Wat voor bit gebruik je en waarom...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dido

Berichten: 11
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 13:35

Haha! Haha!:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D......

DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 13:38

Citaat:
hoe zachter de bosal hoe milder de werking op de neus (ja das wel logisch)
en hoe dunner, hoe milder


Is dat wel zo logisch? Hoe groter het oppervlak, hoe meer verdeling van de druk. En des te kleiner het oppervlak des te groter de druk. Piekbelasting..
Als het materiaal zachter is zal de druk (= pijn) ook minder zijn, da's logisch. Vandaar mijn bontje om de bosal.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-01 13:39

Ben ik ff weg en zie ik dat er 23 reacties zijn, ha, ha, ha *LOL* . Wat een heerlijk geklets Haha! , toch zie je dat er veel verschillen zijn en veel verschillende meningen.
Ik heb deze vraag gesteld omdat ik het idee heb dat Fuego zijn bit niet prettig vindt (trainings snaffle met kopere inlagen) en nu ben ik benieuwd wat jullie ervaring is. Misschien kan ik dan een idee krijgen wat ik wel moet kiezen en hij lekker gaat Kwijl

DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 13:41

Hoi Vera,
Zoveel bitten zoveel reacties Haha!
Gewoon uitproberen, je merkt vanzelf waar hij het het beste op doet.

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 13:48

aahhh sugar je hebt het over pencil size bosals
die zijn dan weer superdun, waarmee ik me voor kan stellen dat ze ook gaan "snijden"
heb ze nooit gebruikt......
maar nee, een dikkere bosal is tevens ook zwaarder, dus met zijn gewicht weer een sterker middel
ook met een bosal moet je in grammen denken aan hoeveelheid kracht die je gebruikt

een arabiertje met een gevoelige neus bv is totaal anders dan een fjorden neus
ik zie wel arabieren met bosals, maar ik denk dat je altijd moet kijken naar wat je paard prettig vind
en waarom zou je meer druk gebruiken als het met minder kan
een bontje om de bosal is een prima idee!

wat ik prettig vind van een bosal is dat het paard een natuurlijke houding opzoekt omdat de bosal wiebelt bij een te hoog/laag hoofd

ja vera je hebt wel wat aangericht met je vraag hahaha
ook al is die al eerder gestelt, het blijft natuurlijk een nuttig onderwerp

het mooiste is als je een zadelkamer vol hebt hangen met bitjes om te proberen, elk paard heeft zo zijn voorkeuren
jammer genoeg zijn die dingen nogal duur om voor de proef te kopen

DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 13:50

Misschien kunnen we een ruil-systeem opzetten, doen boeren ook met landbouwmachines.

Claudia: wat denk je van een vosal??

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 13:54

wat IS een vosal???
Verward

DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 13:57

Een mechanische bosal, dus een met scharnieren in het onderste gedeelte

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-01 14:08

Ja, een ruil systeem. Alleen een beetje moeilijk met al die maten. Maar het zou een optie zijn want het is zo zonde als je iets koop dat het vervolgens weer werkeloos de kast in verdwijnt (ookal staat het mooi Haha! ). Plus best wel kostbaar......

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 14:11

...en wat zit er dan aan de bovenkant?

ik ken alleen de hackamores met een rope of leren neusriem, waar inderdaad de shanks aan zitten
valt onder shanks, rijden met 1 hand dus, geen directe teugel gebruiken, dat kan niet met die dingen
dus ik denk er niet veel over

scharnieren aan de onderkant betekent ook dat je 2 kanten naar elkaar toe trekt, met een hefwerking neem ik aan?

ik ben maar een simpel mens, ik hou van simpele dingen Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 14:15

Ik zal kijken of ik een foto kan vinden

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 14:21

ok sugar
en heb je er zelf een dan?
wat vind jij er van?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 14:32

dit is een vosal...

[img]../upload/4/vosal.jpg[/img]

DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 14:32

Nee ik heb er zelf geen 1 maar ik was benieuwd hoe anders de werking zou zijn..

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 14:33

claudia, en hoe nu verder?

DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 14:33

Waauw stef bedankt, heb jij er zelf 1...?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 14:35

nop, foto heb ik ooit eens van iemand gehad voor mijn site (alleen nooit gebruikt)

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 14:43

Ook ik rijd met een bosal, en dat bevalt ons prima. Heb nu wel een paar dagen met m'n "gewone" hoofdstelletje met dikke bustrens gereden omdat ik m'n teugels ff gewassen heb (was wel nodig na vorige week met veel blubber enzo Haha! ) en die nu te drogen hangen. Met m'n bosal rijd ik fijner. Wat ik me overigens wel afvraag (Claudia?): met een bosal rijd je met 2 handen. Nou ben ik niet van plan om wedstrijden te gaan rijden, maar ik vraag me af of je, als je eenmaal wat verder bent met trainen (ben ik nog lang niet Haha! ) dan niet op een gegeven moment toch op 1 hand "moet" gaan rijden, en of dat dan ook met de bosal kan of dat je dan toch uiteinderlijk niet bij shanks terecht komt?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 14:46

volgens mij mag je enkel in de juniorklasse met een bosal starten

DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 14:46

Je 'moet' alleen als je wedstrijden wilt gaan starten. En ook daar heb ik mijn vraagtekens bij de zin/onzin ervan.
BTW ik rijd ook met een bosal op één hand.

JMHO Knipoog

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 14:53

voor jos...
ik kwam zaterdag met mijn paardjes ook om een leuke ervaring rijker te worden
ik neem ze mee, laat ze lekker kijken en vraag vooral niet teveel van ze

als het voor die kleine stresserig was geweest dan had hij terug gegaan in de wagen (dat had ik eigenlijk verwacht) daar had hij rustig hooi kunnen eten en rust om zich heen
maar hij vond het veel te leuk Knipoog

rebel daarintegen is een stress kikker
je zou het niet zeggen misschien, maar hij is erg paniekerig (niet voor niks op m'n voet gesprongen die keer) en alles wat vreemd is, is bij voorbaad eng en een goede reden om bokkend weg te willen rennen
nou is hij het laatste jaar enorm veranderd hoor, een stuk meer vertrouwen, en hij berust zich er meer in dat ik iets van hem verwacht, en hij LUISTERT daar ook naar, ik kan met hem blijven babbelen, we communiceren Knipoog
dit is echt over op het moment dat hij paniekerig gaat worden, dan is je mogelijkheid tot gesprek weg

zo dat moest eventjes erbij als voorbeeld van een echte freak die toch rustig blijft en vooral ook oplettent en gehoorzaam
dit is echt niet van de ene op de andere dag gekomen, daar zit voorbereiding in, jarenlang in zijn geval
in usa had ik de kans niet om hem mee te slepen in zijn jongere jaren, zoals met cremes
zodra ik het kon doen ben ik het echter gaan doen
maar alleen de leuke dingen, en alleen met het doel dat hij aan het gesleep en gedoe went
toen ben ik meer van hem gaan vragen
zoals zaterdag, toen iedereen practisch al weg was, heb ik bij hem alle knopjes even uitgeprobeert, stoppen, heup wijken, zijwaards, alles op minimale druk, even benieuwd of hij nog "gewillig" was om het voor me te doen
hij was het Knipoog

in jouw geval heb je een paardje wat al het een en ander heeft meegemaakt, en zijn opinion al heeft over wedstrijden, zodra hij een trailer inloopt denkt hij waarschijnlijk al aan wat er komen gaat
met hem zou je een poosje op stap moeten gaan zonder een sublieme prestatie van hem te verwachten
(bv ook in de trailer voor een rustige buitenrit?)
als je hem zoals zaterdag meeneemt, en hem dan wel opzadelt, maar het kort houd, en eens beginnen met die teugels niet op te nemen
je kan mij niet wijsmaken dat jouw paardje niet prima reageert op alleen gewichtshulpen
laat zijn hoofd maar waar hij hem wil dragen
dan zal het zenuwachtige geknabbel op dat bitje waarschijnlijk vanzelf over gaan

en communiceer, praat met hem, luister naar hem, hij kreeg de kans niet om rustig te worden, het was GO GO GO
laat het eens los en vertrouw erop dat hij wel weet wat hij moet doen
want hij weet het
dat was duidelijk
hij kreeg alleen de kans niet om het zelf te laten zien
te snel, te veel

ik hoop niet dat ik je hiermee beledig op een of andere manier, het is zeker niet slecht bedoeld, je vroeg..dus.... Knipoog

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 15:07

thx voor die foto steff
dan bij deze mijn mening over een vosal...
bah

snap niet wie de scharnieren nodig heeft om een neusbeen te kraken, dat kan gewoon ook wel
als je daar aan trekt duw je iig de neusriem met behoorlijke kracht de neus in
en je zit tevens tegen de onderkant van het hoofd aan zo te zien...met dat metalen gedeelte
ik zie daar verder op geen enkele manier een voordeel in wat betreft trainen,
het lijkt me geen prettige feel met het hoofd hebben, als het los hangt of als je teugels opneemt,

en dan die naam alleen al...Vosal hahaha
maar goed misschien heeft iemand hier wel positieve ervaringen mee?
let's hear Knipoog

steff je mag als beginner altijd met 2 handen rijden, ook bosal dus, of snaffle, ongeacht leeftijd van het paard
daarnaast mogen de jongere paarden ook altijd 2-handig, tot ze 6 zijn (toch?)

en sandra, met een bosal doe je ook je voorbereidende werk naar 1-handig rijden hoor
eerst neckreining, voordat je directe teugel opneemt, om je paard alvast te laten wennen
ik rij inderdaad ook meestal met 1 hand want ik ben erg lui Knipoog
je gewicht, je benen en ook als je alleen al een kant op kijkt gaat op gegeven moment ook allemaal meespelen in het besturingssysteem

en sugar wat vind je nu dan van een vosal??

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 15:12

niet beledigd.
alleen Huilen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 15:15

Hallo, die foto's met vosal zijn van mijn paard. Toegegeven op deze foto hangt ie wat laag. Hier rijd ik 's zomers buiten mee met een lang halstertouw zodat ie onderweg ff kan grazen enzo terwijl ik een ijsje haal Cool Tja, mijn motivatie om een vosal te kopen ipv een bosal: Ik heb diverse bosals uitgeprobeerd en telkens sleten zijn haren enorm weg en ging het bijna bloeden!!!! Ik kreeg toen eigenlijk van iedereen dezelfde reactie: ach, het paard moet wat eelt kweken en dan is het over. Nou, sorry, maar daar was ik het niet mee eens. Toevallig was ik bij divoza en zag ik dit ding liggen. Leuk probeerprijsje dacht ik. Hij was ook aan het wisselen dus dit leek me wel wat. En wat blijkt, zijn neus/kaken vertonen nergens schuurplekken, en ik heb de vosal zo groot gemaakt dat de metalen delen niet zijn kaken raken. Hij loopt er prima mee, nergens plekken, lekker oortjes naar voren en hij steekt er graag zijn neus in. Ik heb hiermee ook in de les gereden en eigenlijk ook geen commentaar erop gehad. Dus tja, voor mijn paard en mij werkt dit prima Clown

DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 15:16

De vosal lijkt mij inderdaad scherper inwerken dan een bosal, van mij hoeft het niet zo. Maar ik heb op een usa-chat mensen er veel positiefs over horen zeggen, net als over de 'myler'bitten, waar ik ook zo m'n twijfels over heb m.n. de 'twisted-wired'.