2 jaar oud..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:28

Voor paarden maakt het niet uit of ze in de modder staan of in luxe paddocks zolang ze maar met een groep paarden paard kunnen zijn en dat kunnen showpaarden vaak ook niet.

Popstra
Berichten: 13759
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 11:49

Fotsy schreef:
Weet je dit blijven eeuwige discussies en tot zolang de instanties wedstrijden uitschrijven voor 3 jarigen waar je niet een lintje maar duizenden euros mee kan winnen gaat dit altijd blijven bestaan helaas.

Geld maakt mensen blind voor wat ze doen.

En persoonlijk ben ik ook absoluut tegen het zo vroeg beginnen maar ook tegen niks doen tot hun vijf. Ooit eens vijfjarige quarter gekocht die enkel 7/7 op weide had gestaan. Die kon dus rechts niet galloperen want ze had vijf jaar lang de makkelijke oplossing gekozen waardoor links overbouwd aan spieren en rechts niks zat. Komt wel goed maar vergt veel tijd en zware inspanning van het paard wat vermeden had kunnen worden.

En wat betreft dat slaan en shoppen en injecties in de western wereld maar ook zeker en vast in alle disciplines. Ooit pat parelli een betrapt met baseball knuppel. Zeer triestige zaak ook in de reining. Niet goed te praten. Ik zie echter ook geen oplossing. Ze zien het zelf niet. Ze wisselen van paard als dat ze van kledingstuk wisselen.
En als je al kleurspuitbussen hebt liggen om spoor en mondwonden weg te steken als je op wedstrijd gaat, waar ben je dan mee bezig eigenlijk.
Nog nooit zoveel injecties zien passeren in die maanden dat ik daar ging rijden. Schreiend.
Neem er ook bewust afstand van. Ik kies het toch liever anders voor mijn paarden.
Anderzijds worden die paarden behandeld als luxe planten. Massages, het beste voer, nooit in de modder maar prachtige paddocks, echt luxe hoor. Dus das misschien waarom mensen het uurtje labeul goed praten? Ik weet het niet.


Ehm, kleur spuitbussen zijn al jaren verboden op reining shows...

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 12:34

Popstra schreef:
Ehm, kleur spuitbussen zijn al jaren verboden op reining shows...


Wel dan is het duidelijk niet te merken in de grootste stal waar ik iemand ken die daar werkt. Ik had er zelfs nog nooit van gehoord dat dit bestond of je dit uberhaupt nodig zou hebben.

En ik begrijp dat je reiningsport of western of paardensport in algemeen wil verdedigen maar je moet ook toegeven dat vele praktijken buitensporig zijn en dat zij de reden gaan zijn waarom we op termijn zelfs nooit meer op een paard gaan mogen kruipen.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 12:55

Jorex schreef:
Voor paarden maakt het niet uit of ze in de modder staan of in luxe paddocks zolang ze maar met een groep paarden paard kunnen zijn en dat kunnen showpaarden vaak ook niet.


Idd voor het paard niet. Maar wij zijn mensen en vermenselijken alles dus ik denk dat dit de mindset is achter het hele verhaal van we leren 2jarigen op want ze hebben wel een luxe leven in menselijke termen dan.
Want idd die paarden staan ieder apart zonder enig contact tussen elkaar.
Ik zou anders niet weten waarom mensen zo blind zijn voor dit hele gebeuren.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 13:10

Goedkeuren om paarden een hele dag buiten in de modder te laten staan wil ik nu ook niet doen. Dat maakt wel uit en is helemaal niet gezond voor mok, artrose, rasp, rotstraal etc.

Popstra
Berichten: 13759
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 14:21

Fotsy schreef:
Popstra schreef:
Ehm, kleur spuitbussen zijn al jaren verboden op reining shows...


Wel dan is het duidelijk niet te merken in de grootste stal waar ik iemand ken die daar werkt. Ik had er zelfs nog nooit van gehoord dat dit bestond of je dit uberhaupt nodig zou hebben.

En ik begrijp dat je reiningsport of western of paardensport in algemeen wil verdedigen maar je moet ook toegeven dat vele praktijken buitensporig zijn en dat zij de reden gaan zijn waarom we op termijn zelfs nooit meer op een paard gaan mogen kruipen.

Ik zeg nergens dat men in deze sport heilig is maar word een beetje moe van al die aannames die vaak geeneens kloppen.
Plus de oordelen van mensen die heel het hoe en waarom niet kennen. Houd dan je mond ipv al dat vuil te spuien!

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 09:14

Hier was ik dus al bang voor. Ook ik ben de aannames en het maar wat roepen behoorlijk zat.
Lieve mensen, is het niet fijner je eerst te verdiepen in wat een ander doet in plaats maar af te geven op andere disciplines in de sport? De paardensport ligt al zo onder vuur, is het dan nodig anderen telkens zo af te vallen over dingen waar je eigenlijk geen verstand verstand van hebt?

Popstra is duidelijk iemand die veel verstand van zaken heeft en de moeite neemt uitleg te geven, ik waardeer dat persoonlijk heel erg. Je kan veel leren van zulke mensen en zou het jammer vinden als iemand afknapt op dat onnodige vingerwijzen. Kan het misschien een tandje minder aub?

KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 09:57

Ja joh tuurlijk. Het moment dat ze openstaat voor andere ervaringen.

Mooie uitleg trouwens als reactie op persoonlijke ervaringen van 10+ jaar.

Popstra schreef:
Ik lag me echt kapot om al jou aannames.


Qua reacties oogst je ook een beetje wat je zaait. :)

Het is heel erg makkelijk om een paard naar de filistijnen te helpen, nog makkelijker als ze nog niet af zijn. Heel fijn dat Popstra haar eigen ervaringen goed zijn en dat ze blijkbaar wat goed lijkt te doen. Dat gaat alleen echt niet op voor iedereen die er met 2 op stapt.

Ik ken de andere kant van het hoe en wat bij een andere stal. Heb er lang op stal gestaan. Heb er zelf training gehad. Heb er een paard gekocht waar ze met twee opgestapt zijn. Ik heb er zelfs even gewerkt voorsat m'n oogkleppen af gingen. Ik weet dat die paarden daar niet op de foto gingen voordat er een ruiter op mocht. Ik weet dat het daar een zeldzaamheid is om één 'ouder' paard te hebben dat nog bereden kan worden.

Dat is mijn ervaring en die is ook valide. Ja, het heeft mijn mening gevormd. De twee jarigen die in reining en cutting onder het zadel gaan, doen dat meestal voor de wedstrijdsport. Daar zitten de 'mooiste' wedstrijden en zijn er soms ook nog centjes terug te verdienen.

Zullen we niet gaan doen alsof dat in het belang is van het paard? Het is in het belang van de sport. Natuurlijk is er veel grijs tussen al het zwart en wit, maar ik denk echt dat met 2 inrijden en met 3 wedstrijden rijden op vrij pittig niveau uiteindelijk de sport de nek om gaat draaien.

En daar ben ik nieteens rouwig om.

Popstra mag andere meningen en ervaringen hebben. Fijn voor haar! Ze mag ook op Bokt wat respect naar andere gebruikers en hun ervaringen tonen.

Natuurlijk zit er een deel reacties tussen die gevoed zijn door onderbuikgevoel. Het is goed als we als ruiters leren om daar niet te kinderachtig op te reageren, want die mensen hebben vaak ook gewoon het beste voor met paarden.

Bedenk je dat Bokt een groot forum is dat heel snel naar voren komt in zoekresultaten. Met respectloze reacties naar elkaar toe laten we alleen maar zien hoe onvolwassen we eigenlijk zijn als sport en hoe weinig we geven om onze mederuiters en sportattributen paarden. We zijn zelf bezig met onze sport de nek omdraaien op deze manier.

Maar het is natuurlijk makkelijker om de ervaringen van anderen af te katten en te bagatelliseren.

Popstra
Berichten: 13759
Geregistreerd: 21-06-08

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 11:21

Open staan voor anderen hun ervaringen??
Lastig want het gros dat hier reageert heeft helemaal 0 ervaring!!hebben het altijd " van horen zeggen" en er word nogal snel veel ( negatiefs) gezegd zoals je weet in de paarden wereld

En als iemand 1x een slechte ervaring had dan vind diegeen het nodig om deze in elk topic wat over "western rijden" gaat neer te zetten. Elke keer weer tig jaar lang...
En dat zijn ook altijd dezelfden die er al 100 jaar "uit" zijn!

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 11:44

Hobbyhorse schreef:
Hier was ik dus al bang voor. Ook ik ben de aannames en het maar wat roepen behoorlijk zat.
Lieve mensen, is het niet fijner je eerst te verdiepen in wat een ander doet in plaats maar af te geven op andere disciplines in de sport? De paardensport ligt al zo onder vuur, is het dan nodig anderen telkens zo af te vallen over dingen waar je eigenlijk geen verstand verstand van hebt?

Popstra is duidelijk iemand die veel verstand van zaken heeft en de moeite neemt uitleg te geven, ik waardeer dat persoonlijk heel erg. Je kan veel leren van zulke mensen en zou het jammer vinden als iemand afknapt op dat onnodige vingerwijzen. Kan het misschien een tandje minder aub?



Sorry ik maak geen aannames en het maar roepen. Ik heb het zelf gezien en meegemaakt zoals KSHancox maar dan in België op verschillende trainingsstallen. Wat trouwens meer de regel is dan de wedstrijden.
Het is maar hoeveel je kan hebben als mens en dat is voor iedereen verschillend. Ik zeg alleen maar dat dit wel de sport gaat stukmaken helaas als mensen zich daar niet meer bewust van worden. Dit geldt trouwens voor alle paardensporten. Het is de sport die voorrang krijgt op het welzijn. Geoliede machines die goed moeten draaien. Gaat de doodsteek worden van het paardrijden.

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 11:47

Ik had het niet over jou of iemand in het bijzonder hoor Fotsy.

KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 11:51

Popstra schreef:
er word nogal snel veel ( negatiefs) gezegd zoals je weet in de paarden wereld


En dat is niet altijd onterecht.

Popstra schreef:
En dat zijn ook altijd dezelfden die er al 100 jaar "uit" zijn!


En die mensen hebben soms valide redenen om er "uit" te zijn. Als je genoeg ellende meekrijgt dan knap je vanzelf af op de sport.

Dat je het niet met die mensen eens bent, betekent niet dat wat zij gezien of gehoord hebben per definitie niet waar is of dat hun ervaring er niet toe doet.

Het is niet zo zwart-wit. Aan beide kanten niet. Maar als je maar hard genoeg schreeuwt dan jaag je mensen in het harnas en uit het grijs.

DubbelFun

Berichten: 88683
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 12:56

Van iemand die er 'al 100 jaar' uit is.... (en niet langer op de handen kon zitten)

-Staat er nog steeds een controleur in de inrijbak om o.a. ruiters er op te wijzen dat bepaalde rijwijzen niet paardvriendelijk zijn... (in mijn tijd was het érg moeilijk om hier iemand voor te strikken (veelal vrijwilligers) omdat ze wel eens bedreigd werden).
-Zijn de arena's 's nachts nog steeds afgesloten a.i. op slot omdat er ruiters waren die alleen op die momenten konden 'finetunen'...
-Is het al/nog steeds verboden om paardenstallen af te sluiten voor nieuwsgierige ogen zodat die niet kunnen zien dat een paard met het hoofd hoog vast gebonden staat zodat ie straks in de showarena blij is dat ie zijn hoofd 'mooi laag' kan houden... (en dan heb ik het niet over die paarden die op normale hoogte zijn vastgebonden (zonder toezicht) zodat ze zich niet kunnen vuil maken.)
-Wordt er hier door jury's ook gecontroleerd of de staart de natuurlijke klem-reactie geeft als je een hand er onder steekt of hem iets optilt.... ( tail swishing /zwaaien van de staart wordt op shows niet graag gezien omdat het kan duiden op een paard wat niet onderdanig genoeg is, met een kleine -verboden- medische ingreep wordt dat dan onmogelijk gemaakt.)
-Is er werkelijk iets gedaan aan de zgn peanutrollers die met hun oren ónder de hoogte van de schoft en met de neus duidelijk achter de loodlijn liepen en in de galop een duidelijk 4-takt (ofwel de zgn dralop) laten zien ipv een 3-takt . Deze regel stamt al uit 1991 maar ik zie ze nog steeds vooraan geplaatst worden ipv niet geplaatst of zelfs uitgesloten.

Zomaar een greep uit de dingen waardoor ik me idd heb afgekeerd van het wedstrijdgebeuren.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:16

Hobbyhorse schreef:
Ik had het niet over jou of iemand in het bijzonder hoor Fotsy.

+:)+

Weet ik maar die mensen baseren zich toch ook op dingen die ze gehoord hebben of filmpjes die ze gezien hebben. Waar rook is, is altijd vuur. Niemand vindt het idee uit van kleurspuitbussen om vanalles weg te steken of ze nu mogen of niet op wedstrijd. Het is ook niet ok dat je ze nodig hebt omdat je klanten naar hun paard komen kijken.
Moest ik het zelf niet gezien hebben ik zou het niet geloofd hebben dus dan is zo een verzonnen verhaal snel de wereld uit net als idd die zwiepende staarten wegwerken en nog zoveel andere praktijken zoals stuk van tong laten afsnijden en andere gruwelen die ik niet ga noemen en waar de kleurspuitbussen een banaliteit tegen zijn.
Enkel en alleen voor wat? Euh eigen belang, eigen plezier, geld? Ik vind het persoonlijk een opmerkelijke evolutie.
En willen zien dat er praktijken zijn die gebeuren die niet door de beugel kunnen is al halfgewonnen.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:24

DubbelFun schreef:
Van iemand die er 'al 100 jaar' uit is.... (en niet langer op de handen kon zitten)

-Staat er nog steeds een controleur in de inrijbak om o.a. ruiters er op te wijzen dat bepaalde rijwijzen niet paardvriendelijk zijn... (in mijn tijd was het érg moeilijk om hier iemand voor te strikken (veelal vrijwilligers) omdat ze wel eens bedreigd werden).
-Zijn de arena's 's nachts nog steeds afgesloten a.i. op slot omdat er ruiters waren die alleen op die momenten konden 'finetunen'...
-Is het al/nog steeds verboden om paardenstallen af te sluiten voor nieuwsgierige ogen zodat die niet kunnen zien dat een paard met het hoofd hoog vast gebonden staat zodat ie straks in de showarena blij is dat ie zijn hoofd 'mooi laag' kan houden... (en dan heb ik het niet over die paarden die op normale hoogte zijn vastgebonden (zonder toezicht) zodat ze zich niet kunnen vuil maken.)
-Wordt er hier door jury's ook gecontroleerd of de staart de natuurlijke klem-reactie geeft als je een hand er onder steekt of hem iets optilt.... ( tail swishing /zwaaien van de staart wordt op shows niet graag gezien omdat het kan duiden op een paard wat niet onderdanig genoeg is, met een kleine -verboden- medische ingreep wordt dat dan onmogelijk gemaakt.)
-Is er werkelijk iets gedaan aan de zgn peanutrollers die met hun oren ónder de hoogte van de schoft en met de neus duidelijk achter de loodlijn liepen en in de galop een duidelijk 4-takt (ofwel de zgn dralop) laten zien ipv een 3-takt . Deze regel stamt al uit 1991 maar ik zie ze nog steeds vooraan geplaatst worden ipv niet geplaatst of zelfs uitgesloten.

Zomaar een greep uit de dingen waardoor ik me idd heb afgekeerd van het wedstrijdgebeuren.


Een aantal dingen komen me bekend voorvan de grote concoursen. En niet alleen voor western ruiters. (Jumping amsterdam)

Maar laatst was ik te kijken bij een clinic western rijden. Leuk om te zien en horen etc.

Instructie had echter ook een paard in de hand wat de hele tijd zijn hoofd laag moest houden. Even omhoog kijken of naar de andere paarden. Paar rukjes en maar weer zakken en dat ging zo tijdje door. Vond ik ook niet echt positief om te zien.

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 16:13

Fotsy schreef:
Hobbyhorse schreef:
Ik had het niet over jou of iemand in het bijzonder hoor Fotsy.

+:)+

Weet ik maar die mensen baseren zich toch ook op dingen die ze gehoord hebben of filmpjes die ze gezien hebben. Waar rook is, is altijd vuur. Niemand vindt het idee uit van kleurspuitbussen om vanalles weg te steken of ze nu mogen of niet op wedstrijd. Het is ook niet ok dat je ze nodig hebt omdat je klanten naar hun paard komen kijken.
Moest ik het zelf niet gezien hebben ik zou het niet geloofd hebben dus dan is zo een verzonnen verhaal snel de wereld uit net als idd die zwiepende staarten wegwerken en nog zoveel andere praktijken zoals stuk van tong laten afsnijden en andere gruwelen die ik niet ga noemen en waar de kleurspuitbussen een banaliteit tegen zijn.
Enkel en alleen voor wat? Euh eigen belang, eigen plezier, geld? Ik vind het persoonlijk een opmerkelijke evolutie.
En willen zien dat er praktijken zijn die gebeuren die niet door de beugel kunnen is al halfgewonnen.


Uuuuhh, wat..? Tong afsnijden? Waarvoor?

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 16:41

Mijn quarter kreeg voor het eerst een zadel op toen ze 1,5 was. Niet perse meteen hard laten werken, maar vroeg inleren worden ze tenminste hard van !

Popstra
Berichten: 13759
Geregistreerd: 21-06-08

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 17:18

Dubbeldun, veel dingen die jij noemt zijn inmiddels verboden ja.
Wel word er nog snachts getraind onder toezicht van een steward die ook door de stallen lopen en mensen al aanspreken als hun paard zonder water staat dus laat staan als jij een hoofd hoog op bind! (wat vooral in de pleasure gebeurde want er word hier veel door elkaar gehaald in dit topic) Dit is vooral op de drukke shows waar men overdag niet in de bakken terecht kan.
Er is dus zeer zeker wel verbetering.

Het grappige is dat hoe negatief jullie ook doen de animo voor bijv de reining de laatste paar jaar enorm gestegen is. Zeg sinds corona 2020,
De stallen op shows binnen 10 min na opening inschrijven vol zijn en men op de wachtlijst moet. En dan overdrijf ik niet!
Dan heb ik het over shows met meer dan 400 starts in een lang weekend enkel hier in NL

Verhalen zoals tongen af snijden heb ik in de 14 jaar ik reining doe overigens nog nooit gehoord. En dan ken ik en praat ik met heel wat bekenden en oud gedienden in de sport!

DubbelFun

Berichten: 88683
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 17:35

@Popstra: ik ben blij dat er dus daadwerkelijk wel verbeteringen zijn.

Bewust een tong afsnijden heb ik ook nog nooit van gehoord, wel van 'ingesneden' tong door extreem bitgebruik bij bepaalde typen bitjes (o.a. double twisted wire).

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:19

Opmerkelijk popstra maar dat zijn ook geen dingen die je rond gaat vertellen. Alhoewel raar wel want dat was het advies dat een vriendin kreeg voor haar veulen van een zeer bekende hier in belgie die dat vaak deed.
Het is een probleem dat enkel voorkomt bij die dove paarden die ze fokken. Meestal gaat doofheid ook gepaard met gebits-spraakproblemen. Dat is gewoon zo bestaat genoeg wetenschappelijk bewijs van.
Nu wat het nu net is met die tong geen idee maar die paarden kunnen die tong dus niet goed binnenhouden of geen controle over ik weet het niet dus kan daar niet zoveel details over vertellen maar ze snijden er een stukje vanaf voor ze starten met rijden.

Ik kan nog wel even doorgaan met rare praktijken maar zal misschien beter men mond maar houden hahaha

Popstra
Berichten: 13759
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 15:33

Dat zijn wel hele bizarre praktijken dan zeg!
Heb daar echt nog nooit over gehoord.
Ben nu ergens wel benieuwd wie die bekende die dat deed is natuurlijk!?