevallig tegelijkertijd voor) of causualiteit (het een veroorzaakt het ander)?

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 22:08


Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 22:15

Boras schreef:
Hier weer zo'n verhaal denk ik dan

[VN] Casper uit Espel doet aan reining en is er goed in

Onlangs met 3 jaar een internationale wedstrijd reining gewonnen. Yeah... :(

Blijkbaar vindt Bokt het iets om te promoten.


Dat vind ik niet per se iets om te promoten. Internationale wedstrijden is iets heel anders dan inrijden of eerste wedstrijdjes. Ik denk dat er voor een internationale wedstrijd zodanig hard getraind moet worden dat het niet meer onder lichte of zelfs maar matige belasting kan vallen. Dus voor mij is dit ook een nee.

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 23:52

Poekkie ik denk dat Boras sarcastisch was