gewichts hulpen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hollybollie

Berichten: 761
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 15:01

Hoi,

Ik ga absoluut voor 1 !

Een paard zal van nature onder je gewicht komen dus waarom zou je dit gegeven niet gebruiken ?

Op de volte bijvoorbeeld heb ik iets meer gewicht aan de binnenkant van mijn paard (niet in de beugel want mijn been heb ik voor andere dingen nodig zoals o.a. het rechtop houden van de schouder). Op deze manier kan ik mijn paard netjes rechtop in stelling op een volte houden en ik weet niet hoe IK dit zou kunnen doen op manier 2.

Naar mijn mening hoort een paard iets in stelling naar binnen te lopen op een volte en ik vind het knap als mensen dit voor elkaar krijgen terwijl ze aan de buitenkant van hun paard zitten (en het paard dat dit voor ze wil doen vind ik nog veel knapper Haha! ).

En je moet het ook niet overdrijven met je gewicht. Als je al in je volte kijkt (kijken waar je rijdt) en stuurt zal je al automatisch meer gewicht aan de binnenkant van je paard krijgen en dit zal genoeg (moeten) zijn.

Natuurlijk moet een paard voor druk wijken maar daar gaat het hier niet over. Het gaat hier om gewichtsverplaatsing. Mijn paard wijkt ook voor druk van mijn been. Als ik bijvoorbeeld mijn buitenbeen naar achteren plaats op de volte zal mijn paard zijn achterhand naar binnenbrengen.

Maar goed, zo heeft iedereen zijn eigen methodes, meningen etc.
Ik vind dat iedereen het op de manier moet doen waarin hij/ zij de logica van inziet. Ik kan ook alleen maar dingen doen met mijn paard waar ik de logica van inzie en waar ik achter sta.

Grtn.,

Bianca

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 23:13

Citaat:
Op de volte bijvoorbeeld heb ik iets meer gewicht aan de binnenkant van mijn paard (niet in de beugel want mijn been heb ik voor andere dingen nodig zoals o.a. het rechtop houden van de schouder). Op deze manier kan ik mijn paard netjes rechtop in stelling op een volte houden en ik weet niet hoe IK dit zou kunnen doen op manier 2.

Dit werkt bij mij ook prima in een rustig tempo.

Citaat:
Naar mijn mening hoort een paard iets in stelling naar binnen te lopen op een volte en ik vind het knap als mensen dit voor elkaar krijgen terwijl ze aan de buitenkant van hun paard zitten (en het paard dat dit voor ze wil doen vind ik nog veel knapper ).


Het is ook mijn mening dat een paard in stelling op de volte hoort te lopen, sterker nog ik denk dat je dat wel een feit kunt noemen. Ik zit niet 'aan de buitenkant van mijn paard', ik blijf juist bovenop mijn paard zitten, maar buig mijn lichaam niet mee naar binnen. Gewichtshulpen gebruik ik alleen wanneer de reactie van het paard zonder niet afdoende is, en zo minimaal als mogelijk is om effect te hebben. (geldt natuurlijk voor alle hulpen)

Wat ik met gewicht in de beugel bedoel is ongeveer te vergelijken met het gewicht van je ene op je andere voet zetten als je op de grond staat, als je dit doet merk je dat je heup (en ja, ook je 'zitbeenknobbel') meegaan. Het gewicht van het hele lichaam verplaatst dus subtiel mee van hak tot kruin, terwijl het wel recht blijft.
Merkwaardig genoeg kan ik daarbij beide benen prima onafhankelijk gebruiken.

Wat ik bedoelde mbt tot dat schuin door de bocht gaan van mijn paard; hij doet dit wanneer hij snel galopeert. De bak is soms wat mul en zijn achterhand is niet zo sterk vanwege zijn knieprobleem. Daarom glijd zijn achterhand soms schuin weg, in een trager tempo ben ik op tijd om de achterhand weer op de circel te zetten, maar als we sneller gaan ben ik niet meer op tijd en zou ik de boel verergeren door mijn buitenbeen te gebruiken. Daarom gebruik ik soms de eerder beschreven gewichtshulp om te voorkomen dat we met z'n tweeen onderuit gaan Knipoog en dat werkt op zich prima. Maar nogmaals; andere ideeen om dit op te lossen zijn zeker welkom

En kan iemand me misschien uitleggen wat jullie precies verstaan onder gewicht op de zitbeenknobbel zetten? Ik stel me dan voor dat je je heup iets naar een kant kantelt of zo? Ik snap dat echt niet Verward

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 12:45

ga maar eens op je handen zitten dan voel je die zitbeenknobbels wel.
Of ga eens op een kruk oid zitten op iemands handen en maak met je boven lichaam bewegingen en vraag aan de gene op wiens handen je zit naar welke kant het gewicht zich verplaatst.
Breng je linker schouder b.v. omhoog en vraag dan naar welke zitbeenknobbel het gewicht zich verplaatst is soms heel anders dan je vaak denkt.

Moondancer

Berichten: 805
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 20:17

Ik ga ook voor 2,
Ga maar eens auto rijden,rij door een bocht en voel maar eens op welk zitbeentje je zit,zo voel ik het ook een beetje bij mijzelf als ik aan het rijden ben.
Maar inderdaad de meningen verschillen hier nogal over en hoe het exact moet durf ik niet te zeggen ,maar ik doe dus 2.

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 20:46

goh, nu blijk ook ik zitknobbels te hebben Haha! thanx voor de tip steaming Lachen

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 13:13

Sprite schreef:
goh, nu blijk ook ik zitknobbels te hebben Haha! thanx voor de tip steaming Lachen


En heb je ook gevoeld wanneer het gewicht op welke zitknobbel komt?

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 20:38

idd en het effect is in sommige gevallen een stuk meer diagonaal als ik had gedacht.... weer wat geleerd Haha!

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 10:18

Ja weet niet als je er niet echt op let waar je je gewicht heen verplaatst
bij elke beweging die je maakt, maar als je er goed op let weet je ook b.v.waaom je paard ineens een stapje opzij doet als je in een trailparcours het hek wilt openen.
We hebben zondag op de wedstijd zo eens even extra staan opletten welke manier er nou wordt gebruikt, maar beide wordt gebruikt niet alleen door verschillende ruiters maar ook door de zelfde ruiter op het zelfde paard.

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 21:20

Ik was dit topic eigenlijk begonnen omdat het boek Go West op dit forum erg in de belangstelling staat. Haar hele boek is dus wel gebaseerd op de methode dat het paard onder je gewicht moet komen methode 1 dus.
Dit lijk t mij in vele gevallen ook de beste zo als Jannie als schreef met methode 2 lig je in de snelle vee onderdelen naast je paard en een vlotte spin waarbij het achter binnenbeen blijft staan lijkt me met methode 1 ook beter te gaan.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 18:47

Nog ff over die stelling naar binnen:

In galop is de natuurlijke stelling van je paard tegengesteld aan de galop waarin het zit. Dit is omdat het dan beter achter zich kan kijken. Het is eigenlijk ontzettend onnatuurlijk om in galop binnenstelling te vragen. In stap en draf maakt het niet uit. Ik kan trouwens prima binnenstelling vragen terwijl ik op manier 2 zit. Ik zie niet wat daar moeilijk aan is Verward