Moet ik mijn eisen bijstellen? (AQHA / APHA)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kweepeer
Berichten: 15
Geregistreerd: 24-10-22

Moet ik mijn eisen bijstellen? (AQHA / APHA)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 10:08

Hi,

Speciaal voor de gelegenheid een account aangemaakt.

Voor mijn partner zijn wij op zoek naar een Quarter of Paint. We hebben de volgende eisen;

- Gezond
- Panel getest
- Geschikt voor buitenrit en iets wat onzekere ruiter. Paard hoeft dus niet alle reining moves te kennen of perfect uit te voeren.
- Budget tussen 10K en 15K.
- Liefst een ruin (merrie mag ook) tussen de 5 en 10.

We zijn op wat stallen gaan kijken. Overal kijken ze ons erg (gespeeld) verbaasd aan als ik om een Panel test vraag. (wat toch echt geen verassing is met dit ras).

Ook heb ik gevraagd of we de paarden medisch mogen keuren, in geval van bemerking -> kosten eigenaar. Als alles Röntgenologisch ok is -> onze kosten. Dit lijkt ook nergens 'normaal' te zijn. Wat is jullie ervaring hiermee en hoe doen jullie dat? Ik ben bang dat ik anders het hele budget besteed aan het keuren en op de foto zetten van paarden van iemand anders en uiteindelijk zelf met lege handen achter blijf :D.

Het liefst zou ik direct van de eigenaar kopen ipv handelsstal, maar de spoeling lijst erg dun te zijn.

Zijn mijn eisen te hoog en budget te laag? Zoek ik op de verkeerde plekken?
Alle tips en adviezen zijn welkom! Aanbod ook. Paard krijgt een heerlijk huisje, met veel aandacht 24/7 op een paddock paradise en veel buitenritten.

ruitje

Berichten: 12319
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 10:21

Qua keuren, dat is in dat budget naar mijn mening niet normaal. Gebruikelijk is dat de koper de keuring betaald.

De rest heb ik geen verstand van, want ik zit niet in die wereld. Wel weet ik vanuit de drafsport dat er bij ons veel meer gekeken word naar recente sportprestaties dan naar keuringen. Wedstrijdpaarden worden bij ons in de sport dus nooit gekeurd, als hij op dit moment koerst zal hij wel gezond zijn is het motto. Is dat misschien in de sportwereld van western ook meer zo? Want dan zoek je denk ik op de verkeerde plek, dan zou je echt meer richting de recreatie moeten zoeken?

Maar nogmaals, geen verstand van, dat vul ik in :)

Kweepeer
Berichten: 15
Geregistreerd: 24-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 10:27

ruitje schreef:
Qua keuren, dat is in dat budget naar mijn mening niet normaal. Gebruikelijk is dat de koper de keuring betaald.

De rest heb ik geen verstand van, want ik zit niet in die wereld. Wel weet ik vanuit de drafsport dat er bij ons veel meer gekeken word naar recente sportprestaties dan naar keuringen. Wedstrijdpaarden worden bij ons in de sport dus nooit gekeurd, als hij op dit moment koerst zal hij wel gezond zijn is het motto. Is dat misschien in de sportwereld van western ook meer zo? Want dan zoek je denk ik op de verkeerde plek, dan zou je echt meer richting de recreatie moeten zoeken?

Maar nogmaals, geen verstand van, dat vul ik in :)



Hi bedankt voor je antwoord!

Dus voor laten we zeggen €15.000 is het normaal dat wij als koper de keuring betalen ook als er bemerkingen gevonden worden. Weer wat geleerd :).

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Re: Moet ik mijn eisen bijstellen? (AQHA / APHA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 10:42

Hoi TS,

Jouw zoektocht is ook mijn zoektocht :D .
Was wel breder dan alleen quarter of paint, maar daar lag wel voorkeur. 5 panel test zie je soms wel/soms niet, in deze prijsklasse wordt zelden wat gekeurd aangeboden (of alleen klinisch en dan een jaar geleden := ).

Ik ben nu zelf in het test/keur proces, met inderdaad het risico dat ik een flink bedrag uitgeef en met niks eindig. Heel eerlijk verwacht ik wel dat de prijzen de komende winter wat naar beneden gaan (en je als koper misschien iets meer te eisen krijgt), maar op het moment is het aanbod recreatief/braaf/'normale' prijs niet erg groot.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 10:44

met je eisen is niks verkeerd lijkt mij. Zo heel vele eisen heb je niet en ze zijn ook zeker niet onrealistisch.

In elk geval, gezien het ras; de eis van een negatieve panel test uitslag sowieso niet laten varen.

Wat betreft het keuren; 40 jaar geleden was dat idd vrij standaard dat bij afkeur/negatief advies de kosten voor de verkoper waren, maar daar is men behoorlijk van af gestapt. Zeker bij een handelsstal zul je niet ontkomen aan de keuringskosten zelf betalen.

Maar........er zijn ook veel kleinere fokkers ( zo fokt bvb mijn voormalige hoefsmid, toen ik nog reed, kleinschalig quarters); misschien kan je via grotere fokkers ( als zij niks voor je hebben staan) aan gegevens komen van kleinschalige fokkers? Wereldje is maar klein en die van de Quarter en Paints al helemaal in Nederland. Wie weet kun je op die manier toch bij een fokker terecht ipv een handelsstal.

Kweepeer
Berichten: 15
Geregistreerd: 24-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 10:46

turtlelito schreef:
Hoi TS,

Jouw zoektocht is ook mijn zoektocht :D .
Was wel breder dan alleen quarter of paint, maar daar lag wel voorkeur. 5 panel test zie je soms wel/soms niet, in deze prijsklasse wordt zelden wat gekeurd aangeboden (of alleen klinisch en dan een jaar geleden := ).

Ik ben nu zelf in het test/keur proces, met inderdaad het risico dat ik een flink bedrag uitgeef en met niks eindig. Heel eerlijk verwacht ik wel dat de prijzen de komende winter wat naar beneden gaan (en je als koper misschien iets meer te eisen krijgt), maar op het moment is het aanbod recreatief/braaf/'normale' prijs niet erg groot.



Hi Turtelito,

Ik had je topic gelezen ja. Ik had ook interesse in dat paard, maar toen ik je topic las ben ik afgehaakt omdat jij al verder in het proces was. Ik had ook wat vraagtekens in het contact met de verkoper. Maar ik las dat je zelf alles onderzoekt :). Hoop voor je dat het een goed paard is, zag er erg leuk uit op de video's!

Kweepeer
Berichten: 15
Geregistreerd: 24-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 10:49

xxCYNNxx schreef:
met je eisen is niks verkeerd lijkt mij. Zo heel vele eisen heb je niet en ze zijn ook zeker niet onrealistisch.

In elk geval, gezien het ras; de eis van een negatieve panel test uitslag sowieso niet laten varen.

Wat betreft het keuren; 40 jaar geleden was dat idd vrij standaard dat bij afkeur/negatief advies de kosten voor de verkoper waren, maar daar is men behoorlijk van af gestapt. Zeker bij een handelsstal zul je niet ontkomen aan de keuringskosten zelf betalen.

Maar........er zijn ook veel kleinere fokkers ( zo fokt bvb mijn voormalige hoefsmid, toen ik nog reed, kleinschalig quarters); misschien kan je via grotere fokkers ( als zij niks voor je hebben staan) aan gegevens komen van kleinschalige fokkers? Wereldje is maar klein en die van de Quarter en Paints al helemaal in Nederland. Wie weet kun je op die manier toch bij een fokker terecht ipv een handelsstal.


Bedankt voor de tip! Daar ga ik zeker achteraan!
We beperken ons niet tot Nederland zijn ook al in Belgie geweest. We lopen daar buiten bovengenoemde punten ook nog aan tegen het feit dat over het algemeen het lijkt of er minder aandacht besteed wordt aan dierenwelzijn als hier in Nederland. (positieve uitzonderingen daargelaten natuurlijk).

Mrs_Midnight

Berichten: 338
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 10:53

Keuren is inderdaad helaas steeds op eigen kosten, en met een beetje pech loop je daar behoorlijk op leeg. (En daarbij zegt het ook niet altijd wat)
Snuffel rond op marktplaats en andere paarden sites, niet alles is altijd slecht om het zo maar te zeggen. Wel gedegen zelf onderzoek doen blijft mijn advies, ook de 5-panel test kan evt op eigen kosten is mijn ervaring.
Is er een reden dat het perse deze rassen moeten zijn, of is een ander, minder populair ras evt ook een optie? (bv de Morgan, Rocky, die richting uit?)

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 10:56

Mrs_Midnight schreef:
Keuren is inderdaad helaas steeds op eigen kosten, en met een beetje pech loop je daar behoorlijk op leeg. (En daarbij zegt het ook niet altijd wat)
Snuffel rond op marktplaats en andere paarden sites, niet alles is altijd slecht om het zo maar te zeggen. Wel gedegen zelf onderzoek doen blijft mijn advies, ook de 5-panel test kan evt op eigen kosten is mijn ervaring.
Is er een reden dat het perse deze rassen moeten zijn, of is een ander, minder populair ras evt ook een optie? (bv de Morgan, Rocky, die richting uit?)

Belgie verbaast mij ook elke keer weer. Daar lopen hele gebieden nog dertig jaar achter qua dierenwelzijn.
Toch zijn er ook hele fijne plekken waar ik prima paarden gekocht heb.

Ik zou aan je eisen niets laten varen. Gezondheid is toch een heikel punt binnen de westernrassen.
Nadeel is dat er nogal wat mensen zijn die tijdens hun zoektocht idd een aantal keer een afgekeurt paard troffen, voordat ze de juiste tegenkwamen.

Mijn tip: accepteer dat het wat langer duurt en leg je oor overal te luisteren. Via via heb je de meeste kans van slagen.
Zeker omdat jullie budget prima is, maar niet enorm hoog.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 11:09

Ik vind je eisen ook niet over the top. Maar probleem is wat anderen ook al schrijven, veel handelaren/fokkers en verkopers zijn overgegaan op KK voor keuring ipv bij afkeuring voor de verkoper.
Je budget voor een goed recreapaard vind ik ook netjes. En ik persoonlijk zou ook niet van die eisen afstappen. Wil je de tip meegeven ga in Duitsland kijken. Fokkers die bij de DQHA of PHCG zijn aangesloten, en dus hun dieren in het Duitse register hebben staan zijn in ieder geval panel getest. Dat is voor opname in de Duitse registers (DQHA/PHCG) nl verplicht.

Kweepeer
Berichten: 15
Geregistreerd: 24-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 11:14

Mrs_Midnight schreef:
Keuren is inderdaad helaas steeds op eigen kosten, en met een beetje pech loop je daar behoorlijk op leeg. (En daarbij zegt het ook niet altijd wat)
Snuffel rond op marktplaats en andere paarden sites, niet alles is altijd slecht om het zo maar te zeggen. Wel gedegen zelf onderzoek doen blijft mijn advies, ook de 5-panel test kan evt op eigen kosten is mijn ervaring.
Is er een reden dat het perse deze rassen moeten zijn, of is een ander, minder populair ras evt ook een optie? (bv de Morgan, Rocky, die richting uit?)



Andere rassen sluiten we niet bij voorbaat uit, maar voorkeur gaat uit naar Paints en Quarters omdat we een Quarter hebben en het ras en karakter dus kennen.

ruitje

Berichten: 12319
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 11:20

Kweepeer schreef:
ruitje schreef:
Qua keuren, dat is in dat budget naar mijn mening niet normaal. Gebruikelijk is dat de koper de keuring betaald.

De rest heb ik geen verstand van, want ik zit niet in die wereld. Wel weet ik vanuit de drafsport dat er bij ons veel meer gekeken word naar recente sportprestaties dan naar keuringen. Wedstrijdpaarden worden bij ons in de sport dus nooit gekeurd, als hij op dit moment koerst zal hij wel gezond zijn is het motto. Is dat misschien in de sportwereld van western ook meer zo? Want dan zoek je denk ik op de verkeerde plek, dan zou je echt meer richting de recreatie moeten zoeken?

Maar nogmaals, geen verstand van, dat vul ik in :)



Hi bedankt voor je antwoord!

Dus voor laten we zeggen €15.000 is het normaal dat wij als koper de keuring betalen ook als er bemerkingen gevonden worden. Weer wat geleerd :).



Ja, dat is tegenwoordig wel de tendens. Als je het leuk vind: er zijn 2 topics op Bokt waar kopers en verkopers in actief zijn. : Wie is er opzoek naar een paard en wij gaan kopen/verkopen. Daar zitten mensen in die of wat te koop hebben, of op zoek zijn. Het kan leerzaam zijn daar wat mee te lezen, eens wat naar ervaringen te vragen.

Heb je overigens wel eens een gezocht advertentie geplaatst? Zo tref je soms juist waar jullie naar opzoek zijn, die particulieren die een goes tehuis belangrijk vinden :)

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Moet ik mijn eisen bijstellen? (AQHA / APHA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 09:17

En je budget flink naar beneden bijstellen en alleen panel5 testen en verder niet keuren? Als een paard nu in de sport loopt, of meerdere keren per week bereden wordt, dan is het in ieder geval in staat om het werk uit te voeren. En dus op dat moment gezond.
Bij verborgen gebreken mag je sowieso altijd terug binnen een aantal maanden. Dat is tegenwoordig de wet en het vervelende hieraan is dat de koper een dier ook gewoon kapot gemaakt kan hebben.

Maar hier om me heen is het altijd zonder keuring kopen, hooguit klinisch (maar met een beetje oog kun je het ook zelf zien). En je kunt voor 5000 ook een paard vinden wat gezond is, al zal dat bij een quarter alleen wegens papier wat lastiger worden. Maar bijvoorbeeld 8000 en dan alleen panel 5 en niet keuren verder.

KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 09:25

Als er iets is wat ik na persoonlijke ervaringen met meerdere Quarters altijd zal afraden, dan is dat om te kopen zonder keuren. Tenzij je een oneindig dierenartsbudget hebt en traanbuizen mist.

Ik hou van het ras, echt waar, maar er zitten er genoeg tussen die niet lang meegaan. Ik heb genoeg kennissen gehad die zoveel ellende hebben gehad met o.a. beenproblemen en ook mijn eigen persoonlijke ervaringen.

Die gok wil je niet nemen.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 09:39

Tot waar wil je rijden? In Frankrijk zijn ze best te vinden.(en onder budget)

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 09:52

xxCYNNxx schreef:
met je eisen is niks verkeerd lijkt mij. Zo heel vele eisen heb je niet en ze zijn ook zeker niet onrealistisch.

In elk geval, gezien het ras; de eis van een negatieve panel test uitslag sowieso niet laten varen.

Wat betreft het keuren; 40 jaar geleden was dat idd vrij standaard dat bij afkeur/negatief advies de kosten voor de verkoper waren, maar daar is men behoorlijk van af gestapt. Zeker bij een handelsstal zul je niet ontkomen aan de keuringskosten zelf betalen.

Maar........er zijn ook veel kleinere fokkers ( zo fokt bvb mijn voormalige hoefsmid, toen ik nog reed, kleinschalig quarters); misschien kan je via grotere fokkers ( als zij niks voor je hebben staan) aan gegevens komen van kleinschalige fokkers? Wereldje is maar klein en die van de Quarter en Paints al helemaal in Nederland. Wie weet kun je op die manier toch bij een fokker terecht ipv een handelsstal.

Nou, echt niet! Geen idee waar die hardnekkige onzin vandaan komt, maar 40 jaar geleden werd er nauwelijks gekeurd! Verzekeringen waren er ook niet. Wat er was, waren onderlinge afspraken, vaak via een coöperatie of andere lokale samenwerkingsverbanden.

Voor TS: laat die eis Quarter/paint vallen als een baksteen!
Er is niks mis met een goede Amerikaan maar ze zijn zwaar overrated, daarmee veel te duur en intussen ook niet zonder risico qua gezondheid.

6-paneltest is echt het minste wat je moet doen naast de klinische keuring maar foto's zou ik zeker overwegen als je niet de kennis bij de hand hebt (zelf of iemand die je vertrouwd) om de juiste voorselectie te maken.

Daarnaast zijn er vele andere rassen die uitermate geschikt zijn voor jouw doel en als je liever op een westernzadel rijdt, de juiste versie past ook op andere paarden.
Bovendien heb je, met jouw budget, meer mogelijkheden om een gezond paard te kopen.

De topics waar Ruitje aan refereert:
[PP] Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2
[HK] Hoe het ook gaat lopen, wij gaan kopen of verkopen!

herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 10:15

Kweepeer schreef:
ruitje schreef:
Qua keuren, dat is in dat budget naar mijn mening niet normaal. Gebruikelijk is dat de koper de keuring betaald.

De rest heb ik geen verstand van, want ik zit niet in die wereld. Wel weet ik vanuit de drafsport dat er bij ons veel meer gekeken word naar recente sportprestaties dan naar keuringen. Wedstrijdpaarden worden bij ons in de sport dus nooit gekeurd, als hij op dit moment koerst zal hij wel gezond zijn is het motto. Is dat misschien in de sportwereld van western ook meer zo? Want dan zoek je denk ik op de verkeerde plek, dan zou je echt meer richting de recreatie moeten zoeken?

Maar nogmaals, geen verstand van, dat vul ik in :)



Hi bedankt voor je antwoord!

Dus voor laten we zeggen €15.000 is het normaal dat wij als koper de keuring betalen ook als er bemerkingen gevonden worden. Weer wat geleerd :).

Da's natuurlijk onzin. Bij afkeuring (bemerking hoeft dat niet te zijn) zouden de kosten niet voor de koper moeten zijn. Maar als het aanbod krap is en de vraag groot dan krijg je rare fratsen.
Ik zou de eis betreffende ras laten vallen.

ruitje

Berichten: 12319
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Moet ik mijn eisen bijstellen? (AQHA / APHA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 10:53

Stevige woorden, maar dat is gewoon jouw mening en niet de realiteit. Al jaren niet. Kun je onzin en fratsen noemen, maar je hebt er gewoon mee te dealen :)

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 10:57

herr_balou schreef:
Kweepeer schreef:


Hi bedankt voor je antwoord!

Dus voor laten we zeggen €15.000 is het normaal dat wij als koper de keuring betalen ook als er bemerkingen gevonden worden. Weer wat geleerd :).

Da's natuurlijk onzin. Bij afkeuring (bemerking hoeft dat niet te zijn) zouden de kosten niet voor de koper moeten zijn. Maar als het aanbod krap is en de vraag groot dan krijg je rare fratsen.
Ik zou de eis betreffende ras laten vallen.

Ik blijf erbij, hè, waarom zou je in de paardenwereld niet hoeven opdraaien voor die kosten en overal elders wel?
Als jij een te kopen huis wil laten keuren (bouwkundig) betaal jij dat en niet de verkoper.
Als jij een te kopen auto voor koop wil laten keuren op z'n technische staat, betaal jij dat; niet de verkoper.
Als ik wil dat mijn uitvoerende aannemer (in de zakelijke sfeer) extra werk uitvoert om duidelijk te maken of een bedachte oplossing kan werken, krijgt hij daarvoor betaald. Dat betaal ik (mijn werkgever) en niet de aannemer of de gemeente waar het werk gedaan wordt.

Ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat de wens hier de vader van de gedachte is.
De praktijk is namelijk dat de verkoper zelden betaald voor de keuring die in opdracht van de koper wordt uitgevoerd!

Kweepeer
Berichten: 15
Geregistreerd: 24-10-22

Re: Moet ik mijn eisen bijstellen? (AQHA / APHA)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-22 20:40

Iedereen bedankt voor alle adviezen! Het lijkt erop dat we het perfecte paardje gevonden hebben. Mijn vrouw werd verliefd op een pinto van 1.65z donderdag is de keuring. We gaan ‘t zien.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Moet ik mijn eisen bijstellen? (AQHA / APHA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 20:46

Succes! Ik zag toevallig eergisteren een paint te koop staan op facebook die ik twee jaar geleden een keer heb gereden. Superleuke merrie, 5 panel getest, maar de laatste jaren nauwelijks gereden omdat ze is ingezet als fokmerrie.
Het is dat mijn man absoluut geen 3e paard wil...

idje

Berichten: 1309
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 21:07

ikke schreef:
xxCYNNxx schreef:


Wat betreft het keuren; 40 jaar geleden was dat idd vrij standaard dat bij afkeur/negatief advies de kosten voor de verkoper waren, maar daar is men behoorlijk van af gestapt. Zeker bij een handelsstal zul je niet ontkomen aan de keuringskosten zelf betalen.

Nou, echt niet! Geen idee waar die hardnekkige onzin vandaan komt, maar 40 jaar geleden werd er nauwelijks gekeurd! Verzekeringen waren er ook niet. Wat er was, waren onderlinge afspraken, vaak via een coöperatie of andere lokale samenwerkingsverbanden.


Nou echt niet, Ikke!
Toen ik 50 jaar geleden mijn eerste paard kocht, was klinisch keuren een normale zaak en was het wel zo dat bij problemen de kosten voor de verkoper waren.
Overigens was een klinische keuring in die tijd niet duur. Rx was in die tijd nog niet aan de orde, trouwens.

Verzekeringen waren er wel degelijk, ik heb nog nooit een onverzekerd paard gehad.
Je had natuurlijk de onderlinge verzekeringen, maar ook hippo verzekeringen bestond al (opgericht in 1910!).
Misschien was het bij jullie in de regio zo als je beschrijft, maar dat was dus niet overal zo.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 21:18

Kweepeer schreef:
Iedereen bedankt voor alle adviezen! Het lijkt erop dat we het perfecte paardje gevonden hebben. Mijn vrouw werd verliefd op een pinto van 1.65z donderdag is de keuring. We gaan ‘t zien.


Spannend! Succes donderdag!

idje

Berichten: 1309
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Re: Moet ik mijn eisen bijstellen? (AQHA / APHA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 21:30

Succes, Kweepeer!

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Moet ik mijn eisen bijstellen? (AQHA / APHA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 02:49

Ik zie dat jullie al ergens gaan kijken, maar omdat de eerste niet altijd gelijk raak is, reageer ik toch even.

Het is jaren wel zo geweest dat het bij goedkeuren voor de koper was en bij afkeuren voor de verkoper. Vast niet overal, maar was wel een tijd lang zo een beetje algemeen geaccepteerd.
Het zal ook aan de markt liggen, hoe is het aanbod en hoeveel vraag is er? dat zie je bij de huizenmarkt ook. Moeten mensen veel moeite doen om te verkopen of is er zoveel vraag dat je alles wel kan aanbieden.

Vroeger werd er ook al (klinisch) gekeurd en toen wij voor de eerste keer een paard in de verzekering wilden, vroeg die ook om foto's. Maar toen ik jong was keken de handelaar en manege eigenaar en instructrice scherp mee die allemaal veel ervaring hadden, dus de niet geschikte pony's vielen van tevoren al af.

Bij quarters en paints is het vaak handig als je een beetje "in het wereldje" zit om links en rechts te horen wie wat te koop heeft staan.
Je hebt paarden die toch niet meekomen in de sport of iig niet naar de wens van de eigenaar, die te koop komen. Maar dan zit er vaak wel al wat training in.

Handelaren en trainers hebben ook aanbod van diverse recreatie, basis sport paarden. De echte sport paarden gaan vaak wel via via en weet men ook binnen de sport als eerste.

En dan heb je de particulieren en dat moet je ook maar net weten of een adv tegenkomen.

Ik zou altijd iemand met kennis meenemen. Je trainer weet bijv vaak hoe iemand traint, dus hoe een paard beleerd en gereden is. Die ziet ook hoe een paard in eerste instantie loopt en reageert.

Toen ik nog lesgaf was het soms best een lange zoektocht voor iemand een gezond en braaf paard naar wens vond. En nog kijk ik op afstand nog weleens mee en krijg ik vaak berichtjes als iemand ergens is gaan kijken. Maar heel veel mensen zijn vaak teleurgesteld geweest dat veel paarden afgekeurd werden of positief testte.
Ook paarden die netjes in de sport liepen, bleken toch iets te mankeren wat op den duur toch echt problemen kon gaan geven en dat willen mensen vaak gewoon niet. Dus hoe een paard vandaag loopt, zegt niet altijd iets. Of het geld moet aan de boom groeien. Er zijn ook mensen die dan gewoon een nieuwe kopen natuurlijk........
Ik had toch vaak klanten die ook echt een maatje zochten.

Als je een fijne trainer hebt is het ook goed om die mee te nemen als diegene goed door dingen heen kan kijken. Ik schrik niet meer zo terug van ongewenst gedrag of typische dingen die bij een bepaalde manier van trainen passen. Heel veel krijg je met een goede basis erin terug rijden, goed management en fijn trainen wel goed. Daar zou ik een gezond paard niet voor laten staan. Net als verkeersmak bijv. Paarden met een sport verleden zijn veel gewend en ook als ze weinig tot niet in het bos zijn geweest, gaat dat vaak wel goed.

Ik heb zelf ook met andere rassen western gereden, 4jr met een draver en 19jr met een new forest, maar ik vind quarters toch wel erg fijn. Het is een groot ras en ik val wel op een bepaald type, maar heb er inmiddels meerdere gehad en ben verslaafd aan de quarter.
( en shetlanders :) Onze oude werd ook western gereden en hebben er nu 2 for fun )

Laat vooral jullie kop niet hangen als het een langere zoektocht wordt of als er paarden afgekeurd worden of positief getest. Het juiste paard komt echt wel voorbij.